دلیل افزایش قیمت لبنیات و مرغ در بازار چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3990904035 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت نهاده های دامی را موجب جهش قیمت مرغ و لبنیات برشمرد.

دلیل افزایش قیمت لبنیات و مرغ در بازار چیست؟

به گزارش صداوسیما، مرتضی رضایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته درباره افزایش قیمت شیر گفت: برای تعیین قیمت کالا در سازمان حمایت بررسی کارشناسی می‌شود و بعد از آن در ستاد تنظیم بازار مطرح و مورد تصویب قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نهاده‌های دامی به شدت افزایش قیمت داشته اند چون تأمین آن با کسری مواجه بوده است و دامداران به ناچار از خوراک جایگزین استفاده کرده اند حتی برخی از خوراک های رایج که وارداتی نیست با افزایش قیمت مواجه شدند.

رضایی با اشاره به اینکه در خارج از فصل تولید این محصولات هستیم گفت: در بررسی سازمان حمایت قیمت تمام شده شیر خام حتی بالاتر از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که این قیمت با تفاهم با دامداران انجام شده است.

وی درباره اختلاف قیمت گذاری شیر خام افزود: قیمت ۴ هزار و ۱۵۰ تومان بر اساس تأمین ۱۰۰ درصد نهاده‌های وارداتی با قیمت مصوب بوده است ولی تأمین نهاده‌ها به صورت ماهانه مشخص می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر صنایع لبنی دیده نشوند تولید شیر خام معنا پیدا نمی‌کند.

وی درباره افزایش قیمت مرغ افزود: از زمانی که جهش قیمت مرغ اتفاق افتاده است ستادی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده تا به سرعت این مشکل برطرف شود. ازمرداد ماه هشدار این تغییرات در قیمت داده شده بود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت مصوب جوجه یکروزه دو هزار و ۹۰۰ تومان است که این قیمت در اسفند سال گذشته هزار و ۴۹۰، فروردین امسال ۵۴۰ تومان، اردیبهشت ۸۹۹ تومان، خرداد هزار و ۴۰۰ تومان، تیر دو هزار و ۷۰ تومان، مرداد هزار و ۱۰ تومان، شهریور ۷۹۵ تومان بود و این قیمت در حال حاضر دو هزار و ۱۰۰ تومان می‌باشد.

وی افزود: اگر جلوی ضرر و زیان مرغداری‌ها گرفته و قیمت‌ها هم اصلاح نشود مرغداری‌ها، گله‌های خود را حذف می‌کنند. باید صنعت مرغ مادر را نجات دهیم چون اگر جوجه نباشد شاهد این اتفاقات خواهیم بود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمار سامانه جامع تجارت، تا ۳۰ آبان ماه دانه روغنی هزار و ۳۳۰ هزار تن، کنجاله سویا ۹۰۳ هزار تن، جو هزار و ۲۵۱ هزار تن و ذرت شش میلیون و ۳۸۰ هزار تن وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ماهیانه ۷۵۰ هزار تن ذرت، ۳۵۰ هزار تن کنجاله سویا و نزدیک به ۳۰۰ هزار تن جو در فصل بهار و در ۶ ماهه دوم سال ۵۰۰ هزار تن جو نیاز کشور است.

رضایی گفت: در تأمین نهاده‌های ذرت و کنجاله سویا نسبت به نیاز کشور عقب هستیم که دلیل آن هم کاهش تولید است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: درسطح شهر تهران روزانه ۳۰۰ تن مرغ گرم با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می‌شود و از روزهای بعد در صورت موفقیت این طرح در سایر شهرها هم انجام خواهد شد البته در کنار این طرح روزانه ۲۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۱۵ هزار تومان در شهر تهران عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی از هفته آینده قیمت مرغ تا چند هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. امروز صددرصد نهاده‌ها برای صنعت مرغ تأمین شده است و مرغداران می‌توانند به تولیدات خود با قدرت ادامه دهند.

سید احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: قیمت شیر خام بر اساس تأمین صددرصد نهاده‌های دامی، چهار هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد ولی قیمت پیشنهادی ما چهار هزار و ۴۸۰ تومان بوده است.

وی افزود: با توجه به میزان تأمین نهادها در هفت ماهه امسال و با شرایط موجود قیمت تمام شده شیر خام پنج هزار و ۷۰۰ تومان است.

مقدسی ادامه داد: دامداران از ابتدای سال تاکنون حداکثر ۳۳ درصد سویا، ۶۱ درصد جو و ۴۷ درصد ذرت را با نرخ مصوب دریافت و مابقی آن را از طریق بازار آزاد تهیه کرده اند و در سایر نهاده‌ها هم، غذای دام حدود ۶۰ درصد آن علوفه است که صددرصد آن در داخل تولید می‌شود مثل ذرت علوفه‌ای و یونجه خشک که امسال بالای ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: قیمت شیر خام در تیرماه امسال از دو هزار و ۳۹۰ تومان به سه هزار و ۳۰۰ تومان مصوب شد و صنایع لبنی هم این مبلغ را ماهیانه ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش داد که آخرین مبلغ پرداختی به گاوداران در آبان ماه حدود چهار هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

وی افزود: قیمت مصوب شیر خام چهار هزار و ۵۰۰ تومانی به شرط تأمین صددرصد نهاده‌ها است و در غیر این صورت امکان تمکین برای تولید کننده نیست.

سید محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: قیمت شیر خام ۶۵ درصد بر قیمت نهایی محصولات لبنی تأثیر دارد و افزایش قیمت شیر خام در سبد خانوار نمایان می‌شود.

وی افزود: در جلسه سازمان حمایت با نظر کارشناسی قیمت شیر خام چهار هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد. تا زمانی که قیمت شیر خام مشخص نشود امکان مشخص شدن محصولات لبنی وجود ندارد و در جلسه سازمان حمایت بر اساس قیمت شیر خام چهار هزار و ۱۵۰ تومان، قیمت ۱۰ قلم کالای پرمصرف لبنی خانوار مشخص شده است ولی ظرف دو روز قیمت شیر خام به چهار هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد.

وی تصریح کرد: نظارتی که بر قیمت مصوب محصولات لبنی وجود دارد در قیمت شیر خام و نهاده‌ها نیست و اگر قرار بر نظارت هست باید بر کل زنجیره نظارت انجام شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درباره تخلفات صنایع لبنی گفت: احتمال تخلف در هر صنعتی وجود دارد که باید با آن برخورد شود ولی درباره قیمت مصوب محصولات لبنی، گزارش مستندی به سازمان حمایت و تعزیرات طی یکسال گذشته نرسیده است.

وی ادامه داد: در کالاهای غیر مشمول قیمت مصوب، افزایش هزینه‌های تولید موجب بالا رفتن قیمت شده است. طی پنج ماهه گذشته در محصولات پتروشیمی ۷۸ درصد افزایش قیمت داشتیم که در بسته بندی ما مؤثر است و همچنین در شیر خام هم ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

وی گفت: در آئین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل بر اساس اسناد ارائه شده، مجوز قیمت عرضه محصولات در بازار داده می‌شود و تخلفی هم صورت نگرفته است.

پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره دلایل افزایش قیمت مرغ گفت: نهاده‌ها توسط دولت گران شده است ولی قیمت مرغ بر اساس قیمت‌های گذشته محاسبه می‌شود و تعزیرات هم برخورد می‌کند.

وی افزود: قرار بود در بازارگاه، نهاده‌ها به صورت هماهنگ در اختیار مرغداران قرار گیرد ولی عملیاتی نشده است چون نهاده‌ها به موقع و به اندازه به مرغداران نمی‌رسد و همچنین در توزیع نهاده‌ها هم تبعیض وجود دارد.

فروغی با انتقاد از کوتاه شدن مدت پرورش مرغ به ۴۰ روز هم گفت: کیفیت نهاده‌ها پایین است و حداقل در ۴۰ روز نسبت به میانگین نهاده استاندارد، وزن مرغ حدود ۴۰۰ گرم عقب افتاده و جای رشد دارد ولی مرغدار به دلیل نبود نهاده باید زودتر مرغ را به بازار ارائه دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۰۲۰۹۱۰:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیلش مصرف بی رویه مردم است که این اقلام را میخرند و به سطل اشغال میریزند در اروپا و امریکا مردم اصلا غذا ندارند و همش توصف هستند این اطلاعات دست اول را از صدا وسیما گرفتم گفتم دنبال دلیل هستید خسته نشوید
ناشناس۱۷۰۰۵۰۶۱۳:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۴
پرت نگو ؛همه دلیلش مردم هستن ؛بس کنید
بیگی29۱۷۰۰۶۶۶۱۵:۰۴:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۴
مشکل مثل صنایع دیگر،صنعت مونتاژ مرغ و تخم مرغ و .. است.تمام نهاده های لازم وارداتی است .با بسته شدن حتی یک در،تمام سیستم میخوابد.
ناشناس۱۷۰۰۹۹۱۱۸:۴۴:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۴
حرف شما غلط است هم تو امریکا هم تو اروپا مردم خرید کلی دارند مخصوصا حالا
ناشناس۱۷۰۱۰۰۵۱۸:۵۷:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۴
اینو خوب اومدی
ناشناس۱۷۰۱۰۰۶۱۸:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۴
مریضی و کرونا هم که اروپا و امریکا را نابود کرده ولی ما قوی هستیم. منبع صدا و سیما
ناشناس۱۷۰۰۲۱۸۱۰:۳۹:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیل افزایش قیمت لبنیات و مرغ در بازار چیست؟ بي لياقت بودن مسئولان شكم سير بودن مسئولان بي سوادي مسئولان فكر منافع شخصي بودن مسئولان و.... هركس چيزي خواست اضافه كنه به ليست
ناشناس۱۷۰۰۷۰۹۱۵:۱۶:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۴
دلسوز ملک وملت نبودن مسوولان
ناشناس۱۷۰۰۲۶۴۱۱:۰۱:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۴
گوجه بالا می رود ماشین پایین می آید پیاز پایین می آید لبنیات بالا می رود
ناشناس۱۷۰۰۲۶۹۱۱:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیلش بی عرضگی مردمه و بس .
ناشناس۱۷۰۰۵۳۷۱۳:۳۹:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۴
مهمترین دلیل را گفتی. مسئولین هم البته هستند . اما مردم دلیل تر هستند.
ناشناس۱۷۰۰۹۱۸۱۷:۵۴:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۴
احسنت هزاران لایک
ناشناس۱۷۰۰۲۸۱۱۱:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۴
بسه دیگه بابا هرروز یک قلم جنس رو میارین تیتر میزنین: رمز گشایی از بالا رفتن قیمت گوجه ، کشف علل پایین نیامدن گوشت قرمز، در جستجوی دلایل کم یاب شدن گوسفند، پیدا شدن دلیل گرانی ارز، پرواز قیمت پوشک و.. دلیلش مشخصه کشور گروگان گرفته شده همه دلال هستند و زورشون زیاد بسه دیگه خستمون کردین
ناشناس۱۷۰۰۲۹۳۱۱:۱۴:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۴
خیر دلیلش ناتوانی حاکمان مملکت از اداره کشور و بی تدبیری و نا آگاهی از شرایط روز دنیاست
ناشناس۱۷۰۰۲۹۵۱۱:۱۴:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۴
اصل ماجرا چیز دیگری است. اول اینکه مردم نباید فکر آسوده داشته باشند. دغدغه‌های معاش مردم را از فکر کردن به اینکه افراد خاص چرا ارز 4200 تومانی گرفته و اقلام وارد شده را با ارز 25000 تومانی می‌فروشند باز می دارد. مجلس .. طرفدار احقاق حق مردم هم صدايش در نمی‌آید.
sina۱۷۰۰۳۱۱۱۱:۲۴:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۴
یک کلام ختم کلام بی عرضگی و بی کفایتی!!!!!!!!!!!!!! علی برکت اله
ناشناس۱۷۰۰۵۳۹۱۳:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۴
مردم یا مسئولین.؟؟
حسن۱۷۰۰۳۳۳۱۱:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۴
مثل دلار كه ميگفتن حباب داره ولي گران ميشد همه چيز حباب داره ولي گران خواهد شد حتي مرغ ، اگر دولت دست از منافع تعداد معدودي مافيا كه نفعشان در گراني دلار است بر ميداشت و به قيمت واقعي ميرساندش (حداكثر ٤ هزارتومان) آرامش و رونق در اقتصاد شكل ميگرفت
ناشناس۱۷۰۰۳۴۹۱۱:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۴
بهانه و هیچکس مسئولیت نمی پذیرد
ناشناس۱۷۰۰۳۶۱۱۱:۵۸:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۴
یک بچه ابتدایی هم می داند وقتی قرار است یک بخشی از تولید یک محصول قیمتش زیاد شود قیمت نهایی آن محصول بالا می رود. وقتی قیمت خوراک مرغ که وارداتی است از ارز 4200 می شود 25 تومن معلومه که گرون می شود اما یک چیز خیلی مهم است و آن اینکه متاسفانه علی رغم ادعاهای الکی .. مان همه چیز اساسی مان وارداتی است دان مرغ کره روغن خوراکی لوازم منزل مواد اولیه تولیدات صتعنی و ماشین آلات و .. وقتی هیات دولت سورفیس تولید امریکا رو جلو خودشان می گذارند و علی امریکا حرف می زنند آدم حالش به هم میریزه. وقتی گاندی علی انگلیس قیام کرد خودش را از تمام محصولات وارداتی خالی کرد که نتیجه آن هند امروز است. اینکه لقمه های مسئولین هر روز چرب تر می شود و جیبشان پرتر و منزلشان پر است از لوازم لوکس وارداتی مشمئز کننده است
ناشناس۱۷۰۰۳۹۹۱۲:۲۶:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۴
حذف ارز 4200 تومنی برای خوراک دام
ناشناس۱۷۰۰۵۴۱۱۳:۴۲:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۴
که نهایتا تبدیل میشود به فرآوردهای گوشتی، لبنیاتی و سراجی و . . برای مصرف من و تو
ناشناس۱۷۰۱۰۴۵۱۹:۲۷:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۴
ارز ۴۲۰۰ دادن برای خوراک یا هر ماده اولیه دیگر کارخانجات فقط ایجاد رانت است عوض اینکار باید به تعداد دامها یا به طور کلی محصول نهایی تولید شده و فروخته شده در بازار به قیمت مصوب، یارانه تولید به تولید کننده بدهند. به این ترتیب هم محصول با قیمتی به دست مصرف کننده میرسد که حاصل ارز دولتی است و هم تولید افزایش پیدا میکند
ناشناس۱۷۰۰۴۱۸۱۲:۳۴:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۴
علت گرانی مرغ فقط یک چیز اونم تحریم افزایش قیمت دلار . وقتی خوراک مرغ به جای ارز 4200 تومنی با دلار 25 هزار تومنی نیما وارد بشه قیمت مرغ جهش پیدا میکنه حالا هی حرفای بی ربط بزنید و تحلیل کیلویی کنید !!!
ناشناس۱۷۰۰۵۰۸۱۳:۱۸:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیلش دولت بی کفایت تدبیرررر
ناشناس۱۷۰۰۵۵۲۱۳:۴۶:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۴
هربار قیمت ها بالا میره شما این سئوال را مطرح میکنی! چرا؟ یعنی فکر میکنی مردم نمی فهمند که با همین سرگرمی های که برای ملت ساختند چه سرگرمی هایی و کاسبی هایی برای خودشان راه انداختند ..
ناشناس۱۷۰۰۵۶۶۱۳:۵۶:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۴
بی عرضگی و بی لیاقتی مسئولان کشور
ناشناس۱۷۰۰۶۹۱۱۵:۱۰:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۴
وقتی مرغ خوراک 25 هزار تومنی جای خوراک 4200 بخوری قیمتش 5 برابر میشه . آره عزیزم
ناشناس۱۷۰۰۷۷۶۱۵:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۴
مرداد ماه همان زمانی هست که جوجه ها رو کشتین .یکی دیگه جنایت کرده آهش دامن ملت رو گرفته.
ناشناس۱۷۰۰۸۸۸۱۷:۱۵:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیل کرونا و تعطیلی دو هفته ای کشوره، به بهونه کرونا دوهفته تعطیل کردند و تا تونستند اجناسو گرون کردند کی به کیه
ناشناس۱۷۰۰۸۹۲۱۷:۱۹:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۴
چرا از من یا مرغداران سئوال نمیکنید . مرغداری که روزی 500 کیلو ببالا مصرف خوراک مرغ نیاز دارد دراین بازار دلالی خوراک نمیتوانند تولید کنند . این تولیدات متعلق به مرغداران کوچک است که خوراک اندکی را از بازار تهیه میکنند . با بهترین خوراک هر مرغ برای ارائه به بازار5 تا شش کیلو خوراک نیاز دارد حال حساب کنید یک مرغداری مجهز و مدرن کوچک با 5000 مرغ چه نیازی دارد . مردم بدانند این صنعت 80 در صد به واردات دانه و دارو نیازمند است. نه دلال مقصر است نه فروشنده فقط و فقط واردات .
ناشناس۱۷۰۰۸۹۹۱۷:۲۴:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیلش واضحه بی خاصیتی دولتمردان ما.
ناشناس۱۷۰۰۹۰۲۱۷:۳۶:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۴
دولت گران می‌کند مردم بیشتر میخرند پس در نتیجه مقصر مردم هستند
ناشناس۱۷۰۰۹۵۹۱۸:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیلش بی مسئولیتی دولت
ناشناس۱۷۰۱۰۰۸۱۸:۵۹:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیل آن این است که نمی شود کشور بزرگی مثل ایران را به سبک کره شمالی اداره کرد. نمی توان دور کشور حصار کشید و نه پول بتوان بیرون برد و نه داخل آورد و نه جنس و مواد اولیه بعد انتظار معجزه داشت.
ناشناس۱۷۰۱۰۶۲۱۹:۴۱:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۴
دلیل خاصی ندارد جز مجبور کردن مردم به تن دادن به خواسته های کشور های غربی متاسفانه این دولت ..به گوش اروپا و‌آمریکاست
ناشناس۱۷۰۱۱۱۱۲۰:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۴
مرگ بر مرغ از امروز خروس میخوریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین