شبکه‌های HD را چگونه دریافت کنیم؟

گروه فرهنگی الف،   3990908020

مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره ای معاونت توسعه و فناوری رسانه می گوید: مخاطبان صداوسیما برای دریافت کامل شبکه های اچ دی (HD) باید گیرنده های خود را ارتقاء دهند.

شبکه‌های HD را چگونه دریافت کنیم؟

به گزارش ایسنا، معاون توسعه و فناوری رسانه پنجشنبه ـ ۶ آذر ماه ـ از اچ دی‌سازی ۱۰ شبکه خبر داد.

در پی اعلام این خبر، مهدی سیاسی فر، مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره ای در گفت و گویی درباره روند اچ دی سازی در سازمان صداوسیما، اظهار کرد: در اچ دی سازی شبکه ها علاوه بر ضرورت تغییر زیرساخت ها، محتواهای تولیدی نیز باید اچ دی (HD) شوند که نیاز به تغییرات در استودیوها، واحد سیارها و ... خواهد بود و برای این امر تغییراتی در زنجیره سیگنال های ورودی از جمله سیگنال های دریافتی از ماهواره باید اتفاق می افتاد.

مهندس سیاسی فر بر ضرورت و اهمیت این پروژه تاکید کرد و افزود: در این روند تغییر تمامی تجهیزات پخش های ماهواره ای چه در ارسال و دریافت و چه سیگنال رسانی زنده مانند ایستگاه های متحرک ماهواره ای اتفاقی قابل توجه و گسترده است.

وی مقدمات اچ دی سازی و تغییرات زیرساخت ها را بسیار سخت تر از HD شدن شبکه ها دانست و اذعان کرد: تجهیزات سیگنال رسانی در بسیاری از استان ها وجود دارد که بایستی تمامی این تجهیزات تغییر کنند.

مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره ای در ادامه تغییرات شبکه ها را مرحله دوم پروژه بعد از اقدامات زیرساختی برشمرد و گفت: شبکه ها به دو صورت برای مردم پخش می شود؛ یکی سیگنال های ماهواره ای برای بینندگانی که در خارج از کشور حضور دارند و روش دوم استفاده از فرستنده های فراوانی که در سراسر کشور داریم. طبیعتا باید به گونه ای عمل کنیم که در ضمن این تغییرات، بدون اینکه لطمه ای به بینندگان وارد شود بتوانیم یک قابلیت جدید برای مردم در دسترس قرار دهیم. این کار آسانی نیست چون کوچکترین تغییر و اشتباه می تواند چندین روز باعث از دست دادن بینندگانمان شود. برای عبور از این مرحله دشوار، بستر مناسبی را آماده کردیم تا با همکاری دیگر واحدهای مرتبط، به نوعی این انتقال و تغییر را انجام دهیم که مردم لطمه ای نبینند و با یک جستجوی ساده بلافاصله بتوانند تمامی شبکه ها را داشته باشند.

وی ضمن توصیه ای به بینندگان درباره چگونگی بهره مندی از کیفیت HD، توضیح داد: این تغییرات به گونه ای برنامه ریزی شده تا مردمی که گیرنده SD دارند و توان خرید گیرنده های جدید را ندارند چیزی را از دست نداده بلکه چندین شبکه جدید را نیز دریافت کنند اما بینندگانی که دوست دارند کیفیت دریافتشان را بیشتر کنند لازم است یا با مراجعه به نمایندگی دستگاه مربوطه نسبت به ارتقاء گیرنده خود اقدام کنند و یا دستگاه جدیدی خریداری کنند تا سیگنال شبکه های بیشتر باکیفیت بهتری را دریافت کنند.

مهندس سیاسی فر ادامه داد: برخی از این سیگنال ها که عمدتا رویدادهای عامه پسند بیشتری همچون برنامه های ورزشی، فیلم ها، سریال ها را با کیفیت بالا پخش می کنند، بیشتر مورد درخواست بینندگان بود که توانستیم با تغییرات مد نظر، به این درخواست ها پاسخ مثبت بدهیم تا مردم آنچه را که دوست دارند در اختیار داشته باشند.

مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره ای در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده درباره کیفیت ۴K اشاره کرد و افزود: قدم مهم دیگری که برداشته شده کیفیت UHD است که کیفیتی بالاتر از HD محسوب می شود. این کیفیت در بین مردم به اسم ۴K معروف است که اقدامات اولیه برای پخش یک شبکه با کیفیت ۴K را نیز آماده کردیم. این شبکه هم به صورت ماهواره ای و هم فرستنده های زمینی پخش می شود که این اتفاق خجسته و ارزشمند در نهم آذر ماه رسما افتتاح خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء گیرنده ها برای دریافت تمامی شبکه های جدید، اظهار کرد: بینندگانی که تمایل دارند تمام شبکه های جدید را داشته باشند باید گیرنده هایشان به تجهیزاتی که DVBS۲ MPEG۴ و HEVC را بتواند دریافت کند ارتقاء پیدا کند. البته چهار شبکه پر بیننده را نیز به صورت MPEG۴ پخش می کنیم که این شبکه ها با گیرنده هایی که فقط MPEG۴ دارند هم قابل دریافت است تا دارندگان این دستگاه ها که توانایی خرید یا ارتقاء سیستم خود را ندارند نیز از این تغییرات بهره مند باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین