نامه ایران به مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم ملل متحد

گروه جهان الف،   3990910111

غریب آبادی در نامه‌ای به مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم ملل متحد ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده، اعلام کرد: ایران حق ذاتی دفاع از خود را برای اتخاذ تمامی اقدامات لازم در پاسخ به این حمله تروریستی و هرگونه اقدامات متخلفانه دیگر، مطابق با منشور ملل و حقوق بین‌الملل محفوظ می‌دارد.

نامه ایران به مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم ملل متحد

به گزارش فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با ارسال نامه‌ای به خانم «غدا فتحی والی» مدیرکل دفتر سازمان ملل در وین و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر ملل متحد، ضمن محکومیت شدید ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران، خواهان محکومیت این اقدام تروریستی و غیرانسانی از سوی او شد. 

در متن این نامه آمده است: این نامه در مورد اقدام تروریستی بزدلانه و ترور فجیع دکتر محسن فخری زاده، یک دانشمند فیزیکدان برجسته جمهوری اسلامی ایران که در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ در شهر آبسرد استان تهران رخ داد، است. شهید فخری زاده یک فیزیکدان ممتاز و استاد دانشگاه بود، که ابتکارات علمی متعددی را از جمله در حوزه‌های پدافند غیرعامل شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای برای اهداف حفاظتی اجرا کرده است. یکی از آخرین خدمات شهید فخری زاده، نقش برجسته ایشان در تولید اولین کیت آزمایش بومی کرونا بود که سهم بزرگی در تلاش‌های ملی ما در مهار همه گیری کرونا دارد، آن هم در زمانی که ایران تحت تحریم‌های غیرانسانی آمریکا قرار دارد که به شدت، مانع دسترسی ما به اقلام بشردوستانه شامل داروها و تجهیزات پزشکی می‌شود. ایشان، همچنین بر ساخت واکسن کرونا نیز نظارت داشت.

غریب آبادی در این نامه با بیان اینکه شواهد اساسی آشکاری، دست داشتن و مسئولیت رژیم اسرائیل در این حمله تروریستی را نشان می‌دهد، یادآور شده است: به ویژه اینکه مقامات رژیم اسرائیل بارها از دکتر فخری زاده نام برده بودند و چندین مرتبه نیز برای ترور ایشان برنامه ریزی کرده بودند. این نیز نمونه دیگری از تروریسم است که توسط شنیع ترین رژیم تروریستی با هدف به خطر انداختن صلح و امنیت بین‌المللی، تهدید  تمامیت سرزمینی، بی ثباتی منطقه، ویرانی حقوق بشر و سد کردن توسعه اقتصادی- اجتماعی ملت‌های مستقل برنامه ریزی، سازماندهی و تامین مالی شده است.

نماینده ایران می‌افزاید: چنین اقدام تروریستی سنگدلانه، مانند هر اقدام دیگر تروریسم بین‌المللی، تهدیدی را برای صلح و امنیت بین‌المللی شکل می‌دهد و برخلاف اصول بنیادین و حقوق بین‌الملل و اصول مصرحه در منشور ملل متحد و همچنین حقوق بنیادین بشر است.

در این نامه آمده است: ترور دکتر محسن فخری زاده، تداوم اقدامات تروریستی است که از یک دهه قبل با ترور چندین دانشمند هسته‌ای ایران در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ آغاز شد، که مستلزم توجه مناسب از سوی جامعه بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط می‌باشد. قابل ذکر است که این رژیم علاوه بر تمامی جنایاتی که در دهه‌های گذشته مرتکب شده است، نه تنها در اقدامات تروریستی علیه ایرانیان دخیل بوده، بلکه در پشت ترور چندین دانشمند دیگر در کشورهای مختلف نیز قرار دارد.

وی می‌افزاید: با در نظر گرفتن عواقب وخیم چنین اقدام وحشتناکی از جمله بر صلح و امنیت بین‌المللی و اینکه تروریسم به عنوان یک چالش سخت برای جامعه بین‌المللی نیازمند واکنش جمعی است، ما جامعه بین‌المللی را فرا می‌خوانیم تا تعهدات خود را ذیل حقوق بین‌الملل در مبارزه با تروریسم و محکوم کردن چنین اقدام غیر انسانی، به قوی ترین لحن ممکن، ایفا کنند.

به گزارش فارس، در نامه غریب آبادی آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اتخاذ یک رهیافت استاندارد دوگانه در قبال کشورها در هنگام مبارزه با تروریسم نه تنها غیرسازنده خواهد بود، بلکه منجر به شکست مبارزه جهانی با تروریسم خواهد شد و سرانجام به فراهم شدن زمینه‌های بیشتر برای پرورش و توسعه تروریسم منجر می‌شود. امروز، کشورهایی که مدعی حمایت از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم هستند، در برابر یک آزمون جدی تاریخی قرار گرفته‌اند. آنها باید در قبال ملت ایران، که ۱۷ هزار نفر از آنها به دلیل تروریسم جان خود را از دست داده اند، پاسخگو باشند که چرا در برابر چنین اقدامات فجیع تروریستی علیه ایران و مردم آن سکوت اختیار کرده اند.

نماینده ایران در این نامه خطاب به مدیرکل دفتر سازمان ملل در وین و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر ملل متحد عنوان کرده است: سازمان ملل از طریق قطعنامه‌های متعدد خود و با اجماع، تمامی اقدامات، روش‌ها و رویه‌های تروریسم را که در هر کجا و از سوی هرکس مرتکب شوند، به عنوان اقدامات جنایتکارانه و غیرقابل توجیه محکوم کرده است. این قطعنامه‌ها همچنین تأکید کرده‌اند که اقدامات، روش‌ها، و رویه‌های تروریسم و نیز تامین مالی، برنامه ریزی و تحریک اقدامات تروریستی در تضاد با اهداف و اصول سازمان ملل متحد است. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، که از جمله مأموریت مهم مبارزه با تروریسم نیز به آن سپرده شده است، بی قید و شرط این اقدام تروریستی را در راستای تلاش‌ها و تدابیر خود برای حذف تروریسم محکوم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران، قویا ترور دکتر فخری زاده را محکوم می‌کند و یک بار دیگر بر تعهد خود در مبارزه با تروریسم تأکید می‌کند. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران حق خود، از جمله حق ذاتی دفاع از خود را برای اتخاذ تمامی اقدامات لازم در پاسخ به این حمله تروریستی و هرگونه اقدامات متخلفانه دیگر، مطابق با منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل محفوظ می‌دارد.

به گزارش فارس، در پی این اقدام تروریستی که بعدازظهر جمعه هفتم آذر ماه توسط عناصر مسلح تروریست صورت گرفت، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک نیز در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت،  آمریکا و رژیم صهیونیستی را مسئول حمله ناجوانمردانه علیه دانشمند برجسته‌ ایرانی برشمرد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین