تفکیک سنجش از پذیرش در کنکور سراسری تصویب شد/ سهم ۴۰درصدی کنکور

گروه اجتماعی الف،   3990904113

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب تفکیک سنجش از پذیرش خبر داد و گفت: سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و کنکور ۴۰ درصد در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری نقش دارد.

  تفکیک سنجش از پذیرش در کنکور سراسری تصویب شد/ سهم ۴۰درصدی کنکور

به گزارش مهر، منصور کبکانیان عصر امروز در حاشیه یکصد و سی و نهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: این جلسه در ادامه جلسه هفته قبل با موضوع ساماندهی کنکور (سنجش و پذیرش) برگزار شد.

وی ادامه داد: در دستور اول جلسه گزارش علمی طبق روال جلسات قبل از مطالب مربوط به حوزه علم در کشور و بین الملل ارائه شد، همچنین شاخص‌های نوآوری که عمدتاً به بحث ساختارها، بنگاهها و وضعیت اقتصادی حوزه علم و نوآوری می‌پردازد بررسی شد.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شاخص‌های نوآوری از قبل ضعف و اشکالاتی داشتیم که خوشبختانه با توجه به تلاش‌هایی که در چند سال اخیر در این زمینه شد، مقداری این شاخص‌ها بهبود یافته است ولی با اهداف نقشه جامع علمی کشور فاصله دارد.

کبگانیان افزود: در سال ۹۷ در زمینه شاخص‌های نوآوری رتبه ۶۵ و در سال ۹۸ رتبه ۶۱ را کسب کردیم که ۴ رتبه در سال ۹۸ ارتقا یافتیم ولی متأسفانه در سال ۹۹ به رتبه ۶۷ رسیدیم که با افت مواجه بودیم که وضع بودجه عمومی کشور و شیوع کرونا و مسائل مربوط به آن در این افت بی تأثیر نبود.

وی افزود: دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پیشنهاد داد به عنوان دستور اصلی جلسه این موضوع را در نوبت قرار دهیم تا گزارش مفصلی در خصوص آن ارائه دهند.

کبکانیان به دستور دوم جلسه اشاره کرد و گفت: ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها در دستور دوم جلسه بررسی شد.

وی ادامه داد: در تقسیم کاری که انجام شده است مراجعی علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود کرده‌اند، ولی تصمیمات کلان مربوط به حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است و یک بند مصرح در نقشه جامع علمی کشور به این موضوع اختصاص دارد.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدا به دنبال اجرایی کردن ساماندهی سنجش و پذیرش بود ولی به دلیل اطمینان پذیری از برخی از زیرساخت‌های کشور و مطالعات عمیق کارشناسی در این خصوص به تأخیر افتاده بود.

وی تاکید کرد: محوریت تصمیم گیری در حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور برعهده نقشه جامع علمی کشور است. البته این به این معنی نیست که ما از قوای دیگر استفاده نکنیم. قطعاً در مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم و با آنها تعامل داشته و خواهیم داشت.

وی توضیح داد: گزارشی که اکنون می‌خواهم ارائه بدهم مربوط به سال جاری نیست. داوطلبانی که در حال خواندن دروس و آماده سازی خود برای کنکور سال آینده هستند و بدانند اگر سیاستی و طرحی را تصویب کردیم زمان اجرای آن را هم اعلام می‌کنیم و زمان کافی خواهیم گذاشت تا این دوره انتقال به درستی انجام شود.

کبگانیان ادامه داد: مکانیزم ما این است که در این مقطع طبق وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور، سیاست اجرایی سنجش و پذیرش را تصویب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کنیم و سپس طبق سند آمایش آموزش عالی از متولیان اصلی، طرح مفصل اجرایی در این خصوص خواهیم خواست که آن طرح باید با این سیاست‌ها هماهنگ باشد و کل طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

وی افزود: سیاست شماره یک که امروز تصویب شد مربوط به تفکیک سنجش از پذیرش بود که با کمی اصلاحات تفکیک آن تصویب شد.

کبگانیان افزود: سیاست دوم در مورد پذیرش و جدا شدن آن از سنجش بود که دراین خصوص نیز بحث شد، استفاده از سابقه تحصیلی به مقدار کافی تاکید شد و عددی که برای سابقه تحصیلی پیشنهاد شد ۶۰ درصد بود.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم باید عمق یادگیری داوطلبان اندازه گیری شود. در آزمون تستی ممکن است که این عمق یادگیری به درستی اندازه گیری نشود و اینکه چرا تا کنون این کار انجام می شده است چند علت دارد. نکته اول امنیت امتحانات نهایی در استان‌ها و شهرستانهای مختلف بود، این قابل سوال بود، گزارش‌هایی داشتیم و کنترل می‌کردیم و اطمینان لازم را نداشتیم ولی خوشبختانه در سالهای اخیر با استفاده از تکنولوژی‌های جدید میزان افشای سوال به صفر رسیده است

وی ادامه داد: این شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطمئن می‌کند که اطمینان از افشای سوالات قابل اتکا است. همچنین ما می‌خواهیم سوالات استاندارد باشد. اگر امسال دانش آموزی رتبه و معدلی کسب کرد دو تا سه سال بتواند از آن استفاده کند.

کبگانیان ادامه داد: ما اعتقاد نداریم دانش آموزی دو تا سه هفته جای خود را در دانشگاه پیدا کند و یا حتی مجبور شود در رشته‌ای که علاقه ندارد تحصیل کند و این نتیجه باید تا یک مدتی قابل اتکا باشد، بنابراین سوالات باید استاندارد باشد که این قول داده شد.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از آسیب‌هایی که امتحانات نهایی را تهدید می‌کرد نظام ناعادلانه و ناهماهنگ تصحیح سوالات بود که استان به استان و معلم به معلم فرق می‌کرد که این مشکل هم با توزیع رندوم و توزیع سوال به سوال در کل کشور حل شد.

کبگانیان یادآورشد: پس بنابراین سابقه تحصیلی و عمق یادگیری به تصویب رسید و حداقل ۶۰ درصد به این امر تخصیص داده می‌شود، آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز ۴۰ درصد نقش خواهد داشت. بخشی هم به ارزشیابی و اندازه گیری استعداد، هوش و شخصیت شناسی اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: درمجموع سیاست دوم به این صورت جمع بندی شد که، ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی یادگیری، مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی (کنکور سابق) و آزمون هوش و استعداد با ویژگی‌های زیر خواهد بود.

وی ادامه داد: سوابق تحصیلی سال آخر دانش آموزان به میزان حداقل ۶۰ درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی تکمیلی به میزان حداکثر ۴۰ درصد معیار پذیرش خواهد بود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای دروس عمومی نیز حد نصاب و کفی مشخص شد که در هر کد رشته متفاوت خواهد بود. دانشگاه‌ها برای هر کدرشته می‌توانند حد نصابی را قبل از شروع مراحل کنکور اعلام کنند که باید در شورای سنجش و پذیرش تصویب شود. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند که به تدریج زیرساخت‌های لازم را برای پیاده کردن سیاست‌های مذکور فراهم کنند.

وی تاکید کرد: این سیاست‌ها مربوط به کنکور سال ۱۴۰۰ نمی‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین