لاوروف: ترور فخری‌زاده با هدف تحریک ثبات‌زدایی منطقه انجام شد

گروه جهان الف،   3990922054

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی به مسائل مختلف پیرامون ایران از جمله ترور اخیر شهید فخری‌زاده پرداخت.

لاوروف: ترور فخری‌زاده با هدف تحریک ثبات‌زدایی منطقه انجام شد

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی با صدا و سیمای ایران گفت که جامعه جهانی مشتاق است نتیجه تحقیقات درباره ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی را بداند.

لاورف در این باره گفت که روسیه قاطعانه ترور این دانشمند را در سطوح متعدد از جمله در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه این کشور محکوم کرد. 

وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما این ترور را تحریکی با هدف ثبات زدایی وضعیت منطقه تلقی می‌کنیم که در حال متحمل شدن تعداد زیادی از مشکلات و تناقض ها است و شاهد سال ها تلاش مداخله خارجی بوده است. 

او همچنین گفت: شنیده ام که ایران برخی نتایج تحقیق درباره این ترور را اعلام کرده است. وقتی طرف ایرانی این را ممکن می‌داند،  برای همه مهم خواهد بود نتایجی را بدانند که ماموران تحقیق به آن رسیده‌اند. 

لاوروف در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد که ایران و روسیه به دنبال روش‌های جدید برای مقابله با تاثیر منفی تحریم‌ها روی روابط دوجانبه اقتصادی خواهند بود و تهران و مسکو در حال انجام دادن اقداماتی هستند تا اجازه ندهند تجارت دوجانبه و همکاری اقتصادی «کاهش یابد». 

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: برعکس، به ویژه به لطف رویگردانی از استفاده از دلار آمریکا روی آوردن به سمت ارز رایج ملی در توافق ها و طرح های خلاقانه تعاملات اقتصادی در حال افزایش است.  این موضوع کارآمد بوده است. 

او بیان کرد: مطمئن هستم که ما به دنبال روش های جدید برای بی توجهی به تحریم ها خواهیم بود که تاثیر منفی اقتصادی دارند. 

این مقام ارشد روسی همچنین مطرح کرد که نمی توان به کشورهای غربی اتکا کرد که تحریم ها را به کار می بندند. باید به کشورهایی اتکا کرد که به طور جدی دنباله‌روی اصول قوانین بین المللی هستند. 

او در ادامه گفت که لازم است در سازمان ملل و دیگر فروم های چندجانبه کارزاری برای محکوم کردن تحریم های یک جانبه و پیش برد تفاهمی کلی درباره ضرورت پایان دادن به آن ها ایجاد شود. 

لاوروف در این راستا گفت: سال ها است که ما به همراه ایران و اکثریت تاثیرگذاری از اعضای سازمان ملل در حمایت از قطعنامه ای درباره غیرقانونی بودن محاصره اقتصادی کوبا رای داده ایم. تنها دو سه عضو این سازمان به همراه آمریکا از آن حمایت نمی کنند. 

او با گفتن این که پایگاه گزارشگر ویژه در زمینه تحریم های اقتصادی یک جانبه ی غیرقانونی در سازمان ملل ایجاد شده است، افزود: ضرورت دارد که از فعالیت مهم این نهاد به هر طریقی حمایت شود. این نهاد گزارش  های متعددی بر اساس اصول منشور سازمان ملل،  اول از همه برابری،  حل و فصل صلح آمیز مناقشات و عدم مداخله در امور داخلی آماده کرده است. ما لزوما به فعالیت در این مسیر ادامه می دهیم. 

لاوروف ادامه داد که روسیه هر تلاشی برای اعمال محدودیت های یک جانبه غیرقانونی  را کاملا رد می کند که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای به «کاملا به وضوح» منتقل شده است. 

او در این باره توضیح داد: ما فقط تحریم های یک جانبه را رد نمی کنیم،  بلکه با اقداماتی ویژه از ایران حمایت می کنیم. شاید کاری که انجام می دهیم بیشتر از همه است. در اعداد و ارقام برابر با میلیاردها دلار است. فعالیت ما در تمامی زمینه ها ادامه دارد از کشاورزی گرفته تا فناوری اطلاعات. 

وزیر امور خارجه روسیه به آمار تجارت روسیه با ایران اشاره کرده و گفت که تجارت دو جانبه بیس از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است در حالی که در نیمه اول این سال میلادی ۸ درصد با توجه به پیامدهای سخت بیماری همه گیر کرونا افزایش داشته است. 

او در این باره افزود: ما واقعا چنین شاخص هایی را با کسی دیگر نداریم که تجارت در بحبوحه محدودیت های ویروس کرونا به جای کاهش، افزایش پیدا کند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین