آیا در مهار کرونا از آمریکا و اروپا جلوتریم؟

گروه اجتماعی الف،   3990917085 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت برای چندمین بار در طی ماه های گذشته اعلام کرد که در زمینه مهار کرونا از آمریکا و اروپا جلوتر هستیم. برخی کارشناسان نظام سلامت می گویند بدون مستندات علمی دقیق نمی توان چنین ادعایی را اثبات کرد.

آیا در مهار کرونا از آمریکا و اروپا جلوتریم؟

به گزارش الف، چند روز قبل سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات ایران برای مهار کرونا، یادآور شد: «در روزهای اول شروع کرونا، ماسک و لباس می‌آوردیم، اما در فرودگاه اجازه ورود به ما نمی‌دادند یا در خصوص واکسن آنفلوآنزا از کشور فرانسه این واکسن را آوردیم، اما در فرودگاه اسپانیا، آمریکا نگذاشت بیاوریم؛ در حالی که اکنون ما پنج بر یک از آمریکا جلو هستیم.»

نمکی به توضیح استدلال خود پرداخت و تاکید کرد: «ما ظرف دو ماه، داروهای رمدسیویر و فاویپراویر را در ایران ساختیم. ضمن اینکه پنجاه و شش روزه ماسک تولید کردیم و توانستیم آن را نیز صادر کنیم. همچنین در خصوص واکسن کرونا نیز کاری می‌کنیم کارستان. دنیا هم قبول کرد که ما یکی از پیشتازان واکسن‌سازی هستیم.»

در اردیبهشت ماه نیز وزیر بهداشت از برتری ایران نسبت به کشورهای غربی در مهار کرونا سخن گفته و تاکید کرده بود: «در زمینه مهار کرونا، باوجود تحریم‌ها از کشورهای اروپایی و آمریکایی جلوتر حرکت می‌کنیم. حتی یک پزشک یا پرستار هم نداشتیم که به دلیل کمبود اقلام بهداشتی در روزهای اولیه شیوع کرونا، به مردم پشت کند یا در خیابان‌ها اعتراض کند.»

او یادآور شده بود: «میزان تخت‌ بیمارستانی کشورهای اروپایی و آمریکایی به ازای هزار نفر جمعیت، پنج تا هفت برابر ماست و نسبت تعداد پرستار به تخت در آن کشورها نیز سه برابر ماست، اما کشور ما در مقابل کرونا ایستاد و دیدیم که چند بیمار پشت در بیمارستان‌های آن کشورها سرگردان بودند. آن کشورها به افراد مسن توجهی نکردند، اما در کشور ما حتی یک کارتن‌خواب نیز پشت در بیمارستان‌های ما سرگردان نماند و یک بیمار مسن، در هیچ‌کدام از بیمارستان‌های ما نبود که به دلیل اولویت جوان‌ترها از او چشم‌پوشی شود.»

نقاط ضعف و قوت ایران در مهار کرونا

وزیر بهداشت در چند نوبت از برتری ایران نسبت به کشورهای غربی در مهار کرونا سخن گفته است. اما برخی متخصصان و کارشناسان با دیده تردید به برخی از این اظهارنظرها نگاه می کنند.

دکتر محمود اسلامی، متخصص علوم آزمایشگاهی در گفتگو با الف به بررسی ادعای برتری ایران در زمینه مهار کرونا می پردازد و می گوید: «برای چنین مقایسه ای باید آمارها و اطلاعات دقیق داشته باشیم. یکی از عمده مشکلات ایران در زمینه مهار کرونا، بحث های آماری است. به طور مثال، تعداد مبتلایان به کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است، اما در محاسبات و مقایسه ها از آمار رسمی استفاده می شود. این اتفاق باعث می شود که تحلیل و مقایسه بین ایران و دیگر کشورها چندان درست نباشد. یعنی تا وقتی آمار دقیق نداشته باشیم، مقایسه کردن هم چندان منطقی نیست.»

او یادآور می شود: «ایران در زمینه تولید واکسن، گام های بزرگی برداشته است. با وجود تحریم ها، دانشمندان ما بر فاز انسانی تولید واکسن کرونا تمرکز کرده اند که بسیار جای تحسین دارد، اما واقعیت این است که در زمینه تولید واکسن، غربی ها از کشور ما بسیار جلوتر هستند و واکسن های موثر در آمریکا و اروپا در حال توزیع سراسری است. در زمینه تخت های بیمارستانی و تعداد نیروی انسانی برای مقابله با کرونا نیز که اصلا قابل قیاس با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کشورهای غربی نیستیم.»

اسلامی با اشاره به مزیت ایران در نبرد با کرونا، خاطرنشان می کند: «برگ برنده ایران در زمینه مهار کرونا، وجود نیروی انسانی باکیفیت و بااخلاق در مراکز درمانی است. این نیروها با جان و دل به بیماران خدمت می کنند و با دستمزد پایین، جان خود را به خطر می اندازند. این یک سرمایه بزرگ انسانی است که در کمتر کشوری شاهد آن هستیم. مثلا بسیار بعید است یک پرستار غربی با دستمزد حداقلی حاضر باشد جانش را به خطر بیندازد، زیرا برایش توجیه منطقی ندارد، اما در کشور ما به دلیل مباحث اعتقادی و اخلاقی، کادر درمان در بدترین شرایط، کمترین امکانات و کمترین دستمزد در حال جانفشانی هستند.»

بدون بودجه کافی، مهار کرونا امکان‌پذیر نیست

بخش زیادی از عوامل موفقیت در مهار کرونا، داشتن اعتبارات کلان و مشخص برای مقابله با این پاندمی است. 

دکتر رضا فرزادمنش، متخصص اقتصاد سلامت در گفتگو با الف به اهمیت وجود اعتبارات برای مهار کرونا اشاره می کند و می گوید: «از نظر اعتبارات مقابله با کرونا، کشور ما قابل قیاس با کشورهای غربی نیست. در کشور ما حدود یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا اختصاص داده اند که هنوز با گذشت حدود 10 ماه از شیوع کرونا، بخش قابل توجهی از این اعتبارات تصویب شده، تخصیص داده نشده است. به همین علت شاهد هستیم که بسیاری از مراکز درمانی در شرایط سختی به ادامه کار می پردازند و در خیلی از این مراکز درمانی، دخل و خرج آنها با یکدیگر همخوانی ندارد.»

او خاطرنشان می کند: «از نظر کمک مالی به مردم برای ترغیب به حضور پیدا نکردن در خیابان ها نیز نتوانسته ایم اقدام موثری انجام دهیم و در این زمینه، کشورهای اروپایی بهتر از ما عمل کردند. البته باید در نظر داشت که به طور کلی، مقایسه اقتصاد ایران با اقتصاد کشورهای توسعه یافته، فقط زمانی یک مقایسه منطقی است که همه مولفه های رشد و توسعه اقتصادی به طور یکسان در اختیار باشد و تبعیضی شاهد نباشیم، اما تحریم ها مانع از تحقق این اتفاق شده است. تحریم ها به یک مانع بزرگ در برابر افزایش درآمد ارزی ایران تبدیل شده است و همین مساله در مهار کرونا نیز تاثیر گذاشته است. اینها واقعیت های اقتصادی است که نمی توان نادیده گرفت.»

فرزادمنش با اشاره به وضعیت فعلی ایران در زمینه مهار کرونا، تصریح می کند: «به نظرم اکثر مردم ایران برای کنترل کرونا، بسیار همکاری می کنند، اگرچه اقلیتی هم همکاری نکردند. شاید آن اوایل، بیماری را چندان جدی نمی گرفتند، اما با افزایش تعداد کشته ها، حالا واقعا شاهد رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی از سوی اغلب مردم هستیم. در این زمینه، به نظرم مردم ایران در زمینه رعایت پروتکل ها به نسبت کشورهای غربی، سربلند هستند و حتی در برخی موارد از آنها بهتر عمل کردند، اما در زمینه نظارت بر رعایت پروتکل ها که در حوزه اختیارات دولت بود، ثبات چندانی نداشتیم و در این زمینه، به نظرم کشورهای غربی در کنترل های بهداشتی، بهتر و سرسخت تر از ما عمل کردند.»

او یادآور می شود: «سازمان جهانی بهداشت، پیش بینی کرده بود که آمار روزانه مرگ های کرونایی در ایران به 800 تا هزار نفر برسد، اما هم اکنون شاهد هستیم که آمار روزانه مرگ ها به زیر 400 نفر رسیده  و در همین عدد هم به ثبات رسیده است. اگرچه روزی 400 فوتی کرونا، بسیار زیاد و دردناک است، اما فکر می کنم همین که فوتی های کرونا در همین رقم ثابت مانده و افزایش پیدا نکرده است، خودش یک دستاورد قابل توجه باشد. با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم، انتظار می رفت که آمار ابتلا و فوتی های کرونا بیشتر شود، اما با مشارکت مردم و اعمال محدودیت ها، پیش بینی تعداد مرگ های کرونایی درست از آب درنیامده است. اینها را باید به فال نیک گرفت و برای بهبود وضعیت، بیشتر تلاش کرد.»

با توجه به اینکه به نظر می رسد توزیع سراسری واکسن کرونا در اغلب کشورهای غربی در گام نهایی قرار دارد، کشور ما هم اگر می خواهد از این قافله عقب نماند، باید اقدامات موثر برای تامین واکسن موثر کرونا را تسریع ببخشد و موانع تولید و واردات این واکسن را از سر راه بردارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۲۲۶۴۴۰۹:۳۴:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۱۸
اره از اخر اولیم
ناشناس۱۷۲۲۷۸۵۱۰:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱۸
اگر آن شنبه روحانی برسد اولیم البته از بعد فوتیها
ناشناس۱۷۲۲۸۹۰۱۱:۴۶:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
دیروز ترامپ دستوری را امضا کرد تا قبل از اینکه مردم آمریکا واکسن کرونا دریافت نکنند، واکسن برای دیگر کشورها ارسال نشود.
ناشناس۱۷۲۲۸۹۵۱۱:۴۸:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۱۸
همه مقصر هستند. از مجلس و دولت گرفته تا نهدها و مردم که رعایت نمی کنند.
ناشناس۱۷۲۲۸۹۶۱۱:۴۹:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱۸
در مان کرونا تنها در طب سنتی و داروی گیاهی است.
ناشناس۱۷۲۲۹۰۶۱۱:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۸
در همه امور همین رتبه را داریم!
ناشناس۱۷۲۲۶۴۷۰۹:۳۷:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱۸
کجای دنیا داره روزی ۴۵۰ تا کشته میده ؟!!!! والاه توی هند با ۱ میلیارد نفر جمعیت ، اینقدر کشته نمیدن
ناشناس۱۷۲۲۷۵۷۱۰:۳۵:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱۸
ایران
ناشناس۱۷۲۲۸۹۷۱۱:۵۰:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
امریکا فرانسه جز دنیا نسیت
ناشناس۱۷۲۳۱۸۳۱۳:۳۶:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۱۸
امار who ببین
ناشناس۱۷۲۳۴۱۲۱۵:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۱۸
یعنی یه جستجوی ساده اینقدر دوشواری داره که هنوز فکر میکنی آمار ما تو دنیا اوله!!؟؟!!؟؟
ناشناس۱۷۲۳۶۷۶۱۷:۴۳:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۱۸
امریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، مکزیک، برزیل و... با ترامپ تا 2024
ناشناس۱۷۲۲۶۴۹۰۹:۳۸:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۱۸
از نظر تعداد کشته های روزانه کرونا رتبه نخست در دنیا هستیم
ناشناس۱۷۲۳۱۸۵۱۳:۳۷:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
Who دروغ میگه؟
ناشناس۱۷۲۲۶۵۲۰۹:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۱۸
ما ۵ بر ۱ از آمریکا بُردیم . حالا چی رو بردیم ، فقط نمکی میدونه :-)
ناشناس۱۷۲۲۶۶۸۰۹:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
فقط نحوه مدیریت نمکی و زالی در برخورد با کروناست که میتونه رکورد ۴۰۰ کشته روزانه رو ثبت کنه
ناشناس۱۷۲۲۹۱۸۱۲:۰۱:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱۸
تازه خود جناب حریرچی فرمودن این تعداد رو حداقل ضرب در ۱.۵ تا ۲ کنید...
ناشناس۱۷۲۲۷۰۱۱۰:۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
در زمينه كرونا بجز چند كشور معدود مثل استراليا و زلاندنو و چين همه كشور ها بد عمل كردند، البته بخشى از موفقيت استراليا و زلاندنو بخاطر موقعيت جغرافيايشون بود و چين هم بدليل برخورد خشن موفق شد
ناشناس۱۷۲۲۷۰۶۱۰:۱۳:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۸
ما در "حرررررف" و "سخنرانی" نه یک قدم و نه ۵ بر ۱، بلکه میلیاردها قدم و ۱۰۰۰۰ بر صفر از همه دنیا جلوتریم. فقط همین!
ناشناس۱۷۲۲۷۳۱۱۰:۲۶:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۱۸
امریکا و اروپا بیشترین تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در جهان را دارند و در این زمینه از همه دنیا عقب تر هستن.
ناشناس۱۷۲۲۸۴۳۱۱:۲۱:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
فکر کنم شما معنی کلمه جان باخته رو نمیدونی عزیز.
ناشناس۱۷۲۲۹۰۷۱۱:۵۴:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۱۸
میدونه خوبم میدونه خوبه حالا امریکا حدود سیصد هزار کشته داده ها ترامپ میگفت سال قبل انفلوانزا شصت و چند هزار کشته داده تو امریکا فکر کن این تو ایران بود چیکار میکردی تو یکی بعد جالبه صداشم درنیاوردن ما با چند صد کشته زهرمون ترکیده بود اونوقت
ناشناس۱۷۲۳۳۱۰۱۴:۳۱:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
آمریکا ۳۳۰ میلیون جمعیت داره با تست روزانه حداقل چهار صد هزار نفر ایران ۸۰ میلیون جمعیت داره با تست روزانه حداکثر ۴۰ هزار عدد
ناشناس۱۷۲۳۳۴۶۱۴:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱۸
امریکا روزی 1000 نفر فوتی کرونا دارد و این رقم کمی نیست.
ناشناس۱۷۲۲۷۳۲۱۰:۲۶:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱۸
میشه ایشون بگویند دقیقا منظورشون از دنیا کیه یا چیه؟
ناشناس۱۷۲۲۷۶۴۱۰:۳۷:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
منظورشون از دنیا ، کره شمالی و ونزوئلاس
ناشناس۱۷۲۳۴۱۶۱۵:۱۸:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱۸
اتفاقا اینبار دقیقا به دنیای مورد نظر شما اشاره کرده: اروپا و آمریکا!
سعید۱۷۲۲۷۵۵۱۰:۳۵:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱۸
وقتی وزیر هر شب پارک لاله در حال خرید گل باشه همین میشه!
ناشناس۱۷۲۲۷۹۳۱۰:۵۰:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
مساله ساده است : نسبت تعداد قربانیان را به تعداد جمعیت بسنجید ! مشخص میشود که متاسفانه این روزها بدترین آمار جهانی را داریم !
ناشناس۱۷۲۲۹۱۲۱۱:۵۹:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
جالبه والا بعد اینکارو فقط برا ایران بکنیم یعنی مثلا از دهها هزار فوتی انگلیس به این نتیجه نمیرسیم از روزی نهصدفوتی فرانسه به این نتیجه نمیرسیم از حدود سیصد هزار فوتی امریکا چی امریکا چهر برابر ما جمعیت داره شش برابر فوتی اونم بعنوان ابر قدرت
ناشناس۱۷۲۳۴۳۴۱۵:۲۲:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
آمار و ارقام که مهم نیستن! مهم اینه که ما یه راهی پیدا کنیم که ثابت کنیم از همه دنیا عقب تر و بدبخت تریم! این بنده خدا این همه داره تلاش میکنه بگه ما بدبختیم, شما هم زیاد اذیتش نکن! قبول کن دیگه!
ناشناس۱۷۲۲۸۷۰۱۱:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۸
مقایسه میبایستی بر اساس جمعیت و پراکندگی جمعیتی باشد
ناشناس۱۷۲۳۴۶۷۱۵:۲۹:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
و البته مقایسه باید با همه کشورها باشه نه فقط اونایی که از ما بهتر هستن! و همینطور اگر پراکندگی جمعیت مهمه, شرایط اقتصادی و سیاسی هم مهمه!
ناشناس۱۷۲۲۹۳۸۱۲:۰۹:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱۸
در شعار از همه دنیا 100 سال جلوتر هستیم. همانطور که اگه تحریم ها می گذاشت می خواستیم به مردم مستضعف امریکا کمک کنیم
ناشناس۱۷۲۳۴۵۴۱۵:۲۶:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۸
در ذهن شما هم 100 سال از همه دنیا عقبیم! همانطور که ده 20 ساله میگین بخاطر تحریمها داریم ونزوئلا و کره شمالی میشیم!
ناشناس۱۷۲۲۹۶۴۱۲:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱۸
اگر ما جلو باشیم اروپا و آمریکا باید برن بمیرن توی پیشرفت مرده هامون اولیم ولی توی مهار کرونا آخر هم نیستیم
ناشناس۱۷۲۲۹۹۹۱۲:۳۲:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
بدترین آمار را در دنیا داریم حالا از هر لحاظ که حساب بکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین