فهرست دارایی مقامات روی میز رئیس قوه قضائیه/ چه تعداد از مسئولین اموال‌شان را ثبت کرده‌اند؟!

گروه اجتماعی الف،   3990916047 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با گذشت یک سال از رونمایی سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان، ۵ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند. این سامانه یکی از مهمترین محورهایی بود که رئیس دستگاه قضا از ابتدای دوره تحول قوه قضاییه به آن تأکید داشته و حالا با گذشت یک سال روی ریل خود قرار گرفته است.

فهرست دارایی مقامات روی میز رئیس قوه قضائیه/ چه تعداد از مسئولین اموال‌شان را ثبت کرده‌اند؟!

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران نهم آبان ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید، قانونی که برای افزایش اعتماد عمومی مردم به مسئولان و ارتقای سلامت اداری تصویب شد.

اما برای اجرایی شدن بهتر این قانون رئیس قوه قضاییه خرداد ماه سال گذشته آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران را صادر کرد.

بر اساس این آیین‌نامه هر یک از مسئولان نظام اعم از روسای سه قوه، نمایندگان مجلس، وزرای دولت و به طور کلی تمام مسئولان امر باید اموالی را که در دوران تصدی خود به دست آورده‌اند، در این سامانه ثبت کنند.

بر اساس این آیین نامه فهرست دارایی مقامات مسئول اعم از داخل یا خارج کشور باید شامل موارد ذیل باشد.

دارایی مسئولان خارج از کشور باید ثبت شود

مطابق با این آیین نامه تمامی اموال غیر منقول، با ذکر مشخصات پلاک ثبتی و یا با هر شناسه دیگر و در صورتی که ثبت نشده باشد، با هر مشخصه‌ای که به سهولت قابل شناسایی است، همچنین حقوق دارای ارزش مالی از قبیل امتیاز مالی، حق انتفاع، بهره برداری و نظایر آن، مطالبات و دیون اعم از حال یا وعده دار، سرمایه گذاری، اوراق بهادار از قبیل اوراق مشارکت و سهام اعم از بی نام یا با نام، با قید نوع، میزان و مرجع صدور، موجودی حساب‌های بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌ها اعم از دولتی یا غیردولتی و یا قرض الحسنه و نظایر آن با ذکر شماره حساب و هرگونه منابع درآمدی مستمر باید در سامانه ثبت شود.

در صورتی که دارایی مقامات مسئول در خارج از کشور باشد، مشخصات کشور و منطقه مربوطه و قید سایر مشخصات دارایی به نحوی که به سهولت قابل شناسایی باشد.

به گفته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه این سامانه در راستای وعده ریاست قوه قضاییه در جهت عملیاتی و اجرایی کردن سازو‌کار اجرای قانون نحوه رسیدگی به اموال و دارایی‌های مقامات و مسئولان است.

در آیین نامه آن پیش بینی شده سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مقامات و مسئولان از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بارگذاری و آماده ثبت اطلاعات و اموال مشمولان قانون شود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه فرآیند جامع این سامانه در چهار گام تعریف شده است، گفت: گزارش گام اول این سامانه که امکان ثبت نام و درج اموال و دارایی‌های افراد را شامل می‌شود، این اقدام بخشی از اجرای قانون و از جمله وعده‌های عملی شده ریاست قوه قضاییه و در زمره موضوعات مطروحه و مصوبات جلسات شورای عالی قوه قضاییه بود.

ثبت اموال و دارایی مسئولان بدون نیاز به ثنا

حالا با گذشت یک سال از رونمایی این سامانه رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه می‌گوید که تعداد بسیار زیادی از مسئولان کشور در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

عیسی زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با اشاره به سامانه رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران اظهار کرد: براساس قانون دارایی و رسیدگی به اموال مسئولان جمهوری اسلامی ایران همه کسانی که مشمول ماده ۱ و ۳ قانون و آیین نامه اجرایی هستند باید اموال خود را در سامانه قوه قضاییه ثبت کنند.

وی ادامه داد: تقریباً پارسال همین موقع این سامانه رونمایی شد و تاکنون نزدیک به ۵ هزار نفر از مسئولان در این سامانه ثبت نام کرده‌اند. 

زارع پور گفت: البته بیش از نیمی از افرادی که ثبت نام کرده‌اند از خود قوه قضاییه هستند که این اقدامی بسیار تحسین برانگیز است و تمام همکارانی که مشمول این آیین‌نامه بودند، تلاش می‌کنند و بخش قابل توجهی از آن‌ها اموال خود را در سامانه ثبت کرده‌اند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که طی ۸ ماه گذشته چه اقدامات تحولی برای این سامانه در قوه قضاییه انجام شده است؟ گفت: یکی از اقدامات ما این بود که برای ثبت نام نیاز به ثنا نباشد.

وی ادامه داد: یکی از موانعی که در گذشته مسئولان با آن درگیر بودند و به همان دلیل کمتر به سمت ثبت اموال می‌آمدند همین نیاز به ثبت نام در ثنا بود، اما به تازگی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه مشمول یابی اموال راه‌اندازی کرده‌ایم و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده‌ایم.

دستگاه‌ها مکلف به ثبت اموال کارمندان خود هستند

زارع پور بیان کرد: ما گفته‌ایم هر کسی که مشمول این آیین‌نامه است، اطلاعاتش باید در سامانه ثبت شود و به محض ثبت اطلاعات پیامکی به او مبنی بر اینکه مشمول شده ارسال می‌شود و او به کمک این پیامک می‌تواند بدون نیاز به سامانه ثنا اموال خود را ثبت کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه این سامانه حدود یک ماه و نیم است که راه اندازی شده و معاون اول قوه قضاییه تاکنون با تمام وزارتخانه‌ها مکاتبه داشته است، گفت: پیرو مکاتبه معاون اول مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه هم نامه نگاری‌ها را انجام داد و سامانه را معرفی کرد.

زارع پور گفت: دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که اطلاعات مشمولان را وارد سامانه کنند، زیرا این دستگاه‌ها هستند که می‌دانند چه کسی مسئول است، به همین دلیل خود دستگاه‌ها باید موضوع را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم که با همکاری تمام دستگاه‌ها تا پایان سال بخش زیادی از مشمولان این قانون در سامانه، اموال خود را ثبت کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا روسای سه قوه اموال خود را در سامانه ثبت کرده‌اند یا خیر؟ گفت: در حال حاضر دقیقا نمی‌دانم آیا روسای سه قوه ثبت کرده‌اند یا خیر و آن‌ها موظف به ثبت اموال خود هستند.

زارع پور ادامه داد: در هر دوره‌ای این سامانه باید تجدید شود، برای مثال نمایندگان مجلس اگر در دوره قبل اموال خود را ثبت کرده‌اند، در این دوره هم مجدداً باید اموال خود را در سامانه ثبت کنند، یعنی به طور کلی هر مسئول باید در ابتدا و انتهای دوره مسئولیتش اموال خود را ثبت کند و ان‌شاءالله ظرف دو هفته آینده این موضوع در مجلس کلید خواهد خورد.

این سامانه یکی از مهمترین محورهایی بود که رئیس دستگاه قضا از ابتدای دوره تحول قوه قضاییه به آن تأکید داشته و حالا با گذشت یک سال روی ریل خود قرار گرفته است و مابقی مسئولان هم باید اموال خود را در  سامانه ثبت کنند.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamsli95@yahoo.com۱۷۱۸۸۳۲۱۱:۰۱:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
قانون از کجا آورده ای و مشروعیت سنجی اموال که قبلا تصویب شده اولا اجرا نشده ثانیا جامع و فراگیر نیست هر گونه مال و اموال و ثروت در جامعه باید شناسه داشته باشد و مشخص باشد در اختیار چه شخص و نهادی هست بعد از آن باید قانون از کجا اورده ای و مشروعیت سنجی اموال بصورت عام و گسترده و فراگیر بدون خط قرمز اجرایی شود نا شاهد تعدیل اقتصادی و جلوگیری از فسادهای آینده و رسیدگی به فساد های گذشته باشد
ناشناس۱۷۱۸۸۴۰۱۱:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱۶
این قانون برای اینکه اثر بخش باشد و جلوی فسادها را بگیرد و به فسادهای گذشته رسیدگی کند باید برای هر سه بخش دولتی و خصوصی و افراد به اصطلاح عادی و آزاد جامعه باشد لازم به ذکر است بسیاری از مسولان متخلف و مال اندوز افراد در سایه زیادی دارند که که مال و اموال را بنام آنها زده و مخفی کرده اند لذا تنها رسیدگی به دارایی مسولان کافی نیست و اثرات اصلاحی لازم را ندارد
ناشناس۱۷۱۸۸۵۴۱۱:۱۳:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
بر اثر تلاطمات اقتصادی و سو استفاده از قدرت و موقعیت و انواع مظاهر فساد اقتصادی عده ..ای به ثروت های حرام و نامشروع و باد اورده دست پیدا کرده اند که ضمن رسیدگی به فساد ها این ثروت ها باید در جامعه تعدیل گردد با انقلاب اقتصادی باید قانون جامع از کجا آورده ای و مشروعیت سنجی اموال بطور عام و گسترده اجرا شود اجرای ناقص این قانون اثرات لازم را در امر مبارزه با فساد ندارد
ناشناس۱۷۱۸۸۶۶۱۱:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱۶
.. اگر اين امور بدرستي انجام ميشد امروز پديده خسارت بار اقازادگي براي كشور بوجود نمي امد حتي بعضا كسانيكه مسوول ثبت وضبط اموال مسوولان بودند خودشان جزو كساني شدند كه داراي زندگي اشرافي واقازادگي زده هستند ..
ناشناس۱۷۱۸۸۷۰۱۱:۲۲:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱۶
آیا کسانی که حقوق های نجومی گرفته اند، رشوه گرفته اند، اختلاس و دزدی کرده اند، فرار مالیاتی و پولشویی و رانت داشته اند به خودی خود اموالشان را اعلام می کنند. امروز اغلب مسوولین صاحب چندین شرکت رانتی می باشند که این اموال را وکالتی به نام دیگران کرده اند چگونه جلوی این کلاه برداری مسوولین گرفته خواهد شد. برای بستن راههای فساد باید چندین سیستم و قانون ضد فساد داشته باشیم. بدون داشتن قانون حمایت از سوت زنان سایر قوانین قابلیت اجرایی پیدا نخواهد کرد.
ناشناس۱۷۱۸۹۳۰۱۱:۵۵:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱۶
لطفا از نزدیکان و دوستان و آشنایان مسئولین هم غافل نشوید، چون بعد از سالها مسئولین هم یاد گرفته اند که اموال غارت شده از کشور را تنها بنام خود و همسر و فرزندان و عمه و عمو و برادر خانم و .. نکنند. بلکه حتی کارتن خواب سر کوچه محل زندگیشان و همچنین، بانکهای کانادا و.. هم باید برای روز مبادا از این اموال دزدی بهره ای ببرند. مثلا ببینید که دلار های .. را چه کسی در اروپا خرج کرده است و اینبار خام .. مسئولین جلوی دوربین تلویزیون نشوید و حتما او را دنبال کنید که ..
ناشناس۱۷۱۹۰۶۱۱۲:۵۸:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
بیشتر مقامات .. اجاره نشین بوده و 100 هزارتومن در حساب بانکی خود دارند. اصلا وابستگی به قدرت نداشته و همگی تشنه خدمت به مردم در راستای وظیفه شرعی می باشند و بدون هر گونه حقوق نجومی در جهت رضای خدا قدم بر می دارند. فرزندان (آقازاده) آنها نیز بیکار بوده و .. ما مردم ایران نیز شکرگذار این مسوولین بوده و بحمدالله هیچ کم و کسری هم نداریم. به همین مقدار هم قانع هستیم.
ناشناس۱۷۱۹۰۷۲۱۳:۰۲:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
خیلی خوب اما مردم کجای این جریان قرار دارن
ناشناس۱۷۱۹۶۵۹۱۸:۵۵:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
شاید ۱۰۰ سال دوم
ایران۱۷۱۹۱۸۸۱۴:۰۰:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
علاوه ثبت اموال تمام مسئولین باید مشخص شود تحصیل این اموال طریق مشروع وقانونی بوده یا خیر.
علیجانی۱۷۱۹۲۱۳۱۴:۱۱:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
سلام .. برای تمام مدیران دولتی .. ، غیر دولتی ، نیمه دولتی ، بنیاد ها و....از اول انقلاب تا کنون یک ورقه توسط وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه یا قوه قضاییه ارسال میشود و از انها در خواست شود تمام دارایی های خودشان را و خانواده درجه یک خودشان را ارسال کنند و سپس یک به یک رسیدگی و نتیجه را به مردم اعلام شود . انوقت خواهید دید که مردم چگونه شما را ستایش خواهند کرد اون موقع زمان هر کاری با استکبار است
ناشناس۱۷۱۹۲۳۴۱۴:۱۸:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
زنده باشی سید خدا پاینده باشی و موفق
ناشناس۱۷۱۹۲۴۰۱۴:۲۲:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱۶
آیا رسیدگی به اموال مسئولین فقط به اموالی که سندش به نامشان هست مختصر می شود یا سندش به نام دنباله هاشون هست و اینها سود و منفعت اصلی را می برند هم گسترش می یابد ؟؟؟؟
رضا۱۷۱۹۳۰۹۱۴:۵۴:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
باسلام ما تعداد زیادی از کشاورزان استانهای مختلف در دی و بهمن سال ۹۸ جهت خرید کمباین از شرکت کمباین سازی اراک اقدام به واریز ۲۵۰ میلیون تومان با تسهیلات بانک کشاورزی نمودیم، اکنون پس از گذشت ۱۰ ماه تلاشها و پیگیریهای ما برای تحویل کمباین نه تنها به نتیجه نرسیده بلکه کمباین سازی اراک پس از افزایش قیمت ۱۲۰درصدی ، تمام مشتریان را اجبار به پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان کرده و تا مبلغ واریز نکنن کمباینی تحویل نمیدهد. ما به سازمان حمایت ، وزارت کشاورزی ، وزارت صنعت و کمباین سازی جهت حل این مشکل مراجعه نمودیم اما هیچ سازمانی پاسخگو نبود. حالا ما کشاورزان نه تنها کمباینی تحویل نگرفته ایم بلکه قسط اول تسهیلات خرید کمباین بانک کشاورزی سررسید شده و ما نه توانایی پرداخت قسط را داریم نه توانایی پرداخت مبلغ افزایش قیمت. از شما بزرگواران عاااجزانه درخواست داریم تا جهت حل این مشکل کشاورزان پیگیری لازم را به عمل آورید.
ناشناس۱۷۱۹۵۲۵۱۷:۱۶:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۱۶
این کارها واسه مردم تکراریه از کجا آورده ای من به فلان ارگان آمار دادم مردم شفافیت درونی!!! راست میگید اموالتون رو واسه مردم شفاف کنید از جمله خود روئسای سه قوه و.. مسوولین تمام اداره ها
ناشناس۱۷۱۹۵۷۳۱۷:۴۷:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱۶
آیا این اموال به دست صاحبانشان که مردم به فقر کشیده شده بابت دزدی آقایان هستند بر می گردد. اگر غیر این باشد بازهم فساد در فساد است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین