جهنم «تصویر زدگی» !

مهدی نورمحمدزاده،   3990919139 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
جهنم «تصویر زدگی» !

پناهجوی ایرانی  به خاطر تلاش برای مهاجرت غیرقانونی به استرالیا، دستگیر و مدت شش سال در جزیره مانوس زندانی شد. او خاطرات تلخ و جهنمی خودش از زندگی دشوار، خشونت بار و غیرانسانی پناهجویان این اردوگاه را در قالب یک رمان به نام «رفیقی نه مگر کوهستان» منتشر کرد.این کتاب به شدت مورد استقبال جهانی قرار گرفت و چندین جایزه معتبر جهانی از جمله جایزه ادبی «نخست وزیری ویکتوریا» استرالیا را کسب کرد.

تحت تاثیر این اقبال جهانی، چه اتفاقی افتاد؟! آیا قوانین مهاجرت به نفع مهاجران تغییر کرد؟! آیا وضعیت اردوگاههای شکنجه آور پناهجویان بهبود یافت؟! آیا داستان پرتکرار مرگ و میر پناهجویان در دریاها و اقیانوس ها به تاریخ پیوست؟! نه، متاسفانه هیچ کدام از اینها اتفاق نیفتاد.

اما در طرف دیگر ماجرا و در سایه توجه و همدلی افکار عمومی، بهروز بوچانی به تابعیت نیوزلند و جوایز قابل توجه دست یافت و به قول خودش توانست از جهنم مانوس نجات پیدا کند؛ درست مثل همان پیرمرد دست فروشی که فیلم اعتراض و شکایتش توسط مهران احمدی رسانه ای شد و از آتش سوزان فقر نجات پیدا کرد! و درست مثل «زلمه» کودک زباله گرد افغانی که داخل سطل آشغال انداخته شد و در سایه رسانه ای شدن تصویرش، توانست به مدرسه و زندگی مناسب دست پیدا کند!

این خاصیت دنیای «تصویر زده» امروز است که در آن مبارزه بنیادین با فقر، گرسنگی، نابرابری، فساد و ظلم چندان مورد اقبال نیست، شاید به این خاطر که موقعیت های فعلی بسیاری از دولتها و انسانهای به ظاهر موفق و صاحب پول و قدرت، مستقیم یا غیرمستقیم خود محصول چنین ساختارهای ظالمانه و نابرابر است.

 در چنین شرایطی است که «سوژه های تصویرساز» اهمیت پیدا می کنند و همه برای توجه به آنها، از یکدیگر سبقت می گیرند. دولتی مهاجرستیز به رمان یک مهاجر جایزه می دهد، ثروتنمندی رانت خوار در خانه چند فقیر را می زند و بسته های معیشتی توزیع می کند، و مسئولی ناتوان از رفع فساد و تبعیض، همه کاسه کوزه ها را سر چند تصویر شطرنجی می شکند و مارش فتح برایمان می نوازد!

تصاویر، جذابند و همچنان برای خیلی ها اقناع کننده . چه تصویر جایزه گرفتن یک پناهجوی نویسنده، چه تصویر پمپ تخلیه در خانه آب گرفته هموطن جنوبی و چه خنده کودکی بلوچ که عروسک رؤياهایش را هدیه گرفته است!

ما هم مثل همه جهانیان، دنبال چنین تصاویری هستیم تا هم ریشه و علت این مصائب وحشتناک را فراموش کنیم و هم دلخوش باشیم به اینکه هنوز وفادار انسانیت هستیم و ندای وجدانمان را می شنویم، و الا کیست که نداند استرالیای امروز، روی ستون گوشت و خون بومیان سلاخی شده اش بنا شده است!

دیدگاه کاربران

حبیب۱۷۲۶۶۳۹۰۹:۵۳:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
باز هم همان مرثیه ما خوبیم دیگران بد ند. برادر ایشون غیر قانونی رفته یه کشور دیگه باید براش فرش قرمز پهن کنن؟ اگر اینجوری باشه دیگه چه احتیاجی به ویزاست؟ هرکی هوس کرد بره یه کشور خارجی یه بلیط تهیه می کنه راه میفته دیگه. این چه استدلال و جو سازی که شما می کنی؟
ناشناس۱۷۲۶۶۹۷۱۱:۰۸:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۲۰
همه دنیا بدند و فقط شما خوب هستید. تمام راه ها به این جمله که در آخر این نوشته آورده اید، ختم می شوند. تا کی می خواهید دیگران را بکوبید و خودتان را پاک و منزه جلوه دهید؟ ..
ناشناس۱۷۲۶۷۲۹۱۱:۴۴:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۲۰
اتفاقا هستند آدم هایی که به ریشه ها فکر می کنند. اما در طول تاریخ کدام اندیشمندی در زمان زنده بودنش جایگاهی در میان مردم و حتی طبقات بالای جامعه داشته که امروزه داشته باشه؟ امروز که همه چیز به لطف رسانه های تصویری سطحی تر شده و همه کم و بیش همون چیزهایی رو نشخوار می کنند که رسانه اعم از داخلی و خارجی به خوردشون داده.
یه بنده خدا !۱۷۲۶۷۸۷۱۲:۲۷:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۲۰
چه زیبا و موجز نقد کرده . دست مریزاد . عالیست . دقیقا مشکل رو شناخته و به درستی بیان کرده . ممنون از الف بابت این نقد زیبا
ناشناس۱۷۲۶۸۰۰۱۲:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
بسیار عالی دردها گفته شد.
مبین۱۷۲۶۸۱۱۱۲:۵۸:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۲۰
عجبببب !! ایکاش یه مقاله ای هم از دلایل این مهاجرت و فرار ها مینوشتید !!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین