سم شام غیر ایرانی در شبکه نمایش خانگی

  3990918042 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

توهین بهاره رهنما به قوم لر در برنامه شبه‌ماهواره‌ای «شام ایرانی» به دلیل اعتراض وسیع چهره‌های مختلف جامعه مورد توجه قرار گرفت، اما مشکل اصلی تهیه‌کننده‌هایی هستند که ثابت کرده‌اند صلاحیت برنامه‌سازی ندارند.

سم شام غیر ایرانی در شبکه نمایش خانگی

روزنامه جوان نوشت: کارشناسان و دلسوزان معتقدند تعارض فرهنگی برنامه‌سازی در فضای مجازی و ترویج سبک زندگی غیرایرانی در آن‌ها لایه‌های پنهانی دارد که به مرور در سطح جامعه و سبک زندگی مردم دیده خواهد شد.

چند سالی است برخی سینماگران و فیلمسازان که اصالت سود و کسب انتفاع مالی برایشان از هر چیزی مهم‌تر است با کپی‌برداری از برنامه‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای سعی کرده‌اند ولو به قیمت تاراج سرمایه اجتماعی خانواده‌ها و حیازدایی و ساختارشکنی در بین مخاطبان، جیب خودشان را پر کنند. اغلب این برنامه‌ها کپی‌کاری شده از شبکه‌های ضدانقلاب همچون «من و تو» هستند که در سایه عدم نظارت قانونی و کوتاهی مسئولان خانواده، زنان، باور‌های اعتقادی جامعه و ارزش‌ها و هنجار‌های خانواده ایرانی مورد تاخت و تاز آن‌ها قرار گرفته است.

«شام ایرانی» از شبکه ماهواره‌ای تا نمایش خانگی

شام ایرانی نام مجموعه‌ای ویدئویی است که سری اول آن به کارگردانی بیژن بیرنگ در زمستان سال ۱۳۹۰ ساخته و منتشر شد. ساخت و توزیع سری جدید این مجموعه از زمستان سال گذشته به کارگردانی سعید ابوطالب در شبکه نمایش خانگی آغاز شد. این برنامه الهام گرفته از مجموعه تلویزیونی به اسم «Come Dine with Me» است که نمونه فارسی آن چند سال پیش توسط شبکه ماهواره‌ای «من و تو» ساخته و پخش شد. این برنامه در فرم و محتوا و سبک زندگی‌ای که ارائه می‌دهد، منطبق با سیاست‌های ضد خانواده شبکه ماهواره‌ای «من و تو» طراحی و تولید شده است. اغلب کارشناسان حوزه خانواده و علوم اجتماعی متفق‌القول هستند پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی این شام شوم و لایه‌های پنهانش با رویکرد و نوع نگاه ایرانیان نسبت به خانواده و ساختار و سطح روابط خانوادگی ما که بر پایه سبک زندگی و ریشه‌های تمدنی غنی و اصیل استوار است، کمترین تناسب و تشابهی ندارد.

وقتی نهاد‌های نظارتی خوابند

در قسمت اخیر مجموعه «شام ایرانی» به کارگردانی سعید ابوطالب، بهاره رهنما در واکنش به شهرزاد کمال‌زاده که درباره رسم گرفتن شیرب‌ها از سوی برخی خانواده‌ها حرف می‌زند با تمسخر و استهزا عنوان می‌کند که «ماشاءالله دخترای امروزی سر و وضع‌شان نیکول کیدمنه و طرز فکرشون لر». این جمله رهنما با واکنش طیف‌های متنوعی از مخاطبان همراه شد. پس از وسعت واکنش‌ها و بالا گرفتن مسئله در بین مردم، این بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار پستی در صفحه شخصی ایسنتاگرامش تلاش کرد با اتخاذ حربه کهنه فرار به جلو ضمن وصله پینه کردن جمله توهین‌آمیزش و طرح تئوری ارتباط گودرز و شقایق، موضوع را به اصطلاح ماله‌کشی کند.

پس از گذشت چند روز از این اتفاقات و وسیع‌تر شدن گستره اعتراضات مردمی در فضا‌های رسانه‌ای و مجازی به حرف‌های سخیف و موهن بهاره رهنما بالاخره سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و اعلام شد با دستور ساترا این بخش از همه رسانه‌های رسمی منتشرکننده حذف شد!

واقعیت ماجرا این است که اگر هموطنان لر به سخنان سخیف رهنما واکنش نشان نمی‌دادند، اساساً مرکز نظارتی، چون ساترا نیز ورودی به این برنامه نداشت چراکه ظاهراً تهیه‌کننده محترم خودی محسوب می‌شوند و خیال مدیران ناظر راحت است.

از سلبریتی‌ها بیش از این انتظار نمی‌رود و رفتار‌های این جماعت در فضای مجازی همواره نشان داده که فرهنگ برای ایشان اساساً اولویت نیست، اما روی صحبت با مدیران فرهنگی است که سر در زیر برف کرده‌اند و برنامه‌سازی و تهیه‌کنندگی را به دست اشخاص بی‌صلاحیتی، چون سعید ابوطالب داده‌اند؛ کسی که پیش از این برنامه‌های دیگری، چون «رالی ایرانی» را با حضور سلبریتی‌ها تولید و پخش کرده است و در این برنامه‌های پرهزینه تنها چیزی که مطرح نیست فرهنگ است. سعید ابوطالب البته این روز‌ها برنامه اینترنتی با عنوان «مافیا» را نیز در حال پخش دارد که در آن نیز با توسل به پشتوانه‌های مالی و سلبریتی‌ها قصد جذب مخاطب را دارد. جالب است که بیلبورد‌های این برنامه تمام سطح شهر را هم در برگرفته است. اساساً برگزیدن عنوان مافیا برای این برنامه نشان می‌دهد که عوامل آن برای جذب مخاطب حاضرند به هر دستاویزی چنگ بزنند. اصالت سرگرمی و تجارت در فرهنگ البته محدود به فضای مجازی نمی‌شود و وقتی صداوسیما نیز سمت و سوی برنامه‌سازی‌هایش به این جهت رفته معلوم است که وضعیت در فضا‌های دیگر دچار چه وضعیتی خواهد شد.

این فرهنگ است یا تجارت

علاج واقعه قبل از وقوع باید صورت بگیرد در غیر این صورت اگر قرار باشد تخلف یا تخطی‌ای صورت بگیرد و نهاد‌های نظارتی و مسئولان که باید حکم چشم بیدار دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ و هنر را ایفا کنند، بعد از همه‌گیری و گسترش آن اتفاق ناخوشایند موهن و غیرقانونی در جامعه به آن واکنش نشان بدهند که اساساً با اصل وجودی شکل‌گیری و طراحی چنین ناظرانی در تضاد است. ممکن است واکنش لاک‌پشت‌گونه بخش‌های مسئول و ناظر بر محتوا در جا‌هایی مثل برنامه زنده تا حدودی قابل رفع و رجوع و توجیه باشد، اما در مورد برنامه‌های تولیدی و به اصطلاح ضبطی که بعد از گذراندن مراحل مختلف زمانبری مانند تصویربرداری، تدوین، صداگذاری و دیگر اقدامات حرفه‌ای کسی متوجه خبط مشمئزکننده‌ای مثل دیالوگ بهاره رهنما در شام ایرانی نشود، باید نسبت به ساختار و رفتار غیرمسئولانه آن تشکیلات بازنگری جدی و عملگرایانه‌ای صورت بگیرد.

اگر قرار باشد یک اقدام یا اتفاق موهن در سطح وسیع و بین اقشار مردم توزیع شود و به دلیل حساسیت مردم نسبت به اصول اخلاقی و دینی منبعث از سابقه تمدنی و معرفتی با واکنش‌های گسترده مواجه شود، پس این همه خدم و حشم و دکان و دستگاه‌های عریض و طویل پرطمطراق برای چه مواقعی ایجاد شده‌اند؟ قطعاً هر اقدامی و واکنشی باید در سطح و تراز کنش باشد، اما این واکنش نباید به شکلی باشد که خاطی یا دیگر کسان جسارت تکرار چنین اشتباهاتی را به خود بدهند، به کلام بهتر اگر برخورد قانونی با این اتفاقات سخیف و مبتذل در اذهان آحاد جامعه بازدارندگی ایجاد نکند، احتمال تکرار و حتی پذیرش ریسک و تقبل پرداخت جریمه احتمالی را به خاطر کسب انتفاع مالی یا اثرات ادراکی آن تخلف در اذهان مخاطبان محتمل می‌کند.

برخورد و اجرای بدون تنازل ضوابط و چشاندن مُرّ قانون به متخلفین و متمردین امری پسندیده و امیدوارکننده است، اما به غیر از توجه به اصل تخلف و تخطی واقع شده، آن چیزی که اهمیت همترازی دارد، جریحه‌دار شدن روحیه و غرور اجتماعی است که در چنین موقعیت‌هایی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۲۲۷۵۰۱۰:۳۳:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱۸
در این دوره که مردم ایران شام حتی پول املت خوردن رو هم ندارن و این سلبریتی ها به جای اینکه همرنگ مردم باشن و با مردم هم دردی کنن نمک روی زخم مردم می پاشن و با حرف هاشون اون ها رو ازرده خاطر می کنن از این اشتباه نباید به راحتی عبور کرد چنان قحط سالی شد اندر دمشق که یاران فراموش کردند عشق چنان آسمان بر زمین شد بخیل که لب تر نکردند زرع و نخیل بخوشید سرچشمه‌های قدیم نماند آب، جز آب چشم یتیم نبودی به جز آه بیوه زنی اگر برشدی دودی از روزنی چو درویش بی رنگ دیدم درخت قوی بازوان سست و درمانده سخت نه در کوه سبزی نه در باغ شخ ملخ بوستان خورده مردم ملخ در آن حال پیش آمدم دوستی از او مانده بر استخوان پوستی وگر چه به مکنت قوی حال بود خداوند جاه و زر و مال بود بدو گفتم: ای یار پاکیزه خوی چه درماندگی پیشت آمد؟ بگوی بغرید بر من که عقلت کجاست؟ چو دانی و پرسی سؤالت خطاست نبینی که سختی به غایت رسید مشقت به حد نهایت رسید؟ نه باران همی آید از آسمان نه بر می‌رود دود فریاد خوان بدو گفتم: آخر تو را باک نیست کشد زهر جایی که تریاک نیست گر از نیستی دیگری شد هلاک تو را هست، بط را ز طوفان چه باک؟ نگه کرد رنجیده در من فقیه نگه کردن عالم اندر سفیه که مرد ار چه بر ساحل است، ای رفیق نیاساید و دوستانش غریق من از بینوایی نیم روی زرد غم بینوایان رخم زرد کرد نخواهد که بیند خردمند، ریش نه بر عضو مردم، نه بر عضو خویش یکی اول از تندرستان منم که ریشی ببینم بلرزد تنم منغص بود عیش آن تندرست که باشد به پهلوی بیمار سست چو بینم که درویش مسکین نخورد به کام اندرم لقمه زهر است و درد یکی را به زندان درش دوستان کجا ماندش عیش در بوستان؟
ناشناس۱۷۲۳۳۳۲۱۴:۴۱:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
این نوع برنامه اساسا هدفی جز سرگرم کردن و آشنا کردن مردم با دیدگاههای مختلف ندارد . کسی قرار نیست از کسی چیزی یاد بگیره . اگر تحمل رفتارهای مردم رو داری میتونی نگاه کنی ، یا ممکنه بخندی یا به فکر فرو بری یا عصبی بشی. اتفاقا چه خوب و چه بد قشر متوسط همین طرز فکر و رفتارها رو دارند که در این برنامه ها نشون داده میشه.
علی۱۷۲۲۷۹۵۱۰:۵۱:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱۸
خیلی هم برنامه خوبیه مشکل ما اینه که جنبه شوخی و انتقاد رو نداریم
ناشناس۱۷۲۲۹۲۵۱۲:۰۴:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱۸
اره هرکسی هر غلطی بکنه اسمشم بذاره نظر دیروز به فخری زاده امروز لرا فردا خدا میدونه اینا سلبریتین انتظاری جز این نیست از مسئولین انتظار برخورده که البته میبینیم اونارم اینا اوردن
ناشناس۱۷۲۲۹۵۲۱۲:۱۵:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۸
برنامه افتضاح و بی خودیه و در این شرایط سخت اقتصادی فقط یه عده معلوم الحال جمع شدند پز پول و ثروتشون رو دارند میدند
پسرلر۱۷۲۲۷۹۷۱۰:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۸
سلام این طرز برخورد این خانم گمراه تنها موجب انشقاق اقوام از همدیگه میشه...بعنوان یک لر من اول یک شیعه لر هستم بعد یک ایرانی مذهب و قومیتم بمراتب ارجحیت دارد نسبت به هموطن بودن با افرادی شبیه ایشون
ناشناس۱۷۲۲۹۴۲۱۲:۱۰:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
من کاری با این خانوم ندارم من خودم یه لر هستم ولی من اول ایرانیم بعد لرم بعد شیعه
علی معماری۱۷۲۳۲۵۷۱۴:۱۲:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱۸
شما خودت اولویتت را در انشقاق بنا کردی اخوی
ناشناس۱۷۲۲۸۰۰۱۰:۵۴:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱۸
تو هر قومی خوب و بد وجود دارد. ولی اون ویژگی که عموم مردم از یک قومیت در نظر دارند مهم است و اون هم با یک مقاله یا جمله به همین سادگی حذف نخواهد شد. خودم با چند تا لر برخورد داشتم که حرف بهاره رهنما را تایید می کند. این همه کاغذ سیاه کردی که چی؟
ناشناس۱۷۲۳۴۹۴۱۵:۳۹:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱۸
پس با این حرف شما چون توی هر قومیت آدم بد هم وجود داره مجوز توهین به همه ی اقوام را داریم.
من۱۷۲۳۵۶۴۱۶:۲۴:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
شما هم با این طرز فکر جای تاسف داره که هموطنمونی، حتی یک چیزی اگه واقعیت باشه از زبون یه سلبریتی در رسانه ملی نباید گفته بشه
ناشناس۱۷۲۳۸۴۸۱۹:۲۴:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
متوجه هستید چی میگید اصلا؟؟؟؟؟
ناشناس۱۷۲۲۸۲۶۱۱:۱۳:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
خواب نیستند از عمد.....
ناشناس۱۷۲۲۸۳۶۱۱:۱۷:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
خانواده، زنان، باور‌های اعتقادی جامعه و ارزش‌ها و هنجار‌های خانواده ایرانی مورد تاخت و تاز آن‌ها قرار گرفته است!! چهار نفر، چهار شب کنار هم شام میخورن و به هم بابت آشپزی و میزبانی امتیاز میدن چه خبرتونه اینقدر توهم زدید؟
ناشناس۱۷۲۲۸۷۸۱۱:۴۱:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
والا ما هم برنامه های فرهنگ سازی این کشور رو دیدیم و هم برنامه های تجاریش رو. هر کدوم از یه ور بوم افتادن!
ناشناس۱۷۲۲۸۸۵۱۱:۴۴:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
فرهنگ رها شده و با ترویج سبک زندگی غربی به سوی قهقرا میرویم
ناشناس۱۷۲۳۱۲۹۱۳:۱۸:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱۸
این فرهنگ غربی نیست این نتیجه بی فرهنگی خودمون هست نتیجه شعور پایین ماست نتیجه مطالعه کم و ...
ناشناس۱۷۲۳۰۴۳۱۲:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
دردوبلای هرچی لره بخوره تو سر این سلبریتی های بی فرهنگ مفتخور وطن فروش
ناشناس۱۷۲۳۰۸۱۱۳:۰۴:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
لر و بختیاری تنها قوم ایرانی هستند که شعبه خارجی ندارند.
ناشناس۱۷۲۳۸۵۴۱۹:۲۷:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱۸
برنامه من و تو ضدخانواده هست یا برنامه‌های قماربازی صدا و سیما با اون ستاره مربع ها
احمد۱۷۲۴۰۵۲۲۱:۴۷:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
با تشکر از سعید ابوطالب . مگه برنامه پخش زنده بوده ؟؟؟؟!!!! نمیشد حذف بشه
ناشناس۱۷۲۴۱۰۸۲۲:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
آقا ایشون استاد دانشگاه هستن؟
ناشناس۱۷۲۴۱۷۰۲۳:۰۹:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۱۸
این بازی ها برای مطرح شدن است ترا به خدا از واژه سلبریتی برای این خانم استفاده نکنید خیلی مسخره است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین