طرح «آب و گاز رایگان» محرومان از کجا کلید خورد؟ سرعت عمل در اجرای یک طرح طی ۳ هفته

گروه اقتصادی الف،   3990920045 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرعت عمل در اجرای طرح رایگان شدن آب و گاز محرومان و کم مصرف‌ها در کمتر از سه هفته از سوی دولت، این سوال را ایجاد می کند، که این طرح در کجا و توسط چه کسی پیشنهاد شده که در کمترین زمان ممکن اجرایی شده است؟

طرح «آب و گاز رایگان» محرومان از کجا کلید خورد؟ سرعت عمل در اجرای یک طرح طی ۳ هفته

به گزارش تسنیم، از حدود دو هفته پیش موضوع رایگان شدن آب و گاز برای محرومان و کم مصرف‌ها در برخی رسانه ها مطرح شد، تا اینکه دولت طی روزهای گذشته موضوع را تصویب و نهایی کرد و قرار شد از دیماه اجرایی شود، یعنی طی کمتر از سه هفته یک طرح مهم اقتصادی از مرحله پیشنهاد تا اجرایی شدن را گذراند که در نوع خود کم سابقه است.

سرعت عمل در اجرای این طرح این سوال را مطرح ایجاد می کند که پیشنهاد طرح آب و گاز رایگان برای کم مصرف‌ها اولین بار در کجا و از سوی چه کسی مطرح شد که در کمترین زمان ممکن به مرحله عملیاتی رسید.

حدود سه هفته پیش یعنی در تاریخ 4 آذر 99 جلسه مهمی در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد که همان جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بود. هدف از این جلسه بر اساس آنچه مقام معظم رهبری در آن تاکید کردند؛ این بود: "هدف از برگزاری این جلسه، بیان راهکارهای عملی است که در کوتاه‌مدت نتیجه دهد و تأثیر آن در زندگی مردم مشخص شود که البته لازمه‌ی اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آنها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکیلات و سازمان‌های آنها است."

بر اساس گفته‌های برخی اعضای این جلسه، یکی از تصمیمات مهم که به منظور کاهش فشارهای معیشتی به محرومان و دهک های کم درآمد جامعه در این جلسه از سوی مقام معظم رهبری پیشنهاد شد، طرحی در خصوص رایگان شدن آب و گاز محرومان و کم مصرف‌ها مشابه آنچه در خصوص برق اتفاق افتاده، بوده و مقرر شد، از کسانی که مصرف پایین دارند، هزینه ای در قبال آب و گاز گرفته نشود و تخفیف ویژه داده شود، در عوض از پرمصرف‌ها مبالغ بیشتری دریافت شود که کمبود درآمدی دولت را جبران کند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هم در گفتگویی که درباره این جلسه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم داشته، ضمن اشاره به طرح پیشنهاد آب و گاز رایگان محرومان در این جلسه گفته است: از کمک‌هایی که ما می‌توانیم انجام دهیم، تأمین خدمات ارزان‌قیمت لازم در بحث آب، برق، گاز و تلفن است، به‌طور مثال می‌توانیم نرخ خدمات اقشار ضعیف را تخفیف دهیم یا در بحث الگوی مصرف سقف معافیت وزارت نیرو را (که می‌گوید اگر مصرف از یک حدی پایین‌تر باشد از پرداخت هزینه معاف می‌شوند) افزایش دهیم تا شامل افراد بیشتری شود.

بر همین اساس، دولت، شخص رئیس جمهور و وزرای مربوطه به اجرای این طرح اهتمام ورزیده و پیشنهاد مطرح شده را سریعا در جلسه هیئت وزیران به شور و بررسی گذاشته و برای اجرای آن از ابتدای دی ماه برنامه ریزی کرده اند.

در جلسه روز گذشته، هیئت وزیران جزئیات رایگان شدن آب و گاز برای مشترکان کم مصرف که اغلب آنها از طبقه محرومان و دهک های کم درآمد جامعه هستند را تصویب کرد.

* جزئیات طرح رایگان شدن آب برای کم مصرف ها

هیئت وزیران به منظور فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی و آموزش با هدف کاهش مصرف مشترکان مصرف‌کننده بیش از الگو و اعمال سیاست تشویق مشترکان خانگی کم‌مصرف (با اعمال تخفیف صددرصدی)، با پیشنهاد وزارت نیرو درخصوص «اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان کم مصرف آب» موافقت کرد.

ترغیب مشترکان پرمصرف به تغییر رفتار و کاهش مصارف غیر ضرور، ایجاد زمینه تحقق اهداف مشترک با سایر مصوبات از جمله برق امید به منظور اصلاح مصرف منابع کمیاب آب و انرژی و به دنبال آن بهبود شرایط زیست محیطی، از دیگر اهداف این مصوبه است.

به موجب مصوبه فوق، مشترکان خانگی در مناطق مختلف جغرافیایی کشور متناسب با میزان مصرف به سه گروه: (خوش مصرف)، (پر مصرف) و (بد مصرف) طبقه‌بندی شده و برای هر دسته از این مشترکان به تناسب، سیاست‌های حمایتی، تشویقی و یا بازدارنده اجرا می‌شود.

بر این اساس، وزارت نیرو مجاز است صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک سوم الگوی تعیین شده را با تخفیف صددرصد محاسبه نماید. این تخفیف صرفاٌ شامل سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی می‌شود و واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردایم نظیر باغ ویلاها و خانه‌باغ‌ها مشمول این تخفیف نیستند. آب بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییر نخواهد کرد.

درباره مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، متعاقبا تصمیم دولت اعلام خواهد شد.

دولت همچنین وزارت نیرو (شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور) را موظف کرد ضمن اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی، مشترکان پر مصرف را نسبت به استفاده از وسایل کاهنده مصرف با هدف اصلاح رفتار و کاهش مصارف غیرضرور ترغیب نماید.

* جزئیات طرح رایگان شدن گاز برای کم مصرف ها

دولت همچنین با هدف بهینه سازی مصرف گاز و تشویق مشترکان کم مصرف، تصمیماتی را اتخاذ کرد.

به موجب این تصمیم، وزارت نفت مکلف شد گاز بهای مشترکین خانگی کم‌مصرف با الگوی مصرف تعیین شده را از ابتدای دی ماه 1399 رایگان منظور نماید. این حکم شامل گاز بها و کلیه هزینه‌های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) بوده و صرفاٌ سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه‌های عشایری مشمول آن هستند و سکونتگاه‌های خالی از سکنه و غیر دائم نظیر باغ‌ویلاها، مشمول این حکم نمی‌باشند.

گاز بها و کلیه هزینه‌های مرتبط با آن (شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) برای مشترکان خانگی پر مصرف متعاقبا اعلام خواهد شد.

نرخ گاز مشترکان خانگی که میزان مصرف ماهانه آنها بیش از الگوی تعیین شده برای مشترکان کم مصرف و کمتر از الگوی تعیین شده برای مشترکان پرمصرف باشد، بدون تغییر باقی می‌ماند.

همچنین به مشترکان خانگی پر مصرف (با میزان مصرف بیش از الگوی تعیین شده برای آنها) فرصت داده می‌شود از طریق روش‌های زیر نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام نمایند:

الف- اجرای اقدامات بهینه‌سازی مصرف که به صورت رایگان توسط شرکت ملی گاز ایران آموزش داده می‌شود.

ب - مشارکت در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز اعم از اصلاح سامانه موتورخانه‌ها و جایگزینی بخاری‌های فرسوده.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۲۶۷۳۷۱۱:۴۸:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۲۰
از ثروتمندان بگیرید بدهید به فقرا .
ناشناس۱۷۲۷۵۱۷۲۳:۴۴:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
همین مونده بود که حسن رابین هود بشه
ناشناس۱۷۲۶۸۰۱۱۲:۴۱:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۲۰
اقای رئیس پدر من به عنوان یک خانواده پر جمعیت داره هر ماه از ۲ میلیون حقوق دریافتی که دریافت میکنه ۶۰۰ هزارتومان را فقط برای قبض اب پرداخت می کنه. وقتی هم اعتراض می کنیم اداره اب میگه تصمیم هئیت وزیران هست. با اینکه هستند خانواده های ۱ یا دو یا ۴ نفره ای که چندین برابر سرانه مصرف هر فرد مصرف می نمایند. اونوقت ما پر مصرف هستیم و انها کم مصرف
ناشناس۱۷۲۶۹۱۵۱۴:۲۷:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۲۰
مگه چند نفرید ، چه خبره ، حتما یا مصرفتون خیلی زیاده یا لوله های آبتون نشتی داره ، و الا ده نفر هم باشید ، قبضتون اینقدر نمیشه ، اگر جمعیتتون خییلی بیشتره ، تقصیر خودتون هست ،مگه نمیدونستید 2 بچه کافی هست
ناشناس۱۷۲۷۳۶۱۲۱:۱۹:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۲۰
بچه شون به تو ربطی نداره.
ناشناس۱۷۲۶۹۱۹۱۴:۳۱:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
مگر استخر داره خونتون ؟
ناشناس۱۷۲۷۲۹۹۲۰:۱۸:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۲۰
دوست عزیز 600 هزار تومن خیلی پوله مگه چند نفرین چیکار می کنین؟؟؟؟
ناشناس۱۷۲۶۸۳۵۱۳:۱۸:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
يكي از شيوههايي كه در قبض برق بكار گرفته ميشود طولاني كردن زمان محاسبه است با اين شيوه هيچ مصرف كنندهاي از پرداخت معاف نمي شود
ناشناس۱۷۲۶۸۵۲۱۳:۳۱:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
عوام فریبی دولتی
ناشناس۱۷۲۶۸۵۷۱۳:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۲۰
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرمایید ما را مس کنید آقا ما آب برق مجانی نخوایم کی باید ببینیم
ناشناس۱۷۲۶۸۵۸۱۳:۳۳:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۲۰
اگه دولت از جیب خودش مایه میگزاره بسم اله بفرمائید کمک کنید اما اگه میخواهید از جیب ما که ثروتمند هم نیستیم و یک حقوق بازنشستگی امورات خود را می گذرانیم و ابتدا با ترفند یارانه ما را قطع کردید حالا هم میخواید با خالی کردن جیب ما پز بدید خدا ازتون نگذره.. و کرونا بگیرید .
ناشناس۱۷۲۶۸۶۷۱۳:۴۰:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۲۰
مسخره ترین قانون دنیاست. مگر سنگ و گل را میشه رایگان داد که شما می خواهید انرژی را رایگان بدید همین الان به خاطر ارزان بودن انرژی مصرف انرژی ما چندین برابر دنیاست.
ناشناس۱۷۲۶۹۸۷۱۵:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
..بس کن قبض آب و برق کم میاد که میگی انرژی رایگانه ..
ناشناس۱۷۲۶۹۱۸۱۴:۲۹:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۲۰
رایگان شدن آب و گاز محرومان نه ، رایگان شدن قبض کم مصرفها
ناشناس۱۷۲۶۹۳۸۱۴:۴۴:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۲۰
فقط دروغ گویی و فریب مردم با کمک بازی با کلمات. نهایت استفاده کنندگان از این طرح را ببینید چند خانواده می شود در عوض هزار برابرش را از مردم می گیرند.
محمد۱۷۲۶۹۸۳۱۵:۳۰:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۲۰
با سلام این قانون یک ترفند و عوام فریبی بیش نیست زیرا نحوه اجرای آن مشکل دارد و حقوق قشر ضیف بیشتر پایمال می شود بطور مثال چطور می خواهید خانواده پر جمعیت را شنا سایی و به عدالت محاسبه کنید مصرف خانواده دو نفره با مصرف خانواده پنج نفره فرق دارد آپارتمانهایی که تک کنتور هستند چطور می شود محاسبه کرد و خانه های خالی را چطور محاسبه می کنید که مصرف ندارند و مصرف زنان خانه دار با زنانی که سر کار می روند فرق می کند و زمان و مدت محاسبه آیا به عدالت است یا ترفند است جهت محاسبه جریمه بنابر این بنظرم با ترفند همیشگی شان بخاطر فقرا اینکار می کنیم بیشتر جیب فقرا را خالی می کنید و یک دروغ دیگر بیش نیست بجای یارانه پخش کردن و صدقه دادن و گران کردن و جریمه کردن وووو دیگر اگر هنر دارید درامد مردم را بیشتر کنید و اشتغال ایجاد کنید و اقتصاد فساد زا را درست کنید کارخانه پتروشیمی بزنید و نفت را تبدیل به بنزین و مشتقات دیگر کنید تا تحریم دشمنان بی تاثیر شود و میلیونها شغل ایجاد شود و اصلا نفت خام نفروشیم که به سود دلالان و رانت خواران و دشمنان قسم خورده ایرانیان است چرا مسوولین همش به فکر صدقه دادن و کمک به مردم است و نیرو و فکرش را متمرکز این کار کرده بجای اینکه نیرو و فکرش را متمرکز اقتصاد و ثبات اقتصاد و بهبود اقتصاد و در نهایت بالا بردن توان قدرت خرید مردم کند با تشکر
ناشناس۱۷۲۶۹۹۷۱۵:۴۱:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۲۰
دوباره روشهای عوام پسندانه برای انتخابات باباجان تو یکی این آخر دولتت ما را به فنا نده مجانی پیشکش مثل لغو تحریم ها بالمررررره
حسین مهدیان۱۷۲۶۹۹۹۱۵:۴۲:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۲۰
این طرح هم خودش ایجاد فساد میکنه چند وقت بعد گندش در میاد یه یه عده حرومخوار وضعیتشون رو تو سیستم از طریق رانت به فقیر تغییر دادن و دیگه پول آب و برق هم نمیدن
ناشناس۱۷۲۷۱۸۱۱۸:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
این .. فقط برای انتخابات ۱۴۰۰ است. بعد که مردم را پای صندوق کشاندند بعد نقشه های اصلی شروع میشه
کارمند۱۷۲۷۴۸۱۲۳:۰۳:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۲۰
دولت اگه میخواهد به طبقات محروم خدمت کنه اینترنت رو رایگان کنه
ناشناس۱۷۲۷۵۱۹۲۳:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲۰
از این سنگ ها زیاد در چاه مملکت انداخته شده تصمیم های اشتباهی که فقط جنبه پوپولیستی دارد و مانند یارانه ها بارمالی خواهد داشت و در نهایت دولت محترم هم دست در جیب مردم خواهد کرد و تحمیل تورم سنگین به همان محرومان دمار از روزگارشان در می آورد . چرا نمی خواهید متوجه عواقب این اقدمات زیان بار شوید ؟؟!
ناشناس۱۷۲۷۵۳۲۰۰:۰۵:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۲۱
بجای اداره کشور ، مردم را دسته بندی میکنند .. سالهاست از این سیاستهای رابین هودی اجرا میکنید ولی فاصله طبقاتی وحشتناکتر از گذشته شده ، هرسال دریغ از پارسال .
ناشناس۱۷۲۷۶۲۰۰۲:۵۱:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۲۱
اینم یک طرح برای بیچاره کردن مردمه شما بجای این کارا برای جوونای مردم شغل پایدار درست کن با حقوق مکفی هم ازشون مالیات بگیر هم پول آب برق وهم این تورم کمر شکن مهار کن
ناشناس۱۷۲۷۷۷۵۰۹:۲۲:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۲۱
کم سر مردم شیره بمالید مردم ترفند های شما را فهمیده اند برق مجانی ..فقط خوب شد برای خانه های خالی .بی انصاف ها ششصدهزارتومان پول برق برای من آمده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین