تناقض وعده روحانی درباره کاهش نرخ ارز

  3990924023 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی رئیس جمهور وعده کاهش نرخ ارز به ۱۱ هزار تومان در سال آِینده را به مردم داده که بخشی از منابع نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر مبنای نرخ ارز حداقل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه شده است.

تناقض وعده روحانی درباره کاهش نرخ ارز

فارس نوشت: شیوه عجیب تنظیم لایحه بودجه 1400 در سازمان برنامه و بودجه و اطلاع رسانی قطره چکانی مدیران ارشد این سازمان درباره برخی از ارقام کلیدی این لایحه، لایحه بودجه سال آینده را به یکی از غیرشفاف ترین لوایح بودجه یک دهه اخیر تبدیل کرده است.

یکی از مهمترین ابهامات مذکور، نرخ تسعیر ارز مبنای محاسبه منابع نفتی در لایحه بودجه 1400 است.

اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور درباره کاهش شدید نرخ ارز در سال آینده، این ابهامات را تشدید کرد. روحانی در جلسه هیئت دولت در تاریخ 19 آذرماه با تاکید بر اینکه در سال آینده 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خواهیم فروخت، گفت: «در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت. این یکی از پیام‌های مهم بودجه است. یعنی ارزش پول ملی، یکی از اهداف ارزش پول ملی بود و لذا ارز را بر مبنای 11 هزار، 11 هزار و 500 تومان مدنظر قرار دادیم که ارزش پول ملی بالا برود. در یک شرایطی در سال آینده این کار شدنی و امکان‌پذیر است. هیچ‌کدام اینها آرزو نیست. دولت کاملا محاسبه کرده با محاسبه دقیق این کار را کرده است و حاضر است برای مردم توضیح دهد و روشن کند که همه اینها بر مبنای محاسبات دقیق انجام گرفته است».

هرچند این اظهارات رئیس‌جمهور کمی مبهم بود ولی اکثر کارشناسان و رسانه ها اینگونه برداشت کردند که روحانی اعتقاد دارد نرخ ارز بازار در سال آینده به سطح ۱۱ هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد و در واقع، دولت تلاش خواهد کرد که با لغو تحریم‌ها قیمت دلار را به سطح ۱۱ هزار تومان کاهش دهد.

بهترین ابزار برای بررسی صحت و سقم این ادعای عجیب رئیس جمهور، بررسی نرخ تسعیر ارز مبنای محاسبه درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 1400 است، یعنی دقیقا همان موضوعی که در لایحه بودجه سال آینده کاملا مبهم بوده و مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه هم برخلاف روال سال های اخیر، تلاش می کنند همچنان مبهم بماند.

* مفروضات محاسبه درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 1400 چیست؟

الف- در گزارش دیوان محاسبات درباره لایحه بودجه 1400، صراحتا درباره مفروضات این لایحه بیان شده است که منابع نفتی در این لایحه بر مبنای صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت (نفت خام و میعانات گازی) با نرخ هر بشکه 40 دلار و همچنین صادرات 2.9 میلیارد دلاری خالص گاز تنظیم شده و این درآمدهای ارزی با استفاده از نرخ تسعیر 11 هزار و 500 تومان بابت واردات کالاهای اساسی و نرخ تسعیر 25 هزار تومان بابت سایر، به ریال تبدیل شده است.

ب- در صفحه 133 یکی از پیوست های لایحه بودجه 1400 که توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و توضیحاتی درباره مبانی این لایحه ارائه داده، آمده است (تصویر زیر): «منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1400 معادل 1992.7 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. جمع درآمدهای ارزی صادرات نفت و خالص صادرات گاز نیز معادل 36.5 میلیارد دلار است که از این مبلغ 2.9 میلیارد دلار مربوط به خالص صادرات گاز می‌شود. همچنین از کل صادرات نفت، میعانات و خالص صادرات گاز، 13.9 میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی و 4.9 میلیارد دلار سهم شرکت ملی نفت ایران است».

در این گزارش سازمان برنامه و بودجه، هیچ اشاره ای به نرخ تسعیر ارز درآمدهای نفتی نشده است.

ج- حسن روحانی رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت در تاریخ 12 آذرماه و 19 آذرماه تاکید کرد، منابع نفتی لایحه بودجه 1400 بر مبنای صادرات روزانه 2.3 میلیون بشکه ای نفت (نفت خام و میعانات گازی) در سال آینده تنظیم شده است. مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه هم در مصاحبه با رسانه های مختلف در تاریخ 12 آذرماه تاکید کرد منابع نفتی پیش بینی شده در لایحه بودجه 1400 بر مبنای صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت و قیمت 40 دلاری هر بشکه نفت بوده است. همچنین این منابع با نرخ ارز محاسباتی 11500 تومان در لایحه بودجه سال آینده به ریال تبدیل شده و این نرخ ارز در بودجه یکسان است. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در حاشیه هیئت دولت در تاریخ 28 آبان ماه اعلام کرده بود که نرخ ارز در لایحه بودجه 1400، 11500 تومان خواهد بود.

به علاوه، حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی در تاریخ 12 آذرماه گفته بود: «در لایحه بودجه سال آینده، ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی شامل ۲ میلیارد دلار برای معیشت و ۶ میلیارد دلار برای نهاده ها و کالاهای اساسی دیده شده است».

با توجه به موارد فوق، مفروضات محاسبه منابع نفتی در بودجه 1400 عبارتند از:

الف- صادرات روزانه 2.3 میلیون بشکه ای نفت (نفت خام و میعانات گازی) با قیمت 40 دلار به ازای هر بشکه

ب- درآمدهای ارزی صادرات نفت و میعانات گازی 33.6 میلیارد دلار و درآمد ارزی خالص صادرات گاز  2.9 میلیارد دلار

ج- نرخ تسعیر ارز محاسباتی 11 هزار و 500 تومان

د- محاسبه 8 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی نفتی با نرخ 4200 تومان

*نرخ تسعیر ارز منابع نفتی در لایحه بودجه 1400، 22 هزار و 500 تومان است

براساس جدول شماره 5 لایحه بودجه 1400 (درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و دارایی های مالی بر حسب قسمت، بخش، بند، اجزاء در سال 1400)، مجموع منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده های نفتی در این لایحه، حدود 199 هزار و 272 میلیارد تومان است. براساس این بخش از جدول شماره 5 این لایحه، منابع حاصل از صادرات نفت بالغ بر 153 هزار و 119 میلیارد تومان، منابع حاصل از صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز (تسعیر به نرخ ارز ETS)، حدود 37 هزار و 992 میلیارد تومان و سه درصد {منابع حاصل از} صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی، 8 هزار و 160 میلیارد تومان است.

با توجه به مفروضات محاسبه منابع نفتی که به آنها اشاره شد و ارقام مندرج در جدول فوق، جزئیات منابع نفتی در لایحه بودجه 1400 به شرح زیر است:

الف- میزان منابع نفتی (حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی) کشور در سال آینده براساس پیش بینی های دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۳۳.۵۸ میلیارد دلار است (۲.۳ میلیون بشکه ضربدر ۴۰ دلار ضربدر ۳۶۵ روز) که براساس قانون، صرفا ۴۷.۵ درصد آن سهم دولت بوده و مابقی سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ایران است. در نتیجه، میزان منابع نفتی دولت در سال آینده، ۱۵.۹۵ میلیارد دلار است.

ب- همچنین میزان منابع خالص صادرات گاز طبیعی کشور در سال آینده 2.9 میلیارد دلار است که براساس قانون، صرفا ۴۷.۵ درصد آن سهم دولت بوده و مابقی سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی گاز ایران است. در نتیجه، میزان منابع گازی دولت در سال آینده 1 میلیارد و 377 میلیون دلار است.

ج- با توجه به ارقام فوق، مجموع منابع ارزی دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال آینده، 17 میلیارد و 328 میلیون دلار است که معادل ریالی آن به تفکیک و در سه ردیف درآمدی 21010 و 210102 و 210109 ذکر شده و مجموعا 199 هزار و 272 میلیارد تومان است. با تقسیم رقم ریالی منابع ارزی دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز به رقم ارزی این درآمدها، نرخ متوسط وزنی تسعیر ارز بدست می‌آید که برابرست با 11 هزار و 500 تومان. به عبارت دیگر، همانطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین سخنگوی ستاد بودجه این سازمان رسما اعلام کرده بودند نرخ تسعیر ارز محاسباتی در بودجه سال آینده، 11 هزار و 500 تومان است.

د- حال به سراغ بررسی جزئیات منابع ارزی دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز می‌رویم. همانطور که براساس جدول شماره 5 لایحه بودجه اشاره کرده بودیم منابع حاصل از صادرات نفت بالغ بر 153 هزار و 119 میلیارد تومان، منابع حاصل از صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز (تسعیر به نرخ ارز ETS)، حدود 37 هزار و 992 میلیارد تومان و سه درصد منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، 8 هزار و 160 میلیارد تومان است. اگر این ارقام را به نرخ ارز محاسباتی یعنی همان 11 هزار و 500 تومان تقسیم کنیم، منابع حاصل از صادرات نفت 13.31 میلیارد دلار، منابع حاصل از صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز 3.3 میلیارد دلار و سه درصد منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز که نصیب مناطق نفت خیز می‌شود، حدود 710 میلیون دلار است.

ه- حالا نوبت پاسخ دادن به سوال اصلی است، اگر دولت همانطوری که معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، قصد دارد 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی اختصاص دهد، مابقی منابع ارزی دولت با چه نرخ تسعیر ارزی محاسبه شده است؟

با توجه به اینکه دولت با استفاده از سهم مناطق نفت خیز جنوب، نمی تواند ارز 4200 تومانی اختصاص داد و همچنین در جدول شماره 5 صراحتا به این موضوع اشاره شده که منابع حاصل از صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز با نرخ ارز ETS محاسبه شده است (این نرخ 11 هزار و 500 تومان بوده و قطعا با نرخ ارز ترجیحی متفاوت است)، دولت می خواهد با استفاده از بخشی از منابع ارزی نفتی که در سال آینده دارد (ردیف 210101)، ارز 4200 تومانی بدهد.

از آنجایی که کل منابع ارزی نفتی در سال آینده، 13 میلیارد و 314 میلیون دلار است، دولت قصد دارد قصد دارد 5 میلیارد و 314 میلیون دلار منابع ارزی باقی مانده را با نرخی بالاتر از 11 هزار و 500 تومان محاسبه کند تا منابع 153 هزار و 119 میلیارد تومانی پیش بینی شده از  این محل در لایحه بودجه 1400 محقق شود.

با توجه به اعداد مذکور، دولت باید 119 هزار و 519 میلیارد تومان از محل تسعیر 5 میلیارد و 314 میلیون دلار منابع ارزی نفتی باقی مانده کسب نماید و در نتیجه، این منابع با نرخ تسعیر ارز 22 هزار و 500 تومان به ریال تبدیل شده اند. رقم مذکور تفاوت نسبتا اندکی با رقم اعلام شده توسط دیوان محاسبات درباره نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده یعنی 25 هزار تومان دارد.

گفتنی است ارقام محاسبه شده در این بخش از گزارش، کاملا با محاسبات انجام شده توسط دیوان محاسبات درباره این موضوع تطابق دارد (جدول زیر).

حال این سوال مطرح می شود که کارشناسان و رسانه ها باید وعده جدید رئیس جمهور مبنی بر کاهش نرخ ارز به 11 هزار تومان در سال آِینده را باور کنند یا محاسبه بخشی از منابع نفتی در لایحه بودجه 1400 بر مبنای ارز حداقل 22 هزار و 500 تومان را؟

قطعا تا زمانی که سازمان برنامه و بودجه حاضر به شفاف سازی نرخ تسعیر ارز مبنای محاسبه منابع نفتی در لایحه بودجه 1400 نشود و به رویه فعلی خود در عدم شفاف سازی این موضوع ادامه دهد، هیچ دلیلی برای پذیرش ادعای عجیب رئیس جمهور درباره نرخ ارز در سال آینده وجود ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۳۲۵۱۲۰۹:۲۷:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۲۴
پس قرار است ارز 4200 بشود 11500 حدود سه برابر کنونی آن وقت اثراتش بر روی مردم چیست آیا حقوق ها هم سه برابر خواهد شد باید منتظر سونامی همه قیمت ها باشیم
ناشناس۱۷۳۲۵۱۶۰۹:۳۳:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۲۴
پس روند افزایش همه چیز ادامه خواهد داشت دلار هم بیش از 50 توم خواهد شد با این بودجه
ناشناس۱۷۳۲۶۸۸۱۱:۲۷:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۲۴
اینجور نمیشه . دولت آینده آمریکا قطعا بخشی از منابع ایران رو آزاد میکنه برای شروع مذاکره . بعدم همه فهمیدیم که دیگه قیمت دلار بیشتر دست دولته تا آمریکا . بسیاری از اتفاقات وجود داره که قطعا دولت قیمت رو میاره پایین . حالا میتونه سیاسی باشه برای انتخابات یا حتی زمین زدن دولت بعد با کاهش نرخ ارز . یا خیلی چیزهای دیگه . ولی نظر من اینه که دولت قطعا هدف سیاسی برای هم حزبی هاش داره و قیمت رو پایین میاره . گرچه نرخ دلار اگه دچار بی ثباتی بشه همونطور که خیلی ها زمین خوردن با پایین اومدنش هم خیلی ها متضرر میشند و نهایت کار و تولید از رونق میافته و کشور دچار یک رکود اقتصادی و نا امیدی میشه . باید ثابت بمونه همین 25 خوبه نهایت ظرف چند سال دستمزده ها متناسب بشه و بعدش بریم سر وقت حذف چهارصفر . البته اگه نفوذی های دو جناح بگزارند
ناشناس۱۷۳۲۶۸۹۱۱:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۲۴
بودجه‌ی ۱۴۰۰ یک بمب هسته‌ای بر علیه یک ملته
ناشناس۱۷۳۲۷۲۵۱۱:۵۰:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۲۴
میگه دلار 4200 میشه یازده و نیم بقیه را خودت حساب کن چه خواهد شد
حمیدپاپی۱۷۳۲۵۲۷۰۹:۳۷:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۲۴
با سلام رئیس جمهوری که با وعده های پوچ شروع کند وضعیتی از این بهتر را نباید انتظار داشت. متاسفانه در جامعه ما قبح و زشتی دروغ و نیرنگ و اختلاس و اشرافی گری، حقوقهای نجومی و... ریخته شده است. مردم برای دیدار یک رئیس اداره جز هم مشکل دارند و نمی توانند اوراملاقات کنند. وقتی مسئولین از مردم جدا زندگی می کنند و در بین مردم نیستند تا درد مردم را بفهمند انتظار رفع مشکل را نباید دشت. از مسئولین ادارات کوچک گرفته تا بالاتر باید میزهای سلطنتی و اتاقهای اشرافی و ماشینهای شاسی بلندو حقوقهای نجومی را ترک کنند و بین مردم بیایند ، مثل مردم زندگی کنند تا درد مردم را بفهمند. تمام بدیها در صندوقی قرار دارد که کلید آن دروغ است.
ناشناس۱۷۳۲۵۳۴۰۹:۴۲:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۲۴
دلار 50 تومنی چه به روز مردم خواهد اورد؟
ناشناس۱۷۳۲۵۵۹۰۹:۵۲:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۲۴
وقتی اقتصاد را سیاسی می کنند نباید محاکمه ای هم باشد؟
ناشناس۱۷۳۲۵۸۳۱۰:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۲۴
دولت روحانی و خودش چه وعده درستی که به انجام رسانده اند، به مردم داده اند؟؟؟؟ لطفا نام ببرید!!!
ناشناس۱۷۳۲۵۸۵۱۰:۲۰:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۲۴
حرفا یروحانی رو زیاد جدی نگیر !
ناشناس۱۷۳۲۵۹۱۱۰:۲۵:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۲۴
ایشون کی با صداقت حرف زده که اینبار درست گفته باشد؟! با مردم بازی میکنه تا دورش تموم بشه
ناشناس۱۷۳۲۶۲۷۱۰:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۲۴
ارز یازده هزار تومانی مال کارتن خوابهاست
ناشناس۱۷۳۲۶۶۸۱۱:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۲۴
حسن روحانی، کاری کرده که هر وقت میگه وضع اینطور میشه، مردم یقین میکنند که وضع خلافش میشه. بورس و دلار و هسته ای و چر خ زندگی مردم و بیکاری و تورم و .. علی برکت ..
ناشناس۱۷۳۲۷۳۵۱۱:۵۵:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۲۴
شواف انتخاباتی است بهش توجه نکنید
sina۱۷۳۲۷۴۱۱۱:۵۹:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۲۴
هرکی تونست تو حرفای ایشون یه دونه عدم تناقض پیدا کنه اسمشو تو کتاب گینس ثبت شده فرض کنه! علی علی علی برکت ..
ناشناس۱۷۳۲۷۷۶۱۲:۱۵:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۲۴
خنده داره میگه دلار 4200 میشه یازده و نیم یعنی گرانی بیشتر خدا میداند ازادش چند خواهد شد
ناشناس۱۷۳۲۷۸۶۱۲:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۲۴
زمانی که روحانی رئیس جمهور شد بانک ها ورشکست بودن و سیاست بر این شد که پول بی ارزش شود تا بدهی ها بی ارزش شوند در این میان پول مردم هیچ شد و این راه همچنان ادامه دارد یغماگری از مردم که پس اندازی کرده بودن برای اینده خود و فرزندانشان
ناشناس۱۷۳۲۸۳۱۱۳:۰۱:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۲۴
تناقض در اعلام تورم سال اینده..تناقض در افزایش حقوق و‌حمایت از معیشت ملت
ناشناس۱۷۳۲۸۳۶۱۳:۰۷:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۲۴
اگر برجام احیا بشه پولهای بلوکه شده آزاد بشن دولت دلارها را باید تبدیل به کالا و ریال بکنه تا در داخل مصرف کنه آنموقع عرضه وتقاضا قیمت ارز تعین میکنه اگر روابط حسنه بشه دلار احتمالا تا ۶ هزار تومن هم میتونه سقوط کنه کاسبان تحریم فعلا تا ۴ سال برن استراحت
ناشناس۱۷۳۲۸۹۱۱۳:۳۸:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۲۴
قیمت ارز در دولت فعلی هفت برابر شده اما قیمت اکثر کالاهای با دوام مثل لوازم خانگی و.. ده برابروشایدخیلی بیشترشده ومردم وحقوق بگیران ثابت دیگه قدرت خرید ندارندوبایدچاره اساسی اندیشیده شوداعتمادمردم بزرگترین سرمایه است
ناشناس۱۷۳۲۸۹۹۱۳:۴۶:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۲۴
روحانی فقط این چند ماه باقی منده رو میخواد با وعده الکی سرکنه
ناشناس۱۷۳۲۹۱۱۱۳:۵۱:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲۴
تو این کارهارا نکن .. از فقر مورد تو هم فقط یک ذره هم به فکر مردم باشه
ناشناس۱۷۳۲۹۴۵۱۴:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۲۴
احتمالا منظور دلار 4200 را 11 هزار و پانصد می کنند.
یه الفی۱۷۳۲۹۹۸۱۴:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۲۴
.. حالا این دولت کجا تناقض نداره که اینجا را گرفتید ولش کنید از نظر ما مملکت ..لک لک کنان داریم می ریم که شاید یکی رو پیدا کنیم از 12 مرداد 1400 رئیس جمهور باشه به مردم با احترام صحبت کنه و دروغ نگه بسه
مر۱۷۳۳۰۰۰۱۴:۴۶:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۲۴
پاسخ حرکات ایذایی دشمنان ضرورت برنامه ایذایی را فراهم کرده است!
ممکنی۱۷۳۳۱۹۴۱۷:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۲۴
تناقضی آشکار تر از این تورم در نظر ملت=۱۰۰درصد از دهن دولتی ها=۲۲درصد این بزرگترین تناقض جامعه ماست
ناشناس۱۷۳۳۲۳۰۱۷:۴۲:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۲۴
متاسفانه هم ایشان وهم آقای احمدی نژاد خیلی دروغ تحویل مردم دادند وجالب است که..
مهدی۱۷۳۳۳۰۳۱۸:۴۱:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۲۴
چندی پیش تیتری جالب مشرق زده بود از جانب جهانگیری که بودجه چوب ادب سیاستمداران است از طرف دیگر این دولت سه ماه است و دولت بعدی می آید
ایرانی۱۷۳۳۳۰۴۱۸:۴۲:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲۴
بودجه دلار ۱۱هزارتومن خواهد بود چون بلوکه های ایران آزاد میشوند حالا دلالان .. داد بزنند دلار ۵۰و ۱۰۰هزارتومنی این آرزو رو با خودشون به گور میبرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین