نگرانی اصناف تهران از بازگشت به وضعیت قرمز کرونا

گروه اجتماعی الف،   3990916034

محدودیت‌های کرونایی در حالی موجب بهبود وضعیت شیوع این ویروس در استان تهران و تغییر آن از قرمز به نارنجی شد که اکنون اصناف پایتخت نگاهی توام با نگرانی نسبت به رفتار مردم در هفته جاری دارند.

نگرانی اصناف تهران از بازگشت به وضعیت قرمز کرونا

ایرنا نوشت: محدودیت‌های دوهفته‌ اول آذر در حالی موجب بهبود وضعیت کرونایی استان تهران و تغییر آن از قرمز به نارنجی شد که اکنون اصناف پایتخت نگاهی توام با نگرانی نسبت به رفتار مردم در هفته جاری دارند؛ به ویژه آنکه «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد مقابله با کرونا از شکننده‌بودن شرایط نارنجی خبر داده است.

این اصناف پس از تعطیلی هفته‌های اخیر از مردم انتظار دارند پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند تا در هفته‌های آینده دوباره سطح هشدار تهران به وضعیت قرمز باز نگردد. 

این بازاریان که معنی شرایط قرمز و خسارت ناشی از استمرار تعطیلی را به خوبی درک کرده‌اند، به نظر می‌رسد خودشان هم پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و جلوگیری از تجمع مشتریان را با جدیت بیشتر رعایت می‌کنند.

اکنون اصناف تهران و مسوولان اجرایی تنها یک پیام واحد مبنی بر ضرورت ایجاد شرایط مناسب و تغییر سبک زندگی برای مقابله همزمان در جبهه اقتصادی و کرونا را سر می‌دهند.

بر همین اساس دکتر «علیرضا زالی» رییس ستاد مقابله با کرونای تهران هم می‌گوید: وضعیت نگران‌کننده اقتصادی، فشار قابل توجهی بر اصناف وارد می‌کند و به همین دلیل باید با کنترل گلوگاه شیوع بیماری از جمله ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اداره‌ها، تصمیم‌ها طوری اتخاذ شود که اصناف را دچار مشکل نکند.

دغدغه‌های بازاریان پس از تعطیلی دو هفته‌ای نخست آذر

ساعت ١٠:٤٥ دقیقه صبح شنبه، ١٥ آذرماه جاری وارد بازار می‌شوم و به نظر می‌رسد برخلاف گذشته خبری از دستفروش‌ها نیست و بازار همچون قبل رونقی ندارد اما هرچه به ظهر نزدیک می‌شویم جمعیت بیشتر می‌شود. 

اکثر کاسبان راسته‌بازار جلو درب مغازه‌های خود ایستاده و قیمت اجناسشان را با صدای بلند اعلام می‌کنند تا نظر جمعیت هر چند اندک حاضر در بازار را به خود جلب کنند؛ چند مغازه هم پشت شیشه‌هایشان اطلاعیه حراج یک هفته‌ای را نصب کرده‌اند.

وارد یکی از مغازه‌هایی که روسری و شال‌های خود را به حراج گذاشته، می‌شوم؛ برخلاف مغازه‌های اطراف که سوت و کور است، زن‌ها در اینجا جمع شده و در حال دیدن و خرید اجناس هستند؛ هر چند همه ماسک بر صورت دارند اما خبری از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

از  «محمد» صاحب مغازه می‌پرسم فروش خوب است؟ که در جواب می‌گوید: امسال به دلیل شیوع کرونا بازار کساد است و ما ناگزیر هستیم اجناس خود را حراج کنیم تا بتوانیم حداقل اجاره و مالیات مغازه را پرداخت کنیم اما نگران شیوع افسارگسیخته کرونا هم هستیم.

این فعال صنف روسری و شال ادامه داد: از سوی اتحادیه اصناف به ما گفته شده در صورت گسترش ویروس کرونا دوباره اصناف تعطیل می‌شود و به همین دلیل مدام از مشتریان تقاضا می‌کنیم تا جایی که می‌توانند اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا ما هم بتوانیم کاسبی کنیم.

مغازه کنار این صنف نیز روسری و شال می‌فروشد اما مشتری ندارد؛ وارد مغازه می‌شوم؛ یکی از فروشندگان می‌گوید: از صبح فروش نداشته‌ایم اما باز بودن مغازه به نفع ماست زیرا ما روز مزد هستیم و در این مدت از لحاظ مالی بسیار تحت فشار بوده‌ایم.

وی که خود را «مریم» معرفی کرده و در ادامه دوست دارد تا با من درددل کند، اضافه می‌کند: ما قشر ضعیف جامعه هستیم و مردم و مسوولان باید فکری به حال ما کنند؛ اگر مردم رعایت نکنند و مسوولان به فکر ما نباشند، آسیب جدی به وضعیت معیشتی ما وارد می‌شود.

«علی‌اکبر یزدانی» یکی از فعالان صنف پوشاک زنانه که اجناس خود را به صورت عمده و جزئی به فروش می‌رساند، همچون دیگر همکارانش از شرایط اقتصادی و فشارهایی که به خاطر مشکلات زندگی بر وی تحمیل شده است، گلایه دارد. 

وی می‌گوید که در زمینه تولید و فروش لباس‌های زمستانه فعال است و تعطیلی دو هفته گذشته اصناف باعث شد او بسیار متضرر شود و آثار این تعطیلی همچنان تا دو هفته دیگر هم بر کار آنان تاثیر می‌گذارد.

یزدانی بیان کرد: اوج فروش ما همین یکی دوماه است زیرا با تغییر فصل ناگزیر هستیم اجناس خود را حراج کنیم و حتی پول اجاره این مغازه که ماهی ٥٠ میلیون تومان است در نمی‌آید؛ صاحب مغازه کرایه را می‌خواهد و بازار رحم ندارد.

وی ادامه داد: فروش اینترنتی داریم ولی باز هم فروش ما بسیار محدود است زیرا خانم‌ها لباسی را بدون پرو نمی‌خرند و تعداد محدودی هم که از این طریق از ما پوشاک می‌خرند از مشتریان ثابت ما هستند؛ کاش مردم رعایت کنند و مسوولان هم بازار را تعطیل نکنند تا بتوانیم امرار معاش کنیم.

بازار طلافروشان تا حدودی وسط بازار بزرگ تهران واقع است و فردی جلو درب این بازار ایستاده و برای شناسایی احتمالی مبتلایان به ویروس کرونا از تب‌سنج استفاده می‌کند؛ البته اجازه ورود بدون ماسک را هم به افراد نمی‌دهد؛ وارد این بازار می‌شوم، تعداد افرادی که از پشت ویترین یا داخل مغازه‌ها نظاره‌گر طلاها هستند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

«مهدی» یکی از این فروشندگان طلا می‌گوید که تعداد محدودی از اصناف که خود مالک مغازه هستند، می‌توانند با تعطیلی یا حتی فروش نرفتن اجناس خود تا مدتی امرار معاش کنند اما واقعا برخی از افراد ندار هستند  و علاوه بر هزینه‌های زندگی باید اجاره مغازه و مالیات بپردازند.

وی اضافه می‌کند: هرچند بازار راکد است و این روزها کمتر کسی برای خرید طلا اقدام می‌ کند اما باز بودن مغازه‌ها از بسته بودن آنها بهتر است و فقط خود مردم می توانند با رعایت توصیه‌های بهداشتی با ما کمک کنند.

همچنین «علی زندی» یکی دیگر از فروشندگان طلا در بازار طلای خرداد می‌گوید: اگرچه باز بودن ارگان‌ها، نهادها و اصناف باعث افزایش مبتلایان به ویروس کرونا می‌شود اما وضع اقتصادی بسیار دشوار شده و ما یکسال است که فروش نداشته‌ایم و برای پرداختن اجاره‌بها در تنگنا هستیم. 

وی با بیان اینکه ما هر نمونه کاری را که مشتری بخواهد در اختیار او قرار می‌دهیم و بعد با الکل آن را ضد عفونی می‌کنیم، افزود: اگر همه مردم ماسک بزنند و نکات بهداشتی را رعایت کنند از تعطیلی اصناف جلوگیری می‌شود و ما متضرر نمی‌شویم. 

«علی وطن‌پرست» نیز یکی از فعالان صنف لوازم آرایشی و بهداشتی است و می‌گوید: طی یکسال اخیر فروش ما به نصف رسیده است؛ ٩٠ درصد مشتریان ماسک می‌زنند اما از دستکش استفاده نمی‌کنند و به وسایل دست می‌زنند.

وی اضافه می‌کند: اگرچه بیشتر وسایل آرایشی دارای تستر است و ما اجازه نمی‌دهیم مشتری کالای اصلی را تست کند اما همین دست زدن به آنها هم ممکن است ویروس را انتقال دهد و از مردم تقاضا دارم زمانی که برای خرید وسایل آرایش می‌آیند از دستکش و الکل استفاده کنند.

رضا وحیدی نیز جزو فعالان صنف پوشاک است که راه‌حل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا را تعطیل کردن مغازه‌ها نمی‌داند و می‌گوید: ما اجناس خود را با چک می‌خریم؛ یکسال است که کاسبی نکرده‌ایم و به زودی موعد پرداخت چک ٥٠ میلیون تومانی خرید اجناس مغازه فرا می‌رسد.

کمی آن طرف‌تر صنف آبمیوه و اغذیه فروشی‌های بازار نیز فعال است؛ آنان هم از رکود بازار گلایه دارند اما معتقدند نباید اصناف تعطیل شود تا بتوانند امرار معاش کنند یا حداقل دولت به آنان کمک‌های مالی و معیشتی کند.

رفته‌رفته سر و کله چند دستفروش هم پیدا می‌شود؛ هرکدام از آنان در گوشه‌ای از بازار ایستاده‌اند و دور از چشم شهرداری تلاش می‌کنند اجناس خود را بفروشند؛ برخی از مردم هم بدون توجه به اصول بهداشتی در حال خریدن هستند.

جالب است بدانید ترافیک در چهارراه گلوبندک و تمامی خیابان‌های منتهی به بازار بزرگ تهران چند برابر بیشتر از جمعیت مردم در بازار است و تا حدود زیادی همه بازاریان و مشتریانشان از وضعیت شکننده نارنجی در هفته جاری ابراز نگرانی می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین