در نامه توکلی به سرلشگر باقری مطرح شد: اعلام همکاری دیده بان شفافیت و عدالت با سپاه در مبارزه با گرانی / امروز معیشت و امنیت مردم با هم گره خورده است

گروه سیاسی الف،   3990922103 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعلام آمادگی دیده بان شفافیت و عدالت جهت همکاری با نیروهای مسلح جهت مبارزه با گرانی و گران فروشی.

اعلام همکاری دیده بان شفافیت و عدالت با سپاه در مبارزه با گرانی /  امروز معیشت و امنیت مردم با هم گره خورده است

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس کل نیروهای مسلح آمادگی و همکاری دیده بان شفافیت و عدالت را با نیروهای مسلح و از جمله سپاه و بسیج در راستای مبارزه با گرانی و گران فروشی اعلام نمود و در این زمینه پیشنهادهایی ارائه داد.

به گزارش الف متن این بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

سردار سرلشگر پاسدار محمد باقری

رئیس محترم ستاد كل نيروهاي مسلح

سلام علیکم،

با احترام؛ پيرو سخن گران‌سنگ مقام معظم رهبری در ضرورت مبارزه با گراني و گران‌فروشی و ابراز انتظار حضور بسیج در این میدان، فرمانده محترم سپاه با اعلام اطاعت از فرمانده کل قوا، طبیعی است که با سرعت به تهیه مقدمات اقدام نمایند؛ اما انجام پیروزمندانه این مأموریت، الزاماتی دارد که دیده‌بان شفافیت و عدالت، از باب انجام وظیفه خیرخواهی برای زمامداران مسلمانان، تقدیم می‌کند.

1.     نخستین شرط، توجه و ادراک نظری ماهیت و ضرورت کار است.

غرض از تأکید بر این جنبۀ موضوع، جلب توجه و اعلام به پیچیدگی آن و پرهیز دادن از ساده‌انگاری است، وگرنه احاطه بر این مبحث به غور و دقت بیشتری محتاج است. اهمیت تأمین امنیت و معیشت مردم بدان حد است که خداوند حکیم که خلقت آدمیان و پریان را، به عبادت گره‌زده است، آنجا که فرمود: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»، تنها زمانی از خلق خویش انتظار عبادت دارد که پیش­تر، معیشت و امنیت را فراهم آورده باشد: «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» تأمین معیشت مردم و ارتقاء آن، به تدبیر و حسن سیاست؛ همچنین به هیبت و اقتدار دولت، نیازمند است. امیرالمؤمنان در عهدش به مالک اشتر، زمان نصب وی به حکومت مصر، ضمن تفکیک این دو وجه در حکومت اسلامی، بر تقدم اصلاح مناسبات و حسن سیاست و بر تسهیل کسب‌وکار بازرگانان و صنعت گران، تأکید می‌ورزد. در عین حال، نسبت به خطر سلطه انحصارطلبان و محتکران که نظام قیمت‌ها را از کارکرد صحیح دور می‌سازد، هشدار می‌دهد و برای بازداشتن از آن، دخالت دولت را در شکل تدبیر و بعد تنبیه لازم شمرده‌اند تا معاملات شفاف و آسان و با نرخ‌های عادلانه جریان یابد که نه فروشنده و نه خریدار، هیچ‌کدام، جوری نبینند. این نگاه با احکام فقهی تأیید می‌گردد. از نظر علمی نیز این نگاه، در نیم‌قرن اخیر، به تدریج ولی به طور فزاینده حمایت شده است. البته پس از بحران کرونا، تحولاتی در جهان سرمایه‌داری در حال وقوع و تثبیت است که تمام تصورات گذشته درباره مناسبات اقتصادی را زیرورو می‌کند. مسیر این تحولات با پشت کردن به مدل رشدمحور و بی‌اعتنا به عدالت و روی آوردن به مدل‌های دو محوری (رشد و عدالت)، همراه با دخالت دولت برای اعمال مدل‌هایی که سیاست‌های با منافع فراگیر و حمایت‌کننده از گروه‌های کم درآمد را محقق می‌کند که رویکردی بسیار شبیه رویکرد نهج‌البلاغه دارد. با این پشتوانه دینی، علمی و تجربی، برای انجام موفقیت‌آمیز مأموریت رهبری، باید گرانی را با رفتار علمی و عاقلانه هدف گرفت، گران‌فروشی را با انذار، تحکّم و مجازات منع کرد؛ و هرج‌ومرج قیمتی را با ترکیب این دو روش و اعمال نظارت قوی محقق نمود.

2.     توجه به واقعیت‌های تلخ موجود، مکمل آن ادراکات است.

ملت ایران در وضعیت بسیار نامناسبی از حیث تأمین معیشت و ناامنی اقتصادی به سر می‌برد. هم باید گرانی را تحمل کند و هم گران‌فروشی را و هم ناامنی و رنج بیشتر را تجربه کند. مردم تنها گرفتار زیاده‌خواهی‌های عده‌ای در بازار نیستند که کار تنها با بگیروببند و تازیانه چاره گردد؛ زیرا گرانی، بیش از و پیش از گران‌فروشی در جولان است و اسباب و انگیزه‌ها را برای گران‌فروشی بیشتر فراهم می‌سازد. گراني طاقت‌فرسای كنوني، نتيجه رها كردن مديريت نقدينگي و ارز، بی‌انضباطی مالي دولت، پولي كردن كسري بودجه، كسري تراز تجاري كشور و عدم هماهنگي دستگاه‌ها و از همه مهمتر، فساد شبکه‌ای و سازمان‌یافته است. اگر سپاه و بسیج می‌خواهند باري از دوش ملت بردارند و وظيفه خود در قبال پاسداري از انقلاب اسلامی را به درستي انجام دهند، نمی‌توانند علت‌های اصلي را رها و فقط به معلول‌ها توجه كنند. برای نمونه عرض می‌کنیم که وقتی سوءِ سیاست و ضعف عملکرد و فساد شدید در کار باشد، چه دولتیان بخواهند و چه نخواهند، نرخ ارز با حرکت موشکی، راه آسمان را در پیش می‌گیرد و تا نه برابر هم می‌رسد؛ و با کاهش ارزش پول ملی تمام مناسبات اقتصادی را تخریب می‌کند. درعین حال اهمیت اصلاح این مناسبات، نباید مانع دیدن دوزخیان کثیفی شود که حتی در فروش دارو به زراندوزی خویش می‌اندیشند. بند و تازیانه اینجا بکار می‌آید. عرض شد که ناامنی نیز تشدید شده است. از این حیث که مردم با بازاری مواجه‌ هستند که هیچ ضابطه‌ای در آن حکم‌فرما نیست. به طوری که برخلاف عرف اقتصاد، همه قیمت‌گذار شده‌اند! در این وضعیت، انتظارات تورمی و نااطمینانی بازار را فرا می‌گیرد. این وضعیت، فروشنده را به تأخیر در فروش و خریدار را به تعجیل در خرید، وا می‌دارد. چرا که هر دو دسته نگران فردای خویشند. عمده فروش نیز از دادن مظنه خودداری می‌کند و اگر به دادن مظنه کشانده شود، با احتیاط فزونی، نرخ را بالاتر می‌زند. این‌ها به طور خودافزا، نرخ تورم را بالا می‌برد.

همه این عوامل باعث شده است که مرد خانه حتی برای فردای خویش نیز مطمئن نیست که آیا می‌تواند نان سفره‌ی خانواده‌ی خویش را تأمین کند؟ یا اگر صاحب‌خانه خواست اجاره تنها اتاقی را که در اختیار او گذاشته، دو برابر کند، او چه کند؟ مردم ایران برای امنیت کشور بسیار اهمیت قائلند و به همین دلیل است که قدرشناس تأمین‌کنندگان امنیت هستند؛ اما اگر این ناامنی هر شب و روز تداوم یابد؛ آیا ثبات سیاسی از تزلزل مصون خواهد ماند؟ پاسخ روشن است. پس دو مسئله معیشت و امنیت با هم گره می‌خورد و تکلیف شما سنگین‌تر می‌شود.

3.     توجه به الزامات فنی این مأموریت بزرگ بجای خویش مهم است.

در عصر دیجیتال، جمع‌آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات برای بهره‌برداری از آن در مدیریت اجتماع، با بیشترین دقت اجرایی و کمترین هزینه انسانی مقدور شده است. در بحث ما، مسیر پرپیچ وخم سیر کالا از مبادی تا دست مصرف‌کننده، با روشنی تام، رصدپذیر است. این مسیر، اطلاعات بسیار ذی‌قیمتی در اختیار حاکمیت قرار می‌دهد که تعیین قیمت و مهار آن، تنها یکی از آن‌ها است. به همین مقصود طی سال‌های اخیر سامانه‌های متعددي براي نظارت بر بازار در كشور ایجاد شده است که اگر به درستی و با فرماندهی یکپارچه، بکار گرفته شود، مسیر ظلمانی مفسدان به سوی دوزخ، روشن و شفاف و میدان از آن‌ها ستانده می‌شود، اما شبکه‌های سازمان‌یافته فساد به همین دلیل، همواره به هر طریق ممکن در این راه، سنگ‌اندازی می‌کنند. اگر نیروهای مسلح می‌خواهند حضوري مؤثر و نجات‌بخش در اين عرصه داشته باشند لازم است ضمن دسترسي كامل به سامانه‌های مربوط، بر تعقیب، مجازات و رسوایی مقامات و مسئولانی که با ترک وظائف قانونی یا قانون‌شکنی خسارات دهشتناکی را بر مردم و ایران و اسلام تحمیل کرده‌اند، با سماجت تام ایستادگی کنند. دسترسي كامل به سامانه‌ها، با الزام مؤثر دستگاه‌های متولی به همکاری با بسیج و سپاه و ارتش فراهم می‌شود، یا اگر نشد، باید با کسب جواز از فرماندهی معظم کل قوا، سامانه‌های یک پارچه شده، در اختیار نظامیان ما قرار گیرد.

4.     براي موفقيت در اين عرصه، لازم است همه اقدامات با نظارت و كمك دستگاه قضايي صورت گيرد.

دستگاه قضايي باید با مأمور كردن قضات شجاع و عادل و همراه كردن آنها با برادران بسیج، به سرعت پرونده‌های تشكيل شده در مسیر مبارزه با گران‌فروشی و ترک فعل‌هایی که زمینه گرانی را فراهم می‌سازد، رسيدگي و رأي صادر كنند. در غير اين صورت، انبوهي از اقدامات بی‌نتیجه صورت گرفته و دزدان با پررويي بيشتر به كار خود ادامه می‌دهند.

لذا پیشنهاد می‌گردد با به کارگیری روش‌های روزآمد نظارت بر شبکه توزیع، تنظیم و مدیریت بازار، چهار فعالیت اصلی ذیل؛ مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

1.      یکپارچه‌سازی سامانه‌های نظارتی هوشمند دولت و سایر ارکان حکومت است. این مقصود شامل اقدامات زیر است:

1-1.       سامانه یکپارچه تعاملات الکترونیکی دولت (سیتاد)

1-2.       سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

1-3.       سامانه جامع امور گمرکی (EPL)

1-4.       سامانه جامع نظارت ارزی بانک مرکزی (در حال حاضر موجود نبوده و باید ایجاد شود)

1-5.       سامانه و اجرای قانون صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی و مؤدیان

چنان که عرض شد، مديريت بازار، اطلاع از معاملات فعالان اقتصادي. طبق قانون، پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای کنترل جریان گردش کالا و شفافیت مبادلات اقتصادی، استفاده از پایانه‌های فروشگاهی الزامي است. به طور کلی هدف از اجرای قانون مذکور در کشور، ایجاد ثبات و نظم در کسب‌وکار، شفاف‌سازی در درآمدها، هزینه‌ها و مبادلات تجاری مؤدیان و استفاده از تسهیلات مالیاتی در نظر گرفته شده برای مؤدیان است؛ اما متأسفانه اين قانون که کمتر از 3 ماه به خاتمه مهلت اجرایی آن باقیمانده است در مسیر درستي اجرا نشده و به نظر می‌رسد يكي از عرصه‌هایی كه بسيج می‌تواند ورودي موفق داشته باشد، نظارت بر مجهز شدن همه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به پایانه‌های فروشگاهی است. البته اجراي دقيق اين كار مستلزم همراهي كامل سازمان امور مالياتي، بانک مرکزی و اصناف است.

1-6.       سامانه‌های خدمات الکترونیکی وزارت صمت از جمله؛ سامانه جامع تجارت (رهگیری کالا، انبارها، مرکز نگهداری کالا، شناسه کالا و ...)

حلقه مهم مدیریت زنجیره تأمین و توزیع کالاها، انبارها هستند. بنابر اطلاع واصله، متأسفانه با وجود الزامات قانونی مقابله با قاچاق کالا و ارز، هنوز بخش قابل توجهی از مراکز نگهداری کالاها به سامانه جامع انبارها متصل نشده‌اند؛ و از آن مهمتر طبق خبر دقیق، کالاهای وارداتی در انبارهای عمومی، فاقد کد شناسایی، نگهداری می‌شوند؛ و به همین لحاظ امکان مدیریت بر زنجیره واردات و صادرات به صورت سیستمی در کشور پیاده‌سازی نشده است. برای مدیریت بازار، لازم است این سامانه‌ها با اطلاعات دقیق، کامل شده و هرگونه نگهداری کالا خارج از محل انبارهای مشخص و نیز موجودی مشخص، کالای قاچاق شناسایی شود که در این مسیر بسیج می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

1-7.       سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی و مشابه آن‌ها

2.    تشکیل دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرائم گران‌فروشی در قوه قضائیه شامل:

2-1.       رسیدگی به جرائم گران‌فروشی که در صلاحیت دادگاه‌های انقلاب است.

2-2.       ضرورت متناسب‌سازی جرم (در شرایط جنگ اقتصادی) با مجازات که بازدارنده باشد.

2-3.       ایجاد سامانه صدور احکام الکترونیکی و دستورالعمل ابلاغ الکترونیکی به ضابطین قوه قضائیه

3.   ایجاد سازمان اجرایی قانون نظارت بر تنظیم گری توزیع:

این بخش دچار فقدان اساسی راه‌کارها و روش‌های هوشمندسازی شده است که چاره کار، اجرای دقیق «سامانه بازرسی الکترونیک بر نظارت فعالیت‌های خرید و فروش» است.

دولت و نهادهای انتظامی و نظامی (ناجا، سپاه و بسیج) می‌توانند این مأموریت را به کار گیرند؛ و به جای استفاده از حضور گسترده در شبکه توزیع خرد، با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی به شبکه توزیع سه و نیم میلیون واحدی، نظارت نموده و هر تخلفی را بلافاصله و به صورت هوشمند به سیستم قضایی گزارش و پس از دریافت احکام الکترونیکی، نسبت به اعمال قانون از جمله جریمه یا تعطیلی محدود و نامحدود واحد توزیعی، اقدام نمایند.

این فعالیت نیازمند به نیروهای آموزش دیده، نرم‌افزار جامع امکانات سخت‌افزاری و ایجاد شبکه سراسری از طریق سامانه‌های اینترانت است.

4.    ایجاد ساختار نظارت همگانی و مردمی جهت ثبت گزارش‌ها و شکایات:

اگرچه با راه‌اندازی سامانه جامع و یکپارچه نظارت الکترونیکی از مرحله تولید و یا واردات کالا تا مرحله توزیع خرد و دسترسی مصرف کننده، نیاز کمتری به ثبت شکایات مستقیم مردمی است، اما به منظور اقناع‌سازی و ارتقاء سطح سلامت در نظارت و افزایش امید در مردم، مناسب است که سامانه نظارت و دریافت گزارش‌های مردمی نیز به این شبکه اضافه شود.

بدیهی است که پیاده‌سازی طرح جامع، نیازمند تأمین نیروی انسانی و نظام هوشمند الکترونیکی است که بسیج می‌تواند در تمامی سطوح تخصصی و غیرتخصصی، نیروی مورد نیاز را تأمین، آموزش داده و در طرح به کار گیرند.

از امتیازات بسیار مهم به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند، علاوه بر کارایی فوق‌العاده و اثربخشی مطلوب این است که از هر نوع رودررویی عوامل انسانی قانون و نظار با مجرمان جلوگیری نموده و فساد ناشی از این رودررویی را به حداقل کاهش داده و این اطمینان را به وجود می‌آورد که ایجاد ساختارهای جدید نظارتی، خود باعث شکل‌گیری کانون‌های جدید فساد نمی‌گردد و همچنین نیروهای مخلص بسیجی نیز از این مهلکه دور خواهند ماند.

در پايان، با آرزوي موفقيت براي برادران سپاه و بسيج در اين عرصه، يادآور می‌شوم كه استفاده ابزاري و نمايشي از بسيجيان در كنترل قیمت‌ها، دامي براي بر باد دادن آخرين اميد ملت است و نبايد سرمايه ارزشمند سپاه و بسيج به راحتي به پاي بی‌تدبیری برخي مسئولان ريخته شود.

امید است مجموعه نقطه نظرات ارائه شده، پس از طی مراحل کارشناسی نهایی، بتواند در حضور به موقع بسیجیان در عرصه نظارت واقعی و کارآمد بر قیمت‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی و اجحاف به مردم، مؤثر باشد.

برادران و فرزندان عزتمند ایران و اسلام!

وجه نظامی‌گری شما باید اینجا به طور کامل تجلی کند وگرنه ورود به این عرصه بدون رعایت الزام فنی مذکور، ورود بی‌سلاح به میدان جنگي است كه دشمن سر تا پا مسلح در آن عربده می‌کشد. چنین مصافی نیز نتیجه‌ای جز شكست و سرافكندگي نخواهد داشت. سرافکندگی پس از سربلندی بر شما زیبنده نیست.

اگر این خیرخواهی را مفید دیدید، جلساتی با حضور جنابعالی، فرمانده محترم کل سپاه، فرمانده محترم بسیج، چندین نظامی با تجربه و دارای دانش اجتماعی و اقتصادی، معاونان اقتصادی و اجتماعی دستگاه‌های اطلاعاتی، دغدغه‌مندانی از اساتید دانشگاه و بازاریان مجرب و متخصصان مردمی از دولت و دو قوه دیگر، تشکیل شود و ان‌شاءالله کارشناسان دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز به طور مبسوط به جزئیات اجرایی، خواهند پرداخت.

در هر حال دیده‌بان شفافیت و عدالت، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با بسیج در اجرای هرچه موفق‌تر این مأموریت خطیر، اعلام می‌دارد.

 «با آرزوی توفیق الهی»

   احمد توکلی

رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۳۰۰۸۵۱۷:۴۵:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲۲
آیا این همکاری امکان پذیر است؟
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۷۳۰۴۸۰۲۱:۵۰:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۲۲
ضمن اینکه باید برای توزیع صحیح در کشور برنامه داشته باشیم سهمیه بندی کالاهای اساسی برای موارد بحران و تورم ضروری است از موارد بسیار مهم در شرایط بحران و تورم و اضطرار باید از ظرفیت های کشور نظیر حمل نقل کالا توسط سازمان ها و ارگان ها و ارتش و سپاه کمک گرفت تا قیمت کالاهای توزیعی افزایش شدید پیدا نکند تشکیل بازارچه هایی که از مکان های دولتی و سازمانی باشد و اجاره نداشته باشد و از نیروهای مازاد ادارات و ارتش و سپاه کمک گرفت تا هزینه خدمات بسیار کم شود اگر همه اینها طبق ضوابط و برنامه ریزی خاصی انجام شود و از اتطرف هم با مفسدین اقتصادی و احتکار کنندگان و آنان که انحصار کالا دارند برخورد شود شاهد نتایج بسیار ملموس در شرایط بحران و اضطرار خواهیم بود
ناشناس۱۷۳۰۷۴۳۰۱:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۲۳
دكتر توكلي عزيز و شجاع هرچند كه مشخص است نيت شما صد درصد از روي خيرخواهي است ، اما براي مبارزه با گراني و گرانفروشي پيش نيازهايي كم و بيش لازم است كه با نبودن ان پيش نيازها مشكل نه تنها حل نخواهد شد ، بلكه ممكن است بيشتر هم بشود . پيش نيازها عبارتند از : ١- قوانين صحيح و با دوام و مستمر ٢- از بين رفتن فرهنگ و يا روش خودكفايي سازمانها و ارگانهاي دولتي ٣- سياست ارزان سازي و ارزان شدن توسط دولت و مجلس در ارتباط با كليه خدمات و كالاها ، كه مصرف كننده باور كند قرار است قبمت كالا يا خدمت و يا محصول كاهش بابد ٤- ارزان سازي هزينه هاي شهرداري و عوارض ها طبيعي است وقتي شهرداري تراكم را افزايش ميدهد قيمت ملك هم افزايش ميابد ٥- ايجاد فرهنگ صحيح و درست مصرف كردن بحث صرفه جويي و يا رياضت مصرف نيست بلكه درست مصرف كردن و صحيح خريد كردن با ايجاد دانش و درس حساب و كتاب در مصرف از همان كلاس اول ابتدايي كه يك بچه كاغذ و مدادش را درست و بجا و صحيح مصرف كند تا در اينده نيز با عقل معاش و اقتصاد زندگي كند ٦- اموزش ملي در ارتباط با خرج و برج بايد ملت ايران و دولتهاي ايران و سازمانها و نهادها و خانواده ها همه و همه اموخته باشند كه برج هاي زندگي كاهش يابد و خرج هاي صحيح و درست بايد انجام شود ... ٧- يكبار براي هميشه مبارزه و ريشه كن كردن قاچاق كالا ، بسيار شايع بوده و هست كه اين حجم از كالاي قاچاق نميتواند فقط توسط افراد معمولي انجام شود ، داستان اسكله هاي مخفي شايد وجود دارد
معلم۱۷۳۰۱۰۷۱۷:۵۹:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۲۲
باسلام جناب آقای توکلی اگه می خواهیدباگرانی وگران فروشی مبارزه کنیدبایدبادولت مبارزه کنید.جریمه و بگیرو ببندکسبه دردی را دوا نمی کند.برای بودجه 1400هم معلوم نیست چه خوابی برای مردم دیده آمد.خدابخیرکندبرای مردم بی پناه
ناشناس۱۷۳۰۴۹۰۲۲:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۲۲
در کنار این همدلی و همکاری بسیار خوب دیده بان شفافیت و عدالت و سپاه و بسیج باید در گام دوم انقلاب با اجرای قانون از کجا اورده ای و مشروعیت سنجی اموال افرادی را که به ثروت های حرام و نامشروع کلان و نجومی و افسانه ای و گنج قارونی، کهکشانی دست یازیده اند شناسایی و با ایجاد تعادل اقتصادی و توزیع صحیح ثروت فاصله های طبقاتی از فرش تا عرش را از میان برداشت از آقای قالیباف هم که شعار برخورد با چهار درصدی ها را میدادند تقاضای عمل به قولشان را داریم
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۷۳۰۱۱۶۱۸:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۲۲
قانون گذار پیش بینی های لازم را کرده و اقتصاد کشور را بر پایه دولتی تعاونی و آزاد قرار داده در مواقع بحران باید از ظرفیت تعاونی ها و توزیع صحیح و سهمیه بندی استفاده نمود یکی از علل گرانی ها بخصوص در اقلام مایحتاج عمومی کرایه ها و ارزش ملک است که مغازه داران از روی محاسبه کرایه و ارزش ملک خود میخواهند درآمد کسب کنند مثلا یک میوه فروش که ماهی ۵ میلیون کرایه مغازه بدهد می خواهد هم هزینه کرایه را و هم درامددخ‌بی برای خودش بدست اورد حال اگر در شرایط بحرانی دولت و سازمانه ظرفیت مکانی و ادواتی خود را در تمر توزیع بکار گیرند بسیاری از قیمت های کاذب را می‌توان شکست و دیگری مجازات های بسیار سخت برای محتکرین و گرانفروشان. قرار داد همکاری دیده بان و سپاه باید کاری کند که دست واسطه ها را در زمان بحران ها کوتاه کنند
ناشناس۱۷۳۰۵۰۴۲۲:۰۶:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۲۲
باید از ظرفیت ادوات حمل نقل کالا و مکان ها و نیروهای بسیج و سپاه و سایر ارگان ها و سازمان ها کمک گرفت در جایی خواندم که در چین ارتش مسولیت حمل مجانی کالا از تولید تا بندر را دارد برای اینکه به چرخه اقتصاد کشور کمک کرده باشد و آنها بتوانند با ارزان ترین قیمت کالاهای خود را صادر و بازارهای جهانی را اشغال کنند
ناشناس۱۷۳۰۵۴۹۲۲:۴۳:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۲۲
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را سریعا اجرا کنید تا مشخص شود تسهیلات کلان بانکی کجاها رفته و ارزهای ۴۲۰۰ تومانی را چه کسانی گرفته اند و چه کسانی از بانک ها تسهیلات کلان گرفتند و دلار و سکه خریدند
ناشناس۱۷۳۰۱۵۷۱۸:۳۱:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۲۲
لطفا هر کار میکنید منحصر به تهران نباشد. علی رغم فقر بیشتردر شهرستانها بیشتر رها شده اند.
ناشناس۱۷۳۰۲۰۵۱۹:۰۷:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۲۲
صدام حسین که لعنت خدا بر او باد تاجر بصره را که اقلام مورد نیاز مردم را احتکار کرده بود دورش را قالب گرفت و تاجر را وسط قالب گذاشت و دورش را بتن ریخت تا بتن بتدریج سفت شود و رضاه شاه قلدر هم نانوایی را که آرد احتکار کرده بود و نان دست مردم نمیداد در تنور انداخت این نمونه نه اینکه این دو مورد تایید هستند بلکه عنوان این است که امر مبارزه با فساد قاطعیت قاطعیت قاطعیت میخواهد
ناشناس۱۷۳۰۲۰۸۱۹:۱۰:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۲۲
وقتي دولت به عناوين مختلف و هر چند جزيي به حقوق شاغلان ، بازنشستگان كل كشور صرفنظر از نوع بيمه انها مبلغي را پرداخت مي كند بناچار بايد قيمت گذاري كالاها و خدمات را تغيير دهد اما راهكارش را نمي داند و از طرفي پيشنهادهاي كارشناسان ،اقتصاددانان كشور و حتي وزراي خودش را هم توجه نكرده و كار خودش را مي كند پس سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان ، اتاق اصناف ، تعزيرات ،سازمان بازرسي كه هزاران كارمند دارند و حقوق مي گيرند ،كجاي كار هستند ؟
یوسفی۱۷۳۰۲۱۹۱۹:۲۰:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۲۲
طرح بسیار خوبی است اگر اجرا شود
ناشناس۱۷۳۰۲۶۲۱۹:۴۹:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۲۲
نمیدانم دنبال چه میگردید اما مسبب گرانیها از دید مردم کاملا مشخص است و لشکرکشی نمیخواهد دست دولت را از اقتصاد کوتاه کنید همه چیز درست میشود .
ناشناس۱۷۳۰۲۷۸۱۹:۵۶:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۲۲
شما را درگیر مسائل جزئی و خرده پا بجای سر منشا گرانی ها و مسائل کلان نکنند!!!
ناشناس۱۷۳۰۳۱۷۲۰:۱۹:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۲۲
فساد ریشه دین و اخلاق و آرامش را از ملت مظلوم ایران گرفت با این حال هنوز دستگاه قضایی سوت زنان فساد را محکوم می کند، هنوز مجلس ، قانون حمایتی برای حمایت از سوتزنان فساد را تصویب نکرده، هنوز دولت بعضا از مفسدان حمایت می کند.
ناشناس۱۷۳۰۴۰۲۲۱:۰۶:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۲۲
خوبه
ناشناس۱۷۳۰۴۹۷۲۲:۰۲:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۲۲
رزمندگان بسیجی معسرازبیمه درمانی محروم هستندحداقل حقوق تصویب کردمجلس اجرانشدحمایت کنید رزمندگان معسر
مسلم المرصلین 1730318۱۷۳۰۶۲۷۲۳:۵۰:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۲۲
من درجه ی سپاه راندارم ولی جانم فدایشان فدای فرمانده کل قوایمان ،،،،بلکه شما،دیده بانان غیور وسربازان ولایت عشق بسیجیان جان برکف شاخ این قوله‍ای بی صفت وطن فروش را،ازبیخ ببررید
ناشناس۱۷۳۰۶۶۴۰۰:۲۰:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۲۳
این طرح فقط بهانه ای برای ورود سپاه به یک حوزه ی جدید می شود. اگر در ادعای خود صادق هستید با نهادهای متولی مبارزه با گرانی نظییر تعزیرات و اصناف و قوه قضاییه و غیره همکاری کنید
ی . آروند۱۷۳۰۷۱۷۰۱:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۲۳
به امید موفقیت . وضعیت اقتصاددر کشور ما یک وضعیت کاملا جنگی است وباید به مردان وزنان ورزیده جنگی و رزمنده اعم از نظامی وغیر نظامی متخصص و امین سپرده شود اگر این نشود قطعا وضع کشور بدتروغیر قابل کنترل خواهد شد واگر این کار بشود چون تمرکزاصلی این تیم یا ستاد منحصرا به همین موضوع هست احتمال موفقیتش بسیار بالاست فقط می ماند نق زدن عده ای سیاست باز که سودای قدرت ودستیابی به پول یامفت دارند وسعی در ایجاد موانع وسد برای شکل گیری این مسئله خواهند داشت.
فرهاد۱۷۳۰۷۲۹۰۱:۳۳:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۲۳
آقا شما قیمت دلار را پایین بیاورید مشگل گرانی ها بخودی خود حل خواهد شد. بگیر و ببند لازم نیست.
ناشناس۱۷۳۰۷۸۲۰۳:۵۶:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۲۳
این که روش اداره کشور نشد، شما باید ساختارها را اصلاح کنید که نهاد و سازمانی وظیفه تعیین شده خودش را انجام بده، نه اینکه هرجا مشکل هست بدید دست سپاه. کلا برای اینکه خیالتون راحت بشع همه وزارت خانه ها و سازمان ها را تعطیل کنید و بسپارید به سپاه.
علي اصغر كريمي۱۷۳۰۷۸۴۰۴:۰۱:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲۳
قانون برنامه بودجه 50 سال است كه كشور به سياه چال سرمايه داري زياده خواه كشانده است. بعد از 40 سال از انقلاب اسلامي هنوز قانون وارداتي - ترجمه شده توسط غربزده ها حاكم است. نظام فني اجرايي - قانون مناقصات .... مروج سرمايه داري است. با اين قانون ها و با سازمان بي برنامه نمي توان ايران انقلابي را اداره كرد. سرمايه داري اصالت را به سرمايه مي دهد. سرمايه دار هم همه جهان و مردم را فداي كيف و لذات خود مي كند. قانون بايد دولت را مكلف به اقتصاد مردمي = جهادي = دانش بنيان نمايد. همه عرصه هاي اقتصاد - عمران - صنعت - تجارت - بانك - معدن - نفت - كشاورزي - آموزش - .... بايد به گروه هاي جهادي = دانش بنيان - واگذار شود. ان شاءالله
ناشناس۱۷۳۰۸۶۲۰۷:۳۹:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۲۳
ریشه گرانی های کشور در سیاستهای کلی کشور است و تنها راه حلش تنش زدایی در سیاست خارجی و باز شدن راه برای مبادلات اقتصادی با جهان خارج
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین