سردار دهقان؛ اولین نامزد رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری/ نامه انتقادی همتی به روحانی/ اصلاح‌طلبان همچنان به‌دنبال تنش‌زدایی/ قالیباف از نامزدی در انتخابات منع شده است؟

گروه سیاسی الف،   3990904083 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

سردار دهقان؛ اولین نامزد رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری/ نامه انتقادی همتی به روحانی/ اصلاح‌طلبان همچنان به‌دنبال تنش‌زدایی/ قالیباف از نامزدی در انتخابات منع شده است؟

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز ‌‌سه‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۴ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۷۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۸۰۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۸۰ هزار و ۵۴۲ نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۵ هزار و ۷۳۸ نفر رسید.

 ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت در مورد تاثیر محدودیت‌های کرونایی بر آمار ابتلا و مرگ‌ومیر گفت: به طور کلی شاهد کاهش تردد در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری هستیم و خوشبختانه مردم همکاری خوبی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند. قطعا با ادامه رعایت محدودیت‌ها با کاهش میزان ابتلا روبه‌رو خواهیم بود، ولی برای این‌که شاهد شاخص‌های برون‌دادی باشیم باید یک تا سه هفته از محدودیت‌ها بگذرد.

حریرچی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است شاهد ادامه محدودیت‌ها در تهران باشیم یا خیر، گفت: با توجه به شدت کاهش و ملاحظات اقتصادی و اجتماعی ممکن است محدودیت‌ها ادامه داشته باشد، ولی همه‌چیز به آینده و روند بیماری بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

اکثریت معمولی یا اقلیت ایثارگر؛ کدامیک حریف کرونا هستند؟!

نظریه‌ای که دیگر کسی از آن حرف نمی زند...

***

چهره‌های تکراری کاندیدای ریاست جمهوری نشوند

روزنامه جوان نوشت: «انتخابات گرچه به خودی خود جشن سیاسی جامعه است، اما اگر قرار است چهره‌هایی تکراری را به جامعه معرفی کند، یعنی به جای گردش نخبگانی چرخش صندلی‌های مسئولیت بین تعدادی معدود از فعالان سیاسی باشد، نه آن شور امیدوارانه سیاسی را به جامعه می‌بخشد و نه آنچنان لباسی نو بر تن جمهوریت خواهد نمود. گویی پوستر‌های تکراری انتخابات قبل را که زیاد آمده و در انبار مانده، می‌خواهند دوباره بر تن شهر کنند!...

باید از آدم‌های تکراری خواست کاندیدا نشوند؛ باید از احزاب و جریان‌ها خواست پشت حمایت از آدم‌های تکراری نایستند و باید از مردم خواست به آدم‌های تکراری رأی ندهند. مردم البته تقصیر کمتری دارند، وقتی آدم‌های جدید نمی‌بینند، لاجرم از میان تکراری‌ها دست به انتخاب می‌زنند. باز باید دعا به آخرت تدوین‌کنندگان قانون اساسی کرد که اجازه نداده‌اند پس از دو دوره، رئیس جمهور مستقر باز هم به شکل متوالی کاندیدا شود!...

جوانی خامی نیست، شور انگیزه‌های بیشتر برای کار است. مردم هم وقتی چهره‌های تازه ببینند امیدوارتر خواهند شد؛ اما با چهره‌های تکراری یا با پیرمردان سیاسی نمی‌شود، ممکن است انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات نداشته باشند. هدف اول فعالیت انتخاباتی هر فرد و گروهی هم باید بالا بردن مشارکت مردم باشد، پس جوان‌گرایی و سپردن فرصت به جوان‌ها برای آنکه روحی جدید و تازه در فضای سیاسی کشور دمیده شود، اهمیت دو چندان می‌یابد.»

***

دوقطبی مذاکره-عدم مذاکره، منافع ملی را ذبح می‌کند

فرهیختگان نوشت: «هم‌اکنون یک دوقطبی کاذب در کشور ایجاد شده است که براساس تجربه‌های قبلی می‌توان گفت نتیجه آن چیزی جز ذبح منافع ملی نیست. اگر به صحنه دقیق نگاه کنید می‌بینید یک ‌سوی این دوقطبی کسانی هستند که می‌گویند لاجرم ایران باید برای حل مشکلات اقتصادی‌اش با دولت ایالات‌متحده آن‌هم در اولین فرصت به مذاکره بنشیند و هرچه زودتر مسائل فی‌مابین را مرتفع سازد.

درسوی دیگر این دوقطبی هم کسانی هستند که هرگونه تعامل احتمالی با ایالات‌متحده را خیانت به کشور توصیف کرده و اظهارات تندی را در این خصوص بیان می‌کنند. آنها البته توجه نمی‌کنند که امر سیاست پیچیدگی‌های گسترده‌ای دارد و با وجود اینکه مواجهه ایران با ایالات‌متحده در همه این چهل‌وچند سال واقع بوده اما در موارد مختلف به اقتضای شرایط ‌گفت‌وگوهایی صورت‌گرفته و طبعا موفقیت یا عدم موفقیت‌هایی را هم به‌دنبال داشته است.

از این‌رو اینکه از همین حالا با این شدت از اساس هرگونه تعاملی را منتفی دانسته و کسانی را که در این خصوص اظهارنظر می‌کنند می‌خواهیم برانیم به‌عبارتی بازی در زمین همان فعالان سیاسی رادیکالی است که تنها راه ایجاد گشایش در کشور را سازش با آمریکا می‌دانند. البته این که کشور و مسئولان آن از هم‌اکنون آماده هر اتفاقی باشند یک مساله است و اینکه برخی از هم‌اکنون صفروصدی به ماجرا نگاه کنند مساله دیگری.

در این میان اما ماجرای اصلی درباره کسانی است که تلاش می‌کنند نسنجیده کشور را به میدانی وارد کنند که عواقب آن با توجه به تجارب گذشته جز خسارت و هزینه چیزی نیست، اینها همان‌هایی هستند که یگانه مسیر حل مشکلات کشور را کنار آمدن با ایالات‌متحده و پذیرفتن شروط آن می‌دانند و در گذشته نیز نشان دادند که استاد کشاندن کشور به میز مذاکرات یک‌طرفه و پرهزینه هستند.»

***

سردار دهقان؛ اولین نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش ایسنا، سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی در گفت‌وگویی با اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خودم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است.

مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی خاطر نشان کرد: من به گرایشات سیاسی به این معنا که بگویم از جریانات سیاسی متعارف امروز جامعه و اصلاح‌طلب یا اصولگرا هستم، حتما وابستگی ندارم، بلکه به اصل اصیل و اصالت انقلاب معتقدم چون برخاسته از ناب خواسته‌ی مردم است؛ به این باور دارم و سعی میکنم این تفکر را نمایندگی کنم و فکر میکنم که قادرم یک فضا اجماع، تفاهم و گفت‌وگو در سطح ملی و یک فضای گفت‌وگوی از موضع قدرت و عزت با خارج فراهم کنم و از آن طرف هم بستر حضور همه کسانی که در موضع و عزم و اراده خدمت به جامعه و کشور هستند را فراهم کنم.

وی با تاکید بر اینکه فصل مناقشات و جدال سیاسی در این کشور تمام شده است، گفت: فکر می‌کنم جریانات سیاسی امروز به این عقلانیت رسیده‌اند که آنچه که مهم است پیگیری خواسته‌های مردم قبل از پیگیری خواسته های حزبی و گروهی است؛ اگر این عقلانیت شکل بگیرد، به اعتقاد من می‌توانیم وارد دوران جدید در عرصه اداره و سیاست و حکمرانی شویم که آن چیزی است که من دلم می خواهد اگر ملت اقبال کردند آن را اجرایی کنم.

گفتنی است سردار دهقان، در دولت اول رحانی وزیر دفاع و پیش از آن در دولت دوم اصلاحات و دولت اول احمدی‌نژاد معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید بود.

***

قالیباف از نامزدی در انتخابات منع شده است؟

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با ایرنا،صحنه رقابت انتخابات ۱۴۰۰ را دو قطبی ارزیابی کرد و گفت: از آرایش سیاسی دو جناح مختلف در کشور می‌توان استنباط کرد که انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات دوقطبی است و رقابت بین جریان اصلاح طلب و اصولگرا خواهد بود. در واقع اقتضای شرایط کنونی کشور به گونه ای است که هر دو جناح برای موفقیت در انتخابات روی یک گزینه ائتلاف و اجماع کنند.

ترقی در پاسخ به سوالی درباره حضور برخی از چهره‌ها و مقامات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: منصوبین از جانب رهبر انقلاب برای کسب سمت خاص منع شده‌اند. با توجه به اینکه حکم‌های مقام معظم رهبری معمولا پنج ساله و سه ساله است، شرایط اقتضا می‌کند که فرد منصوب بتواند برنامه خود را به سرانجام برساند.

 درباره احتمال حضور محمد باقر قالیباف در انتخابات گفت: قالیباف به عنوان نماینده مجلس منتخب مردم است و انتصابی از سوی رهبری در مورد ایشان صورت نگرفته است. بنابراین فکر نمی‌کنم ایشان مشمول چنین منعی باشد مگر اینکه خود وی تشخیص دهد که جایگاهش در اجرا مفیدتراست یا مجلس.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ابراز عقیده کرد: اصلاح طلبان برای حفظ قدرت در سال ۱۴۰۰ می‌خواهند به سمت علی لاریجانی بروند و این توصیه کسانی است که می‌خواهند همچنان در قدرت باشند. البته اختلافاتی بین اصلاح طلبان نسبت به این مساله وجود دارد. اما ظاهراً سران اصلاحات مصم هستند از چهره‌های نیابتی برای ماندن در قدرت حمایت کنند.

***

اصلاح‌طلبان همچنان به‌دنبال تنش‌زدایی

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اعتماد ملی درباره حضور این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری به فرهیختگان گفت: «تمام جریانات اصلاح‌طلب که اولین آنها نیز حزب اعتماد ملی بوده است، در انتخابات شرکت می‌کنند و علی‌رغم گلایه‌مندی‌هایی که داریم، حتما حزب اعتماد ملی در انتخابات نامزد خواهد داشت... من تصور می‌کنم حداقل حزب اعتماد ملی – که اعلام هم کرده است- خط‌قرمزش اجماع است؛ چه با نامزد حزبی و چه با هر نامزد دیگری از همه اصلاح‌طلبان دعوت می‌کنیم مشارکت داشته باشند.ما جلساتی با احزاب دیگر داشته‌ایم تا نهایتا بتوانیم روی یک نامزد به اجماع برسیم.»

گرامی‌مقدم درباره راهبر اصلاح‌طلبان در صورت پیروزی در انتخابات گفت: «مهم‌ترین راهبرد اصلاح‌طلبان در حوزه سیاست خارجی تنش‌زدایی با دنیاست و در سایه آن برداشتن سایه شوم تحریم‌ها از سر ملت ایران است، چراکه به تبع آن است که اتفاقات دیگری در کشور رقم می‌خورد. در حال حاضر نارضایتی مردم نسبت به حاکمیت بیشتر در حوزه‌های اقتصادی است و بنابراین این امر اولویت اصلاح‌طلبان خواهد بود و به‌دنبال این هستند که رئیس‌جمهوری را به مردم معرفی کنند که این ویژگی‌ها را داشته باشد.»

گفتنی است از میانه دهه ۷۰ تاکنون مهمترین راهبرد اصلاح‌طلبان تنش‌زدایی بوده است و به نظر می‌رسد متاسفانه راهبردهای این جریان سیاسی پس از بیست سال روزآمد نشده است. در بیست سال گذشته کشور ما شرایط مختلفی را از سر گذرانده که برخی از آنها جدید بوده است.

به‌‌علاوه در زمینه سیاست خارجی در سال‌های اخیر شاهد تجربیات مختلفی بوده‌ایم که به نظر می‌رسد برای مرغ اصلاح‌طلبان همچنان یک پا دارد و ایشان به‌دنبال همان ایده‌های قدیمی هستند. البته ناگفته نماند که احتمالا پیروزی بایدن در تاکید بر این ایده قدیمی بی‌تاثیر نیست.

***

اما و اگرهای دولت برای اجرای قانون یارانه کالاهای اساسی مصوب مجلس

کشمکش دولت و مجلس بر سر پرداخت یارانه همچنان ادامه دارد. ماجرا از آنجا آغاز شد که مجلس با برای کمک به معیشت مردم به خصوص اقشار ضعیف طرحی را تصویب کرد که مطابق آن دولت باید به ۶۰ میلیون نفر از مردم کشور از مهرماه تا پایان سال ماهانه ۶۰ تا ۱۲۰هزار تومان یارانه پرداخت کند که از طریق کارت نقدی بتوانند کالاهای اساسی تهیه کنند.

دولت در واکنش به این موضوع گفت که منابع برای پرداخت این یارانه ندارد و شورای نگهبان هم با همین استدلال این مصوبه را به مجلس بازگرداند و مجلس منایع مشخصی برای آن در نظر گرفت.

حدودا در همین زمان بود که روحانی اعلام کرد دولت به یک‌سوم از افراد جامعه در چهارماه پایانی امسال نفری ۱۰۰هزار تومان کمک معیشتی پرداخت می‌کند. از آن طرف شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید کرد. اکنون دولت قانونا موظف است مصوبه مجلس را اجرا کند و از طرف دیگر خودش هم قول ماهی ۱۰۰هزار تومان به یک‌سوم جامعه را داده است. اکنون مشخص نیست دولت می‌خواهد چه کند.

علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در نشست با خبرنگاران درباره قانون مصوب مجلس اما و اگرهایی آورده است. ربیعی ابتدا مقایسه طرح مجلس با کمک معیشتی دولت را اشتباه خوانده و گفته است: «شبیه سازی آنچه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد با طرح مجلس، از بنیان اشتباه است و این برنامه در تعطیلات اول کرونا هم اجرا شد و در هر تعطیلات بلندمت احتمالی دیگری اجرا خواهد شد. مصوبه ستاد ملی کرونا معطوف به افرادی است که حقوق بگیر نیستند و درآمد ثابت ندارند و از طرفی این یک یارانه جدید نیست بلکه کمکی برای جبران کاهش درآمد مشاغل ناشی از تعطیلات است. این مصوبه برای ۴ ماه و پیش بینی بار مالی آن حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.»

ربیعی درباره طرح مجلس گفته است: محل تامین بودجه این طرح، فروش اموال دولت در بورس دیده شده است.  آنچه نظر مجلس محترم است یک یارانه دائمی است، امسال از فروش اموال دولتی منابع آن تامین شد، بودجه سال بعد و سالهای بعد از کدام محل تامین می شود؟ تعادل چند بودجه را به هم خواهد زد؟ هزینه این طرح را مردم در کجا باید پرداخت کنند؟

ربیعی ادامه داد: یارانه باید هر ماه سر موعد مقرر پرداخت شود ولی در این طرح نحوه تامین آن به اما و اگرهای زیادی وابسته است. حال اگر منابع تامین نشد و این یارانه پرداخت نشد چه کسی پاسخگو است؟  براساس مصوبه مجلس، سهام های مشخص شده برای تامین بودجه این طرح باید در بورس به فروش برسد، و اساسا بورس ظرفیت نقد کردن این رقم در ۳ ماه وجود دارد؟ و آیا کارشناسان بورس این را تایید می کنند؟

درباره اینکه فروش اموال دولت در بورس به این میزان در این مدت کوتاه تا چه حد امکان‌پذیر است و آیا بورس را دچار اخلال می‌کند یا نه کارشناسان باید نظر بدهند. اما درباره زمان اجرای این قانون باید گفت متاسفانه ربیعی ظاهرا متن قانون را درستی مطالعه نکرده است.

مطابق آنچه صریحا در متن مصوبه مجلس آمده است دولت مکلف است از ابتدای شش‌ماه دوم سال ۹۹ تا پایان اسفندماه این یارانه را پرداخت کند و این قانون دائمی نیست.

به نظر می‌رسد این ماجرا در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و متاسفانه معیشت مردم اسیر دعوای سیاسی دولت و مجلس شده است.

***

نامه انتقادی همتی به روحانی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به روحانی از تصمیمات اخیر دولت درباره ترخیص کالاهای رسوبی در گمرک انتقاد کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «در نظر گرفتن وجود کالا در گمرک به عنوان معیار اولویت تأمین ارز موجب خواهد شد که بعضی از واردکنندگان به منظور تسهیل در دریافت ارز بدون توجه به رویه‌های جاری اقدام به ارسال کالا به گمرک نمایند و واردکنندگانی که رویه‌های واردات را مطابق معمول طی نموده و درخواست تامین ارز خود را مطابق روال قانونی ثبت نموده اند متضرر شوند. علاوه بر این موجب بروز هرج و مرج در بودجه بندی دولت در خصوص تخصیص ارز با نرخ ترجیحی به کالاها خواهد شد...

صدور کد رهگیری نیازمند مراجعه واردکننده به بانک عامل و ارائه اسناد حمل، ارائه تعهد واردات کالا و مستندات منشاء تامین ارز است و الزام نمودن عدم نیاز به کد رهگیری می‌تواند منجر به ایجاد پرونده های کلان عدم رفع تعهد وارداتی در آینده نزدیک شود و این امر قطعاً در آن زمان مورد اعتراض دستگاه‌های نظارتی واقع شده و اعتبار دولت محترم را زیر سوال خواهد برد.»

بیشتر بخوانید: نامه انتقادی رئیس بانک مرکزی به رئیس جمهور/ هشدار در خصوص ایجاد پرونده‌های کلان اقتصادی

***

توضیحات نماینده مجلس درباره طرح ممنوعیت خروج مسئولین از کشور

«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مرودشت در مجلس، در گفت و‌ گو با برنا درباره جزییات طرح ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام پس از اتمام مسوولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی گفت: طرح ۶ ماده و ۲تبصره دارد؛ مدیران و مقامات ارشد نظام که در آیین نامه ثبت اموال ذیل اصل ۴۲قانون اساسی اموال خود را ثبت کردند این طرح شامل آنها می‌شود. این طرح به دنبال این است که پس از اتمام مسئولیت این افراد تا سه سال اجازه خروج کشور را منوط به مجوزهای نهاد قضایی، نظارتی و امنیتی کنند. 

رشیدی بیان کرد: یک سال آخر خدمت فرد ملاک قرارگیری در این طرح است، امیدواریم این طرح به کمیسیون امر ارجاع شود و پس از چکش‌کاری، به صحن بیاید.

 او دلیل تعیین سه سال ممنوع الخروجی در این طرح را اینگونه بیان کرد و گفت: برخی آقایان که مسئولیت دارند اقامت برخی کشورها را اخذ می کنند بدون اینکه کسی چیزی از این موضع بداند. به برای مثال یک نیروی نظامی زمانی که اخراج و بازنشسته می‌شود تا سه سال حق خروج از کشور را ندارد مگر با اجازه مجموعه حفاظت اطلاعات، و این به علت حساسیت شغل این افراد است. اولویت در این طرح مسئولین دو‌تابعیتی و یا مسئولینی است که فرزندانشان خارج از کشور هستند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۱۱۲۸۲۰:۴۸:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۴
خوب رییس جمهور بعدی هم مشخص شد
ناشناس۱۷۰۱۱۴۴۲۰:۵۸:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۴
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که در صحن مجلس دهم تصویب شد ولی با تبانی میان دولت و رییس مجلس قبل که یار گرمابه و گلستان و یار غار همدیگر بودند نگذاشتند اجرایی شود باید توسط نمایندگان مجلس یازدهم هرچه سریعتر تا عمر این دولت بپایان نرسیده اجرایی شود
ناشناس۱۷۰۱۱۴۷۲۱:۰۰:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۴
طرح ممنوع الخروج کردن مسولان را که یکی از نمایندگان محترم مطرح کرده با جدیت دنبال کنید
امیر حسین سلطان/تهران۱۷۰۱۱۵۰۲۱:۰۲:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۴
با سلام و درود - امیدوارم جناب سردار دهقان بزرگوار این خواهش دوستانه و خیرخواهانه بنده را که زمانی همدانشکده ای عزیزمان هم بوده اند بخوانند که قدر مسلم و ترجیحا بهتر است از شایستگی های ایشان همچنان در پست های اجرایی نظامی و یا فنی و مهندسی و حتی مدیریتی(وزارت دفاع) استفاده شود اما لطفا از این تصمیم شان گرچه باعث خرسندی مان شده است منصرف گردند و رقابت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را به دیگران واگذارند! چرا که امام راحل صریحا نظامیان را از ورود به امور سیاسی منع نموده اند. با سپاس/ دانش آموخته مهندسی مواد و متالورژی دانشکده فنی دانشگاه تهران
ناشناس۱۷۰۱۱۶۴۲۱:۱۲:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۴
دهقان یار روحانی و کاندیدای پوششی لاریجانیست
ناشناس۱۷۰۱۲۳۱۲۲:۲۱:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۴
آقاي همتى سلام عليكم !!!!!!! آقاى دهقان اشتباه ميكني !!!! نماينده محترم مجلس بهتر است مديران كشور ٥ سال بعد از پايان خدمت ، يا شايد هم ١٠ سال ، از كشور خارج نشوند ضمنا از قبل مواظب باشيد زن و بچه هاشون تابعيت جاي ديگه را قبلا نگرفته باشند ....
ناشناس۱۷۰۱۲۴۶۲۲:۳۸:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۴
مردم حواس شون باشد تا دوباره اصلاح طلبان گنجشگ را رنگ نکنند و بجای قناری بهشون قالب کنند.
ناشناس۱۷۰۱۲۴۹۲۲:۴۱:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۴
به گفته آقای غرضی 5 هزار آقازاده در خارج داریم طرح ممنوع الخروجی مسئولان دو تابعیتی و کسانی که فرزندان شون در خارج هستن باید مصوب و اجرایی بشود.
ناشناس۱۷۰۱۲۵۰۲۲:۴۲:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۴
مردم دیگه فریب دو قطبی جنگ و صلح را نخواهند خورد.
ناشناس۱۷۰۱۲۵۳۲۲:۴۶:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۴
اگر در یک مملکتی مردم با مشکلاتی چون معیشت درگیر شوند، نشانه‌ ضعف مسئولین امر است و اینکه آنها بخواهند کم‌کاری خودشان را با دین توجیه کنند، اشتباه است.
ناشناس۱۷۰۱۲۶۱۲۲:۵۱:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۴
یک سوال: مگر نه اینکه امام ورود نظامیها به عرصه سیاست را منع کرده اند؟! یعنی من دارم اشتباه میکنم؟!
ناشناس۱۷۰۱۷۵۰۱۰:۴۰:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۵
امام خمینی(ره) ورود روحانیون برای ریاست جمهوری را هم منع کرده بودند آیا به توصیه ایشان عمل شد؟!
ناشناس۱۷۰۱۷۸۳۱۱:۱۳:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۵
از نگاه قانون اساسی کسی که میخواد کاندید بشه باید ۶ماه قبلش از سمتهاش استعفا بده برای نظامیان هم صدق میکنه و باید ۶ماه قبلش استعفا بدن.
حسن۱۷۰۱۲۶۶۲۲:۵۳:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۴
فعلا که صف مرغ توی بورس هست وصف انتخابات را مردم یادشان رفته ظاهراً سردار برای خدمت خیلی عجله دارند
ناشناس۱۷۰۱۳۰۱۲۳:۲۱:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۴
باسلام همه نظامی‌ها برای مردم محترم هستن. ولی دیگر از رای دادن خسته شدیم. وتوبه کردیم لطفا با آبروی یک نظامی دیگر بازی نکنید. ودیگر روی مردم حساب نکنید. یک نفر را برای ریاست جمهوری تعین کنید. ا
ناشناس۱۷۰۱۳۴۰۲۳:۴۴:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۴
قیمت مرغ به کیلویی 40 هزار تومان رسید بی تدبیری به اوج رسید.
م۱۷۰۱۴۱۴۰۱:۱۶:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۵
سردار دهقان بهتر از قالیباف است.
ناشناس۱۷۰۱۵۹۹۰۹:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۵
آقای قالیباف سالها سابقه کار مدیریتی و اجرایی موفق دارد.
رضا۱۷۰۱۴۶۴۰۵:۲۵:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۵
من از سیاست چیزی نمی دانم فقط اینرا شنیده ام که منافقین ارزوی درگیری نظامی بین ایران و امریکا را دارند .
ناشناس۱۷۰۱۶۳۵۰۹:۳۷:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۵
منافقین در کجای ایران طرفدار دارند ؟ من حتی یک نفر هم طرفدار منافقین در طی عمرم نه در دانشگاه نه در محل های کار مختلف نه در فامیل و دوستان ندیده ام
ناشناس۱۷۰۱۶۴۷۰۹:۴۵:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۵
نگران نباش اون مدلی که مد نظر شما هست درگیری نظامی نمیشه. نه آمریکا میخواد و حوصله اش رو داره نه ایران. در عوض اطراف ایران رو که نا آروم کرده داخل ایران هم که ترکیده از بی قانونی همین کافیه براش مگر بخواد ایران رو یکدست صاف کنه که فکر نمی‌کنم هزینه کند
ناشناس۱۷۰۱۴۶۷۰۵:۴۰:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۵
چیه مد شده ماسک رو میدن پایین زیر چانه. یا درست ماسک بزن یا کلا برش دار. رهبرمان هم ماسک داشت درست اینها رو چانه هاشون ماسک گذاشتند تیپشون بهم نریزه یه وقت
سیدرضا۱۷۰۱۴۹۱۰۷:۲۱:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۵
با سلام واحترام امام حضور نظامیان در سیاست را بدرستی منع کرده است.
ناشناس۱۷۰۱۵۳۷۰۸:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۵
چه فرقی می کنه کی رئیس جمهور باشه؟
ناشناس۱۷۰۱۷۵۱۱۰:۴۲:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۵
اصلاح طلبانی که میگفتن رئیس جمهور در حد یک تدارکاتچی هست برای انتخابات به صف نشوند.
ناشناس۱۷۰۱۶۳۲۰۹:۳۴:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۵
کشوری که نه صادرات درست حسابی داره و نه توریسم و نه سرمایه گذاری خارجی نمیتونه فقط با صحبت به پیشرفت و توسعه برسه
مازیار۱۷۰۱۶۵۴۰۹:۵۰:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۵
ایشون تو لیست هست و تحریم. فرضا رییس جمهور بشه از ایران میتونه بره بیرون؟!!!
ناشناس۱۷۰۱۷۶۲۱۰:۵۶:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۵
امیدوارم آقای توکلی نیز احساس تکلیف کنند و در انتخابات 1400 شرکت کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین