مکان های دیدنی اصفهان که کمتر نامشان را شنیده اید

گزارش بازرگانی،   3990927076 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در این مطلب چند مورد از مکان های دیدنی اصفهان که در سایت توریستگاه آورده شده و شاید کمتر نام آن ها را شنیده اید را با هم مرور خواهیم کرد.

توریستگاه یک سایت و اپلیکیشن راهنمای سفر می باشد که در برنامه‌ ریزی سفری به‌ یادماندنی به مسافران کمک می‌ کند؛ تنها کافی است که در توریستگاه به صفحه‌ شهر مورد نظر خود وارد شوید و تمامی اطلاعات لازم مانند آب ‌و هوا، نقشه‌ شهر، مراکز دیدنی شهر، مراکز خرید، سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها، بهترین رستوران‌های شهر، هتل‌ها و حتی توصیه ‌های مهم برای سفر به آن شهر و فاصله آن تا شهرهای مختلف را با جزییات مشاهده و بررسی کنید.

جهت مشاهده سایر دیدنی ها و تفریحات اصفهان و همچنین دسترسی به اطلاعات بیشتر همچون رستوران ها، هتل ها و مراکز خرید اصفهان به آدرس www.touristgah.com مراجعه نمایید.

 

1- پل مارنان

پل مارنان مانند سایر پل های رودخانه زاینده رود، به منظور وصل کردن روستاهای شمالی و جنوبی زاینده رود به یکدیگر ایجاد شده بود. اطلاعات دقیقی از زمان ساخت پل مارنان وجود ندارد، اما می دانیم این پل هم زمان با پل شهرستان وجود داشته است. در آن زمان، اولویت ساختن پل با محلی بود که ضرورت بیشتر داشت و عبور و مرور در آن قسمت بیشتر می بود. لازم به ذکر است پل مارنان در گذشته 17 دهانه داشته، اما اکنون تنها 7 دهانه از آن باقی مانده است.

 

وجه تسمیه

در مورد نامگذاری این پل، نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی می گویند پل مارنان در گذشته مهر بین نامیده می شد و برگرفته از نام کوه مهربین، معبدگاه زرتشتیان، بود.

عده ای معتقدند چون رود خانه در این قسمت به شکل مارپیچی و مانند مار وارد شهر شده است آن را مارنان می نامند، و روستای مارنان نیز در نزدیکی این پل، توسط همین پل  با روستا جلفا متصل است.

عده ای دیگر پل مارنان را پل سرفراز می نامند . سرفراز یک فرد ارمنی متمول بود و در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی این پل را تعمیر کرد، با اینکه پل مارنان قبل از حکومت صفویه احداث شده بود، اما به خاطر رفت و آمد زیاد و فرسایش نیاز به تعمیر داشت. هزینه این تعمیر توسط سرفراز ارمنی تامین شد و به همین جهت عده ای آن را پل سرفراز می نامند.

 

2- موزه صدف اصفهان

موزه صدف اصفهان اولین موزه تخصصی صدف و حلزون در ایران است. این مجموعه شامل 2000 نمونه از گونه های مختلف خار پوستان مانند ستاره های دریایی، سکه ها، طوطیا های دریایی، نرم تنان مانند شکم پایان و سخت پوستان مانند خرچنگ می باشد. این نمونه ها علاوه بر آب های دریای خزر، خلیج فارس و دریا عمان، از آب های سراسر دنیا تهیه شده اند.

جمع آوری بخشی از این مجموعه به تلاش کاپیتان دریانورد حسن خواجه در طول 25 سال صورت گرفته است.

موزه صدف در کنار آکواریوم اصفهان و در سالنی به مساحت 300 متر مربع با فضایی آرام و دل نشیم بر قرار است. این موزه در مجموعه پارک جنگلی ناژوان قرار گرفته است و می توانید پس از بازدید از موزه به دیگر بخش های مجموعه رفته تا از جستجو و سرگرمی های دیگر نیز لذت ببرید.

 

3- خانه جناب

خانه جناب در حدود 200 سال پیش بنا شد. این خانه توسط محمد حسین میرزا، پدر سلطنت خانم از بانو های مهم دربار قاجار بنا شد. این در زمانی بود که یکی از کوچه های آن محله به نام میر سید علی جناب، همسر سلطنت خانم، بود. 

خانه جناب به صورت مجموعه ای از چندین حیاط و ساختمان مسکونی متصل به هم ساخته شده بود، اما متاسفانه اکنون این خانه ها به ساختمان های مدرن تبدیل شده اند. تا سال 1394 خورشیدی، نوه سلطنت خانم، در یکی از این خانه های قدیمی منزل داشت و ارسی و پادری آن محفوظ بود، اما باقی بخش های این عمارت بازسازی شده بود.

 

4- شهر ورزنه

شهر ورزنه با 17000 نفر جمعیت در 2300 متر مربع مساحت و 1477 متر ارتفاع از سطح دریا شهری کویری در مرکز ایران می باشد. این شهر در واقع در مرز استان اصفهان و یزد قرار دارد. ورزنه به نام زنان چادر سفید یا شهر کبوتران سفید به استعاره از چادر سفید زنان نیز شناخته می شود. این سنت نیز به دو دلیل باقی مانده است، یکی به خاطر مقابله با گرما طاقت فرسا تابستان، و دیگری ارزش دینی رنگ سفید از دیر باز است. 

 

مکان های دیدنی ورزنه

از دیدنی های این تاریخی و طبیعی شهر ورزنه می توان به آسیاب شتر، قلعه قورتان، گاروگرد، گاو چاه، موزه مردم شناسی، خانه میرمیران، آب انبار های باقی مانده از دوره صفوی، کویر ورزنه، مسجد جامع ورزنه،کبوتر خانه، آهنگری سنتی ورزنه و مسجد تک مناره ای این شهر اشاره کرد.

گاهی در گاو چاه مراسم آب رسانی سنتی اجرا می شود و باید برای دیدن این مراسم بلیط تهیه کنید. ورزنه همچنین آخرین گذرگاه زاینده رود است و رودخانه بعد از عبور از شهر ورزنه به تالاب گاو خونی می ریزد.

یکی از دیدنی ترین بخش ها و کار های این شهر کاربافی و سفره بافی است. کاربافی هنری است باز مانده از دوران تیموریان است و علی رغم رونق پیشینش در این شهر، اکنون بسیاری از کارگاه های آن تعطیل شده است. با این وجود شما می توانید به سراغ یکی از این بافندگان بروید که اغلب زنان مسن هستند و این هنر ارزشمند را از نزدیک ببینید. کار باف ها اغلب سفید بوده و انواع رنگی و نقش دار آنها تنها به 5 رنگ ختم می شود که با نخ پنبه ای آهار خورده و به وسیله چربی مغز گوسفند بافته می شوند.

 

5- آبشار و چشمه لادر

در میان کوه های مجاور در کمربندی غربی خمینی شهر آبشار لادُر  قرار گرفته است که منظره ای چشم نواز در از مجموعه چشمه ها است. پس از جوشیدن از این چشمه ها با برخورد به صخره ها، آبشار زیبایی را به وجود می آورد.

 

وجه تسمیه

لادر به معنی شفاف بوده است و از همین رو برخی گمان می دارند چون آب چشمه زلال است و از میان کوه ها می گذرد به این نام شهرت یافته اما برخی نیز لادر را به معنی دره ی پیچ خورده یا دور زده می دانند.

 

امکانات ناحیه

این محدوده زیپ لاین و پل معلقی به طول 1000 متر دارد. ازسایر امکانات آن می توان به وجود سرویس بهداشتی، جاده مناسب و پارکینگ های بزرگ با ظرفیت چند هزار خودرو و هم چنین فضای بازی کودکان اشاره کرد.

 

بهترین زمان سفر به چشمه لادر

با توجه به گرم و خشک بودن منطقه در هر فصلی از سال می توانید از زیبایی های این محدوده بهره ببرید. در فصول سرد سال اما در لادر سرما آنقدر استخوان سوز  است که لذت بردن از این جاذبه کمی سخت خواهد بود.

 

6- مسجد مصری

حاجی میرزا خان، معروف به تاجر مصری، در سال 1061 قمری همزمان با پادشاهی شاه عباس دوم این مسجد را در فضایی با ابعاد 40 در 50 متر مربع بنا کرد. با نزدیک شدن به مسجد مصری به سردری زیبا با کاشی کاری های چشم نوازی رو به رو خواهید شد، اما وقتی به داخل بنا می روید دیگر اثری از تزئینات وجود نداشته و سادگی و بی آلایشی را می توان در دیواره های گچ کاری شده آن، نظاره کنید.

چند لوح و کتیبه در این مسجد وجود دارد. یکی از کتیبه داخل مسجد، از جنس مرمر است و روی آن به خط محمد رضا امامی، با نستعلیق برجسته چند بیت شعر و تاریخ 1061 قمری حک شده است. کتیبه دیگر در سردر ورودی است و به نسبت جدیدتر می باشد. روی این کتیبه با خط ثلث سفید رنگی به قلم جعفر بن عبدالله، تاریخ 1116 قمری در زمینه لاجوردی کاشی ها، نقش بسته است.

2 سنگاب با ارزش و زیبا نیز در این مسجد وجود دارد. یکی از آنها در خارج مسجد و روبروی سردر آن قرار دارد. روی این سنگاب با خط ثلث برجسته، نام واقف و تاریخ 1200 قمری حک شده است. سنگاب دوم اما در داخل مسجد است و روی آن با خط نستعلیق برجسته، تاریخ 1243 قمری و عباراتی در مورد نگه داری سنگاب نوشته شده است.

 

7- کلیسای بیت اللحم (بیت لحم)

یکی از کلیساهای به نسبت بزرگ شهر اصفهان، کلیسای بیت اللحم است. در سال ۱۶۲۸ میلادی، یعنی در زمان حکومت شاه عباس صفوی این کلیسا با همت خواجه پطروس ولیجانیان ساخته شد. این بنا با نام های بیت لِحِم و بِتقِحِم نیز نامیده می شود.

گفته می شود خواجه پطروس به دلیل ازدهام در ورودی کلیسا مریم مقدس، این کلیسا را ساخت، عده ای نیز می گویند دلیل وی در واقع وصیت او بود. گفته می شود خواجه پطروس وصیت کرده بود بعد از مرگش او را در جلفا به خاک بسپارند و به همین دلیل این کلیسا ساخته شد و امروزه قبرهای مربوط به او و خانواده اش را در حیاط کلیسا می بینیم.

 

معماری کلیسای بیت اللحم

بنا کلیسا از خارج بسیار ساده بوده و نشان دهنده مصالح به کار رفته در ساخت کلیسا، یعنی آجر و خشت است. این مصالح در داخل کلیسا همگی با گچ پوشیده شده است و روی تمامی آن ها نقاشی هایی با موضوعات مهم از کتاب مقدس شامل بهشت و جهنم، تولد حضرت مسیح، حواریون ایشان و به صلیب کشیده شدن و معراجشان، قابل مشاهده اند. 

کلیسا بیت اللحم دارای پلان مستطیلی است و جهتگیری آن شرقی-غربی می باشد. در مقابل درب ورودی ایوانی را مشاهده می کنید و در بالای این ایوان ناقوس خانه قرار گرفته است.  ناقوس خانه در سال 1897 میلادی به کلیسا اضافه شده است.

این کلیسا 2 طبقه دارد. طبقه فوقانی مخصوص خانم ها است و در وسط آن تالار مربعی شکلی ساخته شده است، این سبک از مدل کلاسیک تالار گنبد دار ارمنی بهره برده است.

گنبد کلیسا توسط قوس های جناغی روی 4 ستون سوار شده است. ساق های این گنبد 8 پنجره دارد و بین هر 2 پنجره طاق نماهایی مزین به نقاشی رستاخیز حضرت مسیح، 12 حواری حضرت مسیح و حرکت پطروس بر آب، قابل مشاهده می باشد. گنبد کلیسا بیت اللحم از نوع 2 پوسته بوده و داخل آن تماما طلا کاری شده است. ارتفاع کلیسا از سطح زمین نیز 25 متر و قطر آن 11 متر است.

 

8- غار فریدون

غارها از جمله مکان های شگفت انگیز و پر رمز و راز هر منطقه به حساب می آیند و استان اصفهان نیز میزبان تعدادی از این جاذبه های ارزشمند است. غار فریدون نام یکی از این مکان های گردشگری است که در دل کوه واقع شده است. یکی از شگفتی های این غار تونل کنده شده به وسیله مردمان باستان این منطقه است که با ابزار های امروزی نیز کندن آن دشوار می باشد.

 

وجه تسمیه

گفته می شود در زمان های گذشته فریدون پیشدادی از دست ضحاک فرار کرد و به کوه ها پناه برد و مدتی از آن زمان را نیز در این غار زندگی کرده است. از همین رو نام فریدون را بر روی این جاذبه قرار دادند.

 

بهترین زمان سفر به غار فریدون

شما می توانید در هر فصلی از سال سری به این غار بزنید و علاوه بر دیدن استلاگمیت و استلاکتیت ها به عکسبرداری از آنها نیز بپردازید.

 

9- کوچه سنگتراش ها

کوچه سنگ تراش ها یکی از گذر های قدیمی و پر حس و حال اصفهان است. پس از کوچ ارامنه در اواخر سلطنت شاه عباس اول برخی از آنان که به شغل سنگ تراشی مشغول بودند در این محله مسکن گزیدند و از این رو این محله به همین نام شهرت یافت.

گذر سنگ تراش ها با سنگ فرش هایش شما را به فیلم های زمان قاجار یا فضای پیاده روهای اروپایی قدیمی می برد. کافه ها و رستوران های مختلف با فضاسازی های منحصر به فرد، در جذب افراد به سوی این محله موفق بوده اند. 

از جذابیت های گذر سنگ تراش ها حضور 13 کلیسا زیبا، ساده و با ارزش در آن است و نکته جالب این کلیساها، تعلق آنها به هر 3 شاخه پیروان دین مسیحیت است. از جمله این کلیساها می توان به استپانوس، غریب یا گورک، گریگور، کاتارینه، میناس، نرسس، نیکولاس، یحیا و یوحنا مقدس اشاره کرد. در انتها این گذر به کوچه تبریزی ها خواهید رسید، در این کوچه بر خلاف ارمنی نشین بودن اکثرشان، مسلمانان نیز ساکنین این محله می باشند.

گذر سنگ تراش ها با بخش های مختلف خود از جمله سنگ فرش ها، کلیساها، خانه ، مدرسه ، مغازه ها، کافه ها، دیر ها، مجسمه های سنگی، 2 میدان به نام های شکرچیان و میدان چه، در مجموع فضایی بسیار جالب برای پیاده روی و دور هم بودن های بیرون از خانه را فراهم کرده است.

 

10- مادی فرشادی

شیخ بهایی برای آب رسانی به کل شهر اصفهان از زاینده رود طرحی اندیشیده بود. او نهرهایی منشعب از زاینده رود ساخت و آن ها را در سر تا سر شهر گستراند. این نهرها مادی نامیده می شوند. اکنون بسیاری از این مادی ها بی آب هستند ولی با این حال هنوز هم از دیدنی های این شهر به شمار می روند و در این میان مادی فرشادی از مادی های قدیمی ، پر آب و معتبر اصفهان بوده است.

مادی فرشادی از معدود مادی هایی است که آب دارد و وقتی زاینده رود پر آب باشد این مادی نیز سیراب می شود. مادی فرشادی در نزدیکی پارک جنگلی ناژوان از زاینده رود جدا می شود. بخش نخست آن با شهرت مادی علی رضا خان از پارک ناژوان، بزرگراه خیام، خیابان بهشتی، خیابان اردیبهشت، خیابان ابوذر، خیابان شمس آبادی، خیابان چهار باغ عباسی، استانداری، خیابان فرشادی، خیابان نشاط و خیابان ملکهبور می کند. دومین بخش آن به مادی خوراسگان معروف بوده و با عبور از بزرگمهر، گلزار و رکن الدوله، نهایتا به سمت خیابان های هشت بهشت، بزرگراه آقا بابایی و همدانیان، رفته و به سمت خوراسگان جاری می شود.

مادی فرشادی برای مردم اصفهان حکم پارکی کوچک و طبیعی را دارد و این به خاطر رویش درختان مشهور بید است. جالب است بدانید مادی فرشادی در مسیر خود از میانه هتل شاه عباس و هم چنین از مدرسه سلطانیه چهار باغ یا همان مدرسه امام صادق کنونی عبور می کند.

دیدگاه کاربران

اصغرزمانی۱۷۳۸۲۷۵۲۰:۰۵:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۲۷
سلام ،،،لطفا خانه تاریخی و زیبای هوانس یا آوانس واقع در خیابان خاقانی اصفهان را نیز اضافه کنید،،
سعید۱۷۳۸۲۹۸۲۰:۲۸:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۲۷
عکس اولتون پل مارنان نیست پل بابا محمود نزدیک سهروفیروزان از توابع شه پیربکران می باشد لطفا آدرس اشتباه به مخاطبینتون ندید
ناشناس۱۷۳۹۳۳۰۱۴:۲۷:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲۸
حاجی پل مارنونه اون کوه صفه به اون بزرگی رو پشتش نمیبینی
رضا نصری۱۷۳۹۸۳۰۲۰:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۲۸
این عکس که گزاشتند درسته پل مارنانخ
ناشناس۱۷۴۰۰۳۶۲۲:۰۹:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۲۸
نخیرشمااشتباه می کنی صددرصدپل مارنونه چون کوه صفه هم پیداست
ناشناس۱۷۴۰۰۳۷۲۲:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲۸
نخیرپل مارنون هست کوه صفه هم پیداست
ناشناس۱۷۴۰۱۶۷۲۳:۴۸:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲۸
سلام.من خودم بچه سهروفیروزانم و این عکس پل مارنان ازطرف دیگر یعنی از پشت است.پل بابامحمود کرسی بلندتری دارد.
مجید۱۷۳۸۴۲۵۲۲:۱۳:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۲۷
اصفهان زیبای من، خفته در حاشیه کویر، با مردمی سخت کوش و فهیم، زاینده رودت اگر زخم خورده اما زنده، تا ابد جاوید و آرام زادگاه اجدادی ام زیبا بمان.
ناشناس۱۷۳۹۷۸۰۱۹:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۲۸
اون سی و سه پل که مختص اصفهان است ،زاینده رود و زیبایی اش فقط سامان چهارمحال
امیراعتمادی پور۱۷۳۸۶۲۶۰۱:۳۱:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۲۸
شما‌آثاربسیارزیادوارزشمنددیگری ازجمله آرامگاه انوش بن شیث بن آدم واقع درشهر قهدریجان را فراموش کردید
Mehrzad۱۷۳۸۹۵۴۱۰:۴۲:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۲۸
جون اصفهان بهترین شهرها خوشگلترین فضای سبزوداره
کوتوالی۱۷۳۹۵۲۰۱۶:۳۲:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۲۸
زیباترین رود ایران زمین زنده رود که جان و دلم بهر او زنده بود#زایندهرود_قلب_ایران_زمین دل من قهوه ی تلخو دل تو چایِ نبات ای فدای تو بشم با این همه نازو ادات
مجید۱۷۳۹۹۹۳۲۱:۴۹:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲۸
عکس اول متعلق به پل بابامحمود خان روستای سهروفیروزان میباشد لطفا آدرس اشتباه ندید
ناشناس۱۷۴۰۹۴۴۱۲:۳۹:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۲۹
پل مارنان بعد از پل خواجو پیربکرون کجا بوده
ناشناس۱۷۴۱۰۹۴۱۴:۱۰:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۲۹
من اصفهانی هستم پنجاه ساله و اهل گردش ولی هنوز ۵۰ درصد آثار قدیمی اصفهان را فرصت نکردم ببینم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین