روحانی: پاسخ ترور شهید فخری‌زاده را می‌دهیم/ دشمنان در هفته‌های پراضطرابی هستند

گروه سیاسی الف،   3990908034

رئیس جمهور در واکنش به ترور دانشمند کشورمان شهید محسن فخری‌زاده گفت: اتاق‌های فکر و دشمنان ایران بدانند مسئولان شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند و مسئولین مربوطه به موقع و مناسب، پاسخ این جنایت را خواهند داد.

روحانی: پاسخ ترور شهید فخری‌زاده را می‌دهیم/ دشمنان در هفته‌های پراضطرابی هستند

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اظهار داشت: مردم کشور ما و مردم جهان در جریان یک اقدام تروریستی بودند که دشمنان ایران علیه یک پژوهشگر و دانشمند ایرانی که ماه‌های اخیر وقت خود را صرف کرونا و پژوهش و ساخت کیت‌ها در این زمینه اختصاص داده بود و برای خودکفایی کشور در دارو و تجهیزات، بخش پژوهشی در وزارت دفاع که ایشان مسئول آن بود،  کار زیادی را انجام دادند و این بخش توانست بخشی از نیازهای مردم را در زمینه مقابله با کرونا این بخش تولید کرده و در اختیار ما قرار دهد.

رئیس جمهوری گفت: این ترور وحشیانه نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط  جهانی تغییر می‌کند و برای آنها این چند هفته مهم است که حداکثر استفاده را از این روزها ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی را در منطقه به وجود بیاورند و هم توجهات جهانی از ترور و ارعابی که در مناطق اشغالی این روزها به وجود آورده بودند، به مشکلات و مسائل دیگر معطوف شود.

وی یادآورشد: همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بدانند ملت ایران و مسئولین کشور شجاع تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند. به موقع و مناسب، مسئولین مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد.

روحانی افزود: ملت ایران هوشمندتر و حکیم‌تر از آنند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند. آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آنها را از پیش خواندیم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: هم رژیم صهیونیستی و هم آنها که ضد ایران هستند، بدانند مسیر توسعه کشور و مسیر تحقیقات کشور با سرعت ادامه خواهد یافت و با از دست رفتن شهید فخری‌زاده، فخری زاده‌های فراوان کمر همت خواهند بست و در این صحنه وجود او که الان در جمع ما نیست جبران خواهند کرد.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از مردم برای همراهی در اجرای محدودیت‌های کرونایی در هفته اخیر گفت: البته ما به خوبی می‌دانیم که محدودیت راهکار اصلی نیست، محدودیت یک علامت و یک هشدار بزرگ است و پشت سر آن باید اقدامات زیادی انجام گیرد تا ما به هدف برسیم.

روحانی افزود: تقریبا از اوایل آبان یعنی از یک ماه پیش، این محدودیت‌ها ابتدا در ۴۳ شهرستان سپس در ۴۶ شهرستان آغاز شد که الحمدالله نتایج این محدودیت‌ها در آمار امروز نمایان بود که بسیار تاثیرگذار و موثر بوده است. همچنین از اول آذر در ۱۵۰ شهری که در آنها اعمال محدودیت شدید صورت گرفت در آن شهرها هم ما علائم مثبت را بعد از یک هفته مشاهده می‌کنیم و امیدواریم تا پایان هفته جاری شاهد تحولات مثبت بیشتری باشیم.

وی عنوان کرد: علاقه ما این است که با همکاری مردم مخصوصاً در این هفته شهرهای قرمز به شرایط نارنجی یا شرایط زرد برگردند که تا هم مردم بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و هم ما بتوانیم این بیماری را به خوبی کنترل کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه همه مردم ما می‌دانند راه‌حل اصلی برای مبارزه با این بیماری، تغییر رفتار اجتماعی مردم است،  اظهار داشت: مردم عزیز ما باید سبک زندگی‌شان را تغییر دهند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند، در تجمعات شرکت نکنند و ترددها را به حداقل ضروری برسانند تا ما در این شرایط بتوانیم به نقطه مطلوب در مقابله با این بیماری برسیم.

روحانی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم به مردم گفت: هنوز آموزش ما به طور دقیق و ملموس برای همه مردم توضیح داده نشده است که بتوانند به‌راحتی این علائم را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما باید در شرایطی که در آن قرار داریم اصل را بر این بگذارند که سرماخوردگی را هم به حساب کرونا بگذارند و مراقبت‌ها و مواظبت‌ها را شروع کنند، به پزشک مربوطه مراجعه‌کنند، خودشان را قرنطینه کنند. مخصوصا در هفته‌های اخیر متخصصین ما نکاتی را مورد توجه قرار دادند و تاکید کردند که فضای بسته یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری است.

رئیس جمهوری، مسئله دوم را کادر درمان و آمادگی و تجهیزات کادر درمانی عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان هم همه تلاش خود را خواهد انجام داد تا تسهیلات بیشتری برای کادر درمان فراهم کند. کادر درمان که به طور طبیعی بعد از ۹ ماه خسته شده اند برای اینکه بتوانند به خوبی مراقبت های لازم را انجام دهند، باید تجهیزات در اختیار داشته باشند.

روحانی عنوان کرد: با اشاره به شرایط فصل سرد زمستان و حضور مردم در جمع های خانوادگی در فاصله‌های غیر استاندارد گفت: به همین دلیل ما در شرایط قرمز برای شهرهای قرمز، اجتماع و جلسات بالای ۱۵ نفر را ممنوع کردیم و حتی خودمان در ستاد ملی کرونا بخشی در این سالن و بخشی در سالن دیگر هستند برای اینکه ما بتوانیم پروتکل‌ها را به خوبی اجرا و پیاده کنیم.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به آماده بودن ۱۴۸ هزار تخت بیمارستانی در کشور گفت: ما تا الان ۱۴۸ هزار تخت نداشتیم. در دولت یازدهم همه تخت‌ها چه دولتی و چه غیر دولتی با هم ۹۰ هزار تخت بود که ۴۰ هزار تخت چندان قابل استفاده نبود و بازسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز به نقطه مطلوب رسیده ایم و آی سی یوهای مجهز داریم و اعلام شد در این دوره ۸، ۹ ماهه کرونا، حدود دو هزار و ۱۸۷ تخت آی سی یو اضافه شده است و این رقم بسیار مهمی است.  

روحانی با بیان اینکه تجهیزات درمانی و کادر درمان همه به صحنه آمده اند، گفت: ما ۴ هزار تختی آی سی یو داشتیم و  کودک و روزهای ناچار بودیم آن را به ۵ هزار تخت برسانیم اما امروز تخت به اندازه کافی داریم و کار گسترده‌ای نسبت به این تجهیزات انجام گرفته است.

رئیس جمهوری در عین حال شیوه کار را مسئله مهمی در مقابله با کرونا دانست و گفت: این تعطیلات یک هفته ۲ هفته، کمتر یا بیشتر، نارنجی یا قرمز تمام می‌شود اما همه کارهای اصلی باید باقی بماند و این گونه نباشد وقتی ۱۵ روز تمام شد بگویم حالا به زندگی عادی خود برگردیم.  زندگی تا پایان سال عادی نیست ممکن است ماه های نخست سال آینده هم عادی نباشد تا واکسن و درمان قطعی برسد و تا شرایط مطمئن هنوز خیلی فاصله داریم.

وی اضافه کرد: مهم این است که بتوانیم آزمایش‌ها را توسعه و گسترش دهیم. تعداد آزمایش ۲۵ تا ۴۰ هزار بود که اکنون به صد هزار رسیده و در ماه‌های بعد به 120 هزار خواهد رسید  و باید به یک نقطه ای باید برسیم تا کاملاً مطمئن شویم، مردم را کنترل می‌کنیم.

روحانی در عین حال آزمایش را قدم اول دانست و گفت: غربالگری درست از طریق این آزمایش انجام می‌شود  پس از آن مرحله ردیابی است افرادی که با فرد مبتلا در تماس بودند را ردیابی می‌کنیم  و با خود مبتلا که باید دوران قرنطینه را سپری کند هم در ارتباط خواهیم بود که کجاست و چه می‌کند.

وی ادامه داد: امروز از طریق فضای مجازی و سامانه‌های ایجاد شده‌ به خوبی می‌توانیم بسیار از این افراد را کنترل کنیم. البته خواهش ما این است خود این مردم برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌ و اقوام و دوستان شان مراعات کنند؛ در عین حال حاکمیت هم با همه توان در این زمینه  کمک خواهد کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به وضعیت ترددها در شبکه حمل و نقل اظهارداشت: وضعیت در شبکه حمل و نقل تا هفته‌های قبل شرایط مطلوبی نداشت و افراد مبتلا سوار وسایل نقلیه عمومی ‌می‌شدند. امروز با استفاده از کارت شناسایی و سامانه فعال در عرض چند ثانیه می‌توانیم فرد مبتلا را کنترل کرده و او را برگردانیم. همانطور که اعلام شده بود افراد بسیاری سوار قطار و هواپیما شده بودند و بعد مشخص شد کرونای آنان مثبت است و برگشت داده شدند.

رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر لزوم مراقبت از مرزها گفت: همه باید در عبور از مرزها مراقبت کنند. نمی‌دانیم در مرزهایمان با دیگر کشورها چه خبر است و وضعیت ویروس ‌کرونا در آن طرف مرزهای ما به چه صورت است بنابراین باید مرزها را کنترل کنیم و مطمئن باشیم افرادی که ورود و خروج دارند مشکلی ندارند و اگر مبتلا هستند، باید قرنطینه شوند.

روحانی با اشاره به تلاشها و اقدامات دولت برای تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا گفت: در این زمینه سفارش لازم به کشورهای خارجی داده شده و در داخل هم برای ساخت آن تلاش می‌کنند.

وی یادآورشد: اخیرا دکتر نمکی موردی با فوریت نوشته بود، به بانک مرکزی دستور دادم از هر کجا لازم است این پول پرداخت شود. این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است که به موقع واکسن مورد تایید در کشوری آماده شد بتوانیم در حد دوز مورد نیاز ۳۰ میلیون، یا ۴۰ میلیون، به کشور برسانیم.  البته در داخل همه تلاش خود را ادامه می‌دهیم و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

رئیس جمهوری برخورد قاطع با متخلفان را از اصولی عنوان کرد که تا پایان این بیماری باید ادامه یابد و گفت: این ربطی به ۱۵ روز ندارد و طبق مصوبات چه جریمه‌ای چه غیرجریمه‌ای، باید برخورد شود. امروز مصوبه‌ای برای ارائه خدمت به افرادی تصویب شد که کارت به همراه ندارند و شماره شناسه ملی آنها مشخص نیست.  

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر با جدیت بیشتری از سوی نیروی انتظامی، بسیج، سایر ضابطین، اتحادیه، آنانی که حق نظارت دارند و تعزیرات همه با جدیت فعال شدند و این فعالیت باید تا پایان کار ادامه داشته باشد.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه دولت از طریق ارقام بلاعوض و تسهیلات نسبت به گروه‌های آسیب پذیر در حد توان خود کمک کرده و کمک خواهد کرد، گفت: دولت به گروه‌های آسیب پذیر از حیث بهداشتی هم کمک و به افراد سن بالا و یا با بیماری‌های زمینه‌ای یاری خواهد کرد.

 روحانی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده دلیل موفقیت در کشورهای با شرایط کرونا، انضباط خوب مردم برای اجرای پروتکل‌ها، پایش گسترده‌ و تست‌ها و اعمال محدودیت و برخورد بسیار شدید با افراد متخلف است. راه هم همین است البته آنان در سالیان گذشته تجربیاتی از بیماری هایی مانند سارس داشتند که در مقابله با ویروس کرونا هم موثر بوده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه راهی جز اجرای پروتکل‌ها و بالابردن مراقبت‌ها وجود ندارد، گفت: وقتی دوران دو هفته‌ای با عنوان قرمز، نارنجی و زرد تمام می‌شود، باز هم استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی الزامیست. الکترونیکی کردن خدمات دولت در حد امکان هم ضروری است.

به گفته رئیس دولت تدبیر و امید، نظارت شدید بر اجرای پروتکل ها در آن شرایط هم ادامه دارد و باید بین مسئولین مختلف تقسیم کار شود.

روحانی در پایان با تاکید مجدد بر رعایت اصول اصول مد نظر وزارت بهداشت، قرارگاه و ستاد مقابله با کرونا و قدردانی از همراهی و همکاری مردم گفت: امروز هم که آمار را اعلام کردند همه آمارها بالای ۹۰ درصد و حتی برخی موارد ۱۰۰% بوده است و در جاهایی که رعایت خیلی کم بود آمار ۸۰ و  چند درصد اعلام شده است. در این شرایط باید با مراقبت بیشتر شاهد نتایج خوب برای سلامت مردم باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین