چرا عربستان نگران دوره بایدن است؟

گروه جهان الف،   3990925048 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دوره بعد از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و ورود جو بایدن به دولت جدید آمریکا شرایط پیچیده‌ای را برای عربستان رقم زده که مجبور است برای رهایی از آن به اقدامات ناگهانی دست بزند.

چرا عربستان نگران دوره بایدن است؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری العهد، هم‌زمان با اظهارات «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده مبنی بر اینکه اسرائیل مشکلی با فروش جنگنده های اف ۳۵ آمریکا به امارات متحده عربی ندارد به عنوان تلاشی در راستای برطرف کردن تردیدهای اعضای کنگره در این معامله در کنار اقدام آمریکا برای تحقق آشتی عربی و پایان دادن به بحران خلیج فارس به نظر می رسد که اختلافات میان عربستان سعودی و امارات یکی پس از دیگری خود را نشان می دهد.

العهد نوشت: می توان گفت که صحنه جدید خلیج فارس تبدیل به میدان رقابت برای انتخاب پلیس  منطقه خلیج فارس شده که می تواند تا درگیری بر سر رهبری «خاورمیانه جدید» گسترش یابد که در آن هم پیمانان آمریکا مانند امارات که با عجله خود را به آغوش صهیونیستها انداخت یا عربستان سعودی که از خلال اظهارات نمایشی ترکی فیصل، مقام سابق دستگاه اطلاعاتی این کشور علیه رژیم صهیونیستی در تلاش برای هموار کردن مسیر عادی سازی با اسرائیل است، با یکدیگر رقابت می کنند.

به گزارش العهد آنچه که در این شرایط مسلم نظر می رسد عصبانیت عربستان از لقبی است که «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا به «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به عنوان رهبر خاورمیانه جدید داده است. این خشم سعودی‌ها در میان آینده مبهم «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور و شرایط بحرانی وی پس از شکست ترامپ و پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و نیز ناکامی مطلق در جنگ یمن با نگرانی‌های ولیعهد جوان در مسیر رسیدن به تاج و تخت پادشاهی به شرایط آشفته سعودی‌ها در آستانه خروج ترامپ از کاخ سفید دامن می زند.

در ادامه گزارش العهد آمده است: اما آنچه که منجر به بحرانی تر شدن اوضاع عربستان شده اصرار بر دشمنی استراتژیک با ایران و محور مقاومت است که منجر شده ریاض به ناچار دست یاری به سوی محور آمریکایی –صهیونیستی دراز کند.  اما با توجه به اینکه پیش از عربستان، امارات به ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی پیوسته سعودی ها باید در قالب کشور درجه دوم به سمت صهیونیست ها بروند که این امر با آرزوهای عربستان در رهبری خاورمیانه جدید سازگار نیست.

به نوشته العهد تحولات اخیر خاورمیانه از جمله آغاز روند آشتی عربی و تلاش برای پایان دادن به محاصره قطر را می توان در چند بود بررسی قرار داد:

-این اقدامات و تحولات اخیر منطقه به ویژه موضوع آشتی عربی و پایان دادن به محاصره قطر در راستای تلاش های ترامپ برای کسب یک دستاورد پیش از خروج از کاخ سفید و همچنین آغاز زودهنگام کارزار بازگشت به ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ است.

- هم‌زمان با مخالفت گسترده اعضای کنگره در توافق تسلیحاتی برای فروش جنگنده های اف ۳۵ به امارات کریس مورفی ،سناتور دموکرات این کشور که از نزدیکان جوبایدن  به شمار می رود اعلام کرد که امارات در گذشته در بسیاری از موارد شرایط مربوط به استفاده از سلاح ها را نقض کرده و این سلاح ها را در جنگهای لیبی و یمن استفاده کرده است. وی همچنین گفت که من از عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی حمایت می کنم؛ اما هیچ چیز در این توافقنامه ما را ملزم نمی‌کند که تسلیحات خود را به خاورمیانه سرازیر کنیم. این امر نشان می دهد کسانی که به دنبال امضای این توافق تسلیحاتی میان آمریکا و امارات هستند قصد دارند بایدن را به تبعیت از سیاست های دونالد ترامپ در خاورمیانه مجبور کنند.

 -همه شاخص ها حاکی از آن است که بایدن روزهای ابتدایی دوران حکومت خود  را صرف رسیدگی به مسائل و سیاست داخلی آمریکا خواهد کرد و دیپلماسی خاورمیانه در اولویت برنامه‌های بایدن نیست.

پایگاه خبری العهد افزود:  فارین پالیسی در سال ۲۰۱۷ گزارشی از موسسه کارنگی منتشر کرد مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند در سراسر جهان مداخله کنند اما نه به هر قیمتی. در این گزارش آمده که در دوره پسا ترامپ اولویت آمریکایی‌ها رسیدگی به مسائلی چون مقابله با اپیدمی کرونا ،امنیت الکترونیکی ،محافظت از زنجیره های مهم، حمایت از تحقیقات و توسعه و نوآوری، توسعه نیروی کار و راه هایی برای فراهم آوردن فرصت های بهتر از طریق گسترش اینترنت پر سرعت برای آموزش و تجارت  است. این رویکرد جدید آمریکایی‌ها نیاز به شکستن مرزهایی دارد که مدت هاست سیاست های این کشور را اشغال کرده است.

طبق اطلاعات العهد، اما دوره بایدن برای خاورمیانه دوره متفاوتی است. در حالیکه محور مقاومت با تثبیت اصول خود مسیر و محورهایش را مشخص کرده ، متحدان ترامپ و صهیونیست ها در اردوگاه مقابل در حالیکه بسیاری از کارت ها و اعتبار خود را از دست داده‌اند وارد یک درگیری اجتناب ناپذیر در ائتلاف خود شدند که شرایط آنها را در دوره پسا ترامپ دشوارتر می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۳۴۳۷۴۱۲:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۲۵
اتفاقا شماها بيشتر از عربستان نگرانيد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  2. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  3. بازی با کلمات

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  17. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  21. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  22. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  23. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین