کرونا کدام هنرمندان را از ما گرفت؟

گروه فرهنگی،   3990908002 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ویروس کرونا، مدتی است که سراغ سرمایه های هنری کشور رفته و چراغ زندگی چند هنرمند درجه یک و پیشکسوت را خاموش کرده است. مرحوم پرویز پورحسینی تازه ترین قربانی این قاتل مرموز است که در فاصله کوتاهی از درگذشت دو هنرمند دیگر تراز اول کشورمان تسلیم آن شد.

کرونا کدام هنرمندان را از ما گرفت؟

استاد پرویز پورحسینی دو هفته با این بیماری جنگید و در حالی که خبر  بهبودی وضع عمومی این هنرمند شنیده می شد در کمال ناباوری تسلیم ویروس منحوس کرونا شد و در 79 سالگی به رحمت ایزدی پیوست.

پورحسینی متولد شهریور ۱۳۲۰ و دانش آموخته بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در عرصه تئاتر در آثار کارگردان‌های مطرحی همچون پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت.

وی همچنین در عرصه تصویر نیز در فیلم‌هایی چون «کمال‌الملک» علی حاتمی، «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ نیا، «باشو غریبه‌ای کوچک» بهرام بیضایی، «روز فرشته» بهروز افخمی، «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، «شب حادثه» سیروس الوند و «طلسم» داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخته بود.

پورحسینی در حوزه تلویزیون نیز در مجموعه‌های مختلفی از جمله «مختارنامه» داود میرباقری، «بی گناهان» احمد امینی، «سرزمین کهن» کمال تبریزی و «میکائیل» سیروس مقدم حضور داشته است. آخرین تجربه تلویزیونی این بازیگر با سابقه در مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» علی غفاری رقم خورد.

*چنگیز جلیلوند؛ صدای ماندگار هنر دوبله

استاد چنگیز جلیلوند هنرمند صاحب نام هنر دوبله هم قربانی بیماری نفسگیر کرونا شد. وی که صدای ویژه و استثنایی داشت خاطرات سه نسل را با دوبله بیش از ۸۰۰ فیلم ایرانی و ده ها فیلم خارجی رقم زده بود.

چنگیز جلیلوند هنرمندی همه فن حریف بود. در مدیر دوبلاژی، دوبلوری و بازیگری سینما و تلویزیون موفق بود. او که کار دوبله را از دهه ۱۳۴۰ آغاز کرده‌بود و صدای‌اش پیش‌از انقلاب با سخن‌گفتن به‌جای محمدعلی‌ فردین، بهروز وثوقی و ناصر ملک‌مطیعی به گوش اهالی سینما می رسید توانست به محبویت بسیاری دست پیدا کند.

مارلون براندو و پل نیومن بازیگران سرشناس هالیوود و سلمان‌خان، ستاره سینمای بالیوود هند، هم با صدای جلیلوند شناخته می‌شدند. 

جلیلوند پس‌از انقلاب و تا ۱۳۷۷ در آمریکا می‌زیست اما به ایران برگشت و کار دوبله و بازیگری را از سر گرفت. 

 آخرین کار وی به عنوان‌ بازیگر سریال الف سلمان فارسی به کارگردانی مهدی میر باقری بود که چند ماه پیش در جزیره قشم در نقش کشیش مسیحی ظاهر شد.


*کامبوزیا پرتوی؛ هنرمند محبوب کودکان و بزرگسالان

کرونا به راستی غمبار است. کامبوزیا پرتوی که یکی از هزاران قربانی اوست، در مصاحبه ای گفته بود آنچه مرا اندوهگین می کند مرگ نیست بلکه کارهای است که بارها در ذهنم ساخته ام و هنوز آنها را بر روی کاغذ نیاورده و یا جلوی دوربین نبرده ام.

کامبوزیا پرتوی متولد رستم آباد رشت بود و تحصیلات دانشگاهی در رشته هنر را ناتمام رها کرده بود. وی ۴ بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای من ترانه ۱۵ سال دارم، کافه ترانزیت، فراری و کامیون از جشنواره فیلم فجر شده بود و از این نظر رکورددار است.

مرحوم کامبوزیا پرتوی در نوشتن فیلمنامه فیلم محمد(ص) با مجید مجیدی هم‌همکاری کرده بود.

کارگردان کافه ترانزیت و گلنار ۴ آذر ماه در بیمارستان دی تهران تسلیم ویروس کرونا شد.


* کریم اکبری مبارکه؛ بازی مثبت در یک نقش منفی

کریم اکبری مبارکه که در ۶۸ سالگی با بیماری کرونا جهان را ترک کرد، بازیگری تحصیلکرده بود که در دنیای تئاتر مورد توجه کارگردانان صاحب نام آن بود.

سریال امام علی نقطه عطف آشنایی مردم با این هنرمند بی حاشیه بود وی در این سریال فاخر در منفی ترین نقش آن به استادی ظاهر شد. ابن ملجم سریال امام علی علاوه بر بازی برای داود میرباقری در سریال مختارنامه در یزد گرد سوم بهرام بیضایی هم به ایفای نقش پرداخته بود.

مرحوم مبارکه متولد شهر قم و فارغ التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و به تدریس در این حوزه هم می پرداخت. صورت زخمی آخرین نقش او در سریال تلویزیونی بچه مهندس بود.

*مجری راستگوی تلویزیون

ححت الاسلام راستگو مجری محبوب دهه ۶۰ کودکان در تلویزیون بود. این روحانی کوتاه قد و شیرین سخن که با اجرای متفاوت و با گچ و تخته به اجرا برای کودکان می پرداخت هم توسط کرونا گلچین شد.

حجت الاسلام محمد حسن راستگو متولد شهر مشهد بود. وی سال‌ها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه و همچنین به مدت ۳۵ سال اجرای برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای کودکان را برعهده داشت. 

حجت الاسلام راستگو در هنگام فوت، ۶۷ سال داشت.

*سیروس گرجستانی  شهریار خوش لهجه

یکی از منتقدان در وصف استاد سیروس گر جستانی نوشته بود، او توانست با همت و سعی قائم به تلاش خود پله های پیشرفت را طی کند و در خارج از حلقه های تسهیلگر به مقام ارجمند هنری خود برسد.

سیروس گرجستانی از نقش های جدی تا کمدی را به خوبی بازی میکرد و برای مخاطب باور پذیر بود.

نقش دوره پیری استاد شهریار در مجموعه شهریار یکی از این نقش عای ماندگار او بود.

استاد گرجستانی را هم ویروس مهلک کرونا از حامعه هنری ما گرفت.

  خسرو سینایی در پی راز مرگ صادق هدایت

استاد خسرو سینایی  کارگردان صاحب سبک سینمای ایران که دارای کارنامه درخشانی است هم به دلیل ابتلای به کرونا در بیمارستان امیر اعلم تهران در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

عروس آتش و گفتگو با سایه که تلاشی برای رمزگشایی از زندگی  ومرگ صادق هدایت است از جمله آثار این سینماگر است. 

کیومرث درم بخش مستند ساز و عکاس ، سیامک شایقی فیلمساز، سوسن تسلیمی بازیگر، احمد پور مخبر بازیگر ، ماه چهره خلیلی و منوچهر طیاب مستند ساز هم یا به علت کرونا و یا در ایام شیوع این ویروس از ما گرفته شدند و شرایط دشوار کرونایی مانند مانع از برپایی مراسم یاد بودی در خورشان شد.

 

دیدگاه کاربران

دارا۱۷۰۶۱۲۴۱۰:۱۱:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۸
استاد اکبر عالمی را فراموش کردید
ناشناس۱۷۰۶۱۶۵۱۰:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۸
روحشان شاد
ناشناس۱۷۰۶۱۹۶۱۰:۴۶:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۸
پزشکان محترمی که در این خصوص اطلاعاتی دارند لطفا" اعلام فرمایند چرا بعد از 15 روز جنگیدن با کرونا در حالی که حال مریض رو به بهبودی می رود یک دفعه از دنیا می رود .؟ یکی از همکاران بنده هم دقیقا" این مورد برایش پیش اومد بعد از 15 روز در حالی که گفتند حالش خوب شده و فردا قراره ترخیص بشود ولی فردا در کمال تعجب شنیدیم که به رحمت ایزدی پیوسته است .
ناشناس۱۷۰۶۲۹۸۱۱:۳۳:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۸
سوسن تسلیمی ؟! کی گفته ؟! اشتباهه
ناشناس۱۷۰۶۵۱۵۱۲:۵۰:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۸
سوسن تسلیمی که فوت نکردند
ناشناس۱۷۰۶۵۶۱۱۳:۰۴:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۸
سوسن تسلیمی زنده است. خبر را اصلاح کنید
ناشناس۱۷۰۶۹۵۹۱۵:۵۱:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۸
همه بالای شصت سال ،یه قدر دانی کوچک هم نکردند از این هنرمندان خوبمان
عوام۱۷۰۶۹۷۹۱۶:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۸
نمیدونم چرا، ولی با خوندن این مان و دیدن عکسهای این بزرگواران، یکهو دلم بد جوری گرفت. شاید تا این لحظه این جور این بلای کرونا رو درک نکرده بودم. شاید هم یاد خاطرات دوران بچگی و جوونیم افتادم، اون روزهای دهه شصت که فقط دوتا کانال یک و دو رو داشتیم و تمام هفته منتظر مینشستیم تا یک فیلمی یا برنامه سرگرم کننده‌ای از این کانالها پخش بشه که معمولا حاصل کار این بندگان خدا بود، یا یواشکی فیلمای قدیمی و دوبله که خیلیاشون با صدای مرحوم جلیلوند بود رو روی بتاماکس ببینیم. اون روزها که با اینکه جنگ بود و جیره بندی ولی صفا و‌صمیمیت داشتیم و دل خوش. البته جا داره از استاد اکبر عالمی هم اینجا یاد کنیم که برنامه «آن روی سکه» ایشون یکی از سرگرم‌کننده‌ترین برنامه‌های اون روزها بود. روح همشون شاد خدا انشالله این بلا رو‌ از سر همه مردم دنیا بالاخص مردم خوب کشورمون ایران، کم کنه
ناشناس۱۷۰۷۰۵۶۱۷:۰۵:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۸
استاد گرجستانی سکته کردن.
ناشناس۱۷۰۷۱۲۶۱۸:۰۰:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۸
سوسن تسلیمی رو فکر کنم اشتباهی نوشتید.
ناشناس۱۷۰۷۲۴۱۱۹:۴۰:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۸
سوسن تسلیمی!؟ مطمئنید!!؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین