اکثریت معمولی یا اقلیت ایثارگر؛ کدامیک حریف کرونا هستند؟!

مهدی نورمحمدزاده،   3990903144 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
اکثریت معمولی یا اقلیت ایثارگر؛ کدامیک حریف کرونا هستند؟!

 دو جامعه متفاوت را تصور کنید که در یکی اکثریت مردمان و حاکمانش پایبند اخلاق عمومی هستند و چارچوب های عمومی اخلاق از قبیل احترام به حقوق دیگران، حفظ محیط زیست، التزام به قانون، مسئولیت پذیری و رفتار صادقانه را رعایت می کنند و در جامعه دیگر به جای التزام اکثریت به اخلاق عمومی، اقلیتی از مردم و حاکمان پایبند اخلاق عروجی یا متعالی هستند و رفتارهای ایثارگرانه و فراتر از وظیفه خود نشان می دهند و در مسیر خدمت به جامعه، حاضر به بذل جان و مال خویش نیز هستند.

جامعه ما به کدام یک از این دو الگو نزدیک تر است؟! اصلا ایده آل ما برای ساختن جامعه مان کدام است و تربیت خانوادگی و آموزشی کودکان ما با کدام مسیر تطابق بیشتری دارد؟! طبیعی است که با منطق صفر و یکی نمی توان قضاوت کرد، اما نشانه های زیادی وجود دارد که آموزش و فرهنگ جامعه ما به سمت جامعه دوم متمایل است. قهرمان رسانه های ما، کوهنوردی است که زباله های مردم را از کوهها و جنگلها جمع می کند، نه آنهایی که اصلا اهل زباله ریختن در طبیعت نیستند. الگوسازی ما متوجه معلم ایثارگری است که ارثیه یک میلیاردی اش را برای تبلت بچه های فقیر خرج می کند، نه معلمان بسیاری که در نهایت مسئولیت پذیری تدریس می کنند و پول اضافی هم برای اهدا کردن تبلت ندارند.

ما شب و روز دنبال خیّری هستیم که به سوپر مارکت محل می رود و حسابهای نسیه بدهکاران محل را تسویه می کند، اما هرگز نمی رویم سراغ کاسب و کارمندی که عمری با نهایت امانت و دقت به مردم خدمت کرده است و هیچ وقت هم پرداخت بدهی اش به تاخیر نیفتاده است. در این روزهای تلخ کرونایی، پزشک و پرستار و بهیار قربانی بی تدبیری جامعه را به درستی شهید می نامیم، اما اصلا حواسمان به مطالبه مسئولیت پذیری جمعی و اصلاح تدابیر «سعی و خطا»گونه مسئولان عالی مبارزه با کرونا نیست!

این درست که جامعه به قهرمان نیاز دارد و رسیدن به قله های ایثار فضیلتی ارزشمند است که نصیب همه کس نمی شود، اما تجربه اجتماعی و سیاسی دوره معاصر نشان می دهد که پایبندی اکثریت به اخلاق عمومی بیشتر ضامن توسعه و پیشرفت است تا دلبستگی گروهی از اقلیت به اخلاق متعالی و ایثارگرانه. دست و پای همه ایثارگران را باید بوسید، اما پیش از آن باید در ترویج و ثبات اخلاق عمومی در همه ارکان جامعه کوشید و هزینه کرد، و الا فرسودگی و خستگی اقلیت ایثارگران جامعه دیر یا زود فرا می رسد و می شود داستان همین روزها که برای پر کردن جالی خالی کادر درمانی کشور، باید فراخوان بدهیم و دنبال جذب پرستاران از جان گذشته و افتخاری باشیم.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۰۳۸۱۱۲:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۴
البته نباید فرود آمدن بلا را با توجه به گناه و فساد بشریت نادیده گرفت
ناشناس۱۷۰۰۴۱۳۱۲:۳۳:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۴
کاملا با نویسنده موافق هستم باید جامعه به سمتی برود که همه ابتدا تابع قانون باشند و سپس بین افراد تابع قانون قهرمانانی نیز ظهور کنند ولی در مملکت ما قوانینی وجود دارد که برای اجرا نشدن وضع شده استفاده از فیلتر شکن غیر قانونی است ولی همه دارند حتی بابا بزرگ من ! و جالب اینکه مسئولین خود با فیلتر شکن به سایتهای فیلتر شده وارد می شوند و برای مردم افاضات هم می کنند ! استفاده از ماهواره جرم است ولی فقط کافیه یه نگاه به در و دیوار و بامهای شهر بکنید ! استفاده از مشروبات الکلی جرم است ولی پای ثابت میهمانی جوانان است تعداد زیادی هر ساله از مصرف مشروب تقلبی می میرند ! حجاب اجباری است ولی هر جا گشت ارشاد نباشد روسری ها را باد می برد و انواع و اقسام هزینه ها و تلاشها برای نگهداشتن روسری روی سر زنان بی نتیجه مانده و نسبت به اول انقلاب سال به سال در ترویج حجاب ناموفق تر بوده ایم ! رشوه خواری و رانتخواری و دور زدن قانون و سوء استفاده از بیت المال جرم است و مجازات دارد ولی تمام خودی ها و نور چشمی ها به آن اشتغال دارند و هر کس زود تر از این راهها به مال و اموال رسید از دید خودش زرنگتر و باهوش تر است از بین رفتن احترام قانون باعث می شود این بی قانونی ها به بقیه موارد هم تسری پیدا کند و رعایت قانون به امری لوکس و تفننی خاص افرادی که این قوانین را می پسندند تنزل پیدا کند راهکار این هرج و مرج را باید با نگاه به قوانین دیگر کشورهای مسلمان و استفاده از دانش و تجربیات جامعه شناسان و مردم شناسان و رفتارشناسان و روان شناسان متبحر و بی تعصب و دانشمند و آگاه به عرف بین الملل جستجو کرد
علی۱۷۰۰۴۱۵۱۲:۳۳:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۴
این از خود گذشتنها راه به جایی ندارد اکثریت مردم پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند و هیچ فرقی در تعداد بیماران و کشته شدگان نخواهد بود مگر در زمان تعطیلی عمومی .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین