چگونه بازی برد ـ برد به بازی برد ـ باخت تبدیل شد؟

گروه سیاسی الف،   3990915096 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیژن مقدم مدیر مسئول سایت الف  پیرامون طرح  اخیر مجلس درباره‌ی برجام به انصاف نیوز گفت: «برخی معتقد هستند برجام دستاوردهای بسیار زیادی داشته است و باید تلاش کنیم تا این دستاوردها را حفظ کنیم و اگر غفلت کنیم خیلی چیزها را از دست می‌دهیم. تحت شرایطی آن را امضا کردیم و تعهداتی دادیم.  طرف‌های مقابل هم تعهداتی دادند تا طبق توافق عمل کنند. برخی مقامات ما هم گفتند هرچند که برجام تمام خواسته‌های ما را برآورده نمی‌کند اما در هر صورت مذاکره است و باید بده و بستان کرد.

تحلیل دوم این است که برجام هیچ آورده‌ای برای ما نداشت، بنابراین به اصطلاح آش دهن‌سوزی نیست که بخواهیم آن را با چنگ‌ و دندان نگه داریم؛ ضمن اینکه طرف‌های مقابل برجام هم به تعهدات خود عمل نکردند و آنها تحلیل می‌کنند ایران که  دارد به تمام وظایف خود عمل‌ می کند پس می‌توانیم با همین دست فرمان ایران را در برجام نگهداریم، پس ما برنده هستیم.


بنابراین بازی برد-برد به بازی برد-باخت تبدیل شد. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برنده این بازی و جمهوری اسلامی بازنده شد.

این دو تحلیل وجود دارد و بنده بیشتر با تحلیل دوم موافق هستم، واقعیت این است که ما هیچ دستاوردی از مسیر برجام نداشتیم. الان هم یک کاغذی داریم که آمریکا از آن خارج شده و اروپا به تعهداتش عمل نمی‌کند. بنابراین طبق قواعد برجام می‌توانیم یک سری اقدامات را انجام دهیم، برجام این را به ما اجازه داده تا به شرایطی که قبلاً در آن بوده‌ایم بازگردیم. احتمالاً به همه آنها نمی‌توان بازگشت. اما اگر هم بخواهیم روزی گفت‌وگویی انجام بدهیم، این بازگشت دست ما را پر می‌کند و الان دست ما خالی است. میزان ذخایر و غنی‌سازی کاهش یافته و بسیاری از مراکز تعطیل شده است. الان چیزی برای مذاکره نداریم اما فشارها و تحریم‌های آنها باقی‌مانده و حتی تحریم‌ها را افزایش داده‌اند.»

او ادامه داد: «مگر ما یک‌بار مذاکره نکردیم؟ اگر بنا این است که آنها به برجام بازگردند، پس برگردند. ما که برجام را پاره نکرده‌ایم که چسب بزنیم. آنها پاره کرده‌اند، پس خودشان برگردند. اصلاً نیازی به مذاکره مجدد نیست. این حرف من نیست و وزیر خارجه کشور گفته است. اما توجه داشته باشیم برای مسئله‌ی هسته‌ای معمولاً در حدی فراتر از قوا برای آن تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین طرح مجلس را هم باید در همین چارچوب دید. فرقی ندارد مجلس یا دولت باشد. یعنی مجلس هم باید خود را با سیاست‌های کلی نظام تنظیم کند. ما هیچ نوع بخشی‌نگری نداریم. دولت، مجلس و دستگاه قضایی هیچ‌کدام بخشی نیستند.

الان هم طرف‌های برجام عملکرد ما را رصد می‌کنند و می‌بینند هرچقدر به سمت جلو آمدند، به عقب رفته‌ایم و این مسئله نشان‌دهنده ضعف ما است. باعث می‌شود طرف مقابل شما فعال‌تر و جسورتر شود و کارهای خود را پیش ببرد. اینکه تا به‌حال این مدلی حرکت کرده‌ایم چه اتفاقی افتاده است؟ تحریم‌ها بیشتر شده است و همچنین دانشمندان هسته‌ای ما را ترور می‌کنند و دوباره می‌گویند ایران می‌خواهد به بمب اتم دست پیدا کند، در صورتی که بمب اتمی وجود ندارد.

به اسرائیل می‌گویید چرا بمب اتمی می‌سازید؟ می‌گوید به شما ربطی ندارد. باز هم می‌پرسید چرا اجازه نمی‌دهید بازرس‌های آژانس بین‌المللی از مراکز شما بازدید کنند؟ او می‌گوید من اصلاً این پروتکل‌ها را قبول نکرده‌ام و چیزی را امضا نکرده‌ام روی چه حسابی به شما اجازه بدهم تا از آنها بازدید کنید.

اما ما برای اینکه حسن‌نیت خود را نشان دهیم یک چیزی را داوطلبانه پذیرفته‌ایم که بیش از حقوق اجباری ما بوده است . شما یک زمانی فراتر از الزامات اولیه را می‌پذیرید به این شرط که طرف مقابل هم انعطاف نشان دهد، وقتی آنها انعطاف را نشان ندادند پس باید تصمیمی جدی گرفته شود. الان می‌خواهیم از چیزی که داوطلبانه پذیرفته‌ایم عدول کنیم.

 


باید از این حالت رکود و ضعف خارج شویم

البته این طرح مجلس به‌تنهایی شاید نتواند کاری کند که طرف مقابل برجام هم به تعهدات خود عمل کند، پس باید مجموعه‌ای از اقدامات صورت بگیرد.

باید در کل کشور تصمیم بگیریم تا از این حالت رکود و ضعف خارج شویم. چیز زیادی برای از دست‌دادن نداریم. همه‌ی تحریم‌ها در اوج خود هستند و کارهای تروریستی هم انجام می‌شود و دانشمندان ما مثل گذشته ترور می‌شوند و همچنان به ما تهمت تولید بمب اتم زده می‌شود .با وجود اینکه تمام دوربین‌ها و بازرس‎های آنها اینجا هستند و می‌بینند که ما بمب نمی‌سازیم و با آن ‌همه مذاکره می‌خواهند کشور را به نقطه‌ی صفر برسانند. می‌گویند که بحث ما چیزهای دیگری است و شما نباید موشک داشته باشید و یا برد موشک شما این‌جوری نباشد. یعنی می‌خواهند یک کشور را خلع سلاح می‌کنند. نمونه‌هایی مثل لیبی و عراق هستند. به آنها تجاوز می‌کنند و دولت‌شان را عوض می‌کنند. رفتار آنها را در افغانستان ببینید. خیلی راحت نیروی نظامی را پیاده می‌کنند و به آنها کشور تجاوز می‌کنند.

اگر می‌خواستیم با ما هم این‌طوری رفتار شود، می‌رفتیم و تن  به همه خواسته های نامعقول آنها می‌دادیم. اما اهداف انقلاب ما این نبود. بنابراین من معتقد هستم اقدام مجلس حتماً کامل نیست اما درعین ‌حال یکی از پازل‌هایی است که باید گذاشته شود.

مسئولین اجرایی هم اعلام کردند باید  مدل غنی‌سازی را عوض کنیم و کارهای تحقیقاتی خود را آغاز کنیم چون هیچ چیزی سر جای خود نیست. پس چرا ما باید سر جای خود باشیم؟ به این سؤال کسی پاسخ نمی‌دهد و خود آقای ظریف هم پاسخ خوبی برای مسائل دارند، هرچند دولت ممکن است بگوید این طرح را قبول ندارد. البته همان‌طور که گفتم این طرح باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام باشد.»

جمهوری‎خواه‌ها بیشتر هارت و پورت کردند

مدیرمسئول وب سایت خبری الف درباره‌ی اینکه « آیا ممکن است که این حساسیت‌های برخی از مجلس‌ فعلی در جهت گشایش اقتصادی برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد» به انصاف نیوز پاسخ داد: «این تحلیل‌ها بسیار سطحی است. باید زیرساخت‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌های آمریکا را بررسی کنیم. موضوع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه بارها مطرح شد. هنوز کسی پاسخ‌ روشنی به آن نداده است. بیشتر این جنگ‌ها و تحریم‌ها به‌صورت هوشمندانه در دولت اوباما طراحی شد. اما جمهوری‌خواهان بیشتر هارت ‌و پورت کردند. بنابراین اگر کسی این زیرساخت‌ها را نشناسد، فکر می‌کند با رفتن ترامپ (-به عنوان یک پدیده و یا یک دیوانه-) اتفاق عجیب و غریبی می‌افتد. اما این‌طور نیست، ضمن اینکه برجام دستاوردی نداشته است.

البته برخی می‌گویند برجام ما را از جنگ دور کرده است و به نظرم این هم  تحلیل درستی نیست و قابل اثبات نیست.

آثار مادی و عملیاتی برجام در رفع تحریم‌ها بود که هیچ اتفاقی در این حوزه رخ نداد. به صحبت‌های آقای روحانی پس از  برجام گوش کنید، می‌گوید ازاین ‌پس همه تحریم‌ها برداشته می‌شود. البته اگر به تعهدات عمل می‌کردند،  شاید توافق خوبی بود و این روشن است. الان برخی از خطوط هسته‌ای ما تعطیل شده است. برگشت به آن خطوط تحقیقاتی و تولیدی در حوزه هسته‌ای زمان‌بر است. باید زمان زیادی صرف کنیم تا برگردیم نقطه‌ای که قبلاً بودیم. طرف‌های برجام دیگر انگیزه‌ای ندارند چون گفتند تحریم‌ها سر جای خود است و جمهوری اسلامی هم همه‌ی کارها را کرده است. و این تحلیل غلط  راداشتند که اگر ما یک کم دیگر سفت بگیریم این‌ها هم اینجا خفه می‌شوند. البته نشان دادیم با همه‌ی کاستی‌ها و شرایطی که کشور ما دارد، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

اروپا هم که نشان داد واقعاً در مقابل آمریکا ذلیل است

اگر برجام دستاوردی داشت، مطمئناً همه‌ی منتقدان از آن دفاع می‌کردند. کافی است فقط به حرف‌های آقای روحانی، ظریف و عراقچی توجه کنیم، بسیار روشن و صریح می‌گویند. مثلاً آقای روحانی می‌گوید مگر آدم دیوانه است دوباره با آمریکا مذاکره کند. آقای ظریف هم می‌گوید اگر می‌خواهید بیاید و برجام را عملی کنید، مذاکره نمی‌خواهد. اروپا هم که نشان داد واقعاً در مقابل آمریکا ذلیل است. محدودیت‌های جدی استراتژیک دارد و اصلاً قدرتی در مقابل آمریکا محسوب نمی‌شود.آنها حتی نتوانستند یک شرکتی به نام -اینستکس- ایجاد کنند، تا یک خط اعتباری برای مسائل ضروری ما باشد، که کاملا برایشان قابل کنترل هم بود.

تنها هنر اروپا می‌توانست این باشد حالا که تحریم‌های بانکی پیچیده است یک راه باریکی را باز کند تا پول‌ها منتقل شوند آن هم در حوزه‌های انسانی مثل دارو و غذا. زمان بسیاری معطل این شرکت بودیم.

به نظر من تصمیم مجلس به‌عنوان یک گام درست است و ما باید گام‌های دقیق‌تر دیگری هم برداریم و دست خود را پر کنیم و آنها هم ببینند در این مسیر جدی هستیم. یا حداقل اینکه رژیم وحشی‌ای مثل اسرائیل را کنترل کند و بدانند که بالاخره دست ما هم‌بسته نیست اگر هم فردا خواستیم مذاکره کنیم، مثل الان دست خالی نباشیم.



دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۱۷۶۱۴۱۵:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۱۵
بازی برد برد به شکست تبدیل شد چون فکر میکردن امضای جان کری تضمین است . چون به طرف مذاکره خوش بین بودند . چون فکر میکردن مذاکره بلدند .
ناشناس۱۷۱۷۶۵۹۱۶:۱۷:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱۵
شما 2 بار مذاکره کردین این یکی دومی هم مذاکره شما برابر نبود یعنی هسته ای در مقابل نفت خودمان! هر وقت رفتید هسته ای در مقابل هسته ای با آنها مذاکره کردین آن وقت می شود گفت برابر
ناشناس۱۷۱۷۶۶۶۱۶:۲۰:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱۵
آیندگان خوب قضاوت می کنند که چطور کشور را بیش از اندازه قانونی تعهد داده شد و دانش کشور را به خاطر زورگویان نابود کردین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین