قیمت لاشه خودرو خارجی برابر نرخ تولیدات داخلی!

گروه اقتصادی الف،   3990906050 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خبر عجیبی که در چند روز اخیر در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، موضوع فروش لاشه ماشین‌های خارجی از کار افتاده و فرسوده برابر با قیمت‌ خودروهای تولید داخل است.

آرمان‌ملی درباره قیمت خودرو گزارش داده است: خبر عجیبی که در چند روز اخیر در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، موضوع فروش لاشه ماشین‌های خارجی از کار افتاده و فرسوده برابر با قیمت‌ خودروهای تولید داخل است. برای مثال لاشه ماکسیما مدل ۸۲ با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان یا سانتافه ۲۰۰۹، ۳۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته این قیمت‌ها بستگی به وضعیت خودرو هم دارد و می‌تواند گران‌تر باشد. به عبارت دیگر گران شدن نرخ خودرو سبب شده تا برخی از مردم به تصور اینکه خرید لاشه ماشین به صرفه‌تر از نو یا دست دوم آن است اقدام به چنین معامله‌ای کنند، غافل از اینکه به فرض تعمیرات اساسی آنها، هیچکدام کیفیت و توانایی روز اول را ندارند و در عین حال به شدت هم خطرآفرین خواهند بود. این در حالی است که خیلی از فعالان حوزه خودرو اعتقاد دارند که اگر قیمت‌ها در بازار خودرو سر و سامان نیابد، احتمال اینکه استقبال از چنین مواردی دو چندان و قیمت اسقاطی‌ها بیش از این شود، وجود دارد. در واقع مردم به دلیل عدم توانایی خرید ناگزیرند تا به چنین معاملاتی روی بیاورند و به طور حتم فروشنده سوء‌استفاده‌گر هم بدش نمی‌آید تا آهن‌پاره بنجل از رده خارج شده را با قیمت گزاف به فروش رساند. گفتنی است در طول چندماه اخیر و به تبع افزایش قیمت سنگین خودرو آش بازار خیلی از این افراد شور شد.

گران شدن ۱۰۰ درصدی قیمت خودرو در کمتر از سه ماه شرایطی را به وجود آورد که بسیاری از خریداران قید انجام معامله را زدند و عطای سوار شدن بر ماشین جدید را به لقایش بخشیدند. به عبارت دقیق‌تر نرخ خودروهای داخلی و خارجی در بازه زمانی مذکور از ۱۰۰ میلیون تا چهار میلیارد تومان هم افزایش یافت و بسیاری از کارشناسان دلایل متعددی را همچون نوسان نرخ ارز، عدم تولید و سودجویی برخی واسطه‌گران را برای این گرانی افسارگسیخته، موثر دانستند. در این میان گرچه همه ما در این روزها به انتشار اخبار عجیب و غریب عادت کرده‌ایم، اما انتشار خبری مبنی بر گران‌تر شدن لاشه خودروهای فرسوده خارجی بیشتر از نرخ خودروهای داخلی نشان‌ دهنده آن است که ماهی گرفتن‌ها از آب گل آلود در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، تمامی ندارد.

بر اساس گزارش‌های میدانی در برخی بازارها لاشه خودرو خارجی گران‌تر از خودروهای صفر داخلی خرید و فروش می‌شود. از طرفی خریداران اذعان دارند نو کردن لاشه یک خودرو از کار افتاده خارجی به صرفه‌تر از خرید نو همان خودرو خواهد بود. باید بگوییم وضعیت آنها به شکلی است که از بدنه برخی خودروها چیزی نمانده، مدل برخی‌ها هم قدیمی و برخی هم چنان درهم فرورفته که باید به اندازه یک ماشین صفر برای درست شدن آن هزینه کرد. اما نکته قابل تامل آن است خودروهای فرسوده‌ای که چند سال است به دلایل مختلف دیگر از رده خارج شده‌اند با تعمیرات تا چه میزان بازدهی خواهند داشت! همچنین لازم به ذکر است قبل‌تر در مورد انتشار برخی آگهی‌های عجیب مطلبی را منتشر کردیم که این مورد (فروش لاشه خودروهای فرسوده را نیز می‌توان یکی از موارد جدید دانست) به طوریکه با فاصله کمتر از چند ساعت پس از انتشار، مشتری پیدا می‌شود. گفتنی است خریداران لاشه خودروها هم مراکز اسقاط هستند و هم خریداران معمولی که با سر و سامان دادن به شکل آنها به دنبال استفاده شخصی هستند و دیگر آنکه ارزش لاشه خودرو هم متناسب با قیمت خودرو تعیین می‌شود و قیمت‌های اسقاط در بازار آزاد و مراکز اسقاطی که از تسهیلات دولتی استفاده می‌کنند، متفاوت است، به عبارتی دیگر اگر از تسهیلات دولتی استفاده کنند نرخ لاشه آن با توجه به قیمت روز خودرو محاسبه می‌شود. در این میان لاشه خودروهای خارجی با قیمت خودروهای ایرانی صفر برابر و حتی بیشتر هم خرید و فروش می‌شود. برای مثال لاشه ماکسیما مدل ۸۲ را با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان می‌فروشند یا سانتافه ۲۰۰۹ را ۳۲۰ میلیون تومان می‌فروشند. البته این قیمت‌ها بستگی به وضعیت خودرو هم دارد و می‌تواند گران‌تر باشد. بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، مسئول یکی از مراکز اسقاط هم در این خصوص اشاره کرد: «با این وضعیت خودرو در بازار برای مردم به صرفه است که خودرو از کارافتاده را نو کنند. مشتری داشتیم که خودروهای از کار افتاده خود را به ما نفروخته و آن را نو کرده و فروخته است.» همچنین در مورد توقف اقساط خودرو در کشور نیز محمدجواد نصراللهی، مدیرسامانه ملی اسقاط، افزود: «فرایند اسقاط خودرو در کشور از سوی مراکز اسقاط خودرو تقریبا متوقف شده است. از سال ۹۷ که واردات خودرو ممنوع شده این فرآیند کند شد؛ به اندازه‌ای که از ۲۱۵ مرکز اسقاط خودرو در کشور تقریبا ۱۵ مرکز کار می‌کنند.» او در ادامه اضافه کرد: «در حال حاضرحدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده در کشور تردد دارد. طی سه سال آینده اگر خودروها اسقاط نشوند سالانه رقمی بیش از یک میلیون به تعداد آنها افزوده می‌شود. او با اشاره به اینکه مردم دیگر تمایلی به اسقاط ندارند، گفت: «سرعت اسقاط خودرو کند است، به گونه‌ای که از ابتدای سال ۹۹، تعداد ۳۰ هزار خودرو از رده خارج شده است. بازار خرید و فروش آزاد خودروهای از کار افتاده و تصادفی در فضای مجازی اما داغ است، خودروهای از نفس افتاده‌ای که جدای از آلودگی محیط زیستی، ته دلتان را خالی می‌کند که روزی میان جاده‌ها چرخش بایستد یا موجب خطر و تصادف شود.» در این میان، نکته اصلی فرصت‌طلبی برخی فروشندگان است که با قیمت‌های سر به فلک کشیده خودروهای داخلی و خارجی سعی دارند تا ماشین‌های از رده خارج شده را با قیمت‌های هنگفتی به مردم بفروشند. جدا از آن به فرض تعمیرات اساسی، کیفیت آنها هرگز مانند روز اول نمی‌شود و همانطور که اشاره شد خطر تصادف و مرگ را دو چندان خواهند کرد و انتظار می‌رود نظارت مسئولان بر چنین مواردی دو چندان شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۴۵۲۵۰۱:۴۸:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۷
رهبری فرمودند اگر نفت دست خارجی ها بود آن را در بطری به ما می فروختند. امروز خودرو در داخل همان حکایت است
ناشناس۱۷۰۴۵۸۰۰۶:۵۷:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۷
خودرو ساز بهتر بگم آشغال ساز داخلی الان میگه چرا من خودرو گران نکنم
علی۱۷۰۴۵۸۹۰۷:۱۶:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۷
شاید لاشه خودروخارجی از نظر توانایی فنی بروز تر ازماشین های کنونی داخلی است که با تعمیرات به شرایط داراشدن معاینی فنی میرسد که برای استفاده از آن مشکلی ندارد !
علی۱۷۰۴۶۴۳۰۹:۰۰:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۷
..لاشه مهم نیست، اوراق مالکیت خودرو خارجی هست که مهمه، و قیمت داره، شما با یه سند مثلا سانتافه ۲۰۱۸ و یک لاشه سوخته میتونید یه سانتافه دست دوم از عراق قاچاقی و بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کنید، احتمالا به قیمت زیر ۵۰۰ ملیون، بعد کافیه شماره شاسی و موتور را یا قانونا تو اسناد یا غیر قانونی تو خودرو تغییر بدی، اون وقت یه ماشینی داری که ۲ میلیارد میارزه.
محمد رضا م۱۷۰۴۶۵۸۰۹:۲۰:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۷
سلام ، با توجه به وضعیت قیمت خودرو، الان بهترین فرصت برای دولت است تا بدون یک ریال بار مالی خودروهای فرسوده را از رده خارج کند . فقط کافیه اعلام کنند که دارنده خودرو ی فرسوده بدون قرعه کشی مجاز به دریافت خودرو ی نو می باشد
ناشناس۱۷۰۴۶۹۸۱۰:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۷
خیابانهای کوبا بهشت کلکسیون داران ماشینهای عتیقه است . چون ماشینهای امریکایی 60 سال پیش در آن مانند اینکه همین دیروز تولید شدند استفاده می شود. حالا ایران هم شده است کوبا..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین