پیشنهادهایی برای هر شهروندی که پرونده قضایی دارد

محمدامین رادمند، گروه تعاملی الف،   3990916012 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیشنهادهایی برای هر شهروندی که پرونده قضایی دارد

مشاهدات و تجربیات مستقیم و غیرمستقیم نشان می‌دهد که بسیاری از افرادی که برای آنها مشکلات حقوقی به وجود می‌آید مهارت کافی برای پیشبرد پرونده قضایی خود را ندارند. یا اصلا سراغ وکیل نمی‌روند و یا حتی در فرض مراجعه به وکیل نیز این مسیر را به درستی طی نمی‌کنند.

البته هر پرونده مختصات خاص خودش را دارد و نمی‌توان برای تمام پرونده‌ها نسخه واحد پیچید. لذا سعی می‌شود که نکات عمومی و فراگیری مطرح شود که در اکثر پرونده‌ها قابل کاربست باشد. 

اول- وکالت در ایران تخصصی نیست. یعنی یک وکیل هم می‌تواند پرونده قتل بگیرد، هم پرونده ملکی و هم پرونده طلاق. اما معمولا وکلا در یک حوزه سابقه و تبحر بیشتری پیدا می‌کنند. در حقوق ایران علاوه بر قانون، رویه‌ها نیز جایگاه مهمی دارند و اگر وکیلی در حوزه‌ای خاص تبحر داشته باشد، رویه‌های آن حوزه را بیشتر از سایرین می‌شناسد. برای انتخاب وکیل باید به این مساله توجه داشت و وکیلی را انتخاب نمود که در موضوع آن پرونده توانمند است. 

دوم- سطح دشواری و پیچیدگی پرونده‌ها یکسان نیست. برخی پرونده‌ها نیاز به دانش و تجربه زیاد دارند و بعضی پرونده‌ها ساده و روتین هستند و کارآموزان وکالت هم به راحتی از پس آن بر می‌آیند. برای انتخاب وکیل باید به سطح دشواری پرونده توجه کرد که نه پرونده‌ پیچیده به دست وکلای تازه کار بیفتد و نه پرونده ساده به دست وکلای کارکشته که حق الوکاله‌های بالا می‌گیرند.

سوم- اگرچه توصیه ابتدایی این است که پرونده‌های قضایی توسط وکلا پیگیری شوند، اما گاهی برخی افراد توانایی پرداخت حق‌الوکاله را ندارند. در این موارد توصیه می‌شود که باز هم از دانش یک وکیل استفاده شود. به این صورت که شیوه پیگیری پرونده و نوشتن لوایح توسط وکیل انجام پذیرد اما در جلسات دادگاه خود اصیل حاضر شود. با این روش حق‌الوکاله جای خود را به حق المشاوره می‌دهد که به مراتب کمتر است. 

چهارم- تعیین یک نفر به عنوان مدیر پرونده جزو موارد موثر و مهمی است که معمولا افراد از آن غافل‌اند. گاهی لازم است برای یک موضوع چندین پرونده قضایی تشکیل شود و یا گاهی چندین پرونده قضایی بر روی یکدیگر اثر دارند و باید این پرونده ها هماهنگ با هم پیش بروند. به عنوان مثال برای حل یک موضوع ملکی گاهی نیاز است که تامین دلیل، دعوای جعل، دعوای کلاهبرداری، دعوای ابطال سند رسمی، درخواست صدور سند رسمی و دعوای خلع ید مطرح شود. در این مواقع پیشنهاد می‌شود یک نفر به عنوان مدیر پرونده انتخاب شود که بتواند برای هر پرونده وکیل مناسب را انتخاب کند و پرونده‌ها را از وکلا پیگیری نموده و برای رسیدن به حکم نهایی سناریو طراحی کند. (درباره سناریو در شماره بعد توضیح داده خواهد شد). مدیر پرونده لازم نیست که حتما خودش وکیل باشد و مهم این است که اولا در هر زمینه ای وکلای مناسب را بشناسد، ثانیا دانش و اطلاعات حقوقی داشته باشد و ثالثا تجربه کافی داشته باشد.

پنجم- تدوین نقشه راه و سناریو برای هر دعوا جزو ضروری ترین کارهاست که صاحب پرونده، مدیر پرونده یا وکیل باید به آن اهتمام بورزد. باید از ابتدا مشخص شود که می‌خواهیم از کجا به کجا برویم و گام‌هایی که باید برداریم به ترتیب چیست. شاید مهمترین راه برای موفقیت در پرونده، تعیین سناریوی صحیح باشد. به عنوان مثال گاهی یک پرونده حقوقی داریم که اگر چه حق با ماست اما مدارک کافی برای اثبات آن در دادگاه حقوقی نداریم. در اینجا می‌توان با طرح یک شکایت کیفری صوری، در مرحله دادسرا مدارک کافی را از خوانده (مشتکی عنه) جمع آوری کرد و سپس با دست پر اقدام به شکایت حقوقی نمود. تدوین سناریوی درست اهمیت فوق‌العاده ای دارد.

ششم- معمولا اقدام حقوقی اقدامی پر هزینه است و هرکس برای آغاز یک فرایند قضایی ابتدا باید به توانایی مالی خود نگاه کند تا بتواند مطمئن شود که از پس هزینه‌ها برمی‌آید. برای این مهم، لازم است که صاحبان پرونده‌ها به این مساله توجه داشته باشند که حق الوکاله صرفا بخشی از هزینه‌ها می‌باشد و هزینه دادرسی، کارشناسی، سفر و امثالهم نیز بر عهده موکل می‌باشد و باید از ابتدا این هزینه‌ها را نیز درنظر بگیرند. مخصوصا هزینه دادرسی در دعاوی مالی که گاهی هزینه هنگفتی می‌شود. پس بهتر است وکیل یا مدیر پرونده از ابتدا تمام هزینه‌های قطعی و احتمالی را برای صاحب پرونده تبیین کند.

هفتم-  یکی از مهمترین آفات در پرونده‌های قضایی، مشورت کردن با وکلای متعدد و تغییر وکیل است. واقعیت این است که در بسیاری از مواقع برای حل یک پرونده، راه‌های متعددی وجود دارد و هرکس به فراخور تحلیل و استنباط خود یکی از این راه‌ها را انتخاب می‌کند. مشورت کردن با وکلای متعدد صرفا باعث سردرگمی موکل می‌شود و گاهی منتهی به تعویض وکیل در میانه راه می‌گردد و همین مساله به روند پرونده و پیروزی در آن لطمه می‌زند. بهتر است با علم و اطلاع، یک وکیل متبحر و متناسب با پرونده انتخاب شود و ادامه کار به او و دانش و تجربه او سپرده شود. بدیهی است که پیگیری روند پرونده از وکیل منافاتی با این امر ندارد. 

هشتم- پر واضح است که صرف صدور رای توسط دادگاه کفایت نمی‌کند و مهم آن است که رای صادره، اجرا شود. متاسفانه برخی وکلا با زیرکی، در ابتدای کار مساله اجرای رای را مطرح نمی‌کنند و پس از صدور رای، برای اجرای رای مطالبه وجه جداگانه می‌کنند. بهتر است در زمان انعقاد عقد وکالت، در خصوص اجرا نیز تعیین تکلیف شود. 

نهم-  برخلاف تصور رایج و علیرغم ظاهر جذاب آن، شرط داوری در قراردادها شرط خوبی نیست. اگرچه نهاد داوری می‌تواند به حل و فصل اختلافات سرعت ببخشد و از تجمع پرونده‌ها در دادگستری بکاهد، اما وضعیت فعلی قوانین ایران شرط داوری را در عمل بی معنا کرده است. چرا که می‌توان ابطال رای داور را از دادگاه خواست و معمولا هرکسی که در داوری رای بر علیه او صادر می‌شود، دعوای درخواست ابطال رای داور مطرح می‌کند و مجددا پرونده وارد دادگاه می‌شود. لازم به ذکر است که این دعوا غیرمالی است و هزینه دادرسی خاصی هم ندارد و رای صادره قابل تجدیدنظر نیز می‌باشد و در نتیجه عملا همه آنهایی که رای داوری بر علیه آنها صادر شده اقدام به طرح چنین دعوایی می‌کنند و پرونده مدت زیادی هم در مرحله بدوی و تجدید نظر معطل می‌ماند. لذا بهتر است (جز در مواقع خاص) مرجع حل اختلاف در قراردادها مراجع قضایی تعیین شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۱۸۴۸۹۰۸:۰۵:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۱۶
برای وکلا نرخ دستمزد تعیین کنید . چرا باید هر مبلغی که دلشون میخواد از موکل بگیرن ؟!!!!
ناشناس۱۷۱۸۵۷۴۰۹:۰۷:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
یک پیشنهاد برای کاهش چشمگیر پرونده های قضایی لازم است قبل از انتقاد هر قرار داد و یا پیمان و هر نوع داد و ستد قبل از آن مراکز حقوقی کاملا رایگان به افراد مشاوره حقوقی بدهند و یک کد و شناسه حقوقی بدهند و از هر حیث جوانب حقوقی را تشریح کنند
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۷۱۸۵۸۴۰۹:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
از ظرفیت صدا و سیما باید بیشتر برای آموزش موارد قضایی و حقوقی مردم استفاده کرد و اصل را بر پیشگیری قرار داد قوه قضاییه باید چندین برنامه ثابت در صدا پ سیما پیدا گند و مردم نکات حقوقی را بتدریج فرا بگیرند
ناشناس۱۷۱۸۶۹۶۱۰:۰۵:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
هزینه دادرسی را اکثر مردم نمی توانند پرداخت کنند چه برسد به وکیل و کارشناس تاجر فکری بکنید
ناشناس۱۷۱۸۷۴۳۱۰:۲۳:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱۶
اينهمه فارغ التحصيل حقوق داريم كه بدون دليل يا با دليل پروانه وكالت ندارند و هرسال تعداد كمي از انها ميتوانند پروانه وكالت بگيرند و همه هم بيكار يا راننده آژانس شده اند و يا فروشنده فروشگاه ها خوب چه اشكالي دارد كه از اين ده ها هزار حقوق خوانده بيكار استفاده نمود و هر كدام انها بتوانند وكيل و مشاور حقوقي فرضا پنجاه يا بيشتر خانواده باشند و هر خانواده هم ماهانه مبلغي بابت اين كار بپردازد ( چيزي مانند نوعي بيمه ) و افراد خانواده براي كارهاي اقتصادي خريد خانه بستن قرارداد و يا قوانامه ، حتي براي عقد ازدواج و ارث و وصيت و و از وجود اين حقوقدانها استفاده نمود با اين كار ١-بيكاري بسياري از اين فارغ التحصيلان حقوق كاهش ميابد ٢- دعواها و پرونده هاى حقوقي بشدت كاهش ميابد و در ميان مدت و بخصوص درازمدت پرونده هاي قضايي بشدت كاهش ميابد ٣-قانون مندي و قانون گرايي در جامعه ترويج ميابد ٤- تجربه اين حقوق دانها بمرور افزايش يافته و كارامد تر خواهند شد
ناشناس۱۷۱۸۷۴۹۱۰:۲۶:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۶
هر کس که در قوه قضاییه پرونده ای دارد، باید صبر ایوب و کفش آهنین نیز داشته باشد.
رضا۱۷۱۸۷۹۱۱۰:۴۴:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
با تشکر از مدیریت الف از نشر و آگاهی برای شهروندانی که به نوعی درگیر مسائل قضایی هستند، تقاضامندم در مورد آشنایی شهروندان با مشکلات مسائل کارشناسان دادگستری مطالبی را منتشر کنند.
ناصر۱۷۱۸۹۶۵۱۲:۱۸:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
با ریاست اقای رئیسی یک تحولی عظیم در دادگاهها باید صورت گیرد ولی متاسفانه اقای رئیسی دست تنهاست برخی حکم ظالمانه صادر شده که نمیدانیم به کجا مراجعه کنیم سلسله وار باهم مرتبطند .. از قضا پرونده بحق ما که از یک فرد شاکی بودیم وسیله همان وکیل شاکی حکم بر خلاف صادر شد ومعاون رئیس دادگستری .. هم حیرت زده ونتوانست جلوی قاضی حرکتی را اجرا نماید و ما ماندیم با کوهی از مشکلات.
ناشناس۱۷۱۹۰۴۴۱۲:۵۰:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
همه اینها که فرمودی درست. اما یک نکته مهم را بنا به مصلحت در نظر نگرفتی. اینکه. هم وکلا و هم قضات دنبال روشن شدن حق و با احقاق حق نیستند. یکی دنبال. گرفتن حق اوکاله خود و فرتر از آن است. دیگری هم خیلی خیلی منصف باشه دنبال فصل خصومت و رد کردن آمار پرونده های رسیدگی شده. همین و تمام. به همین دلیل همه باور به عدالت را از دست داده اند.
ناشناس۱۷۱۹۱۳۷۱۳:۳۹:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
متاسفانه جوری شده به زورگیر میشه اعتماد کرد ولی به وکلا نه .
ناشناس۱۷۲۱۸۹۰۱۹:۰۴:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۱۷
خودت احتمالا زورگیری هستی
ناشناس۱۷۲۲۱۵۹۲۲:۲۴:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۱۷
احسنت زدی توخال
ناشناس۱۷۱۹۳۳۶۱۵:۱۶:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
من خودم درگیر چند تا پرونده هستم، عینا این مطالبی که گفتین رو باهاش روبرو شدم مخصوصا مقوله داوری، متن بسیار مفیدی بود
آشنا۱۷۱۹۵۱۲۱۷:۱۱:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
ممنون از توضیحات خوبتون. ولی متاسفانه سیستم قضاوت _ وکالت مخصوصا کشور ما خیلی مشکل داره. هرکاریم کنی حق به حق دار نمیرسه حالا که پرونده طلاق و تمکین و مهریه انقد رواج پیدا کرده یه طورایی همگی درگیر این سری مسائل میشیم. بهتره خیلی زود افراد مسئول یه فکر اساسی بحال ما و این مشکلات بکنند.
ناشناس۱۷۲۰۱۶۳۲۳:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
بزرگترین مشکل طولانی بودن سیستم قضاییه که باعث خسارتهای سنگین مالی بدلیل تورم میشه
ناشناس۱۷۲۰۶۱۷۰۸:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۱۷
با سلام و ممنون از ارائه توضیحات خوب حقوقی قابل ذکراینکه معنای علیه یعنی بر او پس دیگر جایی بر افزودن حرف بر قبل از ( بر) علیه کاربرد و وجاهتی ندارد صرف عبارت علیه کفایت میکند که مساوی است با بر علیه او چنانچه بکارببریم بر علیه یعنی گفته ایم بر برعلیه او .
ناشناس۱۷۲۰۹۴۱۱۱:۰۱:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱۷
اگر قوه قضاییه درست عمل کند وکیل گرفتن مفید است وگرنه این وکلا بیشتر کار چاق کن های امثال آقای طبری هستند
م۱۷۲۱۸۱۸۱۸:۱۶:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱۷
بعضی از دادیاران در جمله بندی دچار غلط املایی هستند چه برسد به اینکه قضاوت درستی از درک موضوع داشته باشند به نظرم حسن نظارت بر اجرای رسیدگی از ارکان مهم قضایی واداری می‌باشد که باید مد نظر قرار گیرد خصوصاً در موارد معاینه محل وبازدید میدانی
علی۱۷۲۱۹۱۶۱۹:۲۲:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱۷
از سال ۹۳ یک پرونده توی دادگاه خرمشهر است به نام‌پرونده معروف زمین شهری حداقل ۶وکیل روی آن کار کرد هنوز ما بلاتکلیفیم ما که خریداربودیم گرفتار شدیم آنها که فروشنده بودنه و.. .. بودند راست راست می گردند
محسن طاهری۱۷۲۱۹۳۹۱۹:۳۵:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱۷
متاسفانه وکلا درصدی شان کاسب و بفکر فقط پول از جیب مردم گرفتار در آوردن هستند و بعضی قضات هم از سواد و عدالت کافی برخوردار نیستند !!! مگر آنان که از خدا بترسند و رعایت حال مردم را بکنند ۰
ناشناس۱۷۲۲۰۰۷۲۰:۳۵:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۱۷
سلام متاسفانه ی پرونده مهریه یک زن صیغه ای که جعل کرده ۷۲عدد سکه و طرف فوت کرده و اصلا امضا نداره و دفتردار الحاق کرده و کلک زدن .هرچه شکایت میکنیم و دوندگی متاسفانه بهش رای هم دادن آخه این انصاف نیست .چه باید کرد ؟؟؟
ناشناس۱۷۲۲۱۸۷۲۳:۰۳:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱۷
برخی وکلا حرف مفت میزنن ولی کار مفت نمی کنن بیشتر اوقات دو طرف میشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین