پیام داخلی و خارجی بودجه ۱۴۰۰

سیداحسان خاندوزی (نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی)،   3990915071 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیام داخلی و خارجی بودجه ۱۴۰۰

آخرین «بودجه عمومی دولت» در دوران آقای روحانی چند ویژگی کم‌نظیر دارد:

• اولا با ۴۵ درصد رشد نسبت به سال قبل، بیشترین رشد را طی دورانهای اخیر تجربه کرده است. 
• ثانیا با سهم ۲۹ درصدی مالیات در بودجه عمومی، رکورد کمترین سهم را شکسته است.
• ثالثا با حداقل ۲۴ درصد اتکاء به استقراض بالاترین آینده‌فروشی در آن درج شده است. 
• رابعا با سهم ۳۵ درصدی کسری تراز عملیاتی، بودجه‌ای شکننده‌تر از گذشته است.
• خامسا پیش‌بینی درآمد صادرات نفت یا فروش اوراق نفت بیش از ۳ برابر رقم قانون بودجه ۱۳۹۹ است و ۱۰ برابر درآمد واقعی فروش نفت سال ۱۳۹۹!

در خصوص ویژگی نخست باید گفت افزایش بودجه عمومی بالاتر از رشد قیمتهای اسمی سال جاری به این معناست که بودجه عمومی به شکل واقعی (پس از تورم‌زدایی) منبسط‌ شده است. اقتصادهای در حال رکود البته به سیاستهای انبساطی دولت نیاز دارند مشروط بر اینکه یا کسری بودجه تشدید نشود (مثلا از محل صندوق‌های پس‌انداز ملی) یا بتوان بسرعت در سالهای بعد کسری بودجه را ترمیم کرد. متاسفانه در خصوص بودجه ۱۴۰۰ چنین نیست و حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش اوراق آنهم با نرخ بهره‌ای که امروز در حال افزایش است، به معنای بزرگتر شدن گلوله برف در سالهای بعد خواهد بود. کسری‌ بودجه پایدار آیا معنایی غیر از تداوم تورم دارد؟ پس باید صادقانه به جامعه گفت لایحه بودجه پیام کاهش قدرت خرید دارد: مردم فقط در کوتاه‌مدت دچار توهم پولی‌اند و از یارانه نقدی خوشحال، در گذر زمان جامعه درمی‌یابد که با تورم بیشتر،‌ قدرت خریدش روز به روز در حال کاهش است.

برای کاهش کسری بودجه، دولت باید چه می‌کرد؟ تامین درآمدهای پایدار و به سرانجام رساندن طرح اصلاح نظام مالیاتی. بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد (یعنی اگر با مالیات می‌خواستیم فقط هزینه جاری دولت را تامین کنیم کفاف نمی‌داد و ناچار به این مقدار درآمد نفت و استقراض نیاز داشتیم). روشن است که در شرایط رکودی، مالیات‌ستانی نباید به معنای فشار بیشتر بر مودیان شفاف یا بخشهای تولیدی باشد بلکه کاهش فرار مالیاتی هنگفتی که با اسناد و ارقام قابل اثبات است و همچنین پایه‌های مالیات بر ثروت و عایدی سرمایه که سالها فقط حرف آن زده می‌شود و از همه مهمتر حرکت به سمت PIT و پیوند زدن آن با نظام حمایتی و یارانه‌ای، بزرگترین خدمت به اقتصاد و عدالت است. عمق تاسف نگارنده آن است که طی سالهای اخیر هیچ لایحه‌ای در خصوص این خلاها از دولت به مجلس ارائه نشده است (هرچند می‌دانیم از طرف سازمان مالیاتی و وزارت دارایی تهیه و به هیات دولت ارسال شده بود اما...).

بر این اساس یکی از مهمترین نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۰ آن است که هچ بهبودی برای شاخص تلاش مالیاتی (TE) صورت نگرفته و فاصله مالیات‌ستانی از ظرفیت مالیاتی بیش از پیش است. نتیجه عدم تحمل بار مالیات حقه توسط فرادستان، تحمیل فشار تورمی توسط فرودستان است و این همه فرار دولت دوازدهم از اصلاحات مالیاتی تنها با بررسی خاستگاه طبقه آقای دولت و اقتصاد سیاسی حامیان او، قابل توجیه است. نگارنده از خلال مذاکره با اقتصاددانان و متخصصان، هیچ توجیه دیگری بابت این همه اهمال در اصلاحات مالیاتی نیافت.  

نکته دیگر در حوزه اقتصاد سیاسی بودجه ۱۴۰۰ ارسال علامتی است که می‌توان نام آن را «ناچار به توافق خارجی» نامید. وابسته‌کردن هزینه‌های منبسط‌شده به یک جهش شدید درآمد نفت یا اوراق نفتی، پیامش این است که، امکان اداره بودجه دولت نیست اگر .... . دولتی که قرار بود اگر بدست خود کاهش وابستگی به نفت نمی‌دهد حداقل بسبب توفیق اجباری تحریم، وابستگی بودجه خود را هر سال کمتر کند، به ناگاه در واپسین لایحه‌اش میزان وابستگی به نفت را چند برابر سال قبل درج می‌نماید! این استراتژی را با جمله اخیر رهبر انقلاب در جمع شورای عالی هماهنگی اقتصادی مقایسه کنید با این مضمون که: با فرض تداوم تنگنا برای خروج از این وضع اقتصاد برنامه‌ریزی کنید.

آخرین نکته در اقتصاد سیاسی بودجه ۱۴۰۰، پیام داخلی انبساط هزینه‌هاست که می‌توان آن را رقابت بر سر خوش‌نامی و رای‌آوری و البته قرار دادن مجلس بر سر دوراهی تقابل با رضایت عامه یا صلاح بلندمدت نام نهاد: آشنایان به بودجه‌ریزی در ایران می‌دانند که رشد بودجه عمومی معلول رشد مخارج دولت است زیرا متاسفانه دولتها ابتدا مصارف را می‌چینند و سپس برای آن به دنبال منبع‌سازی می‌افتند. درنتیجه موتور رشد بودجه عمومی سال بعد، تمایل بیشتر دولت به خرج کردن است. پاسخ عوام‌پسند دولت به این نکته احتمالا آن است که «ما می‌خواهیم فشار تورمی بر مردم را جبران کنیم و حقوق‌ها را با نرخ کم‌سابقه ۲۵ درصد افزایش دهیم» و امثال آن. حال اگر مجلس بخواهد درآمدهای توهمی بودجه را واقعی نماید یعنی باید بخشی از هزینه‌ها را نیز کم کند. این اصلاحی است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ کمتر نهاد مردمسالاری، هزینه‌های اعتباری آن را می‌پذیرد بلکه احتمال دارد او هم متاسفانه در دام رقابت نیک‌نامی بیفتد.

تغییر پیام خارجی و داخلی بودجه سال ۱۴۰۰ جهاد بزرگ ماه‌های آتی اقتصاد ایران است، اصلاح ساختاری بودجه‌ با هدف عدالتی که به تورم داخلی و وابستگی خارجی منجر نشود.


 


دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۱۷۴۲۵۱۳:۲۴:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۱۵
خدا خودش به داد مردم برسد. هر سال می گیم دریغ از پارسال.
ناشناس۱۷۱۷۵۰۴۱۴:۲۶:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۱۵
ریاست جمهوری آقای روحانی رو به سه دوره می‌شه تقسیم کرد: - دوره‌ی «تقصیر دولت قبل است» - دوره‌ی «تقصیر ترامپ است» - دوره‌ی «تقصیر مجلس است»
ناشناس۱۷۱۷۹۹۸۲۰:۴۸:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۱۵
دولت جوان انقلابی هم به یک دوره "تقصیر دولت قبل"
ناشناس۱۷۱۸۳۴۲۰۱:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
حال بگزار بیاد بعد روضه بخون!
علی۱۷۱۹۱۵۹۱۳:۴۷:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۱۶
هنوز نیومده شروع شد تزویر، ارعاب،تهمت،من نفهمیدم این لیبرال ها با ژنرال بودنشون یا با تجربه بودنشون،یا نظامی نبودنشون، تفنگ نمی خوایمشون ، دیپلماسی شون و برجاااااام چه گلی به سر این مملکت زدند چی برای دفاع کردن دارند،الان باسیاست های همین دولت از هر زمان دیگری به جنگ نزدیک تر،نفت کمتر ،و دیپلوماسیییی بدتر دچار حقارت اجتماعی نیز شدیم. روحانی حتی از اتاقش بیرون نمیزنه . به ولله تمام حرف های این ..زمان
ناشناس۱۷۱۷۸۶۷۱۸:۵۶:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
راستی چه خبر از سرامدی کشور در سال 1400 در کل منطقه !!! حتما مجلس انقلابی این مهم را عملیاتی می کند با یک طرح اجرایی دو روزه
ناشناس۱۷۱۸۳۴۱۰۱:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
هروقت جواب ندارین بدین دچار فرافکنی میشین!!!!!
ناشناس۱۷۱۷۴۳۱۱۳:۲۷:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۵
بودجه خروجی مجلس 11 از بودجه خروجی مجلس 10، بدتر خواهد بود که بهتر نخواهد بود.
ناشناس۱۷۱۷۶۷۵۱۶:۲۵:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
بودجه ای که روی هوا بسته میشود تحقق درآمدهای خیالی
ناشناس۱۷۱۹۰۰۶۱۲:۳۶:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
دلایل و شواهد؟
ناشناس۱۷۱۷۴۳۳۱۳:۲۸:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱۵
جای تاج زاده برای بررسی بودجه 1400 محسوس است.
ناشناس۱۷۱۷۵۵۵۱۴:۵۵:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۵
تاج گردون
ناشناس۱۷۱۷۵۸۳۱۵:۲۴:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۱۵
منظورت تاج گردونه؟
ناشناس۱۷۱۷۴۳۴۱۳:۲۹:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱۵
قرار بود که ایران در سال 1400 سرآمد کشورهای منطقه باشد!!!
ناشناس۱۷۱۷۵۳۵۱۴:۴۲:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
آقا ما سرآمدیم هم در منطقه هم در جهان. میدونید..
ناشناس۱۷۱۷۹۷۵۲۰:۲۳:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۱۵
هست دیگه همه از ایران و ایرانی فراری هستند حتی کشورهای به ظاهر دوست
ناشناس۱۷۱۸۳۴۳۰۱:۱۱:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱۶
اینقدر بی‌اطلاع و بی مطالعه هستی که حتی نمیدونی پایان چشم انداز 20ساله سال 1404 هست نه 1400 !!!!!!
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۷۱۷۴۴۴۱۳:۳۴:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱۵
از جناب خاندوزی می خواهیم به مسله تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که در صحن مجلس دهن تصویب شد ولی عده ای خاص از بیروت و درون مجلس نگذاشتند عملیاتی شود ورود فرمایند و تا عمر این دولت به پایان نرسیده تفحص از عملکرد ۱۰ ساله بانک مرکزی صورت بگیرد طبری های زیادی در شبکه بانکی و سیستم بانکی و بانک مرکزی وجود داشته و دارند که باید شناسایی و مجازات شوند
ناشناس۱۷۱۷۶۸۱۱۶:۳۲:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱۵
آقای حاجی دلیگانی زحمات زیادی کشیدند تا تفحص از بانک مرکزی در صحن مجلس دهم تصویب شود لاکن عوامل قدرت و فشار مانع اجرایی شدن این تفحص بسیار مهم که اگر در زمان خودش انجام گرفته بود ثمرات بیشتری داشت ولی جلوی ضرر را هر وقت بگیرید نفع است
ناشناس۱۷۱۷۷۲۰۱۷:۰۱:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۱۵
سمن محترم دیده بان شفافیت و عدالت که صنمی با هیچ یاسمنی نداشته و ندارد با نهادهای مربوطه برای اجرایی شدن تفحص از عملکرد بانک مرکزی توسط نمایندگان محترم مجلس یازدهم مکاتبه بفرمایند از زحمات جناب دکتر توکلی این بزرگ مرد خستگی ناپذیر در امر مبارزه با فساد متشکریم.
ناشناس۱۷۱۷۴۴۶۱۳:۳۴:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱۵
با این سیر تحولات منطقه و وجود متغیرها و فاکتورهای متعدد، نوشتن بودجه برای یک سال امری بیهوده است. بودجه باید برای 4 ماه و نهایتا 6 ماه تهیه و تنظیم شود.
ناشناس۱۷۱۷۴۴۸۱۳:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱۵
نرخ تورم رسمی سال 1400: حداقل 100 درصد.
ناشناس۱۷۱۷۴۵۵۱۳:۴۵:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۱۵
قشنگ مشخص است که هزینه تراشی سنگینی برای دولت بعد ایجاد شده و احتمالا عمدی در محاسبه این بودجه سنگین وجود دارد.
امیر۱۷۱۷۴۶۴۱۳:۵۸:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱۵
این بودجه نیست تیر خلاصی به اقتصاد و مردم ایران است .
ناشناس۱۷۱۷۷۹۲۱۸:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۵
واقعا چرا فکر می کنید این اصلاحات چی ها قابل اعتمادند
ناشناس۱۷۱۷۵۴۹۱۴:۵۱:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱۵
اصلاح و یکسان سازی و محدودیت مزایا و پاداش کارمندان و مدیران و توزیع عادلانه بودجه ادارات بسیار مهم و حیاتی هست... بسیاری از ادرات چند برابر حکم حقوقی مزایا و پاداش و اضافه کاری و غیره به کارمندان خود می دهند... این ها همه از محل بودجه کشور پرداخت می‌شود که در واقع نوعی حیف و میل کردن اموال عمومی هست... برخی ادرات به قدری بودجه دارند که نمی دانند چطور آن را خرج کنند و هر سال دکور و تجهیزات و نمای خود را تغییر می دهند و در آخر سال هم هر چه ماند به عنوان پاداش به کارمندان و مدیران خود می دهند... در مقابل برخی ادارات در تهیه قلم و کاغذ خود مانده اند و کارمندانش به دریوزگی افتاده اند ...آیا این حجم بی عدالتی و حیف و میل کردم اموال در شان انقلاب اسلامی است؟ بانک‌ها از محل سپرده و اعتبارات مردم به کارمندانشان وام بدون سود با بازپرداخت طولانی می دهند، کی می خواهیم جلوی این کار را بگیریم؟. برخی اداره های وزارت خانه های درآمد ساز حتی برای رفت و آمد کارمندانشان به درمانگاه های اختصاصی خود حق ماموریت در فیش حقوقی می دهند! ... برخی هر سال از منابع مازاد بودجه خود یک ویلا و مکان تفریحاتی برای کارمندانشان می سازند! بدتر آنکه برخی با تهیه یک کارت اعتباری جدا از فیش حقوقی و حساب حقوقی، برخی منابع را به عنوان عیدی و غیره در اختیار مدیران و کارمندان خود قرار می دهند بدون آنکه جایی درج شود! بگذریم که باید در خصوص سختی کار برخی ادارات و فوق العاده ها و غیره نیز یک بازنگری جدی قرار گیرد. آیا مجلس انقلابی نمی خواهد به این مزایای بی حساب و کتاب پایان دهد! نمی خواهید برای مزایا و هر چه غیر از حکم حقوقی هست سقف تعیین کنید؟ آیا نباید برای رئیس و مدیر مالی آن اداره که این حجم از منابع را حیف و میل می کند جرم کیفری سنگین تعیین شود! آیا نباید بودجه ادرات اصلاح شود! چرا منابع درآمدی برخی ادارات این گونه حیف و میل می‌شود؟
ناشناس۱۷۱۷۶۳۲۱۶:۰۰:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
کاش مردم در زمان انتخابات به برنامه دولت ها در تدوین بودجه دقت کنند نه تبلیغات گوش کر کن.
مهرداد۱۷۱۷۷۳۲۱۷:۱۴:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
مجبوری عربی بنویسی اولا .. خامسا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۷۱۸۱۹۲۲۲:۵۵:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱۵
فارسی بد است !!
ناشناس۱۷۱۸۳۴۶۰۱:۱۴:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱۶
یعنی از این همه مطلب فقط همین اولا .. خامسا رو خوندی!؟
ناشناس۱۷۱۸۱۹۶۲۲:۵۵:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱۵
یکم چرا به زبان بیگانه شمارش میکنی دوم. مثل زالو بعضیها دربودجه خون ملت درمانده را میمکند
ناشناس۱۷۱۸۲۸۲۰۰:۰۸:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۱۶
آقا تصویب نکنید مگه مجبورید تصویب کنید؟ یه تنخواه چهار دوازدهم ۱۰۰ هزار میلیاردی بهش بدین که چهارماه رو اداره کنه بعد هم خداحافظ..دولت بعدی خودش بیاد بودجه ببنده. این کسری بودجه برای پرداخت حقوق های نجومی و بازنشستگی های نجومی ۴۰ ۵۰ میلیونی و سنوات میلیاردی ایجاد شده
عمار۱۷۱۹۰۱۱۱۲:۳۹:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱۶
ببینید دوستان خانواده خوب خانواده شهید سلیمانی است که درخواست کردند ردیف بودجه بنیاد تشریفاتی خرج فقرا وزیرساختها بشود ولی موسسات وآقایانی که در بودجه ردیفهای اختصاصی دارن بایستی دردنیا و آخرت پاسخگوباشند اینها نوعا به عنوان سازمانها وموسسات تبلیغ اسلام وارد میشوند دقیقا همونهائی هستند که با دین مردم بازی میکنن وجوانان را نسبت به دین ودیندار بد بین میکنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین