آیا واکسن‌های کرونا به روند صعودی طلا خاتمه دادند؟

گروه اقتصادی الف،   3990907032

قیمت طلا با امیدواری سرمایه گذاران به پایان همه گیری ویروس کرونا تحت تاثیر اخبار مثبت از ساخت واکسن‌های موفق برای کووید ۱۹ و سرازیر شدن سرمایه ها به سوی داراییهای پرریسک، از اوج اخیرش فرود آمده است.

به گزارش ایسنا، برخی از تحلیلگران معتقدند که طلا به اوج قیمتش رسیده است اما برخی دیگر می گویند طلا همچنان برای مدتی فضا برای افزایش قیمت دارد.

طلا همواره یک پناهگاه امن دارایی به شمار رفته و سرمایه گذاران در شرایطی که همه گیری ویروس کرونا صدمات سنگینی بر پیکر اقتصاد جهانی وارد کرد، میزان بالایی از این فلز ارزشمند را خریداری کردند. این خریدها قیمت اونس طلا را از ۱۵۰۰ دلار در ژانویه به رکورد ۲۰۷۲ دلار در اوت رساند و موسسات و بانکهایی نظیر بانک امریکا پیش بینی کردند قیمت اونس طلا بزودی به ۳۰۰۰ دلار می رسد. اما اعلام ساخت چندین واکسن موثر کووید ۱۹ در ماه جاری، انتظارات برای بهبود اقتصادی را تقویت کرده و باعث سقوط اونس طلا به ۱۸۰۰ دلار شد.

کارستن منکه، تحلیلگر گروه بانکی جولیوس بائر در این باره گفت: بازارهای طلا و نقره نفس کم آورده اند. همان طور که انتظار می رود ادامه بهبود فضای اقتصادی در سال آینده باعث ضعیف شدن تقاضا برای دارایی امن شده است.

طبق اعلام بانک امریکا، سرمایه گذاران در هفته منتهی به ۱۸ نوامبر، چهار میلیارد دلار سرمایه از صندوقهای طلا خارج کردند. این بانک از هدف قیمت ۳۰۰۰ دلار برای اونس طلا دست کشید.

تغییر دورنمای طلا در نسبت ارزش طلا به مس که یک فلز صنعتی است و با رشد اقتصادی تقویت می شود، منعکس شده است. نسبت ارزش طلا به مس از ۱۱۰۰۰ در آوریل به ۸۰۰۰ کاهش پیدا کرده است.

بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا بالاتر رفته است زیرا سرمایه گذاران به فروش اوراق قرضه پرداخته اند که یک دارایی امن دیگر به شمار می رود. این امر ممکن است جذابیت سرمایه گذاری در طلا را کمتر کرده زیرا این فلز دارایی بدون بازدهی بوده و وقتی که اوراق قرضه بازدهی ندارند، محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

به گفته تحلیلگران شرکت مک کواری، حتی با در نظر گرفتن نرخ تورم هم بازده اوراق قرضه رشد بیشتری پیدا می کند و اونس طلا به اوج قیمت خود رسیده است و تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۵۵۰ دلار کاهش پیدا می کند.

با این وجود، بسیاری از تحلیلگران تصور می کنند که طلا هنوز فضا برای صعود به قیمت بالاتر دارد. بانک امریکا با وجود این که قیمت مورد پیش بینی برای اونس طلا را تعدیل کرده اما کاملا بدبین نشده است و همچنان انتظار دارد اونس طلا در سال میلادی آینده به بالای ۲۰۰۰ دلار صعود کند و در فاصله سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ در محدوده ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ دلار قرار گیرد.

تحلیلگران سیتی بانک هم انتظار دارند میانگین قیمت اونس طلا در سال ۲۰۲۱ به ۲۱۰۰ دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۲۲۰۰ دلار برسد.

بر اساس گزارش رویترز، اوله هانسن، تحلیلگر بانک ساکسو اظهار کرد بانکهای مرکزی احتمالا نرخهای بهره را پایین نگه خواهند داشت که بازده اوراق قرضه را محدود می کند و تزریق نقدینگی به سیستم مالی، تهدید تورم را افزایش داده است که می تواند تقاضا برای طلا را تقویت کند. وی در ادامه افزود: واکسن می تواند ویروس را بکشد اما کوهی از بدهی را از بین نمی برد. دلار با بهبود اقتصاد جهانی، ضعیفتر می شود و طلا را برای خریداران در خارج از آمریکا ارزانتر می کند.

طلا در مسیر ثبت سومین کاهش هفتگی متوالی قرار دارد و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۳.۳ درصد کاهش داشته است. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۸۰۷ دلار و ۸۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۸۰۶ دلار ایستاد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین