پایان یک انحصارطلبی؛ تصمیم مهم شورای نگهبان در انحصارشکنی از وکالت

گروه اجتماعی الف،   3990911143 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تایید طرح اصلاح مواد ۱و۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط شورای نگهبان و کسب وکار خواندن حرفه وکالت، می‌تواند خط پایانی بر انحصار ۶۵ ساله‌ی وکلا بر عرصه خدمات حقوقی باشد.

پایان یک انحصارطلبی؛ تصمیم مهم شورای نگهبان در انحصارشکنی از وکالت

به گزارش فارس، سال‌هاست وکلا به بهانه کسب وکار نبودن وکالت و با ایجاد محدودیت‌های خود ساخته در پذیرش آزمون وکالت، موجب کاهش شدید سرانه وکیل در کشور شده‌اند. تایید طرح اصلاح مواد ۱و۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط شورای نگهبان و کسب وکار خواندن حرفه وکالت، می‌تواند خط پایانی بر انحصار ۶۵ ساله‌ی وکلا بر عرصه خدمات حقوقی باشد.

یکی از جنبه‌های عدالت اجتماعی، دسترسی آحاد ملت به خدمات حقوقی است. خدماتی که سال‌هاست به دلیل عدم شفافیت قوانین به حیات خلوت عده‌ی محدودی از وکلا تبدیل شده است. وجود حق الوکاله‌های نجومی و عدم دسترسی مردم به خدمات حقوقی باعث شده است تا نه تنها مردم توان استفاده از وکلا در پرونده‌های قضایی را نداشته باشند بلکه وکلا نیز که به دلیل تفاوت زیاد بین تعداد وکیل و پرونده‌های قضایی کشور، همواره خیالشان از داشتن پرونده آسوده بوده، در پیگیری کار موکلین اهمال کاری کنند. کار تا جایی پیش رفته که بعضا وکلا به دلیل آنکه چند پرونده را به طور همزمان قبول می‌کنند، حتی زمان جاسه دادرسی را فراموش کرده و در جلسه دادگاه شرکت نمی‌کنند.

ریشه تمام این مشکلات را می‌توان در ایجاد محدودیت در پذیرش وکیل دانست؛ به طورتی که کانون وکلا سال‌هاست با این حربه از ورود خیل عظیم داوطلبان به حرفه وکالت جلوگیری می‌کند. اخیرا مجلس با ارائه طرحی به منظور تعریف شفاف حرفه وکالت ذیل کسب وکار، سعی دارد تا انحصار ایجاد شده در این حوزه را از میان بردارد. با مطرح شدن این موضوع در مجلس، وکلا نیز که منافع خود را در خطر می‌دیدند دست به کار شده و با طرح برخی موضوعات غیرکارشناسانه سعی در فشار بر مجلس به منظور پس گرفتن طرح توسط نمایندگان شدند. در ادامه به بررسی این موضوعات می‌پردازیم.

کسب وکار بودن وکالت قطعی است

وکلا با استفاده از برخی توجیهات سعی دارند اینگونه القا کنند که به دلیل سروکار داشتن شغل وکالت با حق و عدل، این حرفه از حیطه کسب وکار خارج است. اما آیا وکالت را می‌توان ذیل کسب وکار تعریف کرد یا خیر؟ طبق بند ث ماده 1 قانون بهبود محیط کسب وکار مصوب سال 1390 کسب و کار اینطور تعریف شده است:« کسب وکار به هر نوع فعالیت تکرار شونده و مشروع اقتصادی از قبیل تولید، خرید و فروش کالا و خدمات به قصد کسب منافع اقتصادی اطلاق می‌شود.»

امیرمهدی قربان‌پور، وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه با استناد به این بند قانونی اعتقاد دارد:« وکالت در واقع ارائه خدمات حقوقی است به موکل در برابر اخذ حق الوکاله؛ پس به نظر می‌رسد طبق این تعریف، وکالت کسب وکار محسوب می‌شود.»

این وکیل پایه یک دادگستری با تشریح ماده 2 قانون تجارت گفت:« اینکه در این ماده قانونی، وکالت در زمره عملیات تجاری احصاء نشده دلیل بر کسب وکار نبودن آن نیست و هدف قانون‌گذار، حصر و احصاء تمامی انواع تجارت و کسب وکار نیست تا صرفا با نبود وکالت در عدد آن، حکم به نفی کسب وکار بودن آن بدهیم.»

در ادامه این وکیل با تاکید بر کسب وکار بودن وکالت می‌نویسد:« هر کسب وکاری لزوما به معنای تاجر قلمداد کردن صاحب آن نیست. چون انواع کسب وکار بسیار گسترده‌تر از عملیات تجاری حصری احصاء شده در ماده 2 قانون تجارت است، این مصادیق فقط از حیث شناخت تاجر و تکالیف وی و ورشکستگی اهمیت دارد و لاغیر»

همچینن امیرحسین آبادی، رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری طی مکاتباتی که با هیئت مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب وکار داشته به کسب وکار بودن حرفه وکالت اشاره کرده‌اند. در ادامه نیز رییس اسبق کانون وکلای مرکز، نماینده خود را برای بارگذاری شرایط صدور مجوز تاسیس موسسات حقوقی، معرفی کرد. اما نکته جالب اینجاست که پس از تصمیم‌گیری هیئت مقررات‌زدایی مبنی بر سلب اختیار کانون وکلا از صدور مجوز تاسیس موسسات حقوقی، این کانون به طور کلی ماهیت هیئت مقررات‌زدایی را زیرسوال برده و با شکایت به هیئت دیوان عدالت اداری، مصوبه این هیئت را ابطال نمود. این مسئله به خوبی روشن می‌سازد که، متولیان صنف وکالت، هموراه اجرای تکالیف قانونی را با متر و معیار منافع صنفی و شخصی خود، سنجیده و هر زمان که منافعشان با مخاطره مواجه شود، زیر بار اجرای قانون نخواهند رفت. 

ضرورت انحصارشکنی از حوزه وکالت

گرچه وکلا با هدف حفظ تسلط بر حیات خلوتی که طی این سال‌ها برای خود درست کرده‌اند، سعی در علمی جلوه دادن مبنای پایین نگاه داشتن تعداد وکلا داشته‌اند اما کارشناسان تلقی دیگری دارند. در این خصوص جعفر قادری، نماینده مردم شیراز با اشاره به انحصاری بودن وکالت در کشور معتقد است:« واقع آن است که برخی حوزه های کسب و کار مانند وکالت به دلیل ساز و کار گذشته، برای ورود نیروهای جدید محدودیت‌هایی ایجاد کرده اند. به عنوان مثال، اعلام شده هر سال بر اساس یک فرمول بندی خاص، کمتر از 10درصد ظرفیت های تخصصی دانش آموختگان دانشگاه‌های حقوق، می‌توانند وکیل شوند. این در حالی است که مردم و فعالان اقتصادی نیز، برای ساماندهی حقوقی فعالیت‌های خود به وکلای افزون‌تر و با قیمت‌های معقول‌تری نیاز دارند.»

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر با گلایه از فضاسازی‌های رسانه‌ای و بدون استدلال وکلا در روزهای گذشته گفت:« باید بتوانیم انحصار را در حوزه وکالت برداریم؛ با کلام نمی‌ شود دیگران را مجاب کرد و باید استدلال نماییم؛ در اینجا طرحی به مجلس ارائه شده که اگر فرض کنیم این طرح از اساس اشتباه بوده است، شما می‌توانید نظرات خود را ارائه دهید و شخصیت حقوقدانان ما این نیست که در فضای مجازی به دیگران توهین نمایند بلکه باید به صورت مکتوب از نظرات خود دفاع نمایند و بیان ایرادات در فضای مجازی راه درستی نیست.»

گله‌مندی فارغ التحصیلان حقوق از انحصارطلبی وکلا

طی روزهای گذشته جمعی از فارغ التحصیلان رشته حقوق که به رغم داشتن مدارک ارشد و دکتری و تنها به دلیل محدودیت‌های انحصارطلبانه وکلا  از اخذ پروانه وکالت محروم مانده‌اند به منظور رساندن صدای خود به گوش  نمایندگان، مقابل مجلس تجمع کردند. فارغ التحصیلان حقوقی که تنها به دلیل برنده نشدن در مسابقه تست زنی نتوانسته‌اند حائز رتبه برتر شوند و چه بسا از لحاظ صلاحیت علمی بسیار بالاتر از رتبه‌های برتر آزمون وکالت نیز بوده‌اند. این افراد با در دست داشتن، پلاکاردهایی به توجیهات نادرست وکلا اعتراض داشتند و با بیان این موضوع که دعوای وکالت، کسب وکار نیست، این سوال را مطرح کردند که چنانچه وکالت کسب وکار نیست، چرا وکلا حق الزحمه می‌گیرند؟  به عبارت دیگر می‌توان گفت حق الزحمه‌ای که وکلا بابت ارائه خدمات دریافت می‌کنند تابع توافق با موکل بوده و عدد ثابتی نیست. این جمع همچنین با بیان این موضوع که مقاومت وکلا در برابر کسب وکار شدن تنها حفظ انحصار است، معتقد بودند چنانچه انحصار از وکالت برداشته شود کسی نمی‌تواند فارغ التحصیلان حقوق را بیکار نگه دارد.

در این بین چندی پیش تعداد انگشت شماری از وکلا برای ایجاد فضای رسانه‌ای و اعمال فشار بر شورای نگهبان، تجمعی محدود در مقابل ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز برپا کردند. در این تجمع که وکلا حتی به خود زحمت نداده بودند از ساختمان میدان آرژانتین جدا شده و به مقابل ساختمان مجلس بروند، با اتکا بر توجیهات غیرکارشناسانه و احساسی خود، تنها اصرار بر عدم کسب وکار بودن وکالت داشتند.

شورای نگهبان با انحصارشکنی از وکالت، به گسترش عدالت اجتماعی کمک کند

با توجه به آنچه گفته شد بسیاری از کارشناسان بر این باورند حذف ظرفیت پذیرش از آزمون وکالت می‌تواند با از بین بردن انحصار بوجود آمده در این حرفه، ضمن کاهش قیمت حق الوکاله‌ها و افزایش کیفیت کار وکلا، منجر به ترغیب مردم به استفاده از وکلا شود. بدون شک افزایش دسترسی به وکیل و آشنایی مردم با خدمات حقوقی نه تنها می‌تواند منجر به کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه شود، بلکه باعث خواهد شد وکلا نسبت به پرونده‌هایی که وکالت آن را بر عهده می‌گیرند تعهد بیشتر داشته باشند تا حقوق مردم به خاطر اهمال کاری آنان تضییع نشود.

به همین منظور نمایندگان مجلس و شورای نگهبان ضمن مقاومت در برابر فشارهای رسانه‌ای ایجاد شده علیه طرح مورد بررسی در مجلس، می‌توانند به 65 سال انحصار در وکالت پایان دهند. با توجه به تصویب این طرح در صحن مجلس و اصلاح برخی از موارد آن، شورای نگهبان در جلسه روز چهارشنبه به بررسی مجدد این طرح خواهد پرداخت. بدون شک شورای نگهبان با تایید این طرح ضمن انحصارشکنی از بازار خدمات حقوقی، بیش از پیش عزم جدی خود را در مقابله با هرگونه انحصارطلبی نشان خواهد داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۱۱۹۴۷۲۱:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱۱
انشاالله
ناشناس۱۷۱۴۲۷۲۰۲:۵۱:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱۳
انشاالله واقعا تصمیم به جا و منطقی است.
ناشناس۱۷۱۲۰۰۶۲۲:۱۴:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۱
انحصارطلبی پزشکان بسیار بدتر هست
ناشناس۱۷۱۲۰۱۰۲۲:۱۵:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱۱
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی انحصار وکلا؟! یه مدت گیر داده بودین که تمامِ مشکلاتِ کشور از پزشکاس، الان هم فقط بخاطرِ وضعیتِ کرونا و تلاش شبانه روزیِ کادر درمان روتون نمیشه به پزشکا گیر بدین شروع کردین به تخریبِ وکلا ولی مردم خوب می‌دونن مشکلاتشون از کجاها آب می‌خوره
ناشناس۱۷۱۴۴۴۶۰۹:۰۷:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱۳
تو حتما وکیلی و منافع خودت در خطره
ناشناس۱۷۱۲۰۴۵۲۲:۴۳:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱۱
سردفتری اسناد رسمی و تأسیس دفاتر خدمات قضایی و امثالهم چطور؟ چرا فقط روی برخی از نهادهای خاص تمرکز می کنید؟ راستی انحصار فعالیت های اقتصادی برای برخی از پیمانکاران گردن کلفت چطور؟ آن هم مشمول آزادی کسب و کار می شود یا خیر؟
حامد۱۷۱۲۱۵۵۲۳:۵۹:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱۱
اینها سیاسی است. اعلام ظرفیت با قوه قضاییه است می تواند بجای ۱۰۰۰ نفر بگوید ۱۰۰۰۰۰ نفر. مطابق تبصره ۱ ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، تعیین تعداد کارآموزان وکالت برای هر کانون بر عهده کمیسیونی متشکل از رییس کل دادگستری استان، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب و رییس کانون وکلای مربوطه می باشد.
وهابزاده۱۷۱۲۱۸۱۰۰:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۱۲
کلا انحصار چیز بیخودی است امیدوارم مانند بقیه دنیا اینجا نیز انحصار را از این شغل بزدایند
صدق۱۷۱۲۲۸۴۰۵:۱۵:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱۲
با سلام در امو ری که تخصص ندارید اظهار نظر نکنید
ناشناس۱۷۱۴۱۷۸۰۰:۴۸:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱۳
همه ی این عزیزانی که نظر میدن رشته و تخصصشون حقوق
مهدی۱۷۱۲۲۹۷۰۵:۴۷:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۱۲
من نه وکیلم نه قاضی و ارشد حقوق جزام و مثل همه باید آزمون بدم و بقول شماها از انحصار رد بشم ولی بچشم خود تو دانشگاه‌ها دیدم که از تو 5000 نفر دانشجو ده تاشونم حقوق نمیفهمن حتی معدل بالاها. نویسنده این متن مشخصه یا خودش یا یکی از فامیلش چند سال تو گل گیر کرده و نتونسته .. وکیل بش وگرنه دلیل ندار هر بیسوادی با دانشگاه‌های پولی الان درسخوند و نمره بهش دادن و لیسانس شد بهش بگن حقوقدان و وکیل. .. امیدوارم نظرم بگزارید
جان نثاری۱۷۱۲۲۹۹۰۶:۰۲:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۱۲
باسلام به نظرم ایجاد محدودیت در تعداد وکلا ظلم در حق مردم است . مگر سازمان های نظام مهندسی محدودیتی در تعداد مهندسین گذاشته اند؟؟ فقط باید در ورودی امتحان مناسبی گذاشته شود که هر بیسوادی نتواند پروانه بگیرد
ناشناس۱۷۱۴۳۵۳۰۷:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱۳
شما برین توی دانشکده های حقوق، ببینید چه کسانی دارن حقوق میخونن. از 50 نفر شاید 2 نفر درس بخونن. آزمون وکالت اصلا سخت نیست. بار علمی شرکت کنندگان افتضاح هست.
عماد۱۷۱۲۳۰۱۰۶:۰۸:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱۲
با سلام از شما که ادعا میکنید یک رسانه هستید بعیده که اینطور یکطرفه قضاوت کنید در مورد انحصار طلبی وکلا شما نباید طمع و حرص عده کمی از وکلا را به پای جامعه وکالت بنویسی خیلی از همکاران من حداقل سالی سه الی چهار پرونده بصورت رایگان قبول میکنند یا با کمترین دستمزد این جدا از مواردیه که به عنوان وکیل معاضدتی موظف به قبول پرونده هستند در ضمن شما یه تحقیق بکنید سالانه چند نفر مجوز وکالت میگیرند خواهشا باعث نشید یه عده که علمشو ندارن بیان پروانه بگیرند و بار اضافی رو دوش قضات و قوه قضاییه باشند خواهشا یه وقت بگزارید بیشتر تحقیق کنید کسی که از پس ۱۲۰سوال حقوقی که منابع مشخص داره برنیاد چطور میخواد و میتونه به مردم کمک کنه مشکل حقوقیشون رفع بشه سوالات ازمون وکالت از اسمون نمیاد که، این در حالیه که مرکز مشاوران قوه قضاییه هم سالانه کلی پروانه وکالت صادر میکنه اگه حجم ورودی دانشگاهها زیاده دلیل نمیشه که همه باید وکالت کنند چرا همه برای قضاوت شرکت نمیکنند چونکه اون پولش کمتره!!! از خدا میخوام یکی از همین افرادی که با همین مصوبات غیر کارشناسانه پروانه میگیرند کار حقوقی شمارو خراب کنه تا بفهمید چرا نباید به همه دانش اموختگان حقوق پروانه وکالت داد
ناشناس۱۷۱۲۳۲۳۰۷:۱۷:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱۲
فارغ التحصیل حقوق بیکار تبدیل میشه به وکیل بیکار، فرهنگ مردم استفاده از وکیل نیست حالا تعداد وکلا هر چقدر بالا ببرید
یویف۱۷۱۲۳۸۳۰۸:۲۷:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱۲
سلام کاش شورای نگهبان ، انحصار طلبی در سردفتری و پزشکی را هم بشکند تا جذب در این دو رشته هم آسان و بدون مانع باشد.
علی۱۷۱۲۳۹۵۰۸:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۲
تنها جای شاید هنوز سر پا وکالت است.بهتر است این نگاه مغلطه آمیز را کنار بگذارید.شاید خود نویسنده این متن نتوانسته در آزمون وکالت نمره بیاورد.وکالت امر تخصصی است و نمیتوان با بنگاه معامله ملکی و خودرو ، کارخانه رب و ماکارونی و فرش ماشینی ، مقایسه کرد.همان ها را هم که ورشکسته کردید.
ناشناس۱۷۱۲۳۹۶۰۸:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۱۲
مگر شورای نگهبان شامل وکلا نیست ؟ چه انتظاری دارید ..
ناشناس۱۷۱۲۴۱۴۰۸:۴۷:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۱۲
کی شاهد پایان دروغی به نام انحصار طلبی در وکالت خواهیم بود؟!
ناشناس۱۷۱۲۴۴۰۰۹:۰۵:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱۲
قوانین جذب وکیل و تعداد وکلای انتخابی در هر سال باید تغییر کند. به طور طبیعی وکیل متخصص که زیاد شود مردم نسبت به حق خود آگاه تر می شوند. ظاهرا قوه قضاییه پشت این قضیه است که فعلا در انحصار قشر خاصی از جامعه قرار گرفته است
ناشناس۱۷۱۲۴۸۹۰۹:۲۷:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱۲
باز خوبه بعد از ۶۵ سال یکی به یادش افتاده .باید گفت هر چیزی که در انحصار باشد احتمال فساد در آن زیاد می شود
ناشناس۱۷۱۲۵۰۸۰۹:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱۲
هم پزشکان هم وکلا قوی هستند در مجلس قوانین به نفع خودشان می نویسند فعلا که در مقابل این مافیا نتونستن اقدام عملی کنن
صانع۱۷۱۲۵۵۳۱۰:۰۱:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱۲
اگر بی نظمی بی هنجاری پیش نیاد و‌بتونن مدیریت کنن خیلیم خوبه
محمد رضا۱۷۱۲۵۶۲۱۰:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱۲
برادر عزیز شما فکر میکنید به یه عده بیسواد پروانه دادن خدمت است میدانید حرفه وکالت یک شغل نیست یک تعهد است گرچه شاید کسانی هم در وکالت باشند که تعهد هم نداشته باشند که وکالت چوب همین افراد نالایق را میخورد با دست خود بنیان های جامعه را ویران نکیم
Amsoa۱۷۱۲۶۳۷۱۰:۴۰:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱۲
اگر جوی که درست شده، بر عزم نمایندگان ملت و شورای نگهبان قانون اساسی که وظیفه اش پاسداری از حقوق مردم است، تاثیر نگذارد، شکستن انحصار، شروعی بر پایان تبعیض و نادیده گرفتن انصاف، خواهد بود.
مهران۱۷۱۲۶۵۶۱۰:۴۹:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱۲
انصافا دم مجلس گرم تو این چند ماه شخصا ازشون راضی هستم فقط مالیات بر خانه های خالی رو اصلاح نهایی کنند و طرح شفاف سازی هم رای بیاره خیلی خوب میشه
ناشناس۱۷۱۴۳۷۰۰۷:۴۴:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱۳
اینجا محل عقده گشایی نیست
رضا۱۷۱۲۶۷۶۱۰:۵۴:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱۲
واقعا باید این انحصار شکسته بشه تا میخوای بری یک مشاوره بگیری میلیونی ازت میخوان پول بگیرن
شهریار۱۷۱۴۸۴۸۱۲:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۱۳
شما تا به حال چقدر هزینه مشاور دادید ؟
ناشناس۱۷۱۲۶۷۹۱۰:۵۵:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱۲
امیدواریم انحصار دفاتر اسناد رسمی هم شکسته شود .چرا یک نفر با یک امتیاز نوشتن کاغذ هر ماه یک پورشه پانامرا بتواند بخرد.
ناشناس۱۷۱۲۶۸۷۱۰:۵۷:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۱۲
متهم را دستگیر می کنند و دسترسی به وکیل انتخابی خود ندارد، آقایان خود وکیل تعيين می کنند این بد تر از انحصار وکالت هست. تا وقتی که حق انتخاب وکیل و دسترسی به وکیل برای متهم فراهم نباشد این قوانين کاری نمی کنند!
ناشناس۱۷۱۲۸۷۵۱۲:۱۹:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱۲
فساد و تبانی در قضاوت و وکالت بیداد میکند.
محمد۱۷۱۳۰۶۵۱۳:۲۱:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۱۲
خدا به داد کشوری برسه که میخوان وکالت رو توی اون کسب و کار اعلام کنن
ناشناس۱۷۱۳۷۱۴۱۹:۰۰:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۱۲
خنده داره فقط میتونم بخندم . آزمون وکالت نباشه!!!!
کسری۱۷۱۴۳۸۲۰۸:۰۹:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱۳
شروع یک هرج و مرج استیلای بی سوادان بر جامعه حقوقی.
محمد۱۷۱۴۳۸۴۰۸:۰۹:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱۳
خیلی طرح خوبیه ولی نیاز به اصلاحات داره
ناشناس۱۷۱۴۵۸۰۱۰:۳۶:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱۳
انحصار یعنی چی؟؟؟ کسی که تلاش کرده میتونه آزمون وکالت قبول بشه
وکیل با سابقه ۲۰ سال۱۷۱۴۶۴۸۱۱:۰۹:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱۳
قافیه که به تنگ اید شاعر به جفنگ اید کار ازجای دیگه خرابه انهم سیاست خارجی سومدیریت داخلی
سعيد۱۷۱۴۷۰۹۱۱:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱۳
يعني ديگه ازمون وكالت نميگيري؟
ناشناس۱۷۱۴۹۱۶۱۲:۳۴:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱۳
من هم میخوام بدون آزمون قاضی بشم زحمت بکشید انحصار قضاوت هم بردارید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین