بهداشت جهانی در جستجوی منشا کرونا در چین

گروه جهان الف،   3990908037

به رغم آنکه چین همچنان مدعی است شواهدی دال بر نشات گرفتن ویروس کرونا از این کشور وجود ندارد، سازمان بهداشت جهانی به پکن اعلام کرده است که باید برای پذیرش محققان بین المللی آماده شود.

بهداشت جهانی در جستجوی منشا کرونا در چین

به گزارش ایرنا، سازمان بهداشت جهانی یک تیم بین المللی تشکیل داده است که قرار است بازرسی هایی از چین داشته باشد در این زمینه شماری از دانشمندان چینی هم با آنها همکاری خواهند کرد.

در چارچوب این طرح، ۱۰ متخصص بهداشت عمومی، بهداشت حیوانات و ویروس شناسی بین المللی در کنار دانشمندان چینی فعالیت خواهند کرد چین اعلام کرده است هیچ مانعی برای همکاری دانشمندان این کشور با تیم بین المللی وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی می گوید به پکن تاکید کرده است که این گروه بین المللی "در اسرع وقت" در چین خواهند بود و تحقیقاتشان را درباره منشا ویروس کرونا شروع خواهند کرد.

به رغم توضیحات مکرر پکن و اطلاع رسانی درباره شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، هنوز همه شبهات برای سازمان بهداشت جهانی و برخی کشورها رفع نشده است و برخی از کشورها نظیر آمریکا خواستار تحقیقات گسترده تر درباره کرونا در چین هستند.

این در شرایطی است که بتازگی تلویزیون مرکزی چین گزارش کرد که اخباری درباره شیوع ویروس در دیگر نقاط جهان قبل از چین وجود دارد و وزارت خارجه چین هم اعلام کرد که همه این موارد باید صحت علمی داشته باشد و چین بر ادله علمی در این زمینه تاکید می کند.

سازمان بهداشت جهانی یک تیم بین المللی از دانشمندان را برای یافتن ریشه ویروس کرونا که یک ویروس مهلک به حساب می آید مامور کرده است این تیم شامل متخصصانی از کشورهای ژاپن، قطر، آلمان، ویتنام، روسیه، استرالیا، دانمارک، هلند، انگلیس و ایالات متحده آمریکا است.

آنها قرار است در کنار دانشمندان چینی تحقیقاتی درباره چگونگی ظهور ویروس کووید ۱۹ و نحوه سرایت آن به انسان و شکل گیری یک همه گیری وسیع جهانی تحقیق کنند ویروسی که تاکنون جان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را در دنیا گرفته و بیش از ۶۰ میلیون نفر را مبتلا کرده است.

سازمان بهداشت جهانی گفته است که نگرانی در مورد ویروس کرونا و منشا آن یک موضوع بسیار جنجالی و بسیار بحث برانگیز است و برای همین اسامی اعضای تیم بین المللی را با کشورهای عضو به اشتراک گذاشته و به صورت آنلاین منتشر کرده است.

اقدامات اولیه برای انجام این ماموریت در مرداد ماه انجام شد سازمان جهانی بهداشت در آن زمان گفت که تیم بین المللی "ظرف چند هفته" تشکیل می شود همان زمان بود که ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار شفافیت بیشتر ماموریت تیم شدند.

انجام چنین ماموریتی با مشاجرات سیاسی پیرامون ویروس پیچیده تر شده است، خصوصاً اینکه ایالات متحده تلاش کرده است شیوع این بیماری را به گردن چین بیندازد، در حالی که پکن ادعا کرده است که فقط به این دلیل که ویروس برای اولین بار در چین شناسایی شده است، نمی توان تاکید کرد که این کشور منشا آن است.

اطلاعات موجود درباره ویروس کرونا بسیار ناقص و ناکافی است و مرموز بودن آن را جدی تر می کند اینکه ویروس از خفاش به انسان منتقل شده و یا اینکه از یک حیوان دیگر واسطه به انسان سرایت کرده است بخصوص آنکه اطلاعات در مورد شیوع ویروس در خود چین هم بسیار ناکافی است.

فاز یک مأموریت علمی تیم در اطراف شهر «ووهان» چین خواهد بود، شهری که اولین موارد کرونا در آن شناسایی شد. آن زمان گفته شد ویروس از یک بازار حیوانات وحشی این شهر به انسان سرایت کرده است اما هرگز این نظریه نتوانست مورد تصدیق نهایی سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان دنیا قرار گیرد.

دانشمندان در این مأموریت به دنبال شناسایی موارد ویروس قبل از اولین مواردی هستند که در یک سال پیش به صورت عمومی ثبت شده است. آنها همچنین درباره حیوانات فروخته شده در بازار و زنجیره های عرضه آنها تحقیق خواهند کرد. ضمن آنکه زمان دقیق شروع ماموریت هنوز مشخص نشده است.

محققان و سازمان جهانی بهداشت هشدار داده اند که فقدان درک کافی از منشا ویروس کرونا می تواند درها را برای ظهور مجدد آن باز بگذارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین