حراج آبروی طب سنتی در عطاری‌های متخلف

گروه اجتماعی الف،   3990908129 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

طب سنتی ایران با قدمتی چند هزار ساله، قابلیت بالای خود را در پیشگیری و درمان اثبات کرده است. در عین حال، برخی کارشناسان نظام سلامت می گویند این روزها عطاری ها تبدیل به نماد عینی طب سنتی شده اند و با تجویزهای غلط، آبروی این طب کهن را هم برده اند. 

حراج آبروی طب سنتی در عطاری‌های متخلف

به گزارش الف، چندی قبل نیز دکتر مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گلایه کرد: « عطاری‌ها باید جمع شوند، چون متاسفانه بخشی از طب‌سنتی وارد سیستم عطاری شده است. ما اصلا عطاری را قبول نداریم. به همین دلیل از این طب مکمل سوء‌استفاده می‌شود. در کشور ما مردم را به عطاری عادت داده‌اند و متاسفانه این خطرناک است، چون ما اصلا نمی‌دانیم گیاهی که در عطاری وجود دارد اصلا چه چیزی است.»

او تاکید می کند: «کسانی که عطاری راه‌ انداختند، طب سنتی را به یک مسیر بسیار غلط بردند. این طب سنتی که دانشکده و متخصص دارد را باید از عطاری‌ها جدا کرد. ما عطاری‌ را به هیچ‌وجه قبول نداریم. متاسفانه از اول پاندمی کرونا، تبلیغات عجیبی از عطاری‌ها در فضای مجازی می‌دیدیم یا حتی فردی تبلیغ ادرار شتر را می‌کرد. این‌ها آبروی طب سنتی را هم برده‌اند.»

نیمی از عطاری‌ها مجوز ندارند
فرآیند نظارت بر عطاری ها چندان قوی و شفاف نیست. خیلی از عطاری ها حتی از صنف خود هم مجوز ندارند. چندی قبل نیز سازمان غذا و دارو اعلام کرد که حدود 40 تا 50 درصد عطاری ها اصلا مجوز ندارند. این سازمان بارها اعلام کرده است که در بهترین حالت فقط می‌تواند عطاری‌هایی را مورد نظارت قرار دهد که عضو صنف باشند.

هم اکنون سازمان غذا و دارو، وزارت کشور، وزارت صنایع، معادن و تجارت، نیروی انتظامی و اصناف، مسئول نظارت بر عطاری ها هستند. همین وجود ناظران متعدد باعث شده است که موازی کاری در حوزه نظارت بر عطاری ها به وجود بیاید.

مهناز خانوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرکل سابق امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو هم درباره فرآیند پیچیده نظارت بر عطاری ها، توضیح می دهد: «عطاری‌ها به عنوان یک صنف فعال هستند و به همین دلیل، سازمان غذا و دارو طبق قانون، سازوکاری برای نظارت و ورود مستقیم به عطاری‌ها ندارد. در حال حاضر وزارت کشور به عنوان ناظر بر عطاری‌ها عمل می‌کند. باید توجه کرد که در استان تهران، عطاری‌ها جزو صنف سِقَط فروشان هستند که شامل بقالی‌ها و خرده‌فروشی است. سازمان غذا و دارو در کنار صنف از عطاری‌ها بازدید می‌کند و این همکاری مشترک وجود دارد. در موارد تخلف، نیروی انتظامی همراهی می کند و آنها امکان پلمب یا جمع‌آوری دارند. در نهایت، متخلفان به نهادهای قضایی معرفی می‌شوند و این نهادها موظفند که آنها را جریمه کنند. بنابراین سازمان غذا و دارو تنها به عنوان نهاد نظارتی، صنف را همراهی می‌کند.»

وزارت بهداشت باید متولی اصلی نظارت بر عطاری‌ها باشد
گذراندن دوره آموزشی در صنف و دریافت کارت معاینه پزشکی، عمده مدارک مورد نیاز برای تاسیس عطاری است. از آنجا که عطاری ها به عنوان یک صنف فعال هستند و صنوف هم تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کنند، بنابراین وزارت بهداشت به عنوان ناظر فرعی بر عطاری ها شناخته می شود.

دکتر مهدی گیلانه، متخصص طب سنتی در گفتگو با الف به اهمیت وجود ناظر واحد بر عطاری ها اشاره می کند و می گوید: «طبق قوانین بالادستی نظام سلامت، وزارت بهداشت متولی اصلی سلامت مردم به حساب می آید. هر بند و تبصره ای که بخواهد این قانون را دور بزند، قطعا خلاف قانون است. عطاری ها رسما با جان و سلامت مردم در ارتباط هستند، اما نظارت وزارت بهداشت بر عطاری ها، به هیچ وجه کافی و بازدارنده نیست، زیرا وزارت بهداشت به عنوان ناظر اصلی بر عطاری ها فعالیت ندارد. تاثیر عطاری ها دست کمی از تاثیر داروخانه ها ندارد، اما سطح نظارت بر عطاری ها، یک صدم سطح نظارت بر داروخانه ها هم نیست. متخصصان طب سنتی هم نسبت به حضور عطاری های بدون مجوز انتقاد دارند و انتظار داریم که برخورد قاطع تری با آنها صورت بگیرد.»

او تاکید می کند: «متاسفانه در برخی عطاری ها، داروهای شیمیایی و حتی متادون توزیع می شود. در دوران کرونا هم داروهای گیاهی تحت عنوان شفای کرونا در برخی عطاری ها توزیع شد که مورد تایید متخصصان طب سنتی نیست. این تخلف ها قطعا بازی با آبروی طب سنتی است. صاحبان عطاری ها، آموزش آکادمیک ندیده اند، اما مثل یک متخصص طب سنتی، نسخه تجویز می کنند، در حالی که وظیفه آنها نسخه پیچی و درمان نیست. اینها به اصالت طب ایرانی آسیب می زند.»

همچنین دکتر همایون حلاجیان، متخصص طب سنتی هم در گفتگو با الف به ریشه این مشکلات اشاره می کند و می گوید: «سال ها بی توجهی به طب سنتی و نادیده گرفتن طب کهن ایرانی، موجب شده است که برخی افراد غیرحرفه ای از این فرصت سوء استفاده کنند و همان نقش طبیب سنتی را بازی کنند. فقط در چند سال اخیر، چند دانشکده طب سنتی با تعداد محدودی دانشجو، شروع به فعالیت کرده است، در حالی که ما باید از خیلی سال قبل فرآیند تربیت طبیب سنتی را به شکل آکادمیک آغاز می کردیم. وقتی متخصص طب سنتی به تعداد کافی در دسترس نباشد، آن وقت برخی افراد  از  کمبود متخصص و از اقبال مردم به طب سنتی، سوء استفاده می کنند و با تجویز درمان های غیرعلمی به دنبال کسب درآمد نامشروع می روند.»

او خاطرنشان می کند: «تاسیس داروخانه های گیاهی که فقط تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت کند، می تواند جلوی جولان فعالیت عطاری های متخلف را بگیرد. تاسیس و حمایت از این داروخانه ها می تواند روند شفاف و قانونی برای توزیع گیاهان دارویی و داروهای گیاهی فراهم کند، اما در شرایط فعلی هر فردی می تواند هر نوع داروی گیاهی را از عطاری ها دریافت کند. اگر می خواهیم طب ایرانی از سوی متخصصان واقعی ترویج شود، باید چرخه توزیع داروهای گیاهی را قانونمند کنیم.»

بسیاری از مردم فکر می کنند که داروهای گیاهی کم عارضه هستند، اما کارشناسان طب سنتی تاکید دارند که مصرف خودسرانه یک داروی گیاهی می تواند عوارض جانبی همانند داروهای شیمیایی داشته باشد. درواقع، گیاهی بودن ساختار اصلی تولید یک دارو اصلا به معنی بی ضرر بودن آن نیست. به همین دلیل، مدیریت عطاری های سطح شهر می تواند کمک جدی به تامین سلامت مردم باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۷۷۹۶۰۹:۴۲:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۹
طب سنتی وجود خارجی ندارد. اگر داشت اصلا نیازی به طب و داروهای مدرن نبود. قدیم بنده خداها دستشان به جایی بند نبوده و با تجربه متوجه برخی خواض گیاهان و مواد غذایی و .... برای تخفیف درد و بیماری شده بودند مانند اب گرم برای گلو سرما خورده ولی این هزگز کافی نیست. همه کسانی که متخصص طب سنتی هستند غیر ممکن است که اگر خدای نکرده نیاز به جراحی پیدا کنند از رفتن به اتاق جراحی طب مدرن و داروهای مدرن خودداری کنند
ناشناس۱۷۰۷۹۶۱۱۱:۲۹:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۹
بنده تابستان سال 97 دوش آبسرد گرفتم و پا درد شدید داشتم 4 تا دکتر رفتم و خوب نشدم به یک عطاری مراجعه کردم یک پماد گیاهی بنام عرق النساء خریدم با استفاده همان روز اول کاملا" پا دردم خوب شد.
ملانصرالدین حکیم۱۷۰۸۰۳۰۱۱:۵۲:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۹
کارایی طب سنتی در افزایش طول عمر انسان (تشخیص و درمان بیماری)در زمینه بیماریهای مسری و غیر مسری زیاد نیست (حداکثر عمر انسان در این چند هزار سال تا 50سال قبل بطور میانگین از 30سال به40 سال رسیده) اما از 50سال قبل تا کنون با طب مدرن طول عمر انسان از 40سال به 80سال رسیده
ناشناس۱۷۰۷۹۶۷۱۱:۳۱:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۹
طب سنتی تنها برای فقرا و مستضعفین است. وگرنه از ما بهتران موقع نیاز به درمان صدها هزار دلار برای بستری شدن در بیمارستانهای آلمان و انگلیس و آمریکا هزینه می کنند.
مرتضی۱۷۰۸۴۴۵۱۴:۵۵:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۹
طب سنتی در کشورهای مختلف بوده است چین، ایران هر کدام طب مخصوص خود داشته اند غرب آمد و دید از نظر طب باید وابسته باشد، شروع کرد از صفر با آزمایش و تکرار طب غربی را ساخت و بر همه مردم اجبار کرد که باید این را بپذیرید و طب شما بدرد نمیخورد در طب مثلا نوین هیچ دارویی (غیر گیاهی) پیدا نمیکنید که عوارض جانبی نداشته باشد.
ناشناس۱۷۰۷۸۰۱۰۹:۴۵:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۹
عطاری ها باید زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت باشند و آنهایی که مجوز ندارند پلمب شوند! برای خودشتان دکان و دستکی راه انداخته اند عطاری ها و دارو تجویز می کنند!
ناشناس۱۷۰۷۸۷۴۱۰:۴۹:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۹
کلا باید بساط طب سنتی برچیده شود.
ناشناس۱۷۰۷۹۶۵۱۱:۳۰:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۹
کرونا در طب سنتی درمان قطعی دارد.
ناشناس۱۷۰۸۶۹۰۱۷:۰۳:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۹
رجوع به طب سنتی بهترین راهکار مقابله با کروناست.
ناشناس۱۷۰۸۷۶۷۱۸:۰۹:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۹
شواهد علمی با اثبات آماری؟
ناشناس۱۷۰۷۹۰۱۱۰:۵۶:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۹
طب سنتی خرافات است.
ناشناس۱۷۰۷۹۷۸۱۱:۳۳:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۹
مردم خواص گیاهان دارویی مختلف را از تو اینترنت سرچ می کنند و اقدام به خرید این گیاهان می کنند و واقعا"مفید و موثر هستن.
ناشناس۱۷۰۷۹۰۸۱۱:۰۰:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۹
طب سنتی را عده ای پر و بال می دهند که می خواهند که در عرصه دانش پزشکی که نیاز به تحصیلات آکادمیک دارد، بدون داشتن سواد ورود کرده و عرض اندام کنند.
ناشناس۱۷۰۷۹۸۱۱۱:۳۴:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۹
طب سنتی و گیاهان دارویی در ایران سابقه 7 هزار ساله دارد.
ناشناس۱۷۰۸۳۱۹۱۴:۰۹:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۹
طب نوین موادش را از همان عصاره یا سنتز مواد طبیعی به اشکال مختلف بدست می اورد
ناشناس۱۷۰۸۵۰۳۱۵:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۹
مذهب هندو هم خیلی قدیمی تر از اسلام هست قدمت ، درستی نمیاره
ناشناس۱۷۰۷۸۰۲۰۹:۴۵:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۹
باید دکان طب سنتی یا همان خود درمانی سفارش شده با عطارها برای همیشه بسته شود.
ناشناس۱۷۰۸۰۰۸۱۱:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۹
ژاپن و تایلند و چین با کمک طب سنتی کرونا را مهار کردند کشور چین با کشت گیاهان دارویی 100 میلیون شغل ایجاد کرده است.
محمد ایرانی۱۷۰۷۸۰۴۰۹:۴۷:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۹
طب سنتی ایران با قدمتی چند هزار ساله!!! چرا با این توهمات وقت و مال مردم را میگیرید؟ در این چند هزار سال قدمتی که میفرمایید طب سنتی کدام بیماری را علاج کرده است؟ کدام داروی قطعی برای بیماری را کشف کرده است؟
ناشناس۱۷۰۷۹۴۷۱۱:۲۵:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۹
یک نمونه مثال میزنم بیماری قند خون (دیابت) در طب رایج درمان ندارد اما در طب سنتی درمان قطعی دارد.
ناشناس۱۷۰۸۰۰۱۱۱:۴۱:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۹
این درمان را شرح بده تا بدانیم!!!!!
ناشناس۱۷۰۸۲۷۶۱۳:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۹
برای شرح درمان باید به پزشک طب سنتی حاذق مراجعه کنید.
ناشناس۱۷۰۸۰۱۷۱۱:۴۷:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۹
بیمار دیابتی که پایش سیاه شده بود و دکترها میگفتن باید پایش قطع بشود ! با مراجعه به پزشک طب سنتی درمان شد و به کار و زندگی برگشت.
محمد ایرانی۱۷۰۸۰۷۳۱۲:۱۳:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۹
اینکه گیاه یا جوشانده ای را بخوریم و قند خونمان در آنروز پایین بیاید اسمش درمان نیست و انسولین هم قند خون را پایین می آورد و باید روزانه مصرف شود پس درمان آن است که شما دارویی را مصرف کنید و بیماری بطور کل از بدن انسان قطع گردد
علی۱۷۰۸۸۲۲۱۸:۴۲:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۹
شما انسولین رو با این قیمت سرسام آور و شل کن و سفت کن بازار و عوارض وحشتناکی که داره با گیاهان دارویی مقایسه میکنین ؟
ناشناس۱۷۰۷۸۰۵۰۹:۴۸:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۹
طب سنتی تنها برای مقابله با پزشکی مدرن که در غرب توسعه یافته است، ترویج می شود. طب سنتی مربوط به زمانی بود که آزمایشگاه، پاتولوژی، MRI و.... نبود.
ناشناس۱۷۰۸۰۳۲۱۱:۵۴:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۹
مردم ایران از سالهای دور با طب سنتی خود را مداوا و درمان می کردند از زمان قاجار که طب نوین و داروهای شیمیایی به کشور وارد شد طب سنتی و اسلامی کساد شد اما در سالهای اخیر مردم مجددا"به گیاهان دارویی مشتاق شدند زیرا به ضرر و زیان داروهای شیمیایی پی بردند و افزایش تعداد عطاری ها در کشور بیانگر این مدعاست.
ناشناس۱۷۰۷۸۰۸۰۹:۵۱:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۹
اصولا نه طب سنتی اعتباری دارد و نه روح یا جن یا بشقاب پرنده ثابت شده است. امکانش هست؟ چرا که نه... ما که هنوز دنیا را نمی شناسیم! ولی ایا انسان تا بحال توانسته انها را ثابت کند یا حتی ظبط و رکورد کند. قطعا خیر. مثلا اگر به علم نجوم و ریاضی علاقه داشته باشید و بدانید ماده و فیزیک ان چه خصوصیاتی داردی و بدانید فواصل نجومی چه اندازه بعید است متوجه می شوید که حتی در صورت وجود حیات در نقاط دیگر جهان از انجا که انها هم از جنس ماده هستند غیر ممکن است که بتوانند این فواصل را طی کنند. اصولا ماده برای رسیدن به سرعت بالای بیست هزار کیلومتر در ثانیه تبدیل به انرژی می شود. حالا نور سیصد هزار کیلومتر در ثاینه حرکت می کند و نزدیکترین منظومه های شمسی که امکان حیات در سیارات ان می رود حداقل بیست هزار سال نوری با زمین فاصله دارند. به هر حال این داستانها بیشتر برای نوجوانان و داستانهای علمی و تخیلی است. طب سنتی وقتی اعتبار داشت که طب مدرن شکل نگرفته بود و هنوز انسان ها با نخ دندون خود را می کشیدند. چاره ای نداشتند. ولی حالا دنیا عوض شده. صد سال دیگر هم به همین ما خواهند خندید که به چه چیزهایی اعتقاد داشتیم! صد سال پیش هنوز انسان اصلا نمی دانست که غیر از کهکشان راه شیری کهکشانهای دیگری هم هستند ولی حالا می داند حداقل چند تریلیون کهکشان و تخمین از چند هزار تریلیون کهکشان در دنیای قابل دیدن ( یعنی هنوز نور ان به ما می رسد) و دنیا غیر قابل دیدن( نور ان دیگر هرگز به ما نخواهد رسید) وجود دارد.
ناشناس۱۷۰۷۸۰۹۰۹:۵۱:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۹
شاهدیم که چطور دانشمندان در مدت کمتر از یک سال موفق به ساخت واکسن کرونا شدند. حالا عده ای بروند خوردن فلان جوشانده و فلان علف و فلان روغن را ترویج کنند!
ناشناس۱۷۰۷۹۹۲۱۱:۳۷:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۹
امریکا و اروپا بیشترین تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در جهان را دارند و اکنون تعداد فوتی های امریکا به 250 هزار نفر رسیده و روزانه 1000 نفر در امریکا و 400 نفر در ایران در اثر کرونا از دنیا می روند و این نشانه ناکارآمدی طب رایج است.
ناشناس۱۷۰۷۸۱۲۰۹:۵۳:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۹
عطاری ها داروی بیماریزایی و مرگ می فروشند. آن هم در قرن 21 و هزاره سوم.
ناشناس۱۷۰۸۰۰۰۱۱:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۹
عطاری گیاهان دارویی را میفروشند که بیشتر جنبه صادراتی دارند بعنوان مثال قدومه شیرازی الآن کیلویی یک میلیون تومان شده زیرا صادرات آن به آلمان افزایش یافته است.
ناشناس۱۷۰۷۸۱۵۰۹:۵۸:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۹
هر ماده ای خواصی دارد. از آب گرفته تا هوا تا برگ درخت. عده ای در طی قرن ها سعی کرده اند که خواص این مواد را بر انسان متوجه شوند. این شده اساس طب سنتی!!! در حالیکه نمی دانند که مکانیسم تاثیر این مواد در سطح مولکولی چگونه بوده و ممکن از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشند. ممکن است یکی را خوب کند و یکی دیگر را بسته به وضعیت بدنش، بکشد.
ناشناس۱۷۰۷۸۲۴۱۰:۰۹:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۹
"....عطاری ها رسما با جان و سلامت مردم در ارتباط هستند، اما نظارت وزارت بهداشت بر عطاری ها، به هیچ وجه کافی و بازدارنده نیست،..." وقتی پزشکان و وزرات بهداشت اصلا طب سنتی رو قبول ندارند و به رسمیت نمیشناسن چه جوری قراره نظارت کنند....؟؟ اشکال کار اتفاقا در خود وزارت بهداشت است. این وزارتخانه که متاسفانه همیشه توسط پزشکان اداره و مدیریت میشه با اساس طب سنتی مخالفه ....هر چند دلایل علمی و کارشناسی میارن اما در پس این حرفهای ظاهرا کارشناسانه ؛ تضاد منافعی هست که پزشکان و بخصوص متخصصان حاکم بر نظام سلامت کشور رو از ورود رسمی و گسترده رقیب جدید بشدت نگران کرده .... این حرف که باید و حتما بر طب سنتی و عطاری ها نظارت دقیق و علمی بشه کاملا درسته ..... بخصوص در چند سال اخیر به دلیل روحیه تاجر مسلکی و خلاف اخلاق بخشی از پزشکان و نیز گران شدن خدمات درمانی مدرن , و از سوی دیگر سابقه فرهنگی و تاریخی و پربار طب سنتی ایران گرایش وسیعی در بین مردم به سمت طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی ایجاد شده .... این گرایش هم فرصت بسیار خوبی برای استفاده صحیح و مناسب از این ظرفیت غنی تجربی تاریخی ارزشمند و سامان دادن به آن است و هم تهدید است اگر سازماندهی و قانونمند نشود و فضا برای فرصت طلبان و شیادان و سودجویان مهیا شود تا از گرایش و نیاز مردم برای پر کردن جیب شان سواستفاده کنند و به تدریج باعث رویگردانی مردم از طب سنتی شوند...... بنابراین آقایان مسئول و به خصوص مدیران حوزه سلامت، انکار طب سنتی و شیادی نامیدن آن فقط و فقط ضرر است و بس ..... بخواهید یا نخواهید طب سنتی بوده و امروز قوی تر شده و مقبولیت هم پیداکرده ...عقل سلیم میگوید هر چه سریع تر این ظرفیت را به رسمیت بشناسید و با تشکیل گروههای علمی و پژوهشی و دانشکده ها و دپارتمانهای تخصصی طب سنتی و حمایت از آنها ؛ از این ظرفیت هم در جهت کمک به حوزه سلامت و درمان کشور بخصوص در بحران و بزنگاه وضعیت کنونی کرونا استفاده مناسب بکنید و هم با اینکار دست نااهلان و سودجویان و افراد کم دانش سواد در این حوزه را که با سلامتی و جان مردم سرو کار دارد ببندید...
ناشناس۱۷۰۷۸۵۵۱۰:۳۷:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۹
نکته دیگر نامگذاری اشتباه طب سنتی به نام طب اسلامی است ، درو طول تاریخ علم پیشرفت کرده و ابزار جدیدی عرضه می شود ، دعوای طب صنعتی و سنتی همانقدر مسخره است که امروز به جای اتومبیل از اسب استفاده کنییم
محمد قاسمی۱۷۰۷۸۶۴۱۰:۴۴:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۹
شما سخنرانی های اقای روازاده رو گوش بدید همه چیز دستتون میاد
ناشناس۱۷۰۸۰۲۲۱۱:۴۹:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۹
اوائل سال من عفونت ریه داشتم با استفاده از نسخه دکتر روازاده که در سایت ایشان موجود است رایگان درمان شدم.
ناشناس۱۷۰۷۸۹۰۱۰:۵۳:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۹
الف جان اگر خانم مهناز خانوی استاد دانشگاه ع.پ.تهران هستند چرا قبل از اسم ایشان کلمه »دکتر« نیاوردید و در ثانی استاد چه رشته پزشکی هستند؟
ناشناس۱۷۰۸۰۴۶۱۲:۰۳:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۹
دکتر خانوی استاد دانشکده داروسازی تهران هستند.
ناشناس۱۷۰۷۸۹۸۱۰:۵۵:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۹
حراج آبروي طب سنتي در عطاري ها !! -------- حراج آبروي طب سنتي در عطاري ها ؟! ... هميشه هم اين جوري نيست برادر !! اگر اين تيتر را مرحوم حاج ميرزا محمد عطار در عالم برزخ ببيند ، روحش معذب خواهد شد و استخوان هايش در گور خواهد لرزيد !! حاج ميرزا محمد در كار عطاري براي خودش يك فوق تخصص بود ، نسخه هايش بي برو بر گرد افاقه مي كرد ، حالا اگر آبروي طب سنتي به حراج رفته باشد ، بيشتر در فضاي مجازي است ، شما يك نگاهي بكنيد به فرض در اينستاگرام ، ببينيد چه قدر عطاري خونه باز شده ، ببينيد كه هر كسي ، با هر تيپي با هر سن و سالي عطار شذه و همه دارند داروهاي سنتي تحويز مي كنند ، از درمان كچلي بگير تا مداواي سرطان .. تا مداواي كرونا ...دواي زخم معده ... از بين بردن شپش ، تا رنگ مو ... تا ماليدن خمير دندان با مسواك روي دماغ .. سفيد كردن پوست بدن با سيب زميني ..اندر خواص هر داروي سنتي چنان داد سخن مي دهند كه بيا و ببين ، اگر مرحوم حاج محمد در قيد حيات بود و فضاي مجازي را مي ديد، حتما مي گفت : --- اي داد و بيداد ، عطاري هم حرمتش از بين رفته ، شده بازيچه اين و آن ..هركه از ننه اش قهر كرده عطار شده !! خدا عالمه ما چه قدر دود چراغ خورديم ، سال ها سعي و تلاش كرديم ، سالها شاگردي پدر مرحوممان در عطاري خانه مان كرديم به اينحا رسيديم ... حالا قربون خدا بروم بچه مدرسه اي ها هم عطار شده اند ... خدا خودش رحم كنه !! حالا برادر ، اگر آبروي طب سنتي حراج شده باشد --- چنان كه در تيتر آمده است -- بيشتر در فضاي مجازي است نه در عطاري يكي مثل مرحوم حاج ميرزا محمد !! -- رحمت الله عليه !!
علی۱۷۰۷۹۱۸۱۱:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۹
اگر تاسیس و راه اندازی عطاریها به شیوه نوین تر بر عهده تحصیل کرده های علوم گیاهی باشد کمتر شاهد تخلف های متعدد خواهیم بود. از طرفی تحصیل کرده طب سنتی به هیچ عنوان حاضر به کار کرن در عطاری نخواهد بود. وزارت بهداشت هم هیچ برنامه ای برای احیای طب سنتی ندارد. متاسفانه افرادی که در این پست نظر داده اند مشخص است که هیچ دیدگاهی نسبت به گیاهان دارویی ندارند و از این گیاهان ارزشمند را علف نامگذاری کرده اند. به یاد داشته باشین ک ماده موثره بسیاری از داروها از گیاهان دارویی به دست می آید. نمونه ساده آن نعناع و آویشن میباشد. متاسفانه چون در حال حاضر عطاریها توسط افراد غیر متخصص اداره میشود و این افراد تجویزهای غلطی میدهند و مردم نتیجه مثبت کمی میگیرند نام عطار و عطاری بدنام شده است. راهکار هم دادن مجوز فقط به تحصیلکره های علوم گیاهی مانند متخصصین گیاهان دارویی میباشد و برگزار کردن دوره های آموزشی سالیانه زیر نظر صنف مربوطه.
ناشناس۱۷۰۷۹۶۳۱۱:۳۰:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۹
طب اسلامی را به طب سنتی تبدیل نکنید
ناشناس۱۷۰۸۲۰۵۱۳:۲۳:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۹
هر ماده شیمیایی در طبیعت بر مواد شیمیایی داخل بدن تاثیر دارد ولی بدون بررسی دقیق این فرآیند اثر گذاری تزویج مصرف این مواد درست نیست. درست است که طب مدرن هنوز اشکالات فراوانی دارد ولی بازگشت به شیوه قرنهای گذشته حماقت است.
ناشناس۱۷۰۸۲۹۹۱۴:۰۴:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۹
حماقت این است که میلیون ها تومان پول به جیب پزشکان بریزیم و در نهایت درمان نشویم بعنوان مثال عرض می کنم بزرگی پروستات با داروهای شیمیایی درمان نمی شود اما طب سنتی و اسلامی به راحتی این بیماری را درمان می کند.
ناشناس۱۷۰۸۵۵۵۱۵:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۹
پس واکسن نزن چون مال طب جدید هست همون عنبر النسا بزن نگیری
ناشناس۱۷۰۸۷۳۳۱۷:۳۹:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۹
یه پسر خاله داشتم درمان شد یا دختر فلان همسایه یه چیزی از یکی شنیده که نشد علم. اون پول بی زبون هم که دکترها میگیرن به خاطر انحصاری شدن پزشکی در ایران هست. عرض کردم اشکالات بسیاری دارد یک نمونه رفتار دلال مسلکانه پزشکان ایرانی میباشد. اینکه پزشکان ایرانی بر خلاف مهندسان و سایر دانش آموختگان علوم مختلف به خاطر نفوذ در مراکز تصمیم گیری برای خودشون امپراتوری درست کردن دلیل نمیشه بریم با .. خودمون رو درمان کنیم. این میشه از چاله دراومدن و به چاه افتادن.
مجید بیرانوند۱۷۰۸۵۸۸۱۵:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۹
متاسفانه در کشور ما اینطور جا افتاده که داروهای پزشکی امروزی پُر عوارض، خطرناک و سرطان زا هستند ؛ و در مقابل داروهای گیاهی عوارضی نداشته و کارآمدتر هستن ، در صورتی که داروهای امروزی با تجویز پزشک خیلی موثرتر و کم خطرتر از داروهای گیاهی هستن که یه عطار با دانش ابتدایی اونا رو تجویز میکنن
مسعود۱۷۰۸۶۳۰۱۶:۳۱:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۹
قضاوت کلی روی طب سنتی و مدرن غلط‌ترین کار ممکن است اگر جای استفاده از هر کدام از این روش‌ها به درستی دانسته شود، بهترین نتیجه قابل دستیابی است برای سرفه در فصل زمستان، چندین روش درمانی و چندین دارو را امتحان کردم، هیچ کدام اثری نداشت تا با جوشانده و بخور یک گیاه ساده، مشکل به راحتی حل شد برای برخی بیماری‌ها هم طب سنتی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و حتما باید از پزشکی مدرن استفاده شود
ناشناس۱۷۰۸۷۴۳۱۷:۴۸:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۹
طب مدرن چون دکانش داره یواش یواش تخته میشه اینطوری داره جلز و ولز میکنه.اون مینو وقتی سواد دارو گیاهی نداره بی خود اظهار نظر میکنه.مگه فقط اون میفهمه.اگر راست میگویید چرا به مخالفان فرصت پاسخگویی نمیدید.
ناشناس۱۷۰۸۷۹۳۱۸:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۹
من هنوز متوجه نشدم منظور از طب سنتی چیست. اگر منظور استفاده از گیاهان و مواد ارگانیگ و مواد با منشاء غیر سنتزی برای درمان برخی بیماریها است که علم جدید در صورت اثبات تجربی آن مخالفت ندارد بلکه بخشی از علم جدید است. اگر منظور توجه به مواد غذایی و گیاهی برای پیشگیری از بیماریهاست که بازهم بخشی از علم جدید است. اگر منظور پذیرش روش شناسی قدیم در تحلیل بیماری و درمان است که علم جدید دارای نظریه قویتر است و بازگشت به گذشته چه نیازی را برطرف کرده که دنبال آنند. من خودم شاهد بودم که چگونه درمانگران سنتی با ادعاهای اثبات نشده افراد ساده لوح را سرکیسه میکنند. نقص دانش یک پزشک عصر جدید را نباید پای تمام یافته های علم جدید و روش شناسی علمی جدید گذاشت. به نظرم بیشتر گرایشها به سمت طب سنتی محصول ضعفهایی که است که در نظام پزشکی کشور وجود داشته یا ایجاد شده و اعتماد مردم را به برخی پزشکان در ایران خدشه دار کرده است. این گرایشها برای جامعه پزشکی ایران بیشتر یک اخطار از بی اعتمادی عمومی است.
هاشم پور۱۷۰۸۸۱۰۱۸:۳۷:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۹
واقعا طب سنتی همین است. بی قاعده. بی هویت، بی نظارت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین