صعود بورس در سایه آرامش دلار/ مثبت شدن پالایشی یکم

گروه بورس الف،   3990909140

به لطف آرامش ایجاد شده در بازار ارز، دلار و طلا در آغاز هفته جاری همچنان روند نزولی داشته و بازار سرمایه شتاب صعودی گرفته است.

صعود بورس در سایه آرامش دلار/ مثبت شدن پالایشی یکم

به گزارش فارس، دلار که هفته گذشته در محدوده ۲۵ هزار تومان معامله می‌شد، در آخرین بروزرسانی صرافی ملی، ظهر امروز ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت گذاری شد، هر سکه بهار آزادی نیز وارد کانال ۱۰ میلیون تومانی شده و ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت خورد.

در این میان بازار سرمایه در ادامه دو هفته گذشته، معاملات مثبتی را در آغاز این هفته پشت سر گذاشت تا سهامداران که از مرداد ماه دچار زیان‌های قابل توجهی شده بودند بتوانند بخشی از آن را جبران کنند.

 

شنبه ۸ آذرماه؛ بازار تحت تأثیر ترور تلخ دانشمند هسته‌ای کشور شهید فخری زاده که عصر روز جمعه اتفاق افتاد، با فشار عرضه آغاز به کار کرد اما طولی نکشید که سمت تقاضا باز هم قدرت خودش رو به رخ فروشنگان کشید و نمادهای بسیاری با رشد قیمت مواجه شدند.

شاخص کل بورس با رشد ۱.۷۲ درصدی و افزایش ۲۳۵۵۴ واحدی به ۱.۳۹۰ میلیون واحد رسید؛ شاخص هموزن هم ۱.۶۲ درصد رشد کرد و با مثبت ۶۳۹۷ واحد به ۴۰۱ هزار واحد رسید.

سه نماد فارس، فولاد و فملی بیشترین تأثیر مثبت و سه نماد خودرو، خساپا و وبصادر بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

مجموع ارزش معاملات کل بازار بورس و فرابورس ۲۲۵ هزار میلیارد ریال و خالص ارزش معاملات ۱۹,۲۸۸ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل ۱۰ درصد افزایش داشت، همچنین میزان ورود پول حقیقی در روز گذشته به حدود ۱۵۵ میلیارد تومان رسید.

 

یکشنبه ۹ آذرماه؛ بازار امروز فراتر از حد انتظار بود و در حالی که برخی کارشناسان ۱.۴ میلیون واحد را مقاومتی مهم ارزیابی می‌کردند، شاخص کل به راحتی این مقاومت روانی را پشت سر گذاشت و بیش از پیش سهامداران را امیدوار به کسب بازده مناسب کرد.

شدت تقاضا از زمان پیش گشایش محسوس بود به طوری که برای ۳۰۰ نماد که ۴۵ درصد از کل بازار را تشکیل می‌داد صف خرید شکل گرفت و در مقابل برا ۱۰۰ نماد هم صف فروش وجود داشت؛ در اواسط بازار با عرضه صف خرید شستا فشار عرضه بیشتر شد ولی طولی نکشید که شستا هم به صف خرید رسید. 

شاخص کل بورس امروز با رشد ۲.۶۲ درصدی و افزایش ۳۶۴۲۵ واحدی به ۱.۴۲۷ میلیون واحد و شاخص هموزن بورس ۲.۳۲ درصد رشد کرد و با مثبت ۹۳۰۳ واحد به ۴۱۰ هزار واحد رسید.

 

مثبت شدن پالایشی یکم به لطف شپنا

رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه امروز اعلام کرد: ۶ آذر، یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت واریز شده و هنوز نقشی در رشد بازار نداشته است، درخواست رقم بیشتری را نیز ارائه داده‎ایم. استفاده از منابع صندوق تثبیت برای روزهایی است که با اتفاقی پیش‌بینی نشده قیمت‎ها با کاهش شدید مواجه می‎‌شود.

روابط عمومی سازمان خصوصی سازی در رابطه با صندوق پالایشی یکم عنوان کرد: بازگشایی نماد صندوق پالایش یکم نیاز به برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه شرکت‌های پالایش نفت تهران و اصفهان دارد که این امر مستلزم تخصیص سهام جایزه به صندوق فوق پس از کسب مجوزهای قانونی است؛ در حال حاضر حسب اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی با توجه به انتقال سهام و سهام جایزه شرکت‌های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس به صندوق مذکور و همچنین تخصیص واحدهای صندوق به سرمایه گذاران قابلیت انجام معامله برای این صندوق فراهم شده است.

بازده صندوق پالایشی یکم که از سوم آبان به دلیل ریزش قیمت نمادهای پالایشی منفی شده بود امروز بالاخره مثبت شد، شرکت پالایش نفت اصفهان با ۱۱ درصد رشد قیمت نسبت به زمان خرید این صندوق بیشترین تاثیر را در خروج پالایشی از بازدهی منفی داشته است.

 

سهام عدالت نیز که ارزشش در اوایل آبان به زیر ۱۰ میلیون تومان هم رسید، در پایان معاملات امروز ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به حدود ۱۱ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان افزایش یافت که نسبت به روز معاملاتی گذشته بیش از ۲۲۹ هزار تومان افزایش یافت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین