ربیعی: گرانی‌های ناخواسته نگرانی مشترک دولت و مردم است/ نرخ مرغ به قیمت‌های مصوب برمی‌گردد

گروه سیاسی الف،   3990904057 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی دولت گفت: این روزها با کاهش تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی متاسفانه شاهد گرانی‌های ناخواسته و تحمیلی شده‌ایم. این نگرانی مشترک دولت با مردم است. تک تک این کالاها تحت نظر بوده و وزارت خانه های ذیربط موظف به برنامه ریزی برای تامین بازار و کنترل قیمت شده‌اند.

ربیعی: گرانی‌های ناخواسته نگرانی مشترک دولت و مردم است/ نرخ مرغ به قیمت‌های مصوب برمی‌گردد

به گزارش فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: جلسات هیات دولت صبح و عصر درباره تنظیم و نهایی کردن بودجه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این دولت نه تنها از حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی سالهای گذشته خبری نبود بلکه از سال ۱۳۹۷ با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی در این دولت و حتی انتقال پول اندک صادرات نیز بسیار محدود و با مشکل انجام می شود.

ربیعی خاطر نشان کرد: دولت به نحوی بودجه ریزی کرد که در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ دچار عدم تعادل نشدیم و فشاری به بانک مرکزی نیاورده شد.

وی بیان داشت: تاکنون ما ۱۲ تبصره همراه با اهداف بودجه را به تصویب رساندیم. از جمله مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری به نفت، درون زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایتهای معیشتی، گسترش اشغال های خرد، کوچک و متوسط، دنبال کردن طرح تامین مسکن ارزان قیمت، مولد کردن دارایی های دولت و توجه به بهره وری، توجه به محیط زیست، گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکتهای دانش بنیان، و نیز توسعه برنامه ای جهت حفظ سلامت مردم، ایجاد عدالت های منطقه ای واتمام پروژه های نیمه تمام است.

* مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است

سخنگوی دولت تاکید کرد: مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰، کاستن از بودجه جاری و هزینه های دولت و کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است. 

وی اضافه کرد: در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت دولتی تابعه وزارت نفت برای اتمام طرح(پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها و افزایش سهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از محل عوارض ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)  از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد و اختصاص کل حدود ۵۰ درصد برای برای تأمین و استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی یکصدهزار کلاس درس مدارس در نظر گرفته شده است.

ربیعی خاطر نشان کرد: استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روشهای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) و تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاهها، دانشگاههای علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی گفت: امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخشهای خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرحهای توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری، امکان انتشار اوراق مالی اسلامی برای شهرداری ها برای طرح های قطار شهری و حمل ونقل شهری و استمرار جریان عملیات بازار باز به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخهای سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم در بودجه در نظر گرفته شده است. 

ربیعی تصریح کرد: اجازه  برای تامین اعتبار عملیات طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و تاریخی و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن از محل منابع داخلی شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی و مکلف شدن وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین رایگان مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه و مراکز بهداشتی در طرح های مسکن مورد تصویب و در اختیار قراردادن آن به دستگاه های دولتی ذی ربط از دیگر موارد بودجه ریزی خواهد بود. 

* تا چند روز آینده قیمت مرغ به قیمت مصوب خواهد رسید

ربیعی در مورد وضعیت بی سامان قیمت‌ مرغ گفت: در کنار مباحث بودجه مساله علت گرانی بی منطق مرغ هم در جلسه مطرح شد. تا چند روز آینده قیمت مرغ بنابر گزارش وزیر جهاد کشاورزی این قیمت با برنامه ریزی صورت گرفته به قیمت مصوب خواهد رسید.

وی افزود: در جلسه ویژه هیات دولت برای بودجه‌ریزی عنوان شد که برای تنظیم بازار عمده فروشی ها وزارت جهاد کشاورزی ورود پیدا کرده است و در روز یکشنبه ۳۲۰ تن مرغ (۱۶۰ تن مرغ گرم به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان و ۱۶۰ تن مرغ منجمد به قیمت ۱۵۰۰۰ هزار تومان) وارد بازار کرده است تا قیمت را پایین بیاورد.

سخنگوی دولت گفت: توزیع در میادین میوه و تره‌بار انجام می‌شود که مستقیما به دست مردم برسد و اضافه بارها به فروشگاههای زنجیره ای و ... داده می شود. قیمت در میدان بهمن به عنوان شاخص روز یکشنبه ۳۴ هزار تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دیروز دوشنبه، حداقل ۶۵۰ تن مرغ (۳۰۰ تن مرغ گرم به قیمت ۱۸۵۰۰ و ۳۵۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان) وارد بازار شده است. قیمت در میدان بهمن ساعت ۱۳ روز دوشنبه، به ۲۸۰۰۰ رسید.

ربیعی گفت: در سطح خرده فروش ها هنوز بعضی از فروشگاهها مرغ روزهای گذشته را دارند و مقاومت می کنند. از امروز این توزیع افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت ها پایین خواهد آمد. قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، ۲۰۴۰۰ تومان است.

وی تصریح کرد: تعزیرات ورود جدی پیدا کرده و با تشدید بیشتری وارد خواهد شد. توزیع هم از جنوب شهر، میادین خزانه، نواب، پیروزی و ... شروع شده است.

با کاهش تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی شاهد گرانی های ناخواسته و تحمیلی شده‌ایم

ربیعی گفت: این روزها با کاهش تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی متاسفانه شاهد گرانی های ناخواسته و تحمیلی شده ایم. این نگرانی مشترک دولت با مردم است. تک تک این کالاها تحت نظر بوده و وزارت خانه های ذیربط موظف به برنامه ریزی برای تامین بازار و کنترل قیمت شده اند.

وی ادامه داد: همچنین در این هفته تصمیمات مهمی در مرحله جدیدی از شیوع بیماری کرونا گرفته شد. اثربخشی این طرح منوط به همکاری همه جانبه و مداوم همه مردم است. ما به این امر واقف بودیم که این تصمیم مشکلاتی برای زندگی و معشیت بخشی از مشاغل ایجاد خواهد کرد ولی در این دو گانه بنابر سیاست همیشگی اولویت دار بودن و محور بودن سلامت این تصمیم اتخاد شد.

سخنگوی دولت گفت: برای کاستن از فشار بر آسیب دیدگان معیشتی ناشی از کرونا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مساعدت در قالب پرداخت به گروه هدف صورت خواهد گرفت. برای یک خانوار ۴ نفره ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: برای افرادی که داوطلب دریافت پیشاپیش بخشی از این حمایت معیشتی هستند وام یک میلیون تومانی بدون هیج بهره ای پرداخت خواهد شد و مابه التفاوت نرخ بهره را دولت با تخصیص ۱۴۰۰ میلیا رد تومان جبران خواهد کرد.

ربیعی گفت: من به نمایندگی از دولت از همه مردمی که با رعایت پروتکل ها دولت و کادر سلامت را حمایت کردند، سپاسگزاری می کنم.

وی در ادامه اظهار داشت: شواهد و آمارهای روزهای اول و دوم نشان می دهد که در تهران حدود ۲۸۰ هزار مسافر در مترو و اتوبوس ها کاهش داشته ایم.  به رغم این مراعات بیشتر بین مردم باید لحاظ شود.

سخنگوی دولت گفت: همچنین در کل کشور در روز اول این طرح متوسط تردد ساعتی وسایل نقلیه نسبت به مشابه هفته قبل ۳۸.۳ درصد کاهش داشته است و استفاده از خوردهای شخصی نیز ۳۲ درصد کاهش را نشان می دهد. 

وی با تشکر از نیروی انتظامی و پرسنل زحمت کش آن در اجرای این طرح عنوان کرد: مطمئنا در اجرای این طرح برای مردم هم مشکلاتی پیش خواهد آمد. هر طرحی با هر پیش بینی نیازمند اصلاح، ترمیم و تکمیل است. همکاران ما در قرارگاه عملیاتی به طور مداوم شیوه اجرا و نواقص را بررسی و اصلاح خواهند نمود.

ربیعی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل ها و تست و قرنطینه مبتلایان مهمترین راهکار مبارزه با کروناست، گفت: مطابق وعده ای که داده شده بود تست روزانه کرونا از ۴۰ هزار به ۶۰ هزار رسیده و در هفته آینده نیز به ۱۲۰ هزار خواهیم رسید.

وی افزود: از افراد مبتلا می خواهیم که وظیفه اجتماعی خود را مبنی بر قرنطینه انجام بدهند. بررسی ها نشان می دهد ۲۰ درصد این افراد پروتکل ها را رعایت نکرده و در قرنطینه نماندند.

سخنگوی دولت گفت: اعمال محدودیتهای هوشمند با استفاده از دولت الکترونیکی هم آغاز شده است. اتصال همه خطوط هوایی و ریلی و همچنین اتوبوسهای بین شهری و تاکسی های اینترنتی به دولت الکترونیکی به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: همه این خطوط حمل و نقل عمومی، در زمان حمل مسافر وظیفه دارند مسافرین خود را از وزارت بهداشت استعلام کند و اگر فرد مبتلا به کرونا باشد، از جابجایی وی به خاطر حفظ سلامت دیگران جلوگیری می شود.

ربیعی گفت: در ظرف چند روز گذشته نزدیک ۱۶۰۰ مورد ممنوعیت سفر اعمال شده که آمار قابل توجهی است. تلاش وزارت ارتباطات و سایر وزارتخانه ها بر این است تا با توسعه این سیستم امنیت بهداشتی در سیستم حمل و نقل عمومی حاکم شود و این اقدام مهمی است. جا دارد از وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت و شرکتهای اینترنتی و به ویژه وزارت ارتباطات برای این اقدام مهم تشکر کنم.

وی با اشاره به هفته بسیج خاطرنشان کرد: واژه بسیج پر از مفهوم و پر از رمز و رازهای تاریخ معاصر ماست. بسیج، یادآور ملتی است که با اتکا به خدا و دستان خالی با از خودگذشتگی، و در کنار هم بودن در مقابل همه قدرتهای جهان ایستادند. 

* بسیج نیاز جامعه ما در همه دوران است

سخنگوی دولت گفت: بسیج نیاز جامعه ما در همه دوران است. بسیج را با همه این مفاهیم نه برای یک دوره تاریخی و نه برای موزه ای شدن خاطرات بلکه برای همه تاریخ سرزمین ایران زمینمان نیازمندیم.

وی افزود: ما امروز به بسیج بالاتر از سازمان و نهاد بلکه به عنوان یک ساختار عظیم اجتماعی و یک فرهنگ نهادینه عمومی برای عبور از شرایط سخت و ساختن آینده ای برای نسل های بعدی نیازمندیم. 

ربیعی گفت: ما نیازمند بسیجی همگانی هستیم. جامعه زخم خورده از تحریم را با وحدت، همدلی، فداکاری، دگرخواهی و ندیدن نفع شخصی در عبور از این شرایط تاریخی التیام بخشیم. به عنوان سخنگوی دولت این هفته را به همه بسیجیان سالهای جنگ، بسیجیان امروز و دیروز تبریک می گویم.

وی ادامه داد: دولت معتقد است بسیج در تمام عرصه ها در کنار دولت برای حل مشکلات و موضوعاتی که نیازمند مشارکت عظیم اجتماعی است، قرار بگیرد. فقرزدایی، حمایت های اجتماعی و در این روزها مبارزه با کرونا فرصت های این تعامل است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری اش با خبرنگاران گفت: همچنین فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا، آنچه مردم را خوشحال کرده است شکست سیاست فشار حداکثری و طراح و حامیان این سیاست است.

* صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری شنیده شده است

وی اضافه کرد: امروز تحریم های غیرقانونی علیه ملت ما در شکننده ترین و ناکارآمدترین وضعیت خود در سه سال اخیر قرار گرفته است و مردم و بازارها به روشنی ای پیام را دریافت کرده اند. صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری در سراسر دنیا هم به خوبی شنیده شده است.

* علت فروریختن دیوار تحریم‌ها جابه‌جایی دولت‌ها در آمریکا نیست

ربیعی علت فروریختن دیوار تحریم را نه جابه جایی دولت ها در آمریکا، بلکه مقاومت و ایستادگی مردم در برابر قلدری و نیز منطق ضعیف، غیرانسانی و زورگویانه تحریم‌ها برای جامعه بین المللی خواند و گفت: ما عمیقاً باور داریم که حتی اگر ترامپ پیروز انتخابات آمریکا می شد، سیاست تحریم نتیجه ای از جز شکست نداشت.

وی با تأکید بر اینکه امروز دولت مانند سال های گذشته، با توان و با تمام تجارت و توان خود پیگیر تضمین منافع مردم خواهد بود، اظهار داشت: لازم است در اینجا توضیح بدهم که تلاش دولت در ماه ها و سال های گذشته، چهار مرحله داشت؛ اول، دور زدن تحریم ها برای تقویت خط مقدم مبارزه با کرونا و حمایت از اقتصاد ملی، دوم، بی اعتبار کردن فلسفه وجودی فشار حداکثری از راه اعتبار بخشیدن به تاب آوری ملی و تاثیرناپذیر کردن اراده دولت در تأمین معیشت و تضمین سلامت مردم. سوم، تضعیف رژیم تحریم های یکجانبه با کمک دیپلماسی چندجانبه. چهارم، برگشت ناپذیر کردن یا حداقل پرهزینه کردن اعمال تحریم ها در آینده.

سخنگوی دولت در توضیح گفت: ما دو مرحله را پشت سر گذاشته ایم و در آستانه مرحله سوم یعنی تلاش برای تضعیف تحریم ها با کمک دیپلماسی چندجانبه قرار داریم. این مرحله حساسی در تاریخ ایران است که مستلزم هم صدایی، هم سویی و انسجام ملی و حمایت از وزارت امور خارجه به عنوان سکاندار سیاست خارجی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آیا نشانه ای از علاقمندی شرکت‌های خارجی به بازگشت به بازار ایران پس از انتخاب بایدن می‌بینید؟ اظهار داشت: ایران برای سرمایه گذاری دارای ظرفیت های مهمی برای شرکت‌های خارجی است. بازار ۶۰۰ میلیون همسایگان، ۶۷ نوع ماده معدنی که این نوع تنوع در دنیا بی نظیر است، دومین کشور به لحاظ همسایگان، موقعیت خاص اجتماعی  دارای نیروی انسانی متخصص و منابع انرژی ارزان، بی شک این زمینه های جذابی هست برای سرمایه گذاری شرکت‌ها خارجی در ایران.

* اخیرا تماس ها جهت گشایش دفاتر و حضور شرکتهای خارجی در ایران  افزایش یافته است

سخنگوی دولت تصریح کرد: قطعا با کاهش فشار حداکثری و رفع تحریم های ظالمانه و عدم حضور ترامپ حضور شرکتهای خارجی و تمایل به سرمایه گذاری در ایران بیشتر خواهد شد. اخیرا تماس ها جهت گشایش دفاتر و حضور شرکتهای خارجی در ایران  افزایش یافته است. برخی بازگشایی دفاتر را بررسی می کنند، که البته برخی از شرکتهای قبلا حضور داشتند هیچگاه شرکت‌ها را کاملا تعطیل نکردند قطعا این شرکتها با توجه به حضورشان امکان بیشتری برای فعالیت پیدا خواهند کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص بسته حمایتی جدید دولت گفت: با توجه به شدت گرفتن کرونا و اتخاذ تصمیم تعطیلی فراگیر دولت بسته های حمایتی خود از اقشار کم درآمد جامعه و صاحبان مشاغل را تدوین و اجرا می‌کند. خانوارهای مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی که دارای منبع درآمدی ثابت ماهانه نباشند تا سقف حدود ۳۰ میلیون نفر کمک بلاعوض به ازای هر عضو خانواده مبلغ ۱۰۰ هزار تومان از آذرماه تا پایان سال برخوردار خواهند شد. 

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود واریز این مبالغ از پایان آذرماه آغاز شود. همچنین ۱۱ میلیون خانوار از تسهیلات وام یک میلیون تومانی بهرمند می شوند. دولت تلاش می کند با انجام کار کارشناسی از هفته آینده پرداخت وام را نیز آغاز کند. 

ربیعی افزود: همچنین با شناسایی مشاغلی که بیشترین آسیب را دیده اند مقرر شد تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شود از جمله اینکه مهلت پرداخت قبوض گاز مصرفی که زمان پرداخت آنها در دوره زمانی اول آذر ۹۹ تا اول بهمن ماه ۹۹ می باشند به مدت دو ماه امهال می‌شود. 

وی گفت: در مصوبه ای دیگر دولت مقرر کرد که بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی (اعم از قرضالحسنه و سایر تسهیلات) افـرادی که مـوعد پـرداخت آن در آذرماه سال ۹۹ است، منوط به آنکه وفق ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار بدهی آنها به شبکه بانکی کشور تا تاریخ ۹۸/۱۲/۱ در طبقه جاری قرار داشته باشد، به پایان دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات منتقل میشود. 

ربیعی اظهار داشت: در مورد تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی که بازپرداخت آن در آذرماه سال ۹۹ باشد نیز موعد پرداخت به یک ماه بعد از آن منتقل می‌شود. موارد مشمول این مصوبه از احتساب و اخذ هر گونه جریمه و کارمزد اضافی مستثنی هستند. برای صاحبان مشاغل نیز که از تعطیلی ها متضرر می شوند دولت مقرر کرد مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی که آخرین مهلت آن از تاریخ یکم آذرماه ۱۳۹۹ تا یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ است را به مدت یک ونیم ماه تمدید کند. همچنین احکام اجرای ماده (۲۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ قانون ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت یک و نیم ماه تمدید می شود. 

ربیعی خاطر نشان کرد: همچنین مصوب شد که جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض به شرط آنکه اصل مالیات و عوارض تا پایان سال ۱۳۹۹پرداخت شود، بخشیده می‌شود. 

وی گفت: همچنین دولت مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده در دوره سوم و چهارم سال ۱۳۹۹ و سررسید پرداخت مالیات آن برای کلیه مودیان مالیاتی به مدت یک ماه تمدید کرد. در مصوبه ای دیگر صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان سال ۱۳۹۹ نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت. 

ربیعی افزود: همچنین اجراییات وصول مالیات تا دهم دیماه ۱۳۹۹ برای اشخاص حقیقی متوقف می‌شود. دولت مصوب کرد که آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۱۰) قانون مالیات‌های مستقیم که در بازه زمانی یکم آذرماه ۱۳۹۹ تا یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ باشد، تا تاریخ سی ام بهمن ماه ۱۳۹۹تمدید می‌شود. 

وی بیان داشت: همچنین مصوب شد که مهلت پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها تا ۹۹/۱۱/۱ امهال شود. در مصوبه ای دیگر کلیه مجوزهای صادره توسط دستگاه‌ها و نهادهای متولی صدور مجوز در کشور برای کلیه فعالیتها و کسب و کارها و مشاغل تا تاریخ ۹۹/۱۱/۱ تمدید می‌ شود. دولت بر سختی معیشتی که بر مردم و مشاغل به سبب این گونه تعطیلی ها که برای حفظ سلامت و جان افراد جامعه تحمیل می شود آگاه است و با برنامه ‌های مختلف حمایت از زندگی و کسب و کار مردم را پیگیری می کند.

* با ارمنستان و آذربایجان رابطه دوستانه داریم و به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه محمدجواد ظریف قرار است در اولین فرصت جهت رایزنی ها در مورد موضوع قره باغ و موضوعات مشترک به آذربایجان و روسیه سفر کند و نظر شما در مورد این رایزنی ها و همچنین آخرین وضعیت صلح چیست؟ گفت: البته همانطور که پیش از این اعلام شده، برنامه سفر آقای ظریف به دلیل ضرورت شرکت ایشان در جلسه بررسی بودجه تغییر کرده اما به هر حال ما به موجب رابطه دوستانه ای که با هر دو کشور همسایه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان داریم، به رایزنی های معمول با همه طرف ها ادامه خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم که اولاً صلح بدست آمده از سوی طرف های درگیر بطور کامل رعایت خواهد شد و ثانیاً، این صلح پیش درآمدی برای حل و فصل دائم و پایدار اختلافات در قره باغ بوده و مسیر آینده را برای تامین منافع دو کشور و توسعه دسته جمعی و عادلانه در فضایی صلح آمیز فراهم خواهد کرد. 

ربیعی گفت: ما می دانیم که زندگی و روان مردم در منطقه قره باغ از حوادث خشونت بار روزهای گذشته آسیب دیده و امیدواریم که همه کشورهای منطقه در موازات تلاش های دیپلماتیک برای تثبیت صلح با همه توان خود برای ترمیم این زخم ها و تسکین آلام مردم آسیب دیده از جنگ هم کمک کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به رییس جمهور ابلاغ کرده است با توجه به اینکه دولت قبلاً مخالف این طرح بوده است اولا چرا کابینه مجددا طرحی موازی با طرح مجلس آماده کرد و البته با توجه به تصویب طرح مجلس که به قانون تبدیل شده است، این طرح از چه زمانی عملیاتی می شود و آیا دولت طرح خود را نیز مضاف بر قانون مجلس اجرایی می‌کند یا خیر؟  گفت: دولت هیچ اهمالی در خصوص سلامت و معیشت مردم ندارد. گاهی اظهاراتی می شنویم گویی برخی منجی هستند. 

وی اضافه کرد: دولت همواره به دنبال راهکارهایی برای افزایش قدرت خرید مردم و حمایت اجتماعی از مردم بوده است.در مدیریت اقتصادی کشور باید کوتاه بینی و یکجانبه نگری وجود نداشته باشد و دولت مکلف به دوراندیشی و اقدام موثر است.

* نمی‌شود عده‌ای بیرون گود نشسته باشند و حرف هایی بزنند که اجرای آن، مشکلات عدیده ای پدید آورد

ربیعی تصریح کرد: در مقطعی شاهد بودیم با رفتارهای خاص به نام کمک به مردم، چند برابر از جیب مردم کم شد و در دراز مدت مردم آسیب دیدند. نمی شود عده ای بیرون گود نشسته باشند و طرح یا حرف هایی بزنند که اجرای آن، مشکلات عدیده ای پدید آورد.

وی گفت: کسی در مورد حمایت معیشتی از مردم تردید نداشته و ندارد و این طرح ها نظریه جدیدی هم نیست، از زمان دولت دفاع مقدس همواره این گونه طرح ها مطرح بوده است و در دولت تدبیر و امید هم طرح تحول سلامت، افزایش حقوق مددکاران، پیشی دادن مزد بر تورم تا سال ۹۷، همساز سازی حقوق ها، گسترش بیمه های اجتماعی و مسائلی از این قبیل پیگیری و اجرا شده است و طرح حمایت معیشتی حرف جدیدی نیست.

* شبیه‌سازی آنچه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد با طرح مجلس، اشتباه است 

ربیعی اظهار داشت: شبیه سازی آنچه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد با طرح مجلس، از بنیان اشتباه است و این برنامه در تعطیلات اول کرونا هم اجرا شد و در هر تعطیلات بلندمدت احتمالی دیگری اجرا خواهد شد.مصوبه ستاد ملی کرونا معطوف به افرادی است که حقوق بگیر نیستند و درآمد ثابت ندارند و از طرفی این یک یارانه جدید نیست بلکه کمکی برای جبران کاهش درآمد مشاغل ناشی از تعطیلات است.

وی تصریح کرد: این مصوبه برای ۴ ماه و پیش بینی بار مالی آن حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.از طرفی هر طرحی که به تصویب برسد قابل احترام است، اما درخصوص طرح مجلس این موضوع مهم است که بنابر نظر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه فقط برای سال ۹۹ یعنی همین امسال حدود پنجاه هزار میلیارد تومان بارمالی دارد.

ربیعی در مخالفت با قانون مجلس تاکید کرد: محل تامین بودجه این طرح، فروش اموال دولت در بورس دیده شده است.آنچه در نظر مجلس آمده یک یارانه دائمی است، امسال از فروش اموال دولتی منابع آن تامین شد، بودجه سال بعد و سالهای بعد از کدام محل تامین می شود؟ تعادل چند بودجه را به هم خواهد زد؟ هزینه این طرح را مردم در کجا باید پرداخت کنند؟

وی ادامه داد: یارانه باید هر ماه سر موعد مقرر پرداخت شود ولی در این طرح نحوه تامین آن به اما و اگرهای زیادی وابسته است. حال اگر منابع تامین نشد و این یارانه پرداخت نشد چه کسی پاسخگو است؟ براساس مصوبه مجلس، سهام های مشخص شده برای تامین بودجه این طرح باید در بورس به فروش برسد، و اساسا بورس ظرفیت نقد کردن این رقم در ۳ ماه وجود دارد؟ و آیا کارشناسان بورس این را تایید می کنند؟

سخنگوی دولت افزود: از طرفی بورس در شرایط خاص قرار دارد، عرضه آبشاری سهام آن هم به گونه ای که در این مصوبه منظور شده به پایداری بورس آسیب می رساند و امکان تحقق هم ممکن ندارد. چنانچه دولت به وزارت اقتصاد مجوز عرضه دارا سوم را داده است ولی به تعبیر وزیر محترم اقتصاد، به لحاظ رعایت شرایط بازار و برای حمایت از ذینفعان بورس موفق به عرضه نشده است. با احتیاط باید نسبت به بورس رفتار شود. این اشکالات باید برطرف شود. هر قانونی باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد. 

وی تصریح کرد: تاکید می کنم  مصوبه ستاد ملی کرونا هیچ شباهتی یا الگوگیری از طرح مجلس ندارد. معتقد هستیم با همکاری بین قوا و دیدن همه جوانب ، قادر خواهیم بهترین دستاوردها برای مردم داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اختلاف میان سعید نمکی وزیر بهداشت و  ملک‌زاده معاون سابقش گفت: من این اختلاف را یک امر طبیعی و کارشناسی می دانم هر چند بهتر بود که در عرصه عمومی این مسائل بیان نمی شد.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک وزارتخانه علمی است و در اوج پاندمی کرونا اختلاف سیاستی و مدیریتی پیش می آید و نباید آن‌ را سیاسی کرد.

ربیعی گفت: نوپدید بودن و ناشناخته بودن ویروس کرونا برای جامعه پزشکی در همه دنیا محل اختلافات علمی و مدیریتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: نه آقای دکتر نمکی و نه آقای دکتر ملک زاده هیچ کدام دغدغه  سیاسی ندارند و از جناح ها می خواهیم به این مسئله از منظر سیاسی دامن نزنند. یک اختلاف نظر علمی و کارشناسی بوده است.

* مساله کرونا یک امر ملی بوده و جان مردم جای کار سیاسی نیست

سخنگوی دولت گفت: توصیه دولت این است که حوزه سلامت، ملی تلقی شده و به نزاع سیاسی تبدیل نشود. مساله کرونا یک امر ملی بوده و جان مردم جای کار سیاسی نیست.

وی ادامه داد: مدیریت نظام سلامت جناب آقای دکتر نمکی همواره مورد حمایت رییس جمهور و همه اعضای دولت بوده و همچنان هم مورد حمایت است و همه باید به مدیریت وزارت بهداشت کمک کنیم.

ربیعی گفت: شخصیت آقای دکتر نمکی، اقدامات و زحماتی که دارند می کشند قابل تشکر است و همه جامعه و دولت قدردان ایشان هستند و از تلاش های علمی پژوهشگران از جمله آقای ملک زاده هم تقدیر می کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۰۴۰۴۱۲:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۴
علت گرانی مرغ حذف ارز 4200 و خرید خوراک دام با دلار 25 هزار تومنی نیما هست
ناشناس۱۷۰۰۵۶۷۱۳:۵۶:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۴
خود دلار 4200 فقط باعث رانت و گرانی بود تا حالا
ناشناس۱۷۰۰۵۸۷۱۴:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۴
خیلی وقت 4200 تومنی, گیر مرغدار نمیاد
ناشناس۱۷۰۰۸۶۱۱۶:۴۵:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۴
کشور بدون دولت و مجلس بسیاربهتر میچرخد
ناشناس۱۷۰۰۹۷۷۱۸:۳۷:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۴
چطور برا رفقای فرهاد مجیدی ارز دارین ولی برا خوراک مردم کمبود ارز دارین؟
ناشناس۱۷۰۱۳۸۵۰۰:۱۹:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۵
هیچ چیز ملت با این دولت مشترک و حتی شبیه هم نیست ____ ۱۰۰ رحمت به سنگ‌پای قزوینی
امیر۱۷۰۰۴۱۹۱۲:۳۵:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۴
این رییس جمهور از تغییر قیمت بنزین بعد از مردم مطلع شد چطور میخواهد قیمت چیزی را کنترل کند .
ناشناس۱۷۰۰۴۶۴۱۲:۴۹:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۴
فقط وعده یک مقدار اندکی هم مرغ در میادین تهران توزیع می کنند روی آن مانور می دهند
محسن۱۷۰۰۴۹۹۱۳:۱۰:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۴
کی از شر این دولت راحت میشیم؟؟؟!!
ناشناس۱۷۰۰۵۹۶۱۴:۱۸:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۴
كلا كي راحت ميشيم؟
ناشناس۱۷۰۰۶۶۵۱۵:۰۳:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۴
مثلا با رفتن دولت مشخص فروش نفت حل میشه ؟
ناشناس۱۷۰۰۹۲۳۱۷:۵۷:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۴
تا زمانی که این دیدگاه جناحی را داری هیچ وقت. انشالله دولت بعدی را هم خواهیم دید. یعنی قیمت مرغ را برمیگردانه به همون ۶۰۰۰ تومان
ناشناس۱۷۰۰۹۴۲۱۸:۱۷:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۴
وقتی از شر تفکر ما نمی‌توانیم و من بلد نیستم و امضای کری و ....تضمین است راحت شدیم
ناشناس۱۷۰۰۵۱۴۱۳:۲۳:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۴
حرف راست را همواره از سخنگویان شنیده ایم .اینطور نیست؟
ناشناس۱۷۰۰۵۸۵۱۴:۱۳:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۴
فقط حرف میزنید و وعده و وعید میدهید و در عمل هیچ.
ناشناس۱۷۰۰۷۵۲۱۵:۳۹:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۴
واقعاً حرفهای امثال این اقا را نمی فهمم، دغدغه مشترک؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۷۰۱۰۵۸۱۹:۳۹:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۴
گرانی های ناخواسته یا زمینه سازی برای فشار بر روی مردم و نظام برای تن دادن به بر جامی ننگین تر از بر جام قبل
ناشناس۱۷۰۱۰۸۴۲۰:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۴
بهتره بگین دست پخت دولت بر علیه روان درب و‌داقون ملت فلاکت زده است
ناشناس۱۷۰۱۰۸۵۲۰:۰۴:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۴
مجلسمون کجاست قالباف و همکاراشون چه نظارتی دارن؟؟؟!!!
ناشناس۱۷۰۱۱۱۳۲۰:۳۱:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۴
راضی به ناراحتی مسئولان نیستیم خدای نکرده سکته می کنند بچه هاشون تو آمریکا یتیم می شن
ناشناس۱۷۰۱۱۹۵۲۱:۴۲:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۴
منشا تمام گرانی ها دولت بیعرضه است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین