مذاكره با الاغ‌ها!

محمدكاظم انبارلويي‌،   3990922120 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
مذاكره با الاغ‌ها!


از 150 سال پيش تاكنون در آمريكا دو حزبي كه حاكميت را به نوبت در كاخ سفيد نمايندگي مي‌كردند، دو نماد براي خود انتخاب كردند. جمهوري‌خواهان «فيل» و دموكرات‌ها «الاغ» را نماد حزب خود مي‌دانند.

مذاكرات دولت ما با آمريكايي‌ها در ايامي اتفاق افتاد كه «الاغ‌ها» در كاخ سفيد حاكم بودند. با آن كه سرتيم مذاكرات ما سال‌ها در آمريكا زندگي كرده بود، نمي‌دانست كه الاغ‌ها زبان آدميزاد را نمي‌فهمند و نمي‌شود با آن‌ها مذاكره و توافق كرد. لذا آنچه كه اراده شوراي امنيت ملي و مجلس ما بود، اين بود كه ما در قالب 1+5 مذاكره كنيم. متأسفانه مذاكرات در نهايت به مذاكره ايران و آمريكا و قدم‌زني با شياطين در خيابان‌هاي لوزان منجر شد.

يك دروغ را برخي تكرار مي‌كنند و آن اين كه رقباي ما با مذاكره و توافق، مخالفند. ما با مذاكره و توافق موافقيم، مي‌گفتند؛ تنها ما مي‌توانيم مذاكره كنيم، ما مي‌دانيم ديپلماسي چيست و فنون مذاكره كدام است!رفتند با يك مشت الاغ مذاكره كردند، به توافق هم رسيدند،‌ اما فرداي همان مذاكره الاغ‌ها زدند زير توافق و نه‌تنها تحريم‌ها را برنداشتند، بلكه بر آن افزودند.

«تحريم‌ها» را برنداشتند، «تهديدها» و «ترور»ها را هم به آن افزودند. دولت ما در برابر اين‌همه بدعهدي، تمام تعهدات خود در توافق را انجام داد، بدون اين كه طرف مقابل حتي يك تعهد را انجام دهد. هفت سال است دارند مذاكره مي‌كنند، به نتيجه نرسيده‌اند، مي‌خواهند در هفت ماه باقيمانده به پايان دوره خود به نتيجه برسند!

با كليدواژه «مذاكره» فضاي تصميم‌گيري و تصميم‌سازي كشور را وارد وادي «تعليق» و «سرگرداني» كردند و حاضر نيستند از اين فضا بيرون بيايند.

«بدعملي» در حوزه سياست خارجي، «بي‌عملي» و «عدم تحرك» در حوزه اقتصادي، «بي‌ادبي» در حوزه سياست داخلي و توهين مكرر به منتقدان «وادادگي» در حوزه فرهنگ و كوچه دادن به دشمن در تهاجم بي‌رحمانه و شبيخون فرهنگي، جمع جبري كارنامه برخي دولتمردان در اين هفت سال و چند ماه بوده است.
«فرار» از كارنامه خالي و «حافظه‌دزدي» از افكار عمومي، شوخي سياسي زشتي است كه مردم آن را برنمي‌تابند.

معركه‌گيري مجدد روي «مذاكره» آن‌هم در شرايطي كه مذاكره كرديم، به توافق رسيديم،‌ اما هنوز تحريم‌ها برداشته نشده و بر حجم و قطر آن هم افزوده شده، با كدام منطق سياسي انطباق دارد.
مردم مي‌گويند: پس از دادن اين‌همه خسارت و امتياز به دشمن، منتظر برداشتن تحريم‌ها پس از مذاكره و توافق هستيم، اما رئيس‌جمهور مي‌گويد: «كسي نمي‌تواند براي دولت خط‌مشي تعيين كند، فقط رئيس‌جمهور مي‌تواند خط‌مشي تعيين كند»!

بياييد صريح بگوييد «خط» شما چيست؟ «مشي» شما كدام است؟ تا كجا می‌خواهيد پا روي منافع و مصالح ملي بگذاريد و دستاوردهاي سترگ دانشمندان كشور را در حوزه «هسته‌اي» و «دفاعي» در معرض تاراج، بدعهدي و نيرنگ يك مشت الاغ در كاخ سفيد قرار دهيد؟!
مگر شما با همين الاغ‌ها مذاكره و توافق نكرديد، مگر همين‌ها نبودند كه توافق را زير پا گذاشتند و رئيس‌جمهور بعدي آن را برداشت و پاره كرد، پس چرا اين مسير تجربه‌شده را مي‌خواهيد با همين پيمان‌شكنان تكرار كنيد؟!

مقاومت ملت ايران طي چهار دهه گذشته براي كشور آرامش، امنيت، عزت، گشايش اقتصادي، خلاقيت، ابتكار و امدادهاي غيبي را به ارمغان آورده است. چرا با مذاكره و سازش مي‌خواهيد دستاوردها را به باد فنا بدهيد و امنيت كشور را به خطر اندازيد؟ چرا ترس، تنبلي، راحت‌طلبي و بي‌‌حالي را به جامعه پمپاژ مي‌كنيد؟
امير مؤمنان مي‌فرمايد: «من طلب السلامه لزم‌الاستقامه» (1) هر كس مي‌خواهد سالم بماند و امنيت داشته باشد، بايد مقاومت ورزد.

خداوند در قرآن كريم فرموده: «كساني كه ايمان آورده‌اند، اگر از كفار اطاعت كنند، به عقب برمي‌گردند و زيان مي‌بينند.»(2)

مردم ما به تجربه آموخته‌اند كه هزينه مقاومت از سازش و مذاكره به مراتب كمتر است. مذاكرات و توافق برجام زيان‌هاي عظيمي را به كشور زد و به اعتراف دست‌اندركاران آن جز خسارت محض هيچ ثمري نداشته است. چرا اين تجربه گرانسنگ را مي‌خواهيد از حافظه تاريخي مردم ما محو كنيد و دوباره حرف‌هايي بزنيد كه گويي ما نه مذاكره‌اي كرديم و نه به توافقي دست يافتيم؟!

اشتياق آقاي روحاني به «مذاكره»، كشور را در معرض «تهديد»، «ترور» و از همه مهم‌تر، ادامه و استمرار «تحريم‌ها» قرار داده است و حاضر نيست يك قدم عقب بنشيند. او هنوز معتقد است 24 ميليون رأي دارد و به نتايج هيچ نظرسنجي كه از سوي مراكز دولتي در مورد كاهش سرمايه اجتماعي دولت به او داده مي‌شود، اعتنا نمي كند.

او هنوز در حال و هوا و هاي و هوي ايام تبليغات انتخابات است و رقيب‌هراسي را همچنان در دستوركار خود دارد. او به راحتي توافق‌هاي دولت با بدنه مجلس براي مشكل‌گشايي از مشكلات مردم را «وتو» مي‌كند، مبادا در كارنامه مجلس در عمل به وعده‌هايي كه نمايندگان به مردم دادند، نقطه ‌ مثبتي يافت شود! او دو مصوبه مجلس را كه ناظر بر بي‌خاصيت كردن تحريم‌ها و تهديدها و كمك به اقشار ضعيف است، ابلاغ نمي‌كند و بر طبل «خودتحريمي» مي‌كوبد. او ديگر از «كليد»ي كه در انتخابات به دست گرفته بود و قرار بود قفل‌ها را باز كند، حرفي نمي‌زند.

او مخالف «نوفهمي» مردم از مشكلات كشور است و با «نوگرايي» در شيوه حكمراني براساس نص صريح اصول قانون اساسي و قوانين كشور، بي‌دليل مخالفت مي‌كند.

مردم انتظار دارند رئيس‌جمهور در هفت ماه باقيمانده به عمر دولت قدري مهربان حرف بزند و نقدپذير باشد. از بي‌برنامگي، روزمره‌انديشي و باري به هر جهت بودن پرهيز كند. «دفترنشيني» را ترك كند،‌ به ميان مردم و اصحاب رسانه بيايد، از «خودحق‌بيني» و «خودمركزبيني» در تصميمات و «بي‌تفاوتي» نسبت به مشكلات مردم پرهيز نمايد.

آقاي روحاني مي‌گويد: «بگذاريد مردم شاد باشند» اما گزارش رسمي وزارت صمت مي‌گويد: «از مهر سال گذشته تا مهر امسال قيمت 80 قلم كالاي اساسي و مورد نياز مردم 314درصد افزايش يافته است.»(3)
قيمت مسكن 600 درصد افزايش يافته، قيمت دلار 10برابر شده، ارزش پول ملي به پايين‌ترين حد رسيده است. آيا با اين سيب و گلابي برجامي كه محصول «مذاكره» و «توافق» او با دشمن بود، جايي براي شادي مردم ديده مي‌شود؟!

كسي كه هفت سال است خود جلوي شادي مردم را گرفته است، مي‌فرمايد: «بگذاريد مردم شاد باشند» اين شوخي اصلا خنده‌دار نيست و عواقب خوبي براي اعتماد مردم به دولت ندارد.

مردم مي‌خواهند رئيس‌جمهور به آن‌ها اجازه دهد در انتخابات بعدي به كسي اعتماد كنند كه صريح، شفاف، قاطع، مصمم، جدي و روراست باشد. مردم مي‌خواهند در انتخابات بعدي به كسي رأي اعتماد بدهند كه پاكدست،‌ فسادستيز، عدالتخواه، خوش‌سابقه و ساده‌زيست باشد.
مردم مي‌خواهند به كسي رأي دهند كه برنامه‌اش عملي، نوانديش، جوانگرا، منطقي، عاقل و حكيم باشد. آقاي روحاني نبايد در اين انتخاب اخلال نمايد.

مردم مي‌خواهند دولت حالا كه همه تخم‌مرغ‌هايش را در مسير مذاكره و توافق به هر قيمت گذاشت و با لگد دشمن، همه آرزوهايش بر باد رفت، در تصميم‌گيري آن‌ها در شكل‌گيري دولت جوان، انقلابي و حزب‌اللهي اخلال نكند و از سوزنباني در اين مورد پرهيز كند.
مردم مي‌گويند: هر وقت چهار تا آدم در كاخ سفيد پيدا شد، مي‌شود مذاكره را كليد زد، اما نه با کسانی که با پررويي و طلبكاري، لگد به هر توافق مي‌زنند.


پي‌نوشت‌ها:
1) ميزان‌الحكمه ج 9، ص 591، آيت‌الله محمدي ری شهری
2) آل‌عمران 149
3) كيهان، 20/9/99

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۳۰۳۸۶۲۰:۵۸:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۲۲
شما جیب مردم رو نزن الان مثلا شمادغدغه مردم رو دارین تا نسل ملت رو درنیارید ول کن نیستید
ناشناس۱۷۳۰۳۸۸۲۱:۰۰:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲۲
وقتی 7 سال است دولت مالیات بر عایدی سرمایه که زیر بنای پیشرفت اقتصادی کشورها است را امروز و فردا می کند فکر نمی کنید می خواهد راه باج دادن ها ادامه دار باشد؟
Reza۱۷۳۰۳۹۰۲۱:۰۱:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۲۲
مذاکره با الاغ ها ؟!! از الف که یک رسانه حرفه ای است انتشار مقاله ای که حداقل استانداردهای کلامی و ادبی را حفظ نمی کند بعید است . حتما می توان با منطق و ادبیات وزین با مذاکره در یک مقطع زمانی مخالفت کرد اما با این شیوه و گفتار ؟!!
راضیه۱۷۳۰۴۷۰۲۱:۴۴:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۲۲
سلام شما احتمالا مطالعات کمی دارید و نمیدانید سمبل دموکذاتها و جمهوری خواهان الاغ و فیل هست و خودشون رو اینجوری معرفی میکنن
ناشناس۱۷۳۰۵۴۸۲۲:۴۱:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۲۲
مغلطه می کنید . به دمکراتها در آمریکا الاغ می گویند چون زبان آدم نمی فهمند ؟ مقاله صراحتا داره این رو میگه ...
ناشناس۱۷۳۰۴۷۳۲۱:۴۶:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۲۲
خب الف چیکار کنه دموکراتها میتونستن به جای الاغ مثلا از جغد متفکر یا طوطی زیبا استفاده کنن که نکردن .تاریخچه جالبی داره برین بخونین
ناشناس۱۷۳۰۴۷۵۲۱:۴۷:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۲۲
https://www.iribnews.ir/fa/news/2855575/%D9%81%DB%8C%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%BA جواب شما در این لینک است
ناشناس۱۷۳۰۳۹۴۲۱:۰۲:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۲۲
اشتباه از 20 سال پیش شروع شد که رفتید خارج از آژانس و فراتر از ان پی تی تعهد به چند کشور دادین و تا الان این موش و گربه بازی ادامه دادین
ناشناس۱۷۳۰۴۵۶۲۱:۳۳:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۲۲
روحانی مسئول بدعهدی دشمن نیست ، بدون شک راه حل نهائی تعارض غرب با ما یا باید از طریق مذاکره و یا مخاصمه پایان یابد، مسلماهر انسان عاقلی مذاکره را ترجیح میدهد حتی جنگها هم پس از تخلیه انرژی طرفین با مذاکره است که پایان می یابند در هر زمان و مکانی امکان بدعهدی دشمن وجود دارد و اشکال هم اینست که در روابط بین الملل چیزی بنام تضمین وجود ندارد.
ناشناس۱۷۳۰۵۵۴۲۲:۵۰:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۲۲
مذاکره در قبال چی؟
ناشناس۱۷۳۰۸۰۹۰۶:۲۵:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۲۳
درچند خط نظر مفید ومنطقی دادی ونکته مهم اینکه پایان هرجنگی مذاکره است پس نباید صدمه به کشور وارد شود قبل از جنگ وارد مذاکره شد
ناشناس۱۷۳۰۴۷۸۲۱:۵۰:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۲۲
گاوها بفرستید تو دامداری مملکت درست میشه نمیخواد با خر مذاکره کنید
سجاد۱۷۳۰۶۹۶۰۰:۵۵:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۲۳
یه چیزی بگیرید بعد یه چیزی بدید نه همه چیزو بدید و هیچی نگیرید.
ناشناس۱۷۳۰۷۳۶۰۱:۴۵:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۲۳
عجب الاغ هایی هستن اینا که درآمد سرانه شون 60 هزار دلاره و قوی ترین کشور تاریخ رو ساختن. پس ما چی هستیم؟
ناشناس۱۷۳۰۹۵۳۰۹:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۲۳
لطفا به جای فیل یا الاغ با چین و روسیه مذاکره کنید. دستتون درد نکنه. اینطوری بهتر میشه.
ناشناس۱۷۳۰۹۶۵۰۹:۲۴:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۲۳
نویسنده محترم لطفا کمی ادب بیاموزید.
ناشناس۱۷۳۱۰۰۷۰۹:۵۴:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۲۳
هر کی می گوید مردم این مردم ان را می خواهند ولی مردم صدایی ندارند
ناشناس۱۷۳۱۰۳۶۱۰:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۲۳
مثلا شما سر کار بودین ،بیشتر می فهمیدین
ناشناس۱۷۳۱۲۰۱۱۲:۰۱:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۲۳
مداکره با الاغ !!!!!! اینم از تحلیل کارشناس ما .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین