جنجال تازه در روابط ترکیه-آلمان

گروه جهان الف،   3990904004

ممانعت ترکیه با بازرسی کشتی باری خود در نزدیکی لیبی توسط کشتی آلمانی تحت عملیات اتحادیه اروپا برای ممانعت از قاچاق اسلحه به این کشور موسوم به "ایرینی" جنجالی تازه در مناسبات بین آلمان و ترکیه ایجاد کرده است.

جنجال تازه در روابط ترکیه-آلمان

به گزارش تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، مخالفت ترکیه با بازرسی یک کشتی مشکوک این کشور در 200 کیلومتری شمال شهر بنغازی جنجالی تازه در مناسبات بین آلمان و ترکیه ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در اشپیگل سربازان نیروی دریایی ارتش آلمان، روز یکشنبه به کشتی "روزالین ای" ترکیه که در مسیر لیبی در حرکت بوده مشکوک می‌شوند.

فرماندهان عملیات نظارت اتحادیه اروپا برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به لیبی در دریای مدیترانه موسوم به "ایرینی"، اطلاعاتی درباره مشکوک بودن محموله این کشتی به دست آورده بودند.

در همین ارتباط سربازان ناوچه "هامبورگ" غروب یکشنبه به کشتی "روزالین ای" وارد شدند و قصد بازرسی محموله آن کشتی را داشتند. ترکیه نسبت به این موضوع اعتراض کرده و مانع از بازرسی محموله این کشتی شده است.

به علت مخالفت ترکیه، سربازان نیروی دریایی آلمان ناگزیر شدند بامداد دوشنبه کشتی را ترک کرده و به ناوچه خود باز گردند.

مانع شدن ترکیه از بازرسی محموله کشتی یاد شده حکایت از دشواری عملیات اتحادیه اروپا برای مقابله با قاچاق جنگ‌افزار به لیبی دارد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، ترکیه از آلمان عذرخواهی بابت اقدام به کنترل این کشتی ترکیه ای در مسیر لیبی را درخواست کرده است.

وزارت امور خارجه ترکیه در این باره گفته است: ما به این اقدام که بدون مجوز و با اقدام به زور انجام شده است معترضیم.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که ارتش آلمان غیر قانونی عمل کرده، خدمه کشتی باری ترکیه ای را با سلاح تهدید کرده است و آن ها را با تفتیش بدنی تحقیر کرده است.

 در همین راستا وزارت امور خارجه ترکیه عصر امروز سفرای آلمان ، ایتالیا و اتحادیه اروپا در آنکارا را احضار و مراتب اعتراض خود به بازرسی یک کشتی باری ترکیه‌ای توسط ناو آلمانی را به آنها ابلاغ کرده است.

ارتش آلمان البته این ادعاها را رد کرده و اعلام کرده که خدمه کشتی آلمانی در اقدام به کنترل، رفتار هماهنگی داشته اند.

مناقشات بین آلمان و ترکیه تازه چند ساعت بعد از این اتفاق آغاز شده و ترکیه اعلام کرده که کشتی اش هیچ سلاحی نداشته بلکه حاوی کالاهای کمکی برای مردم لیبی بوده است.

روز دوشنبه رسانه های وابسته به دولت ترکیه تصاویری را منتشرکردند که نیروهای کاملا مسلح ارتش آلمان در تصاویر تاری با خدمه کشتی ترکیه ای در حال بحث بودند. رسانه های ترکیه ای هم از نقض قانون از طرف ارتش آلمان صحبت کرده بودند.

به نوشته هفته نامه اشپیگل ترکیه حتی خواستار درخواست غرامت از دولت آلمان شده است.

از طرف برلین هم اظهار نظرهای تندی علیه ترکیه شکل گرفته و درباره این رویکرد آنکارا ابراز نگرانی شده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده که این رخداد در نشست آینده اتحادیه اروپا در اوایل دسامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت. دیپلمات های اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده اند که در این نشست درباره اقدامات تنبیهی علیه ترکیه صحبت خواهد شد.

اتحادیه اروپا این انتقاد را به ترکیه وارد می کند که با وجود شرکت در نشست صلح لیبی در برلین و وعده عدم دخالت در جریانات لیبی اما همچنان سلاح و مزدور به این کشور صادر می کند.در مارس سال جاری، اتحادیه اروپا تصمیم به انجام یک مأموریت جدید دریایی برای اجرای تحریم تسلیحاتی لیبی گرفت. در عملیات نظامی موسوم به ایرینی از کشتی‌ها و هواپیماها برای رصد مسیر دریایی به لیبی استفاده می‌شود.

در جنگ داخلی لیبی، ترکیه از «دولت وحدت ملی» که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، حمایت می‌کند. در حال حاضر دولت وحدت ملی رو در روی ژنرال «خلیفه حفتر» قرار گرفته که نیروهایش مناطقی را در شرق و جنوب این کشور کنترل می‌کنند. در این میان تعدادی از کشورها نیز از جمله مصر از حفتر پشتیبانی نظامی می‌کنند.

طرفین درگیری لیبی اواخر ماه گذشته میلادی یک توافق آتش‌بس را امضا کرده‌اند و گفتوگوهای داخلی لیبی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی از ابتدای ماه نوامبر تحت نظارت سازمان ملل در حال انجام است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین