افراسیابی: برخی‌ها در فضای مجازی به دنبال مچ گیری هستند/ در مواجهه با انتقادها راه درست را پیدا کنیم

گروه فرهنگی الف،   3990907054

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، گفت: خواهشی که از مردم دارم این است که در مواجهه با اشتباه ها و انتقادها راه درست را برای رفع خطا و اشتباه پیدا کنند. اگر راه درست برای رفع خطا و اشتباه پیدا شود آن اشتباه برطرف می شود و اگر نه ما فقط به آن اشتباه دامن می زنیم بدون اینکه هیچ نتیجه مثبتی بگیریم.  

به گزارش فارس، «محمد صادق افراسیابی» معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، در تحلیل و بررسی قسمت ۱۵ مجموعه تلویزیونی «چای نت» با موضوع رعایت ادب و متانت در پاسخگویی به اشتباهات، گفت: یادم هست چند سال پیش خانم کارشناسی در یکی از شبکه‌های استانی مطلبی گفت، صرف نظر از اینکه این مطلب درست بوده یا نه باعث شد تعداد زیادی از مردم ویدئوی صحبت های او را در فضای مجازی همراه با مطالب تمسخرآمیز منتشر کنند.

وی ادامه داد: واقعا آیا ما دقت کردیم که بازنشر این ویدئو همراه با طعنه ها و کنایه های تمسخر آمیز چه لطمه‌ای ممکن است به فرد در جامعه بزند؟ فارغ از اینکه ممکن است مطلبی که می‌گویم درست باشد یا نه نوع رفتار دیگران هم خیلی مهم است که ما حتی راجع به مواردی که ممکن است اشتباه باشد نباید خودمان برخوردهای نادرست را تکرار کنیم.

** راه پاسخگویی به اشتباهات، تمسخر کردن نیست

افزاسیابی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در این باره بیان داشت: خداوند روی این موضوع تأکید های فراوانی در قرآن کریم داشته است. مثل آیه الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس یعنی وقتی یک فردی اگر حتی اشتباهی مرتکب شد، نباید طوری باشد که ما او را مورد هجمه خاص قراردهیم. راه پاسخگویی به اشتباه این است که ما اشتباه را با پاسخ درست و منطقی رفع کنیم نه با تمسخر و ابراز خشونت به شکل آشکار و پنهان.

** در فضای مجازی به دنبال مچ گیری هستند!

افراسیابی افزود: همچنین خداوند در آیه ۴۴ سوره بقره می فرماید: «اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم» به این معنی که آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خودتان را فراموش می کنید؟ واقعیت این است که در فضای مجازی خیلی ها دنبال مچ گیری هستند و کسب و کارشان این است که نقطه ضعفی از دیگران پیدا کنند و آن را برجسته کنند و همین را ابزاری قرار دهند برای پیدا کردن فالوور. البته به این افراد اینفلوئنسر می گویند. بعضی از اینفلوئنسرها کارشان این است که با مچ گیری ضعف های دیگران را برجسته می‌کنند و بعد از این طریق کسب درآمد می کنند.

 معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال،‌گفت: این افراد قطعا دلسوز جامعه نیستند و ما باید مراقب باشیم که خودمان دچار این آسیب نشویم و مراقب باشیم طوری نشود که ما به خاطر اینکه یک داور در یک بازی دوستانه یا رسمی فوتبال اشتباهی در قضاوت خود مرتکب شد به صفحه شخصی او هجوم ببریم!

** آبروی افراد را در فضای مجازی نبریم

وی ادامه داد: مراقب باشیم وقتی این کار را انجام می دهیم در اصل با آبروی آن فرد بازی می کنیم.  
آیا فکر کردیم چه اتفاق هایی در خانواده های این داور و افرادی که هرطور می خواهیم درباره شان صحبت می کنیم، رخ می دهد؟ اعتباری که این فرد به عنوان یک پدر برای فرزندانش دارد چه می شود؟ 
این مراقبت ها بسیار مهم است. اگر فردی اشتباهی مرتکب شد همیشه راه پاسخ دادن به آن اشتباه این نیست که با بدترین نحو و بدترین بیان و کنایه آمیز و طعنه آمیزترین شیوه ها اشتباهش را بررسی کنیم. بلکه گاهی اوقات باید به سراغ مرجع تخصصی برویم. اگر او داور هست سراغ فدراسیون برویم اگر معلم است و اشتباهی مرتکب شده یا حرفی به اشتباه زده اول باید به او تذکر دهیم. 

افراسیابی همچنین با بیان اینکه نباید همیشه یک اشتباه را عمومی کنیم افزود: اگر معلمی در کلاسی به اشتباه صحبتی کرده و پدر و مادر شاگردش از این اشتباه خبر دار می شوند نباید با آبروی این معلم در فضای مجازی بازی کنند. ابتدا باید با خود معلم صحبت کرد و بعد موضوع را با مدیر مدرسه در میان بگذارم و در نهایت اگر به نتیجه نرسید باید به آموزش و پرورش مراجعه کرد و دست آخر می توانند شکایت کنند.

وی در ادامه نیز عنوان داشت: گاهی اوقات عمومی شدن برخی اشتباه ها نه تنها به رفع آن ایراد ختم نمی شود بلکه باعث می شود فقط آبروی آن شخص برود‌ و هیچ اتفاق مثبتی هم نمی افتد. بنابراین خواهشی که از مردم دارم این است که در مواجهه با اشتباه ها و انتقادها راه درست را برای رفع خطا و اشتباه پیدا کنند. اگر راه درست برای رفع خطا و اشتباه پیدا شود آن اشتباه برطرف می شود و اگر نه ما فقط به آن اشتباه دامن می زنیم بدون اینکه هیچ نتیجه مثبتی بگیریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین