رشد اقتصادی بهار امسال منفی ۲.۸ درصد شد/ بخش خدمات رشد اقتصادی بدون نفت را منفی کرد

گروه اقتصادی الف،   3990903122

تولید ناخالص داخلی در سه ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲.۸درصد کاهش یافته و تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت با وجود رشدهای بخش کشاورزی و صنعت و معدن، به دلیل افت ۱.۶درصدی بخش خدمات، منفی ۰.۶درصد ثبت شده است.

رشد اقتصادی بهار امسال منفی ۲.۸ درصد شد/ بخش خدمات رشد اقتصادی بدون نفت را منفی کرد

به گزارش فارس، براساس گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی در سه ماه اول امسال به قیمت ثابت سال 95 به رقم 146 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سه ماه اول سال گذشته 2.8 درصد کاهش نشان می‌دهد.

تولید  ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در سه ماهه اول امسال 0.6درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است.

بیشترین تأثیر در کاهش رشد تولید ناخالص داخلی را بخش نفت و خدمات داشته‌اند، به طوری که بخش نفت 16درصد و بخش خدمات 1.6درصد نسبت به سه ماهه اول سال قبل افت داشته‌اند. با توجه به سهم بالای خدمات (بیش از 55 درصد) از تولید ناخالص داخلی کاهش 1.6درصدی این بخش تأثیر قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی داشته است.

بخش کشاورزی در بهار امسال 3.7درصد و بخش صنایع و معادن 2.5 درصد رشد داشته‌اند. در زیرمجموعه گروه صنایع و معادن رشد بخش صنعت و معدن مثبت 1.4 درصد و ساختمان مثبت 3.9درصد بوده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری در سه ماه اول امسال معادل 633 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

در بخش حساب‌های ملی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمت ثابت در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.6درصد کاهش داشته است. بانک مرکزی در این گزارش رقمی در خصوص تشکیل سرمایه ثابت در بخش خصوصی و دولتی به تفکیک ماشین‌آلات و ساختمان برای بهار امسال منتشر نکرده است.

شاخص کارگاه‌‌های بزرگ صنعتی 1.5درصد افزایش یافته است. در این دوره تعداد جواز تأسیس واحدهای صنعتی 24درصد و سرمایه‌گذاری بالقوه در این بخش 34.2درصد رشد داشته است، اما در بخش صدور پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی که شامل واحدهای با 100 نفر کارکن و بیشتر است، تعداد پروانه بهره‌برداری 12.4 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری صورت گرفته در همین مدت 155.2 درصد رشد داشته است.

در بخش ساختمان تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری در بهار امسال 36 هزار و 300 فقره بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 5درصد کاهش داشته است. این نسبت در شهر تهران 21 درصد افت کرده و در شهرهای بزرگ یک درصد کاهش داشته است.

شاخص بهای خدمات ساختمانی در سه ماه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته 30.9درصد و شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی 30.1 درصد رشد داشته است.

براساس آمارهای بانک مرکزی در بهار امسال 184 هزار و 500 ساختمان پروژه عملیاتی آن آغاز شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 92.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

ساختمان‌های نیمه‌تمام 48.5درصد و ساختمان‌های تکمیل‌ شده 102.9 درصد نسبت به بهار سال قبل افزایش داشته است. در کل مناطق شهری 650 هزار و 800 واحد مسکونی در مراحل مختلف ساخت قرار داشته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 72.5درصد افزایش داشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین