منظور از قیف فروش در کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

گزارش بازرگانی،   3990908040

مشتریان کسب و کارهای اینترنتی روز به روز بیشتر می‌شوند. امروزه در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید یک یا چند بیزنس اینترنتی راه اندازی شده و فضای رقابت در بین کسب و کارهای اینترنتی دارد داغ‌تر می‌شود. برای پیروزی در میدان رقابت چه باید کرد؟ واقعاً چگونه می‌توانیم مشتریان بیشتری را به سمت کسب و کار خودمان هدایت کنیم؟ مدل قیف فروش یکی از مدل‌های تخصصی و مهم در عرصه کسب و کار است که به ما کمک می‌کند درک بهتری از مخطبان خودمان داشته باشیم و بتوانیم بهتر به آن‌ها کمک کنیم.

برخی از کسب و کارها روش‌های مختلفی را برای جذب مشتریان بیشتر امتحان می‌کنند ولی قیف فروش به ما کمک می‌کند که بفهمیم چگونه می‌توانیم مشتریان کسب و کار خود را روز به روز بیشتر کنیم. در ادامه این مقاله قصد داریم قیف فروش را به صورت کامل توضیح دهیم و بیان کنیم که این قیف چگونه می‌تواند کسب و کار ما را تحت تأثیر خودش قرار دهد. در صورتی که می‌خواهید با روش اصولی و درست جذب مشتریان بیشتر و نحوه تبدیل کردن آن‌ها به یک خریدار واقعی آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قیف فروش چیست؟

هدف واحدی که تمام کسب و کارهای اینترنتی آن را دنبال می‌کنند، افزایش تعداد مشتریان و تبدیل کردن آن‌ها به خریدار واقعی است. در صورتی که شما هم صاحب یک بیزنس آنلاین باشید، قطعاً چنین هدف مهم و ارزشمندی را دنبال می‌کنید. یک قاعده مهم و اساسی در اینترنت وجود و آن قاعده این است که اگر تعداد مخاطبان و مشتریان خود را بیشتر کنید، قطعاً درآمد بیشتری هم کسب خواهید کرد. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از قیف فروش ( Sales Funnel ) ارائه دهیم، باید بگوییم که این قیف، مسیری است که بازدیدکنندگان سایت شما طی می‌کنند تا به مرحله خرید و وفاداری برسند. نگاهی به تصویر زیر بیندازید. این تصویر، نمایش خوب و زیبایی از قیف فروش است:

در ابتدا موجی از افراد مختلف با دلایل مختلف وارد سایت شما می‌شوند. به محض اینکه افراد وارد سایت شما شوند، وارد قیف شده‌اند. دهانه قیف باز است و ممکن است افراد مختلف از سر اتفاق، از سر کنجکاوی یا از سر علاقه وارد آن شوند. حال چرا اسم این فرآیند را قیف فروش گذاشته‌اند؟

فرآیند فروش مانند یک قیف است؛ افراد زیادی وارد سایت شما می‌شوند ولی تعداد کمی از آن‌ها از شما خرید می‌کنند و به مشتری وفادار شما تبدیل می‌شوند. در واقع قیف هم همین شکل و شمایل را داد. مواد زیادی وارد آن می‌شود ولی موقع خروج مواد با سرعت و حجم بسیار کمی خارج می‌شود. قیف فروش بخش‌های مختلفی دارد. اگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی از این قیف اطلاع داشته باشید و بدانید که در آن چه اتفاقی می‌افتد، قطعاً عملکرد بهتر و موفق‌تری در امر فروش خواهید داشت. یک فروشنده خوب با این قیف آشنا است و می‌داند که چگونه باید بازدیدکنندگان سایت خود را به سمت انتهای قیف هدایت کند. در ادامه این مقاله بخش‌های مختلف قیف مورد بحث را به شما توضیح خواهیم داد.

معرفی چهار قسمت اصلی قیف فروش

تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، نمای کاملی از بخش‌های مختلف قیف فروش است. قیف فروش از چهار مرحله یا قسمت اطلاع‌رسانی، علاقمندی، تصمیم‌گیری و اقدام یا عمل کردن تشکیل شده است.

رعایت این مراحل و بخش‌ها به یک فروشنده دانا، ظریف، دقیق و متخصص نیاز دارد. یک فروشنده حرفه‌ای این مراحل را یکی پس از دیگری پیاده می‌کند تا یک مشتری بالقوه را به یک خریدار وفادار و همیشگی تبدیل کند. عدم آگاهی نسبت به چهار مرحله فوق می‌تواند آسیب زیادی به کسب و کار شما وارد کند. پس این چهار مرحله را با دقت یاد بگیرید:

1. اطلاع‌رسانی و آگاه سازی

فرض کنید که یک سایت راه اندازی کرده‌اید و در این سایت فروشگاهی محصولات خود را به فروش می‌رسانید. اولین کاری که باید بکنید این است برای محصولات خودتان تولید محتوا کنید. این محتوا باید ارزشمند باشد و اطلاعات کامل و جامعی پیرامون آن محصول به مشتری بدهد. سپس باید اصول سئو را به صورت کامل در محتوای خود رعایت کنید تا مشتریان بالقوه که به محصولات شما علاقه دارند را وارد سایت خود بکنید. اگر اصول سئو در محتوای شما رعایت شود، موتورهای جستجو مانند گوگل به شما کمک می‌کنند که خیلی سریع به سیل عظیمی از مشتریان دست پیدا کنید. در این مرحله می‌توانید از قدرت رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هم استفاده خوبی ببرید.

هدف شما از پیاده‌سازی قسمت یا مرحله اول قیف فروش این است که مشتریان بالقوه و علاقمندان به محصولات خود را تا حد امکان به کسب و کار خودتان آشنا کنید. در واقع شما در این مرحله می‌کوشید حضور خود را رسماً اعلام کنید و بگویید که شما هم می‌توانید نیاز مشتریان خود را برآورده کنید.

2. علاقمندی

اطلاع‌رسانی شما در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی، مشتریان بالقوه را جذب کرد. اکنون مشتری در سایت قرار دارد. دارد محتوای محصول مورد نظر خود را می‌خواند. تصاویر را مشاهده می‌کند و قیمت را در ذهن خود سبک و سنگین می‌کند. دومین گام یا مرحله در قیف فروش علاقمندی است. در واقع مشتری وارد این مرحله شده است. اگر شما هنر فروش اینترنتی را داشته باشید. بدانید که مشتری از خواندن آن محتوا لذت می‌برد و خط به خط محتوا  او را برای خرید از شما قاطع‌تر می‌کند. در این مرحله باید به مشتری بگویید که وقتی محصول را از شما خریداری می‌کند چه مزایایی شامل حال او می‌شود. شما چه تفاوتی با سایر سایت‌های فعال در حوزه تخصصی خودتان دارید. اصلاً چه دلیلی دارد که مشتری از بین تمام گزینه‌های موجود شما را انتخاب کند؟

شما در این مرحله وظیفه دارد که با اقدامات خلاقانه و مدبرانه خودتان مشتری را مجذوب کسب و کار خود کنید. او باید در این مرحله به کسب و کار شما علاقمند شود و محصول را بپسندد.

3. تصمیم‌گیری

این مرحله بسیار مهم است. شاید بتوانیم مهم‌ترین بخش از قیف فروش را بخش تصمیم‌گیری بنامیم. این مرحله فوق‌العاده حساس است. مشتریانی وارد این مرحله می‌شوند که تصمیمشان برای خرید محصول قطعی است ولی مسئله این است که نمی‌دانند آیا باید محصول را از شما بخرند یا سراغ فروشگاه دیگری بروند. در این مرحله این شما هستید که باید طرح‌های تشویقی به او بدهید. به او بگویید که اگر از شما خرید کند، کد تخفیف به او می‌دهید تا خریدهای بعدی خود را با قیمت مناسب‌تری انجام دهد. به او بگویید که اگر محصولی را از شما خریداری کند، شما یک جایزه به او خواهید داد. این شما هستید که باید در امر تصمیم‌‎گیری به مشتری خودتان کمک کنید.

4. اقدام یا عمل کردن

وقتی مشتری شما را شایسته دید و مشاهده کرد که تا چه اندازه کارآمد و موثر عمل می‌کنید، حتماً از شما خرید می‌کند. در واقع این مرحله اقدام نام دارد؛ زیرا مشتری مشخصات خودش و آدرس را وارد می‌کند و سپس با پرداخت مبلغ، سفارش خود را ثبت می‌کند. به شما تبریک می‌گوییم. در این گام شنا با تدبیر، شایستگی و توانمندی خود توانسته‌اید محصول خود را به مشتری بفروشید و به مشتریان خود خدمت کنید. وقتی مشتری خرید خودش را انجام داد، حتماً از او تشکر کنید؛ زیرا او با خرید خود به شما کمک کرده است که بدانید مدل قیف فروش جواب می‌دهد.

چرا قیف فروش تا این حد اهمیت دارد؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی پیش می‌آید این است که چرا قیف فروش تا این حد اهمیت دارد؟ اگر چهار مرحله فوق را به خوبی مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که چگونه می‌توانید مشتری بالقوه خود را به یک خریدار تبدیل کنید و سپس او را به کسب و کار خودتان وفادار کنید. با مطالعه قیطف فروش خواهید فهمید که شماره تماس و ایمیل مخاطب در وفادارسازی او چه اندازه اهمیت دارد. وقتی شماره تماس او را بگیرید و به صورت مداوم با او در ارتباط باشید و از طریق ایمیل به او بگویید که در فلان تاریخ، تخفیف دارید، قطعاً به سود بیشتری می‌رسید و مشتریان هم به شما وفادارتر می‌شوند. تا به اینجای کار سعی کردیم توضیحات کاملی در مورد قیف فروش و مراحل آن ارائه دهیم. همیار آکادمی مقاله کاملی در این زمینه دارد که به شما کمک می‌کند این مدل را در سایت خود پیاده‌سازی کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. در صورتی که تمایل به مطالعه این مقاله دارید، به قیف فروش چیست؟ مراجعه کنید.

چگونه مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم؟

ما با مدل قیف فروش آشنا شدیم. توانستیم مشتریان بالقوه را یکی پس از دیگری به خریدار فروشگاه خودمان تبدیل کنیم اما سوال این است که چگونه این مشتریان را به مشتری همیشگی و وفادار خودمان تبدیل کنیم؟ چگونه کسب و کار خود را رشد و توسعه دهیم؟ آیا مدل‌ها و روش‌های مکمل برای قیف فروش وجود دارد؟ آیا روش‌هایی وجود دارد که مشتریانی که به محصولات فروشگاه ما علاقه دارند را خیلی سریع وارد مرحله خرید نهایی و ثبت سفارش کنیم؟ قطعاً چنین روش‌هایی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به دو روش عالی اشاره کنیم که کسب و کار ما را به سرعت رشد و توسعه می‌دهد و مشتری را عاشق فروشگاه ما می‌کند. این دو روش عبارت است از:

  1. پرفورمنس مارکتینگ یا همان بازاریابی عملگرا
  2. هک رشد

در ادامه این بخش از مقاله توضیحات مختصر و مفیدی در رابطه با این دو راهکار ارائه می‌دهیم. این توضیحات می‌تواند نگرش شما را در زمینه فروش تغییر دهد و باعث شود که بتوانید تعریف و مفهوم فروش را به درستی درک کنید.

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملگرا

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملگرا ( Performance Marketing ) یک مدل تبلیغات آنلاین است. همان‌طور که از نام این مدل بازاریابی پیداست، فروشنده تنها زمانی به بازاریاب پول می‌دهد که بازاریاب بتواند مشتری را برای اقدام (خرید) متقاعد کند. شما به عنوان کسی که صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید می‌توانید از این مدل بازاریابی برای افزایش سرعت قیف فروش خودتان استفاده کنید. شما باید بازاریاب‌های مختلفی را استخدام کنید و از آن‌ها بخواهید تمام تلاش خود را بکنند تا مشتریان و کاربران خود را به مشتریان وفادار شما تبدیل کنند. سپس با آن‌ها قرار بگذارید که تنها به شرطی به آن‌ها سود می‌دهید که مشتری از شما خرید کند. این کار باعث می‌شود که بازاریاب‌ها از تمام هنر خود برای تبدیل کردن کاربران به مشتری شما استفاده کنند.

در ادامه قصد داریم به چند نوع از بازاریابی عملگرا یا پرفورمنس مارکتینگ اشاره کنیم. هر کدام از روش‌های زیر شرایط و عملیات مخصوص به خود را دارند ولی تمامی آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هدف افزایش فروش است:

  1. همکاری در فروش ( Affiliate Marketing )
  2. بازاریابی حمایتی ( Sponsored Marketing )
  3. بازاریابی از طریق موتورهای جستجو ( Search Engine Marketing )
  4. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ( Social Media Marketing )
  5. بازاریابی بومی (Native Marketing )

اگر شما بتوانید از تمام راهکارهای زیر استفاده کنید مطمئن باشید که باید به فکر یک انبار درست و حسابی باشید؛ زیرا خریداران شما به شدت زیاد خواهند شد. مطمئناً تمایل دارید آشنایی بیشتری با مفاهیم بالا پیدا کنید و روش استفاده از پرفورمنس مارکتینگ را یاد بگیرید. برای این کار کافی است به پرفورمنس مارکتینگ مراجعه کنید.

هک رشد

دومین روشی که به ما کمک می‌کند کسب و کار خود را رشد و توسعه دهیم و مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم، استفاده از ساختار هک رشد است. هک رشد ترکیبی از شش مهارت اساسی است. تمرکز این شش مهارت روی آنالیز، تجزیه و تحلیل استوار است. در واقع هک رشد به ما می‌گوید که رمز موفقیت ما در بررسی مداوم اطلاعات آماری نهفته است. شش مهارت اساسی هک رشد عبارت است از:

  1. استارتاپ ناب
  2. بهینه‌سازی نرخ تبدیل
  3. داده‌ها و آزمایش
  4. فناوری، ابزارها و اتوماسیون
  5. بازاریابی و روان‌شناسی
  6. بازاریابی فنی

اگر این شش مهارت به درستی در کنار هم قرار گیرد، کسب و کار شما به شکل قابل توجهی رشد می‌کند و می‌توانید به اهدافی که در سر دارید دست پیدا کنید. کسی که هکر رشد نام دارد، بر تکنیک‌های مختلف بازاریابی آگاهی دارد. او با آزمایش، تجزیه و تحلیل می‌تواند بهترین روش برای افزایش فروش و رسیدن به هدف را پیدا کند. در واقع هکر رشد بهترین راه برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار را پیدا می‌کند و از تمام سازمان می‌خواهد که از آن روش استفاده کنند.

هکر رشد از سازمان می‌خواهد که همواره در حال ارتقای محصول باشد. در واقع در کنار محصول باید کارکنان هم رشد کنند. از طرفی هکر رشد تمرکز خاصی روی نظر مشتریان دارد و با تجزیه و تحلیل این نظرات به خواسته و هدف آن‌ها پی می‌برد و تلاش می‌کند که خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند. یکی از موضوعات مهمی که هکر رشد باید روی آن تمرکز کند، آزمایش است. اصلاً قرار نیست که هکر رشد از آزمایش ترس و هراس داشته باشد. او باید تمام روش‌ها و راهکارهای موجود را امتحان کند تا بتواند با بهترین و کارآمدترین روش آشنا شود. شاید بهترین روش بازاریابی برای کسب و کار شما، بازاریابی از طریق اینستاگرام باشد. اگر این موضوع را بفهمید مسلماً تمرکز بیشتری صرف این روش بازاریابی خواهید کرد.

هک رشد یک روش بسیارعالی و کارآمد برای رشد و پیشرفت کسب و کار است و مسلماً کمک زیادی به شما خواهد کرد. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات کاملی در مورد این روش کسب کنید، کافی است مقاله هک رشد در همیار را بخوانید. این مقاله اطلاعات جامعی در اختیار شما می‌گذارد و روش استفاده از هک رشد را به شما یاد می‌دهد.

در کسب و کار خود نهایت استفاده را از قیف فروش ببرید

قیف فروش یکی از مباحث ساده ولی اساسی برای کسب و کارهای اینترنتی است. آن دسته از صاحبان کسب و کار که به موضوع رقابت اهمیت زیادی می‌دهند و می‌خواهند علاوه بر داشتن فروش بالا، رهبر کسب و کار خودشان باشند، باید توجه ویژه و خاصی به قیف فروش داشته باشند و از آن نهایت استفاده را در کسب و کار خودشان ببرند. همیار آکادمی یکی از مجموعه‌های ویژه و منحصر به فرد در ایران است که در زمینه آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی فعالیت می‌کند. این مجموعه دوره‌های ویژه و بی‌نظیری دارد که به شما کمک می‌کند یک کسب و کار اینترنتی عالی راه اندای کنید، آن را مدیریت و در جهت درست هدایت کنید و مشتریان وفادار برای کسب و کار خودتان به ارمغان بیاورید. در صورتی که تمایل دارید با این مجموعه و دوره‌های آموزشی جذاب و خاص آن آشنا شوید، کافی است وارد وب‌سایت همیار آکادمی شوید. با ورود به وب‌سایت این مجموعه با کلی مقاله و دوره آموزشی رایگان روبرو می‌شوید که مطمئناً شما را هیجان‌زده و خوشحال خواهد کرد.

منبع: همیار آکادمی

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین