شفاف‌سازی نائب رئیس مجلس در مورد تخلفات بورسی/حضور برخی ذینفعان در شورای عالی بورس!

گروه اقتصادی الف،   3990906049 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لیست ۵۰ موسسه متخلف که عمدتا شرکتهای حقوقی هستند، توسط شورای عالی بورس اعلام شده است، گفت: خوشبختانه بورس بازاری کاملاً شفاف است و اطلاعات و آمار آن کاملاً قابل رسیدگی است.

شفاف‌سازی نائب رئیس مجلس در مورد تخلفات بورسی/حضور برخی ذینفعان در شورای عالی بورس!

به گزارش تسنیم، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در  پاسخ به سوالی در خصوص نتیجه جلسات برگزار شده در باره بورس گفت: قاعدتاً ما نباید به بازاری مانند بورس ورودکنیم اما در جایی که احساس می کنیم در حال تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی امنیتی است از زاویه حفاظت از کلیت جامعه و منافع افراد ضعیف و خرد باید وارد ماجرا شویم.


وی افزود، بورس در حال رشدی بود که در آن زمان کارشناسان مربوطه مرتباً هشدار می‌دادند که این رشد نقطه سقوطی خواهد داشت و و این موضوع تبدیل به یک فکر غالب شده بود ولی ما دیدیم کسی اقدامی در این خصوص انجام نداد. حتی رئیس سابق بورس نیز تغییر پیدا می‌کند و مصوباتی که اعلام کرده بود هم لغو می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: پس از آن شاهد این بودیم که پیش بینی ها درست از آب درآمد و مسئولین مربوطه هم کاری انجام نمی‌دهند در این جا بود که مجبور شدیم وارد موضوع شویم و برای آنکه به جمع بندی برسیم چندین جلسه برگزار شد تا با ذینفعان مختلف گفتگو کنیم تا مشخص شود مشکل کجا بوده است.

وی تاکید کرد، بورس یک مرکز تصمیم سازی به نام شورای عالی بورس دارد، شورای عالی بورس نیز با توجه به این موضوعات به این جمع‌بندی رسید و ابلاغیه صادر کرد. اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که حقوقی‌ها که اکثراً وابسته به دولت هستند 90 درصد بازار را در اختیار دارند و در طرف دیگر ما 20 میلیون کد بورسی مربوط به اشخاص حقیقی داریم که در هیجان بازار وارد شدند و نظام کنترل‌گر ما آنها را به درستی راهنمایی و کنترل نکرد.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه شرکت‌های حقوقی در سقف قیمت سهام های خود را فروختند، گفت: قصد این شرکت ها این بود که در بالاترین قیمت سهام خود را بفروشند و سپس در کف بازار خرید سهام انجام دهد که در نتیجه این اقدام، عموم مردم متضرر شدند.

* دولت یکی از ذینفعان بازار سرمایه است

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای جبران کسری بودجه این اقدام را انجام داده است گفت: به نظر بنده مجموعه ذینفعان بازار از این موضوع سود می‌بردند. در این موضوع نیز دولت یکی از عواملی بود که سود می‌برد اما تنها دولت نبود و مجموعه شرکت‌های حقوقی نیز شامل این سود می‌شدند.

* سازمان بورس جدیتی در برخورد نداشت/حقیقی‌ها باید به شورای عالی راه پیدا کنند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تخلف در این مورد محرز شده است، گفت: در نتیجه ما دو اقدام را آغاز کردیم، یکی آنکه از مصوبات شورای عالی بورس حمایت کردیم که مقاومت‌هایی نیز در برابر آن وجود داشت. متأسفانه سازمان بورس نیز جدیت لازم را نداشت و پس از پیگیری های مداوم و ورود دادستان تهران به موضوع، مسئله را جدی گرفتند و تازه در هفته اخیر سازمان بورس برخی از متخلفان را اعلام و با آنها برخورد کرد.

وی افزود، در حال حاضر یک لیستی از 50 موسسه متخلف که اکثراً شرکت‌های حقوقی و دارای سرمایه بزرگ هستند به دادستانی ارائه شده تا با آنها برخورد شود. در ابتدا معاونت حقوقی سازمان بورس باید با این موسسات برخورد کند و دادستانی نیز اعلام کرده که با این موسسات تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور برخورد خواهد کرد. البته مقاومت در این زمینه وجود دارد و این لیست قرار بود یک ماه و نیم پیش ارائه شود. البته در حال حاضر داداستانی اعلام کرده که هنوز این لیست به دست آنها نرسیده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خود شورای عالی بورس شامل ذینفعانی است که که به عنوان کارگزار برخی شرکت‌های حقوقی عمل می‌کنند به همین دلیل ما به دنبال طرحی هستیم که افراد حقیقی حاضر در بورس (شامل 20 میلیون نفری که کد بورسی دارند) نیز یک تشکل در بورس داشته باشند و همچنین دو نماینده در شورای عالی بورس داشته باشند تا بتوانند از حقوق افراد حقیقی نیز دفاع کنند.

* شرکت‌هایی که با عرضه سنگین باعث ریزش بازار شدند مشخص هستند/ دادستانی و معاونت حقوقی سازمان بورس می‌توانند ورود کنند

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد برخورد ناکافی با متخلفان گفت: خوشبختانه بورس بازاری کاملاً شفاف است و اطلاعات و آمار آن کاملاً قابل رسیدگی است. زمان نیز بر روی آن تاثیری نمی گذارد. در روز سه‌شنبه اخیر که بازار سبز شده بود، در ساعت خاصی بعضی از حقوقی‌ها اقدام به درست کردن صف فروش کردند و باعث ریزش بازار شدند.

وی در ادامه تاکید کرد، کاملاً مشخص است که در چه ساعتی و کدام حقوقی وارد شده و با عرضه سنگین باعث ریزش بازار شده است. این بدین معناست که حتی پنج شرکت حقوقی که این کار را تا آخر ساعت اداری انجام دادند کاملا مشخص هستند. در این جا هم معاونت حقوقی سازمان بورس می‌تواند ورود کند و هم برای دادستانی موضوع روشن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است، به این دلیل که بازار کاملا شفاف است نقش هر کدام از افراد، موسسات و کسانی که در بازار مداخله کردند و مداخله آنها باعث اخلال در نظام اقتصادی شده است روشن و قابل بررسی است.

وی افزود، حقوقی ها را باید به عنوان شرکت های فولاد، بانک، تامین اجتماعی و در واقع 90 درصد اقتصاد کشور ببینیم و این شرکت‌ها نهادهای قدرتمند اقتصادی هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۳۳۹۹۱۳:۰۴:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۶
سود های کلان که از ریزش سنگین بورس به کدهای معاملاتی خاص رفته مشخص است لطفا از قوه قضاییه بخواهید حساب های آنان را رسیدگی و مسدود کنند
ناشناس۱۷۰۳۶۶۶۱۴:۵۸:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۶
لطفا طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را عملیاتی کنید تفحص از بانک مرکزی در مجلس دهم تصویب شد ولی عواملی خاص از دولت و مجلس نگذاشتند عملیاتی شود
ناشناس۱۷۰۳۴۱۸۱۳:۱۳:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۶
مجلس انقلابی پیگیر اجرایی شدن قانون از کجا آورده ای و مشروعیت سنجی اموال باشند قانونی که قبلا تصویب شده جامع و فراگیر نمی باشد و حتی اجرا هم نشده لطفا یک قانون فراگیر تصویب و اجرای انرا حتما از مجریان مربوطه بخواهید
ناشناس۱۷۰۳۴۶۲۱۳:۳۴:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۶
دخالت شما در بورس نتیجه عکس میده
ناشناس۱۷۰۴۲۶۳۲۱:۲۲:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۶
اصولا باید دست حکومتی ها و دولتی ها و نظامیان را از بورس قطع کرد تا بازار به حیات طبیعی خود برگردد. کجای دنیا در بورس حقوقی داریم؟!
ناشناس۱۷۰۳۸۴۸۱۶:۲۰:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۶
هر چی میکشیم از دست دولت و شرکت های دولتی می کشیم. ته مانده جیب مردم هم رحم نکردی کلیدساز. خدا ازتون نگذره با بدترین دولت و ..
ناشناس۱۷۰۳۹۵۹۱۷:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۶
شفافیت قیمت خودرو شفایت ارای مجلس شفافیت قیمت دلار شفافیت قیمت مسکن شفافیت سکه شفافیت بورس آقا تو رو خدا بس کنید ملت دیگه تحمل این همه شفافیت را ندارند اگر همینجور ادامه بدهید مردم مجبور می شوند برای جلوگیری از شفاف زدگی عینک آفتابی بزنند
ناشناس۱۷۰۳۹۶۴۱۷:۳۲:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۶
سلام نیت آقای قاضی زاده خیر است منتهی به نظر من باید اقتصاددانان مجلس بخصوص آقای دکتر پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی هم به کمک ایشان بیایندکه در این زمینه بورس تخصص هم داشته باشند
ناشناس۱۷۰۴۱۲۳۱۹:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۶
فكر كنم منظور شما اين است كه با كمك هم فقط حرف بزنيد. والا اين دوستان سالهاست كه فقط حرف ميزنند و عملي از اينها بر نميآيد.
ناشناس۱۷۰۴۵۲۳۰۱:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۷
مشکلات امروز ثمره تلاش آقای پورابراهیمی است
ناشناس۱۷۰۴۱۳۲۱۹:۲۷:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۶
جناب‌نایب رییس مجلس مثلا حالا که فهمیدی وقایع بورس میتوانی چکار کنی مردم را فریب دادن شما حالا متوجه شدی ..
ناشناس۱۷۰۴۲۶۷۲۱:۲۶:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۶
آقای قاضی زاده هاشمی آیا می دانید بخش عمده صنایع بزرگ، پتروشیمی و معادن و .. دست کدام ارگانهای معروف است. بی خود آدرس اشتباه به ملت ندهید..
حسین۱۷۰۴۳۱۱۲۱:۴۹:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۶
اینم منطق اصلاح طلبان! یغماگری دربورس علی برکت
ناشناس۱۷۰۴۴۲۲۲۳:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۶
وزیر اقتصاد و رییس جمهور مهمترین متخلفان هستند!!!!
ناشناس۱۷۰۴۴۳۳۲۳:۴۳:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۶
هر صعودی یک سقوطی داره . نود درصد افراد در بورس هیچ چیز از بورس نمی دانند
ناشناس۱۷۰۴۴۶۶۰۰:۲۰:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۷
یکجا برای همیشه این مجلس تخلف اقتصادی را تعریف کند. آیا صف فروش یا خرید درست شدن سهام، خرید و فروش حجم بالای سکه یا دلار یا خریدن تعداد زیاد ماشین جرم است یا دادن رانت به حقوقی ها معتمدها و ایجاد انحصار و تراست شدن یک عده در بازار با کمک خلاء های قانونی و سیاستهای رانتی و بسته اقتصادی دولت؟ بالاخره شما بازار را قبول دارید یا ندارید؟ اگر دارید چرا دولت خودشو از بازار 20 میلیون نفری بیرون نمیکشه تا مردم خودشون بازار را کنترل کنند؟ اگر قبول ندارید دیگه .. بازی درنیارید
ناشناس۱۷۰۴۵۰۵۰۰:۵۶:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۷
چرا همیشه هر چه از غرب وارد ایران میشه، زود و فقط .. بازی هایش رشد میکنه؟
ناشناس۱۷۰۴۵۶۳۰۵:۳۶:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۷
اگر مجلس واقعا و نه صرفا شعارگونه پای این کار بایستد و حق مردمی را که سرمایه هایشان در این مدت چندماه سوخت را بگیرد و سبب برخورد جدی با افراد حقیقی و حقوقی متخلف که از اعتماد و ناآگاهی مردم سوء استفاده کردند بشود، از بزرگ ترین افتخاراتش خواهد بود.
ناشناس۱۷۰۴۵۹۶۰۷:۴۲:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۷
درسته که گذر زمان روی اطلاعات اثر نمیگذاره ولی وقتی دست افراد فاسد رو از گردن قطع نکنید هر بار از یه سوراخ مملکت رو به گند میکشونن. دیگران هم وقیح تر میشن. بنابراین مولفه زمان نه تنها بی اثر نیست خیلی هم مهم و پیشگیرانه از تکرار این سوء استفاده ها از اعتماد مردم هست. احتمال خاوری شدن ها هم سرجای خود
ناشناس۱۷۰۴۶۰۹۰۸:۰۹:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۷
برای برخورد جدی و واقعی با فسادها باید اشخاص صالح در راس امور باشند که در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد بعضا مفسدان که همدیگر را نمی توانند محاکمه کنند چون خودشان زیر سوال می روند و به خطر می افتند ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین