نادری: اردوغان تاریخ بخواند/ آذری‌زبان‌های ما به حرف‌های پوچ وقعی نمی‌نهند

گروه سیاسی الف،   3990921085

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی گفت: هموطنان آذری‌زبان ما به حرف‌های پوچ و گزافه اردوغان وقعی نمی‌نهند.

نادری: اردوغان تاریخ بخواند/ آذری‌زبان‌های ما به حرف‌های پوچ وقعی نمی‌نهند

احمد نادری رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، تصریح کرد: اردوغان در سال‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌ یک بام و دو هوا بعنوان راهبرد سیاست خارجی ترکیه هزینه های زیادی را به مردم منطقه تحمیل کرده است. نمونه های آن را می توان در ماجراجویی های وی در شمال عراق، در شمال سوریه، در شرق مدیترانه و در شمال آفریقا دید که همه با شکست مواجه شده و تنها به آوراگی ملت مسلمان انجامیده است. او همزمان از این آوارگان بعنوان ابزاری برای چانه زنی با اروپا بهره می گیرد. حالا هم بار دیگر می خواهد به ماجراجویی در منطقه قفقاز بپردازد که قطعا طرفی نخواهد بست.

وی افزود: اردوغان برخلاف استادش مرحوم نجم الدین اربکان که تمام عمرش را تلاش کرده بود تا بر وحدت امت اسلامی بیافزاید، همچون پیاده نظام صهیونیست ها عمل کرده و به تنش آفرینی در امت اسلامی می پردازد. او از یک سو می خواهد خود را قهرمان مبارزه با رژیم کودک کش صهیونیستی نشان بدهد و از سوی دیگر در هرجبهه ای که اسرائیل حضور دارد، دوشادوش این رژیم حرکت می کند.

نادری بیان کرد: نئوعثمان گرایی اردوغان سرمنشا بسیاری از تحولات تلخ منطقه در سالهای اخیر بوده است. ترکیه سودای توسعه جغرافیایی در سر داشته و تا حالا در این زمینه هیچ توفیقی نداشته است. علت آن هم عدم درک درست این کشور از توانایی خود از یک سو و نداشتن فهم راهبردی از توان بازیگری کشورهای منطقه است.

سخنگوی فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی مجلس ادامه داد: می‌بینیم که نتیجه این گرایش‌های نوعثمانی قتل‌ها و غارت‌ها، شکنجه‌ها، سربریدن‌ها و آوارگی زنان و کودکان و به بردگی جنسی گرفتن دختران و زنان زیادی در منطقه شد و این یکی از نتایج توهمات اردوغان در سال‌های اخیر است.

نادری بر همین اساس اضافه کرد: ایران بعنوان قدرت اصلی منطقه بر ثبات و صلح در کشورهای غرب آسیا تاکید دارد. از همین رو است که در سال‌های اخیر در کودتای 2016 ترکیه، ایران در بعد اطلاعاتی و سایر ابعاد به اردوغان کمک کرد و به لحاظ سیاسی در کنار او ایستاد؛ در موارد دیگر هم ایران به اردوغان کمک‌های زیادی کرد اما اظهارات اخیر وی اوج ناسپاسی است.

وی درباره جنگ اخیر قره باغ نیز اظهار داشت: موضع همیشگی ایران درباره قره باغ این بوده که این منطقه جزو خاک اسلام است؛ ما در کنار مردم آذربایجان بودیم و اشغالگری را محکوم کرده و به مردم مظلوم قره باغ کمک هم کردیم.

نادری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه چنگ زدن به توهمات ناسیونالیستی اردوغان اساسا کاری غیر معقول است، گفت: اردوغان اصولا یک فرد احساسی در سیاست خارجی است و این احساسی‌گری‌ها بارها کار دست ترکیه و خودش داده و اکنون هم با حرف‌ها احساسی و چنگ زدن به ناسیونالیسیم قومی و ادعاهای گزافه درباره خاک ایران، می‌خواهد موج جدیدی راه بیندازد؛ اما ظاهرا او نمی داند حس وطن دوستی آذری زبان ها در ایران زبان زد است. از شجاعت سرداران ملی ما باقرخان و ستارخان گرفته تا رشادت های مثال زدنی فرماندهان و لشکرهای آذربایجان در جنگ تحمیلی تا شهدای مدافع حرم، آذری ها همیشه در خط مقدم دفاع از ایران و یکپارچگی این کشور بوده اند . 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین راستا یادآور شد: آذری‌های ایران، ایرانی هستند و من به آقای اردوغان توصیه می‌کنم که تاریخ معاصر و تاریخ قدیم منطقه را بخواند تا متوجه قدمت آذربایجان شود او باید از تاریخ کوتاه مدت چند ساله اخیر درس عبرت بگیرد و بنگرد که چگونه ایران محور مقاومت را در دفاع از مردم مظلوم سوریه و عراق متحد کرد. 

ایشان باید به قدر کافی باید تاریخ بخواند تا بداند که با توهمات و گزافه گویی نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

    4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    5. وحدت ملی با وعده صادق

    6. کمی دیر نیست؟

    7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    16. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    آخرین عناوین