دین گفت‌و‌گویی؛ چیستی، چرایی و چگونگی؟ بازخوانی اندیشه و عمل امام موسی صدر

گروه کتاب الف،   3990926154

دکتر رسولی‌پور در نشستی مجازی و غیر‌حضوری و در تقارن با هفته‌ی پژوهش به بررسی دین گفت‌وگویی از منظر امام صدر خواهد پراخت. دین گفت‌و‌گویی عنوانی است که دکتر رسولی‌پور با مطالعه و بررسی آثار و کنش‌های امام موسی صدر برای سبک دین‌داری ایشان برگزیده است

دین گفت‌و‌گویی عنوانی است که دکتر رسولی‌پور با مطالعه و بررسی آثار و کنش‌های امام موسی صدر برای سبک دین‌داری ایشان برگزیده و دینِ امام موسی صدر را یک دین گفت‌وگویی (dialogical religion) می‌داند. 

به گفته‌ی وی منطق گفت و گویی در نقطه کانونی آرای امام موسی صدر قرار دارد و منظور از گفت‌وگو صرف هم‌سخنی و یا تبادل آراء و آموزه ها نیست بلکه نوعی هم‌افزایی در حل یک معضل است؛ این معضل می‌تواند یک معضل دینی در معنای تعارض باورها و عقاید، یک معضل و بن‌بست سیاسی، یک معضل نظامی و جنگ و خون‌ریزی و یا یک معضل اقتصادی باشد. برخلاف برخی عالمان و فقیهان دینی که رویکردی انحصارگرایانه به دین دارند و حقیقت را به تمامه تنها در نزد خودشان می بینند و در عمل به دینداری مناسکی -که به باورشان تضمین کننده‌ی نجات در آخرت است- اکتفا می کنند و در هنگام مواجهه با چالش های اساسی در زندگی بشری؛ چه در سطح جهانی، و چه حتی ملی و منطقه ای، منفعلانه و دنیاگریزانه موضع می گیرند، امام موسی صدر همه‌ی باورها، ارزشها، و دستورالعمل های دینی را در رویکردی الهی و شمول گرایانه به انسان و جهان، برای تعامل در همزیستی انسانها از هر مذهب و دین، و در تلاش برای گره‌گشایی گونه های مختلف معضلات اجتماعی معنا می‌کند. او با اتخاذ موضعی مسوولانه و فعال می‌گوید: "کار دین آسان کردن وضع انسان و موفقیت او در زندگی است و نه منفعت و مصلحتی فراتر از آن". 

در این چهارچوب نظری، امام موسی صدر ارتباط را صرفا برای ارتباط نمی‌خواهد. گفت‌وگو برای گفت‌وگو می‌تواند به یک سرگرمی و تجارت تبدیل شود و پس از بررسی تمام جوانب یک بحران، بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان برسد و گرهی باز نشود. موسی صدر در دین‌شناسی خود، به دنبال گونه ای از گفت‌وگو و یا دین ورزی است که منجر به تعاملی هدف‌دار و بالنده و سازنده برای آبادانی جامعه و کشور باشد. 

دکتر رسول رسولی‌پور در این تحقیق تلاش کرده است تا ضمن استدلال بر تفاوت دین شناسی گفت و گویی امام صدر با دو گونه ی انحصارگرایانه و سکولار رایج در عصر خویش، روشن نماید که دغدغه ی اصلی و فوری موسی صدر پرداختن به حل معضلات و چالشهای جامعه بشری؛ بویژه در منطقه ی لبنان بوده است. 

دین گفت‌وگوییِ موسی صدر در پنج بخش بایسته ها (پیش‌شرطها)، چیستی ها (ماهیات)، بازتعریف ها (در شرایع، عقاید، و ارزشها)، کارکردها و هدف ها (غایات)، و در پایان شُبهه ها مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر رسولی‌پور در نشستی مجازی و غیر‌حضوری و در تقارن با هفته‌ی پژوهش به بررسی دین گفت‌وگویی از منظر امام صدر خواهد پراخت. 
این وبینار روز پنجشنبه ۲۷ آذر، ساعت ۱۵  برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند از طریق لینک زیر در جلسه حاضر شوند: 

https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-zd9-ue7

در این نشست، پس از ارائه‌ی دیدگاهِ دکتر رسولی‌پور، اساتید محترم، دکتر حیدری، دکتر مصلح و دکتر سید محمدرضا بهشتی به نقد و بررسی نظرگاه ایشان خواهند پرداخت. 

نشست علمی «امام موسی صدر و دین گفت‌وگویی» با همکاری موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران برگزار می‌شود.