تحلیل الاخبار از نامه تئوریسین معروف آمریکایی درباره موشک های ایران

گروه جهان الف،   3990914076

روزنامه لبنانی الاخبار به تحلیل یادداشت توماس ال فریدمن برای رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از توسعه توانایی های نظامی ایران در منطقه پرداخت.

تحلیل الاخبار از نامه تئوریسین معروف آمریکایی درباره موشک های ایران

به گزارش الف، «توماس ال فریدمن» یکی از  ستون نویسان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در یادداشتی که خطاب به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا نوشته به دغدغه های رژیم صهیونیستی درباره توسعه توانایی های هسته ای و موشکی ایران پرداخت.

فریدمن که مدتی به عنوان گزارشگر ارشد مسائل دیپلماتیک و امور کاخ سفید در روزنامه نیویورک تایمز فعالیت داشت در نامه ای خطاب به بایدن تحت عنوان «جو عزیز دیگر موضوع هسته ای ایران مطرح نیست» مدعی شد: با ترور برجسته ترین طراح کلاهک هسته ای ایران توسط اسرائیل، خاورمیانه این وعده را به بایدن داد که روزهای سختی در کاخ سفید پیش رو دارد.  بهترین راه برای اینکه بایدن خاورمیانه جدید را احساس کند مطالعه اتفاقاتی است که در ساعات اولیه 23 شهریور 1398 افتاد-زمانی که نیروی هوایی ایران 20 پهپاد و موشک های کروز با هدایت دقیق به سمت تاسیسات نفتی عربستان شلیک کرد.

در همین زمینه روزنامه الاخبار لبنان به تحلیل این یادداشت فردمن پرداخته و نوشت: پیام «توماس فریدمن» روزنامه نگار ایدئولوژیک و صهیونیسم آمریکایی  به «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیاز به بررسی دقیق دارد. این نامه شبیه مقاله ها و کتاب های او نیست که دارای یک ایدئولوژی تبلیغاتی و حاکی از عقاید شخصی وی باشند.  

الاخبار نوشت: فریدمن در یادداشتی  تحت عنوان « جو عزیز دیگر مسئله هسته ای ایران مطرح نیست» این بار به تحلیل هوا و هوس های شخصی خود نپرداخته است.  فریدمن در این نامه قصد داشت به نمایندگی از اسرائیل و حامیان آن در ایالات متحده منافع تل‌آویو را برای رئیس جمهور دموکرات آمریکا یاد آوری کند.  پیام فریدمن بسیار واضح و صریح است و این فرضیه را تقویت می‌کند که اصل جنگ استراتژیک میان ائتلاف آمریکایی- صهیونیستی و همپیمانان عربی آنها در منطقه با محور مقاومت و در راس آن ایران به دلیل  توسعه توانایی موشکی ایران و کمک آن به هم پیمانانش در این زمینه است. 

 به نوشته الاخبار البته تلاش برای جلوگیری از توسعه علمی و فنی ایران به ویژه در زمینه هسته ای از جمله اهداف اصلی ائتلاف خصمانه آمریکایی- صهیونیستی در منطقه است که با هدف قرار دادن دانشمندان هسته ای این کشور خود را نشان می دهد اما این اولین هدف در دستور کار ائتلاف مذکور نیست؛  بلکه اولویت پروژه های آمریکایی- صهیونیستی موشک های دقیق ایران یا همان عامل تغییر دهنده معادلات منطقه است که در ده ها گزارش اسرائیلی آمریکایی و غربی به آن اشاره شده، است.  مقابله آمریکا و اسرائیل با  پیشرفت های ایران در زمینه صنایع موشکی  پس از ورود بایدن به کاخ سفید نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش الاخبار  پیش از این فریدمن در مقاله ای نوشته بود بسیاری از کارشناسان نظامی اسرائیل اعتراف می‌کنند که  تجهیز ایران به سلاح هسته ای خیلی اسرائیلی ها را نگران نمی کند؛ چراکه آنها معتقدند تهران از این سلاح‌ها استفاده نخواهد کرد ، زیرا این به معنای خودکشی است و رهبران مذهبی در ایران بمب گذاران انتحاری نیستند.  بلکه آنچه کارشناسان اسرائیلی را نگران می کند سلاح های مدرن ایران است یعنی موشک های دقیقی که تهدیدی کشنده برای اسرائیل و عربستان سعودی و امارات و نیروهای آمریکایی در منطقه است.

الاخبار گزارش داد: این نظریه پرداز صهیونیستی آمریکایی همچنین در حمله موشکی جنبش انصارالله یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، ایران را متهم کرده و معتقد است که منطقه از طریق موشک ها و پاسخ های ایران ساختار بندی شده است. فریدمن نتیجه می گیرد که رئیس جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران باید برنامه موشکی این کشور را نیز مورد توجه قرار داده و با استفاده از کارت تحریم ها ایران را وادار به دادن امتیازات کند.

الاخبار خاطرنشان کرد: شاید لازم به یادآوری باشد که در دوره امضای توافق هسته‌ای با ایران برنامه موشکی این کشور را زیر ذره بین قرار نگرفت و دولت باراک اوباما بدون توجه به این موضوع با متن اصلی توافق هسته‌ای موافقت کرد.  در آن زمان فرض بر این بود که ایران به دلیل محاصره بین المللی توانایی توسعه صنایع موشکی خود را ندارد اما پس از تحولات سوریه و مداخله روسیه به آن در سپتامبر ۲۰۱۵ یعنی 3 ماه پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران ،انتقال توانایی‌های ویژه موشکی و نظامی به سوریه توجه اسرائیل و آمریکا به توسعه برنامه موشکی ایران را جلب کرد.

به نوشته الاخبار این تحولات نظامی فناوری و میدانی ایران همان چیزی است که موجب شد دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا و تیم آن سیاست فشار حداکثری در قبال تهران اتخاذ کنند.  در این میان آنچه مسلم به نظر می رسد آن است که در حال حاضر رژیم صهیونیستی و حامیان آن نگران بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران هستند و خواب به چشمشان نمی آید تا رئیس جمهور منتخب آمریکا را مجبور به تحت فشار گذاشتن ایران در برنامه موشکی کند؛ چرا که ادامه توسعه برنامه موشکی ایران منجر به تغییر تدریجی توازن قدرت در منطقه در راستای نابودی هژمونی آمریکا و اسرائیل خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

      5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین