شناسایی افراد بدون ماسک در مترو با نرم‌افزار

گروه اجتماعی الف،   3990908032

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: در حال تهیه نرم افزاری برای شناسایی افراد بدون ماسک هستیم تا هر فرد بدون ماسکی که وارد مترو می شود شناسایی و به ماموران آلارم داده شود تا جلوی تردد وی را بگیرند.

شناسایی افراد بدون ماسک در مترو با نرم‌افزار

فارس نوشت: یک هفته از اجرای محدودیت های کرونایی در تهران می گذرد. میزان مسافران مترو کم شده است اما همچنان در ایستگاه های تقاطعی تراکم جمعیت وجود دارد.

به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران وضعیت در متروی تهران خوب نیست و باید دولت به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کند.

بر اساس قانون دولت با یک سوم هزیه بلیت مترو را پرداخت کند که از ابتدای سال جاری تاکنون این امر رخ نداده است.

مدیران شهری تاکید دارند در صورتی که دولت به وظایف خود عمل کند می توانند بسیاری از مشکلات را در مترو برطرف کنند.

در حال حاضر با کاهش مسافر در متروی در آمدها نیز کاهش یافته اما  شرکت بهره برداری متروی تهران با همان ظرفیت قبلی به فعالیت خود ادامه می دهد و سرفاصله حرکت قطارهای مترو ۳ و ۳.۵ دقیقه است.

چند ماهی است به دلیل شیوع کرونا هزینه ضدعفونی نیز به مخارج مترو اضافه شده است .این شرکت جزو شرکت های زیان ده و نیازمند حمایت است اما اعتبارات خوبی برای حفظ شرایط موجود به آن تزریق نمی شود.

روزانه تصاویری متعددی از شلوغی مترو در فضای مجازی با توجه به شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری مطرح می شود که البته مدیران می گویند این عکس ها بیشتر مربوط به ایستگاه های تقاطعی است و سایر ایستگاه خیلی شلوغ نیست.همچنین  ورود مسافران متروی کرج به متروی تهران را که از ظرفیت بالاتری برخوردارند از دیگر عوامل تراکم مسافر در متروی تهران است.

قطارها فرسوده شده اند، پله برقی ها نیاز به تعمیرات دارند، هزینه ها افزایش از سوی دیگر درآمدها کم شده است، قطعات یدکی با توجه به نوسانات ارزی گران شده و دولت هم به وظایف قانونی خود عمل نکرده است و کارها به سختی پیش می رود در این باره با با فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم. 

در خصوص آخرین وضعیت متروی تهران توضیح می‌دهید؟ چند درصد از قطارها نیاز به اورهال دارند؟ قرار بود دولت در این زمینه کمک کند، آیا پولی واریز شد؟

شبکه متروی تهران شناخته شده نیست. همه علاقه به ساخت و توسعه دارند و بیشتر اوراق مشارکت هم برای توسعه است. همه بهره‌برداری مترو  را جاری می‌بینند. بیشتر به شکل حقوق و دستمزد. ببینید! وقتی تجهیزات ما به اورهال می‌رسد، نباید مغفول بمانیم. مثل خانه‌ای است که سالها آن را بازسازی نکرده‌ایم و وقتی به مرحله بازسازی می‌رسد می‌بینیم که وضعیت چگونه است. تعداد قطارهایی که ما داریم در حال حاضر بخشی به مرحله اورهال رسیده‌اند. پله برقی‌های ما فرسوده شده است و باید بازسازی شوند. 

در خصوص فرسوده شدن پله‌برقی‌ها در مترو موضوعاتی مطرح شده است البته در برخی ایستگاه‌ها پله‌برقی‌ها یکی در میان خراب است، چه اقداماتی برای رفع این مشکلات انجام داده اید؟

ببینید! ما برای نگهداشت پله‌برقی‌ها و همچنین اورهال قطارها برنامه داریم و علی‌رغم نبود پول و کمبود امکانات در حال سرپا نگه داشتن مترو هستیم. البته این را هم بگویم که بسیاری از پله‌های برقی‌ها ساخت داخل است و در این زمینه در حال خودکفایی هستیم. اما درباره قطارهای فرسوده هم بگویم که عمر برخی از قطارها سی سال است و باید از رده خارج شوند و قطار جدید جای آنها را بگیرد. البته ما با توجه به حضور متخصص داخلی در حال نگهداشت قطارها هستیم تا بتوانیم سرویس‌دهی لازم را انجام دهیم.

البته بگویم که اورهال قطارها هزینه زیادی می‌خواهد و باید دولت حتما در این زمینه کمک کند.

قرار بود از محل تبصره 18 بخشی از بودجه تأمین شود، آیا این اتفاق رخ نداد؟

چرا در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم از تبصره 18 استفاده کنیم، اما واقعیت این است که ما نیاز به ردیف‌های مستمر داریم که سالانه برای اورهال کردن تجهیزات مورد استفاده قرار گیرند. 

چند قطار مترو در حال حاضر نیاز به اورهال دارد؟

ببینید! ما قطارهایمان برخی 60 هزار کیلومتر کارکرد دارند و برخی نیاز به تعمیرات و نوسازی دارند. باید یک کار روتین روی آنها انجام شود و وقتی از یک کیلومتر گذشت، اورهال شوند. قطارها نیاز به تعمیرات و رسیدگی مستمر دارند. اگر رسیدگی‌ها با تأخیر باشد کار خوب پیش نمی‌رود.

امسال قرار است ما از محل تبصره 13 برای تعمیر و تجهیزات استفاده کنیم و با سازمان برنامه و بودجه هم رایزنی کردیم تا مبلغی دریافت کنیم. تلاش می‌کنیم تا از این پول استفاده کنیم، اما بهتر است هر ساله در بودجه ردیف ثابتی برای اورهال درنظر گرفته شود چرا که برای خرید ناوگان شهرداری به تنهایی از پس این کار برنمی‌آید و باید به موضوع مترو به صورت حاکمیتی دیده شود. 

یعنی تاکنون برای اورهال قطارها و تجهیزات مترو ردیف مشخصی درنظر گرفته نشده است؟

خیر، نداشتیم و به صورت غیرمنظم این کار انجام می‌شد. ما در حال حاضر 7 خط مترو داریم و 250 کیلومتر مترو که زیر بهره‌برداری است و در صورتی که خط 6 مترو کامل شود، 300 کیلومتر خطوط قابل بهره‌برداری داریم. وقتی خطوط تکمیل شود، وارد بهره‌برداری می‌شود. با توجه به بحث تحریم‌ها، ورود قطارها با تأخیر صورت گرفته است، ولی ما باید در بخش نگهداری بهتر عمل کنیم تا دچار مشکل نشویم.

آیا تا پایان سال قطار جدیدی وارد خطوط متروی تهران می‌شود؟

خیر، تا پایان سال قرار نیست قطاری وارد شود و باید با این قطارها سر کنیم. البته ما سرفاصله‌ها را خوب نگه داشته ایم و در خطوط یک، 2، 3 و 4 که بیشترین مسافر را داریم، سرفاصله بین 3 تا 3.5 دقیقه است. 

با توجه به اینکه چند روزی است طرح تعطیلی برخی مشاغل  در پایتخت اجرا شده است و محدودیت‌های کرونایی بیشتر شده، آیا فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو انجام می‌شود؟

از ابتدای آذر 30 درصد مسافران ما کم شده است. فاصله‌گذاری بهتر است اما در ایستگاه‌های تقاطعی مثل دروازه‌ دولت، صادقیه میزان مسافران ما زیاد است و قطعا در این نقاط فاصله‌گذاری به خوبی رعایت نمی‌شود. 

قبلاً اعلام کرده بودید که میزان قطعات مترو در انبارها در حال  کم شدن است و باید هر چه سریع‌تر قطعات تأمین شود، آیا تجهیزات لازم تهیه شده است؟

مشکل قطعات را داریم، اما در حال رفع آن هستیم. بگذارید من اینجا بگویم که پرسنل با هر سختی و مشقتی است کار می‌کنند تا مردم کمتر دچار مشکلات شوند.

اما در خصوص قطعات این نکته را بگویم که بسیاری از قطعات ساخت داخل است و بخشی وارداتی بود. برخی از قطعات ما فقط یکبار خریدار می‌کنیم و قسمت عمده‌ای از قطعات در داخل تولید می‌شود. 

آیا دولت از ابتدای سال یارانه بلیط مترو را داده است؟ سهم دولت یک‌سوم قیمت تمام‌شده بلیط است،‌ در این زمینه دولت چه اقداماتی انجام داده است؟

هنوز که به ما پولی نداده‌اند، اما تلاش می‌کنیم و نامه‌نگاری کرده تا پایان ماه جاری بتوانیم یارانه بلیط مترو را دریافت کنیم. 

از زمان شیوع کرونا ضدعفونی در ایستگاه های مترو انجام شد،آیا ضدعفونی ایستگاه‌ها و واگن های مترو به صورت مداوم ادامه دارد؟

ببینید! بهترین کار این است که ما شرایط موجود را حفظ کنیم. ضدعفونی به طور مداوم انجام می‌شود و حفظ شرایط، اولویت دارد. با توجه به وضعیت تحریم‌ها، ما باید قطارهایمان را نگهداری کنیم تا از رده خارج نشوند.

اگر خط 6 هم توسعه پیدا کرده و ایستگاه‌های آن راه‌اندازی شود، باید از قطارهای موجود در آنجا هم استفاده کنیم، بنابراین باید اورهال در دستورکار قرار گیرد.

خرید 104 واگن مترو به کجا رسید؟ آیا قرارداد نهایی شد؟

این کار از طریق شرکت مترو انجام می‌شود و من تأکید می‌کنم که ما باید شرایط موجود را حفظ و قطارهایمان را تعمیر و نگهداری کنیم.

پیشنهاداتی داده شده که شهروندان باید در هنگام ورود به مترو شماره ملی خود را اعلام کنند تا افرادی که کووید 19 دارند از ورودشان جلوگیری شود، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

در حد پیشنهاد بود، اما خودمان داریم نرم افزای را تهیه می‌کنیم که افراد بدون ماسک را شناسایی کنند. هر فردی که وارد ایستگاه می‌شود، در صورتی که ماسک نداشته باشد به ما آلارم می‌دهد تا مأمورین جلوی ترددش را بگیرند.

فراخوان دادیم اما هنوز کار قطعی نشده است

چند شرکت در این زمینه ورود کرده‌اند، فراخوان داده‌ایم اما هنوز به جواب قطعی نرسیده‌ام. در صورتی که این نرم‌افزار اجرایی شود، افراد فاقد ماسک در مترو را شناسایی می‌کنیم و یکی از کارکردهای این نرم‌افزار این است که با زدن بوق به ما آلارم می‌دهد که کدام فرد در ایستگاه فاقد ماسک است.ما افراد فاقد ماسک را شناسایی کرده و پیشگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

من همین‌جا جا دارد نکته‌ای را عرض کنم که سال گذشته قبل از شیوع کرونا، ما با همین وضعیت موجود قطارها روزانه یک میلیون و 900 سفر انجام می‌دادیم، اما در حال حاضر به 550 هزار نفر رسیده است. البته تلاش می‌کنیم که فاصله‌گذاری رعایت شود، اما باز هم می‌گویم که در ایستگاه‌های تقاطعی امکان این کار وجود ندارد.

البته یک هفته ای است طرح محدودیت ها اجرا شده است، نسبت به روز  اول اجرای طرح، پیک جمعیت کمتر شده است و میزان مراجعات مردم در مترو توزیع شده است. شرایط در برخی از خطوط ما قابل کنترل و تغییر است. البته این را هم بگویم که ما تلاش می‌کنیم که مشکلی پیش نیاید اما بسیاری از همکاران ما هم به کرونا مبتلا شده‌اند. 

تعمیرات قطارها و پله برقی های مترو توسط متخصصین داخلی انجام می‌شود؟

ببینید! بخشی از قطارهای ما به مرحله تعمیرات اساسی رسیده‌اند. بله، تعمیرات توسط متخصصان مترو انجام می‌شود، البته در چند مرحله این کار انجام می‌شود. برخی از قطارهای ما نسل قدیم هستند و دیگر تولید نمی‌شوند. البته تعویض و جایگزین کردن قطعات قدیمی با قطعات جدیدتر در تمام دنیا امری مرسوم است.

نوسانات ارزی چقدر بر روی تامین تجهیزات تاثیر گذاشته است؟

نوسان قیمت ارز بر روی کارهای ما تأثیر گذاشته است و تأمین قطعات را سخت کرده است ما برای اورهال قطارها مناقصه‌ای هم برگزار کردیم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر مشکلات را برطرف کنیم و از وقوع هرگونه حادثه جلوگیری شود. راه‌اندازی و تکمیل پایانه‌ها به ما کمک بیشتری می‌کند، اما در همین جا می‌گویم اگر دولت به وظایف قانونی خود در قبال مترو عمل کند، مشکلات ما کمتر می‌شود. حداقل تبصره‌ها تحقق پیدا کند و ما بتوانیم از محل تبصره 18 برای تعمیر و نگهداری قطارها استفاده کنیم. ‌البته اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

با توجه به شیوع کرونا از اسفند سال گذشته در پایتخت میزان مسافران ما کاسته شده است از سویی درآمد ما کم شده، اما هزینه‌های ما بالا رفته است و ما دچار مشکل شده‌ایم، چرا که با وجود کاهش مسافر، با همان توان قبلی در حال خدمت‌رسانی هستیم و از سویی، ضدعفونی کردن ایستگاه‌های مترو و واگن ها هم در دستورکار ماست و برای رضایت مسافران، تمام این اقدامات را انجام می‌دهیم. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین