تراز تجاری کشور در آبان ماه مثبت شد

گروه اقتصادی الف،   3990908099

سخنگوی گمرک ایران گفت: در ماه آبان با سبقت گرفتن صادرات از واردات، تراز تجاری کشور مثبت ۱۱۸ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

تراز تجاری کشور در آبان ماه مثبت شد

به گزارش ایرنا، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: کارنامه تجارت خارجی ایران در آبان ماه به ۶ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار رسید که سهم صادرات، سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و واردات نیز سه میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در آبان ماه صادرات کشور از لحاظ وزنی ۱۰ میلیون و ۲۴۸ هزار تن و واردات ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تن بوده است که چهار برابر شدن وزن صادراتی کشور نسبت به واردات را نشان می دهد.

سخنگوی گمرک در خصوص کشورهای صادراتی، گفت: ایران  در هشت ماه نخست امسال، ۱۹ میلیون و ۳۴۸ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلار به عراق صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۴.۸ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، میزان صادرات هشت ماهه به عراق ۲۵.۵ درصد وزن و ۲۵ درصد ارزش کل صادرات کشور را در بر می گیرد، صادرات کشور به عراق در آبان ماه ۴۹۸ میلیون دلار بوده است که در میزان و ارزش صادراتی در رتبه نخست کشورهای خریدار کالای ایرانی قرار دارد اما با این وجود در ماه آبان در رتبه دوم قرار گرفت.

وی افزود: کشور چین نیز ۱۸ میلیون و ۱۹۰ هزار تن کالا از ایران به ارزش پنج میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار وارد کرده که ۲۴ درصد وزن و ۲۵ درصد ارزش صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است،

به گفته وی، این کشور در آبان ماه با خرید ۹۱۲ میلیون دلار کالای ایرانی، رتبه دوم هشت ماهه و رتبه نخست آبان ماه را در مقاصد صادراتی به دست آورده است.

لطیفی گفت: امارات متحده عربی با ۹ میلیون و ۹۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۲۵ هزار تن سومین مقصد صادراتی ایران بوده که صادرات کشور ۲۸.۴ درصد از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه رشد داشته است و این کشور ۱۳ درصد وزن و ۱۲.۷ درصد کل ارزش صادراتی کشور را از ابتدای سال به خود اختصاص داده است، این در حالی است امارات در آبان ماه ۴۵۲ میلیون دلار از ایران کالا وارد کرد.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: ترکیه ۶.۷ درصد وزن و ۷.۵ درصد ارزش صادرات کشور را با پنج میلیون و ۵۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار به خود اختصاص داد که ۴۲ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه هشت ماهه سال ۹۸ را نشان می دهد.

وی افزود: ترکیه در هشت ماهه چهارمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی با ۱۲۹ میلیون دلار و در آبان پنجمین مقصد در به شمار می رود.

سخنگوی گمرک افزود: افغانستان با چهار میلیون و ۷۴۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار پنجمین مقصد صادراتی ایران در هشت ماهه بود که سهم ۶.۲ وزن و هفت درصد ارزش صادرات هشت ماهه را با رشد ۱۵.۲ درصدی از لحاظ وزن و ۱.۳ درصدی از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه رقم زده است و با واردات ۱۹۳ میلیون دلاری کالا از ایران در ماه آبان، چهارمین مقصد کالاهای صادراتی بوده است.

لطیفی افزود: کل صادرات کشور در هشت ماهه نخست امسال ۷۵ میلیون و ۸۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار بوده است که سهم این پنج کشور با ۵۷ میلیون و ۲۹۷ هزار تن و ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار، ۷۵.۵ درصد وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات کشور بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین