پولشویی ۴۰ میلیاردی با کارت‌های اجاره‌ای

گروه حوادث الف،   3990910023

باند بزرگ کلاهبرداری پس از دستبرد به ‌حساب بانکی شهروندان، با استفاده از کارت‌هایی که اجاره کرده بودند، اقدام به پولشویی می‌کردند.

پولشویی ۴۰ میلیاردی با کارت‌های اجاره‌ای

همشهری نوشت: اعضای این باند مخوف ۶ نفر بودند که محل فعالیت مجرمانه آنها استان مازندران بود. شگرد اصلی آنها کلاهبرداری از طریق فضای مجازی یا همان فیشینگ بود. آنها ابتدا با طراحی تبلیغات و آگهی‌های فریبنده ازجمله خرید شارژ تلفن ارزان، شرط‌بندی مسابقات ورزشی، دانلود برنامه‌های جاسوسی و ردیابی و... اقدام به انتشار این آگهی‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌کردند.

آگهی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که مخاطب را برای خرید برنامه‌ها، شارژ ارزان قیمت با شرط‌بندی ترغیب می‌کردند. آنها وقتی روی لینک آگهی کلیک می‌کردند وارد یک صفحه بانکی می‌شدند و می‌بایست مبلغ ناچیزی را برای خریدی که انجام داده بودند پرداخت می‌کردند. اما این صفحه بانکی جعلی بود و طوری عمل می‌کرد که وقتی مشتریان مشخصات حساب خود را در آن وارد می‌کردند، این مشخصات همزمان برای کلاهبرداران ارسال می‌شد و آنها ظرف چند ثانیه می‌توانستند موجودی حساب مشتریان را خالی کنند.

مرحله‌ پولشویی 

هرچند مهم‌ترین مرحله کلاهبرداری، خالی کردن حساب طعمه‌ها بود، اما پس از آن اعضای باند می‌بایست برای انتقال پول‌های سرقتی از شگردهایی استفاده می‌کردند که لو نروند و به تصور خودشان قابل ردیابی نباشند. آنها برای اجرای این مرحله نقشه‌ای کاملاً حرفه‌ای داشتند.

اعضای باند کلاهبرداری از قبل یک شرکت صوری تاسیس کرده و مدعی شده بودند که شرکت آنها تجاری است. آنها سپس افراد زیادی را جذب این شرکت کرده و به آنها گفته بودند که چون شرکت‌شان تازه تاسیس است، افراد می‌توانند با قرار دادن کارت عابربانک‌شان در اختیار این شرکت، در سود معاملاتی که شرکت انجام می‌دهد، سهیم باشند.

به این ترتیب افراد می‌توانستند کارت‌های عابربانک بی‌استفاده خود را به همراه رمزشان در اختیار این شرکت قرار دهند و بدون انجام هیچ کاری، ماهانه‌ مبلغی را به‌عنوان کرایه کارت عابربانکشان دریافت کنند. به این ترتیب بود که افراد زیادی با طمع دریافت کرایه ماهانه، کارت‌های عابربانک خود را در اختیار کلاهبرداران قرار دادند. غافل از اینکه قرار است از این کارت‌ها برای پولشویی استفاده شود.

کلاهبرداری میلیاردی 

اعضای باند کلاهبرداری که به این شگرد توانسته بودند چندین کارت عابربانک با هویت‌های مختلف به‌دست آورند، در آخرین مرحله از نقشه‌شان از این کارت‌ها برای پولشویی استفاده می‌کردند. به این ترتیب که پس از خالی کردن حساب طعمه‌هایشان با شگرد فیشینگ، مبالغی را که از حساب آنها برداشت می‌کردند، به کارت‌هایی که از سرمایه‌گذاران شرکت قلابی‌شان دریافت کرده بودند واریز کرده و سپس با استفاده از این کارت‌ها اقدام به برداشت پول‌ها می‌کردند.

آنها با این شگرد حساب صدها نفر را خالی کردند و همه این مبالغ را با کارت‌هایی که در اختیار داشتند از حساب‌ها بیرون کشیده و به راحتی به جیب زدند.

دستگیری 

اعضای باند کلاهبرداری هر روز جیب خود را بیشتر از گذشته پر پول می‌کردند تا اینکه با شکایت افرادی که از حساب‌شان سرقت شده بود، تیمی از مأموران پلیس فتای استان مازندران برای شناسایی و دستگیری کلاهبرداران وارد عمل شدند. به گفته سردار مرتضی میرزایی، فرمانده انتظامی مازندران، کارشناسان پلیس فتا با اقدامات اطلاعاتی و بررسی‌های همه جانبه موفق شدند، این افراد را که ۶ نفر بودند در شهرهای مختلف مازندران شناسایی کنند.

متهمان در عملیات همزمان پلیس در شهرهای چالوس، قائم شهر، بابل، ساری و نور دستگیر شدند و در بازجویی‌ها اعتراف کردند که به بهانه تاسیس شرکت تجاری، کارت بانکی مشتریانشان را خریده یا اجاره می‌کردند و پس از کلاهبرداری در فضای مجازی و خالی کردن حساب طعمه‌هایشان، با استفاده از کارت‌ها اقدام به پولشویی می‌کردند.

وی با اشاره به کشف ۳۲۰ عدد کارت عابربانک در مخفیگاه متهمان، گفت: میزان کلاهبرداری این باند بیش از ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده و افراد مختلفی از سراسر کشور در دام این باند گرفتار شده بودند که تحقیقات تکمیلی در این زمینه ادامه دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین