آخرین آمار کرونا در ایران
دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز سهشنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۱ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۳۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۷۵ هزار و ۹۵۱ نفر رسید.
او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر رسید.
مینو محرز متخصص عفونی گفت: واکسن دو شرکت در ایران پس از عبور از تست فاز حیوانی در حال ورود به مرحله تست انسانی است که در صورت موثر بودن پس از دریافت مجوز، برای خردادماه ۱۴۰۰ تولید خواهد شد.
علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران گفت: باید مسئله قرنطینه سازی را نیز به جد دنبال کنیم. افرادی که تست آنها مثبت شده باید به قرنطینه بروند و در این مسیر دو بخش وجود دارد؛ نخست افرادی که به لحاظ شرایط اقتصادی و دلایل دیگر در منزل امکان قرنطینه ندارند. لذا نقطه آسیب پذیر ما همین جاست که باید فضاهای مراقبتی را در نظر بگیریم. لذا از فرمانداران درخواست می کنم به موضوع فضاهای مراقبتی توجه ویژه داشته باشند و لیست آنها را به ما اعلام کنند.
وی ادامه داد: قطعا اگر افراد کرونا مثبت در فضای جامعه رها شوند، این طرح با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. به این ترتیب ردیابی، بیماریابی سریع و قرنطینه سازی در این طرح باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد. در شروع هفته گذشته بر اساس ردیابی تلفن همراه بیمارانی که کرونا مثبت بودند نشان داد که تنها ۲۰ درصد این افراد قرنطینه را رعایت می کنند و ۷۳ درصد نقض قرنطینه می کنند. این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.
بیشتر بخوانید:
توزیع واکسن کرونای ایرانی از خرداد ۱۴۰۰
نقض قرنطینه از سوی ۷۳ درصد مبتلایان
***
قالیباف اگر حمایت مردمی داشته باشد کاندیدا میشود
ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا درباره نامزدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری به اعتماد گفت: «معلوم نيست آقاي قاليباف بخواهد كانديدا شود و اين احتمال قوي نيست؛ چراكه ايشان رييس مجلس است. ايشان كانديدا شدن خود را منتفي نكرده، اما اينكه بخواهد حتما كانديدا شود، بحث ديگري است. گاه كسي مطلقا نفي ميكند و ميگويد كه من كانديدا نخواهم شد اما اين هم ممكن است كه فرد ديگري رد نكند و منتظر بماند كه صحنه چطور خواهد شد. در حال حاضر آقاي قاليباف در چنين موقعيتي است؛ چراكه ايشان مسووليت بالايي دارد و الان رييس يكي از قواي سهگانه است....
در انتخابات رياستجمهوري ممكن است فردي حس كند كه آنقدر زمينه حمايت مردمي دارد كه اگر جناح سياسي خودش هم از او حمايت نكند، وارد صحنه شود و راي هم بياورد. همچون انتخابات 84 كه آقاي احمدينژاد به حمايت جناحي احتياج نداشت. اگر حمايت ميكردند، بهتر بود اما اگر نكردند هم تفاوتي نميكرد. فرض كنيم آقاي قاليباف كانديدا شود و دو، سه نفر ديگر هم تاييدصلاحيت شدند اما مردم به احتمال بيشتر، در مقايسه ميان اين گزينهها، به قاليباف راي بدهند، در اين شرايط حتي اگر اصولگرايان هم روي خوشي به ايشان نشان ندهند، كانديدا ميشود. هر چند به نظرم اگر نگوييم همه اصولگراها، احتمالا اكثريت قاطعشان، اگر قاليباف كانديدا شود، از ايشان حمايت خواهند كرد...
اگر فضاي عمومي بر راي آوردن او باشد، چندان منتظر جناحش نميماند. البته اين موضوع نه درباره ايشان، بلكه هر فرد ديگري هم باشد، همين است. حتي در ميان اصلاحطلبان هم مثلا اگر آقاي محسن هاشمي احساس كند فضاي عمومي به سمت ايشان اقبال دارد، حتي اگر با كانديداتوري او مخالفت كنند، باز به صحنه ميآيد. البته در اين شرايط جناح چنين كانديدايي بايد تلاش كند كه از او حمايت كرده تا بتواند بهتر خود را مطرح كند.»
***
روایت عباس عبدی از نقاط مثبت دولت روحانی
عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب درباره نقاط مثبت کارنامه دو دولت روحانی به روزنامه ایران گفت: «من انتقادات خودم را درباره دولت آقای روحانی دارم و بارها آنها را تکرار کردهام ،اما فکر میکنم مهمترین دستاورد این دولت برجام بوده و این چیزهایی که درباره برجام میگویند هم به نظرم ناشی از خود برجام و موفقیت آن در گامهای اول نیست، علتش این است که سیاست برجامی در ادامه به درستی اجرا نشد؛ بهدلیل اختلافاتی که در داخل داشتیم این سیاست به طور کامل و منسجم جلو نرفت و البته آمدن ترامپ هم مزید بر علت شد، اما من معتقدم اگر حتی ترامپ هم نبود برجام با وجود برخی سیاستهای داخلی و اختلاف نظرهای بنیادینی که دیدیم، به بنبست میرسید.
در سطح کلان میتوانم به همین موضوع اشاره کنم، اما در سطح جزئیتر آن معتقدم اکثر زیرساختها در این دولت بهبود پیدا کرده و این به رغم وضعیتی است که کشور در آن گیر افتاده است. همچنین مسیر برخی شاخصهای اقتصادی مثل اشتغال، از وضعیت فاجعه بار هشت سال قبل از این کشور جدا شد و وضعیت بهتری پیدا کرد؛ کمکهایی که به طبقات پایین، بازنشستهها و مستمریبگیران شد و مهم تر از آنها بهبود نسبی حقوق کارگران به نسبت گذشته موضوع مهمی است.
این را چگونه اثبات میکنیم؟ اگر نسبت رشد حداقل حقوق کارگران با نرخ تورم را مقایسه میکنیم این امر روشن میشود. در دولت احمدینژاد این نسبت بشدت افت کرد و افزایش حقوق کارگران به طور مستمر از تورم کمتر بود و در این دولت حتی تا سال 97 این روند مثبت بود اما خب در دو سال اخیر مجدداً اوضاع بد شده که دلیل آن هم افزایش رقم تورم است؛ آن را هم میدانیم که چقدر سیاستهای ترامپ علیه ایران در آن دارای نقش است، اما در حوزه زیرساختی مثل برق، انرژی و مخابرات به رغم همه ضعفهای موجود میدانیم که رشدهایی هم داشته ایم؛ در آموزش عالی، آموزش و پرورش و حتی سیاست خارجی به غیر از برجام، موفقیت زیادی نداشتیم چون دخالت در این حوزهها هم عموماً فراتر از دولت انجام میشود. نکته دیگر هم اینکه میتوانیم بگوییم زیرساختهای حضور بخش خصوصی زیاد فراهم نشده، البته در بخش کشاورزی وضع بهتر بوده. آخرین اقدام دولت هم درباره همسانسازی حقوق بازنشستگان گام بسیار مهمی بود که برداشته شد.»
***
سردار دهقان به دنبال دولت مقتدر
سردار حسین دهقان، وزیر سابق دفاع که برای حضور در انتخابات ریاستجمهوری سال آینده اعلام آمادگی کرده است اخیرا دیداری با نمایندگان تشکل های دانشجویی داشته است. به گزارش فرهیختگان در بخشی از دیدار دهقان گفته است: «عدالت این است که همه افراد کشور بدون استثنا و به میزان برابر از امکانات کشور برخوردار باشند و دسترسی برای آنها یکسان باشد، اما رانت هم در این شرایط ایجاد میشود، به این معنا که برخی افراد با استفاده از ارتباطات و جایگاه خود از موقعیتهای مناسب مطلع شده و از آن سوءاستفاده میکنند. لذا باید تلاش کنیم تا مابهازای عینی ارزشهای متعالی را در جامعه ببینیم، میزان سندهای بالادستی، سیاستها و قوانین تدوین شده بسیار است اما نتیجه آنها در جامعه چطور؟ این سندها بیشتر کار را پیچیده کرده است و گویا نوشته شده که فقط وجود داشته باشد اگر سیاست مینویسیم که اجرا شود باید طوری نوشته شود که قابل اجرا باشد، بسیاری چیزها در دسترس ما نیست، مثلا در بحث سیاست خارجی هر کشوری و هر شرایطی اقتضائات خاص خود را دارد...
ما نیاز به یک دولت مقتدر و یک جامعه قوی داریم، دولت مقتدر دولتی است که صاحب عزم و اراده و متکی بر اصول است، دولت بیعمل، برابر با هرج و مرج است، دولت مقتدر باید شفاف و پاسخگو باشد، ما باید اجازه بدهیم که مردم با ما سخن بگویند، ما باید به مردمی که زبان ندارند، زبان سخن بدهیم، نباید یک معلم با بسیاری درد نگفته، به مرحله اعتراض و بیداد برسد، باید فضای آزاداندیشی در کشور بهوجود بیاید، یادمان باشد فشار و تهدید حتما هر چقدر شدید باشد به همان اندازه ایجاد واکنش میکند، ما نیاز داریم که به مردم بها دهیم.»
***
جدال دولت و مجلس بر سر طرح هستهای
در جلسه گذشته مجلس دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در مجلس با رای بالایی تصویب شد و مطابق آیین نامه پس از بررسی در کمیسیون امنیت ملی امروز در صحن مجلس بررسی شد. اما امروز و همزمان با بررسی این طرح در مجلس از جانب دولت سه نفر در مخالفت با این طرح صحبت کردند.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به نمایندگی از دولت در صحن مجلس با این طرح مخالفت کرد و گفت: «اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنیسازی ایجاد نمیکند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هستهای ایران خواهد شد.»
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: «ما در این خصوص نظرات خود را گفتهایم و دولت به صراحت گفته که موافق ارائه این طرح به این نحو نیست. ضمن اینکه همه به دنبال حفظ حقوق ملت هستیم در برخی نکات طبیعی است اختلافاتی باشد. دولت گفته این طرح نه ضروری است و نه مفید. با مسیری که گذاشته شده، معلوم نیست حقوق ملت آنچنان که قصد و نیت و هدف نمایندگان نجیب ملت ایران در مجلس است، محقق شود. وزارت خارجه نظرات خود را در جلسات مختلف گفته است. متاسفانه در مصوبه اخیر نظرات ما منعکس نشده و مسیری را مجلس مستقل طی کرده است و امیدواریم مجلس نظرات کارشناسی و نظرات دقیق و با ظرافت و جامع نگری که در بخشهای مختلف امنیتی و نظامی و شورای عالی امنیت ملی و دستگاههای حاکمیتی است را لحاظ کند.»
اما علی ربیعی، سخنگوی دولت از موضع متفاوتی با این طرح مخالفت کرد. ربیعی گفت: «به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده است هیچ نهاد و قوهای به تنهایی نمیتواند خارج از این چارچوب اقدام کند. به نظر می رسد مجلس هم نمیتواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.»
ربیعی یادآورشد: آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشتن تحریمها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها میشود، در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمیبود.
بیشتر بخوانید:
سخنگوی دولت: مصوبه مجلس کمکی به لغو تحریمها نمیکند/ مجلس نمیتواند به این موضوع ورود کند
از قضا یکی از نمایندگان اخطاری با مضمون مشابه سخنان ربیعی مطرح کرد که با پاسخ قالیباف مواجه شد. غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی و در جریان بررسی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران، گفت: قطعاً همه نمایندگان واقف هستند که امروز و در قالب این طرح دوفوریتی یک تصمیم مهم امنیتی میگیریم. این در حالی است که در هیچ جای این طرح، محلی برای شورای عالی امنیت ملی گذاشته نشده است و همچنین این طرح بار مالی دارد.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این نماینده، گفت: اخطار شما را وارد نمی دانم، چرا که ما در مجلس شورای اسلامی اختیار داریم که درباره هر موضوعی تصمیم گیری کنیم. مجلس در رأس امور است و حق و وظیفه مجلس آن است که در هر موضوعی دخالت کند و تصمیم بگیرد اما در اینجا مهم آن است که حتماً قانون اساسی و شرع رعایت شود.
علی رغم همه این مخالفت ها کلیات این طرح در مجلس تصویب شد. قالیباف درباره تصویب این طرح در مجلس گفت: «مجلس با تصویب کلیات این طرح این پیغام را به دشمنان ایران اسلامی داد که بازی یک طرفه به پایان رسیده است.»
بیشتر بخوانید:
کلیات طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریمها" تصویب شد
قالیباف: مجلسی که در رأس امور است، برای هر موضوعی حق تصمیمگیری دارد