آموزش ورود به بازار بورس

گزارش بازرگانی،   3990915052

بازار بورس، بازار معاملات است و به ازای سودی که دیگران می کنند عده ای هم متحمل ضرر می-شوند. پس طبیعی است که کسی که علم و توانایی بیشتری داشته باشد، احتمال برد بیشتری نیز دارد. در نتیجه یاد گرفتن بازار بورس حتی پیش از ورود به آن تقریبا لازم و واجب است. آموزش گام به گام و رایگان بورس  که در اینجا درباره آن صحبت می کنیم، منظور نحوه خرید و فروش و کار با پنل کارگزاری نیست بلکه منظور آموزش حرفه¬ای تر و کارآمدتری به نام تحلیل تکنیکال ،تحلیل بنیادی ، تابلوخوانی و روانشناسی بازار است. بیشتر آدم های موفق دنیا تاکید فراوانی به آموزش دارند و معتقدند که آموزش تنها دارایی افراد است که همیشه ماندگار است و تاریخ انقضا ندارد. پس هرچه بیشتر روی آموزش خود وقت بگذارید و هزینه کنید، پول خود را دور نریخته اید؛  هزینه کردن در راستای آموزش بورس می تواند درآمدهای خیلی بیشتری برای شما ایجاد کند.

ورود به بازار بورس برای چه کسانی خطرناک است؟

افرادی که به تازگی وارد بازار بورس شده اند و با جزئیات بورس آشنا نیستند معمولا این افراد همیشه دچار ضرر خواهند شد. پس اگر شما جزو این دسته افراد هستید بهتر است که حتما دوره انلاین آموزش بورس را تهیه و استفاده نمایید. افرادی که از این آموزش ها استفاده نمیکنند معمولا دچار این مشکلات زیر خواهند شد.

  1. اگر شما در حال حاضر بیکار هستید و درآمدی ندارید یا به دنبال یک درآمد ثابت ماهیانه هستید بورس برای شما مناسب نیست. چراکه نتیجه در بورس نیاز به صبر و زمان دارد و خیلی باید خوش شانس باشید که یک شبه ره صد ساله را طی کنید.
  2. همانطور که از اسم بازار سرمایه یا بورس مشخص است، ورود به همچنین فضایی نیازمند سرمایه‌گذاری در آن است اما اگر شما برای ورود به این بازار می خواهید قرض کنید یا وام بگیرد و یا حتی امکاناتی مانند خانه یا خودرو را برای فروش گذاشته اید که سرمایه پیدا کنید. باید به شما بگوییم که همین الان تصمیم خود را عوض کنید و با زندگی خود و خانواده و آینده بازی نکنید. بورس مناسب شما نیست.
  3. فضای بورس پر از التهاب ها و نوسانات است که البته برای برخی این یک فرصت محسوب می گردد. اما اگر از قدرت ریسک پذیری و یا حتی تحمل زیان ندارید به شما توصیه می شود وارد این بازار نشوید چراکه هیچ فردی را سراغ نداریم که در کنار سودهایش ضرری هم متوجه او نشده باشد.
  4. هستند کسانی که از روی نا آگاهی یا برای توجیه اطلاعات ناکافی خود در بورس، به ظاهر آن توجه می‌کند و آن را برد باخت های لحظه ای و شانس اقبال می دانند و به آن نسبت قمار می دهند. در صورتی که اگر علم آن را داشته باشید و با ابزارهای محاسباتی کار کنید. تقریبا شانس و اقبال جایی در آن ندارد.
  5. اگر خیال می کنید یک شبه قرار است زندگی شما تغییر کند و پولدار شوید باز هم مناسب  شما نیست، زیرا این بازار نیاز به زمان بندی های کوتاه مدتی، میان مدتی و بلند مدتی دارد. و گاهی نیاز به صبر طولانی دارد. 
  6. اگر شرایط شما به گونه ای هست که حتی یک ساعت هم زمان آزاد برای معامله ندارید. خصوصا در ساعات معامله.

سود و درآمد سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

سهامداران به دو صورت در بورس سود کسب می کنند:

  • سود حاصل از افزایش قیمت سهم

مثلا شما سهمی را در قیمت 1200 تومان میخرید و در قیمت 1500 تومان می فروشید. شما به ازای هر سهم 300 تومان سود کرده اید.

  • سود حاصل از تقسیم سود نقدی توسط شرکت

معمولا شرکت ها هر ساله از سود سالانه خود مقداری را بین سهامداران خود تقسیم می کنند که اگر سهامدار آن شرکت باشید سود به شما هم تعلق می گیرد.

حداقل سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟  

قانون های مبنی بر محدودیت هایی که در سفارش گذاری در بورس ایران وجود دارد به این گونه است که حداقل مبلغ در هر سفارش خرید 500 هزار تومان (بدون احتساب کارمزد) و حداکثر حجم وارد شده در یک سفارش خرید، بسته به سهم مورد نظر می تواند متفاوت باشد (50 هزار واحد یا 100 هزار واحد یا...)

آیا بدون تحصیلات مرتبط می توان در بورس فعالیت کرد؟

فعالیت در بورس نیازمند علم و اطلاعات خاص بازار بورس می باشد که بدون داشتن این اطلاعات، بورس می تواند زیانده باشد و ضررهای جبران ناپذیری به ما وارد کند. علم و تخصص های دیگر فقط جنبه مکملی برای درک بهتر این بازار دارد و لازمه شروع معامله نیست.

برای معامله در بازارهای مالی (بورس) چندین مبحث برای یادگیری وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم. (تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی)

با چه سرمایه ای وارد بورس شویم؟

برای پاسخ به این سوال باید یک اصل را درباره بازارهای مالی بدانید؛ معامله گری در بازارهای مالی دو روی دارد: یکی سود کردن و دیگری ضرر کردن.

توصیه اکید می شود که پول مازاد خود را به بورس یا هر بازار سرمایه گذاری دیگری بیاورید و با پول فروش خانه یا ماشین یا لوازم ضروری زندگیتان بازی نکنید!

ریسک کردن روی پول هایی که برایتان جنبه نیازی دارد (به این معنی که جزء نیازهای اولیه زندگیتان هستند) استرس زیادی برای شما ایجاد می کنند که باعث می شود تصمیم های احساسی بگیرید.

سبدگردانی در بورس چیست؟

سبدگردانی یک فرایند سرمایه گذاری است که یک شخص با سرمایه، که سرمایه گذار نامیده می شود، سرمایه خود را به شخصی حقوقی سبد گردان می سپارد. سبدگردان با استفاده از میزان ریسک پذیری شخص و روانشناسی شخصیت سرمایه گذار برای او سبدی تهیه می کند. به اين كار، سبد گردانی می گویند.

در فرآیند سبدگردانی برای هر یک از سرمایه‌گذاران، به‌صورت جداگانه سبدی تشکیل می ‌شود که ترکیب آن با توجه به سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار و میزان سرمایه او تعیین و نظرات شخصی او در مورد سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود؛ این‌ یک تفاوت مهم در سبدگردانی نسبت به صندوق‌های مشترک است.

برای پاسخ به این سوال که آیا سبد گردان می تواند سودی را برای شما تضمین کند یا خیر؟

باید بگوییم که سبد گردان های قانونی هیچ تضمینی برای سود نمی دهند و در ضرر شما شریک نیستند اما نکته جالب اینجاست: سبدگردان فقط زمانی از شما کارمزد کسر خواهد کرد که بتواند بیش از سود بانکی برای شما سود بسازد، بنابراین بیشترین تلاش خود را خواهد کرد تا سودی بیشتر از سود بانکی برای شما کسب کند تا خود نیز بتواند کارمزدش را به دست آورد.

مهمترین و حساس‌ترین بخش در مورد اینکه دارایی‌هایمان را به کدام یک از سبد گردان‌های رسمی بدهیم. انتخاب مناسبترین سبد گردان است. چهار معیار زیر از مهمترین نکات در انتخاب یک سبدگردان مناسب است:

  • سابقه سبدگردان در مدیریت دارایی‌ها و میزان بازدهی کسب شده در آن ‌ها
  • دارا بودن ساختار سبدگردانی و تیم تحلیل قوی
  • مقدار منابع در اختیار
  • خوشنامی در بازار سرمایه

مشاور سرمایه گذاری در بورس چیست؟

همه افراد نمی‌توانند در بازار بورس موفق عمل کنند؛ حالا یا به این دلیل که شرایط و زمان کافی برای یادگیری این بازار را ندارند یا از تجربه کافی برای مدیریت سبد سهامشان برخوردار نیستند. شرکت‌هایی که با نام شرکت ‌های مشاور سرمایه گذاری شناخته می‌شوند معمولا تحلیلگران و مشاوران متعددی دارند که بر اساس تحلیل و بررسی آنها پیشنهاد ها و سیگنال‌ های خرید و فروش را به مشتریان خود پیشنهاد مي دهند. شرکت ‌های مشاور سرمایه گذاری و حتی شرکت ‌های سبدگردانی اجازه تضمین سود ندارند و مشتری باید با علم به عملکرد آنها به این شرکت ‌ها تکیه کند. البته و خوشبختانه برای تبدیل شدن به یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری یا سبدگردان، مراحل مختلف و ضوابط سختگیرانه‌ای از سمت سازمان بورس لحاظ شده است که باعث می‌گردد بیشتر مشاورها و شرکت‌ های سبدگردان، عملکرد نسبتا خوبی داشته باشند.

چرا باید هرچه زودتر میلیون ها تومان روی آموزش بورس خودمان سرمایه گذاری کنیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این موضوع رسیدگی کنیم که بورس یا بازارهای مالی بسیار هوشمند هستند و برای ماندن و سود کردن در این بازار ها باید هوشمندتر از آن رفتار کرد. بورس را یک حیوان درنده و خطرناک تصور کنید. اگر ناشیانه و غیر حرفه ای رفتار کنید امکان دارد همه چیز خود را از دست بدهید.

پس آموزش برای معامله کردن در بازارهای مالی واجب و در بسیاری از مواقع نجات دهنده شما است.

معمولا افراد حقوق بگیر با توجه به این خصوصیت اخلاقی که باید کار کرد و پول در آورد، فکر می کنند پولی که برای آموزش خود صرف می کنند، از دست رفته و این چنین هزینه کردن ها را هدر دادن سرمایه می دانند. زیرا که نتایج این هزینه کردن برعکس روند فکری آنها است که ابتدا باید هزینه کرد و بعد با کار پول در آورد ولی این نکته که با بازده بسیار بیشتری مواجه می شوند را در نظر نمی گیرند.

بسیاری از بزرگان و افراد موفق جهان به سرمایه گذاری روی خود شخص تاکید می کنند چرا که بهترین سرمایه گذاری، پیشرفت شخص در زمینه آموزش خودش است.

برای مثال فرض کنید شما مجبور شوید به محل و مکان دیگری با شرایط اقتصادی متفاوت نقل مکان کنید؛ چه چیزی در محل جدید زندگی شما می تواند به شما برای پیشرفت کمک کند؟ قطعا آموزش ها و حرفه های شما در زمینه های متفاوتی که داشته اید.

چه چیزهایی برای شروع فعالیت در بورس باید بدانیم؟

برای شروع فعالیت در بورس باید ذهنیت خود را در این زمینه آماده کنید. باید بدانید که بورس هم می تواند سودده باشد و هم زیان ده.

فکر نکنید که با وارد شدن به این بازار می توانید در عرض یک شب پولدار شوید یا خیلی سریع سودهای کلانی به دست آورید. البته بورس این قابلیت را دارد که سودهای بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذار کند. اما این موضوع همیشگی نیست.

ورود به بازار بورس با این ذهنیت که خرید و فروش سهام می تواند شما را در عرض یک شب پولدار کند، دردسرهای زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت. چون این ذهنیت در شیوه معاملات و خرید و فروش سهامتان تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت منجر به تصمیم‌گیری ‌های احساسی شما می ‌شود که چیزی جز زیان برایتان نخواهد داشت. باید بپذیرید که سرمایه گذاری در بورس، یک فرایند است که گاهی زمانبر و گاهی نیز بسته به شرایط می تواند بسیار زود بازده باشد.

سرمایه گذاری در بانک یا بورس، کدام بهتر است؟

بدون شک سهولت سرمایه گذاری در بانک، این فرصت سرمایه گذاری را در ردیف گزینه ‌های ابتدایی سرمایه گذاری قرار می‌دهد، اما همیشه اولین و راحت ‌ترین گزینه ممکن، بهترین نیست! زیرا:

  1. بررسی بازدهی: نرخ سود سپرده بانکی، به دلیل تضمین در پرداخت سودهای دوره های به عنوان یک نرخ سود بدون ریسک مطرح شده است و بازدهی کمتری را برای سرمایه گذاران به همراه دارد.
  2. سودآوری از دو محل در بورس:  در بورس، علاوه بر پرداخت سود نقدی، می توان از رشد قیمت سهام شرکت‌ ها نیز منتفع شد.
  3. اهمیت عملکرد سرمایه گذار: سودآوری در بورس برخلاف بانک، به طور صددرصد به عملکرد سرمایه گذاران بستگی دارد و تضمینی در برخورداری از سودآوری در صورت انتخاب فرصت های سرمایه گذاری اشتباه وجود ندارد.
  4. بررسی تضمین سودآوری: در بازار سهام قرار بر دریافت سود ثابت ماهانه و بدون پذیرش ریسک نیست و سودآوری سهامداران ارتباط مستقیمی با عملکرد شرکت‌ها دارد.
  5. بررسی ریسک بورس: ریسک بالاتر بورس، منجر به بازدهی بالاتر برای سرمایه گذارانی می شود که تخصص کافی برای انتخاب سهام مناسب را دارند.
  6. مقایسه سودآوری بورس و بانک: هم‌اکنون نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری به صورت سالانه در محدوده ۱۸% تا ۲۲% قرار می گیرد. حال آن که در صورت انتخاب صحیح گزینه  سرمایه گذاری در بورس، قابلیت افزایش سرمایه تا سقف ۵% تنها در یک روز وجود دارد.
  7. مزیتی فراتر از بازدهی: با فرض بازدهی بالاتر سپرده پنج ساله، این سپرده، جهت برداشت زودتر از موعد با نرخ شکست روبرو است که این عیب نیز با مزیت نقد شوندگی در بورس قابل رقابت نیست!
  8. مزیتی فراتر از پوشش تورم: با توجه به مقادیر پیش‌بینی نرخ تورم در چند سال آتی، عملا باقی ماندن سرمایه در بانک توجیهی ندارد! چراکه نرخ سپرده ‌های بانکی هم اکنون در حدود ۲۰% یا کمتر از آن است و این در حالی است که طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، نرخ تورم برای سه سال آتی بالای ۲۵% خواهد بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین