چگونه صدایمان را برای خوانندگی پرورش دهیم؟

گزارش بازرگانی،   3990903117
چگونه صدایمان را برای خوانندگی پرورش دهیم؟

اگر می‌خواهید برای خوانندگی اقدام کنید، بایستی در تمرینات صداسازی و کلاس خوانندگی شرکت کرده باشید. این تمرینات دو نوع هستند که شامل تمرینات تار آوایی و تمرینات تنفسی می‌شوند.

اساس صداسازی، تمرینات تنفسی است. تمریناتی که به شما کمک می‌کند تا نفس‌تان را نگه دارید یا چه زمانی از آن استفاده کنید. این دو تمرین همزمان با هم در صداسازی انجام می‌شود.

مراحل آماده سازی صدا برای تمرین های مناسب

) 1عادات و تمرینات روزانه

برای آماده سازی صدا می‌توانید از تمرینات روزانه و مداوم خود استفاده کنید. به حدی تمرین کنید که با تقویت صدای خود بتوانید سازگاری واقعی صوتی‌تان را پیدا کنید. به این ترتیب با تمرینات آواز شروع کرده و صدایتان را باز و آزاد می‌کنید تا گرم شود. البته بیش از حد گرم کردن صدا به تارهای صوتی‌تان آسیب می‌زد در نتیجه آن را درست تنظیم کنید. خوانندگان قبل از خواندن صدایشان را گرم می‌کنند تا عملکرد قوی‌تر و بهتری داشته باشند. برای گرم کردن، از تمرینات تقویتی‌ برای حفظ سلامت صدا استفاده کنید.

 

2- خودتان را مجبور به خواندن با صدای بالا نکنید:

زمانی که می‌خواهید با صدای بلند آواز بخوانید، ابتدا صدا را به آرامی گرم کرده و از نت پایین شروع کنید و کم کم بالا ببرید. اگر همان ابتدا برای گرم کردن به سراغ نت بالا بروید، صدایتان چندان آوای مطلوبی نخواهد داشت.



3- نوشیدنی های ولرم زیادی بنوشید:

نوشیدنی مناسب، یعنی نه خیلی گرم و نه خیلی سرد. نوشیدنی ولرم بهترین گزینه برای تارهای صوتی شما است. چون به راحتی گلویتان را مرطوب نگه داشته و باعث می‌شود تارهای صوتی‌تان از مخاط و آلودگی تمیز شود. آب سرد برای تارهای صوتی سم است و باعث التهاب تارهای صوتی‌تان می‌شود.



4- تمرین عمیق نفس کشیدن:

تنفس از دیافراگم را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. وقتی هر روز تمرین کنید که به جای نفس کشیدن از سینه، از دیافراگم نفس بکشید، به عمیق نفس کشیدن عادت می‌کنید و به جای آنکه قفسه سینه شما بالا پایین رود، دیافراگم یا ناحیه شکم شما است که از هوا پر و خالی می‌شود.

 

5-تعریف تمرین زمان مناسب برای نفس کشیدن در هنگام آواز:

در نت‌های آواز، معمولا زمان تنفس، با کاما یا علامت دیگری نشانه گذاری شده است. شعر را قبل از خواندن مرور کنید و به جای نشانه گذاری‌ها توجه کنید. بایستی بتوانید این تنفس را بین نت‌های آواز، تمرین و اجرا کنید تا بتوانید بدون اینکه نفس نفس بزنید یا فالش بخوانید، یک آواز گوش نواز داشته باشید.



6- صدای خودتان را ضبط کنید:

صدایتان را هنگام آواز، ضبط کنید. خودتان بهترین گزینه هستید که ببینید آیا از صدایتان خوش‌تان می‌آید یا نه. با ذهن باز و بدون جهت گیری به صدایتان گوش دهید و اگر خوب نبود، به جای قانع کردن خودتان، آن را اصلاح کنید.

فریاد نزنید

نیازی به فریاد نیست. فریاد شما، به تارهای صوتی‌تان آسیب وارد می‌کند و باعث خش دار شدن صدایتان می‌شود. شاید باورتان نشود که برای داشتن یک صدای سالم و گوش‌نواز، تغذیه و شیوه زندگی سالم شما تاثیر گذار است. درنتیجه برای تقویت صدا و تارهای صوتی قوی، از سبزیجات به اندازه کافی استراحت کنید، خواب 8 ساعت در طول شبانه روز داشته باشید و میزان لازم آب بنوشید تا صدای رساتری داشته باشید.



7-آزمون و خطا کنید

با استفاده از مدل‌های مختلف تناژ صدا از بینی، لهجه‌های مختلف و به سبک‌های متفاوت، عبارات و آوازتان را بخوانید تا بفهمید کدام یک مناسب شما است. می‌توانید در این زمینه از انتقاد موثر دوستان‌تان نیز استفاده کنید .

8- در مقابل مردم تمرین آواز کنید:

شاید خواندن در مقابل مردم، در ابتدا احساس خوشایندی به شما ندهد. اما این کار کمک زیادی به شما می‌کند. اگر نمی‌توانید به چشمان فرد، موقع آواز خواندن نگاه کنید، به پیشانی او نگاه کنید. همچنین می‌توانید قبل از اجرا در مقابل افراد دیگر، این کار را در جلوی آینه تمرین کنید.

در صورتی که جزو علاقه مندان به آوازهای سنتی و ایرانی هستید، یک کلاس آموزش آواز سنتی می‌تواند به شما کمک کند به علایق‌تان دست پیدا کنید.



9- انتقاد پذیر باشید

قبل از اجرا کردن آن در مقابل افراد دیگر، آوازتان را در مقابل کسی که با او راحت هستید، اجرا کنید. معمولا خانواده، به خصوص مادرتان با شنیدن صدای شما سعی می‌کنند عکس‌العمل مثبت و گرمی نشان دهند. در صورتی که برخی دوستان شما می‌توانند واکنش واقعی‌تری داشته باشند و نقاط ضعف‌تان را به شما بگویند. حتی آماده باشید که گاهی مورد خنده آن‌ها قرار بگیرید.



تمرین خوانندگی

10- از خوانندگی خودتان لذت ببرید(با خودتان کیف کنید):

اشتباه کردن، مهلک‌ترین اتفاق دنیا نیست. هر کسی ممکن است اشتباه کند و زمانی که شما هم اشتباه می‌کنید، می‌توانید با یک لبخند، اعتماد به نفس‌تان را نشان داده و اشتباه را اصلاح کنید. همین کیف کردن با خودتان، می‌تواند موفقیت‌های بیشتری برایتان به وجود آورد. یک کلاس خوانندگی و استاد خوب، می‌تواند مسیر را به درستی به شما نشان دهد.



11- پافشاری و پشتکار داشته باشید:

استعداد مهم است، اما تلاش و پشتکار از آن مهم‌تر است. فراموش نکنید این تلاش‌تان است که شما را به موفقیت می‌رساند نه استعداد ذاتی. به کارتان ادامه دهید و با پشتکار پیش روید. تکنیک‌های آواز، قدرت صدا، توان حضور در جمع و اجرای عمومی، همه این موارد را یاد بگیرید.

اگر به حرکات دست خواننده‌ها دقت کرده باشید، یکسری حرکات مثل گذاشتن دست روی قلب یا اشاره به آسمان، راه رفتن در لحظاتی از آواز، یا حتی غم و ناراحتی صدا که در چهره هم پیداست، و بالعکس، شادی و شیطنتی که می‌توانید موقع اجرای آواز، نشان دهید، همه می‌تواند عاملی تاثیرگذار روی مخاطب و شنونده باشد.

در کنار آواز و تمرینات صداسازی، می‌توانید خودتان هم یک ساز در کنارش یاد بگیرید که کمک‌تان کند گاهی خواننده و نوازنده هر دو خودتان باشید. مثلا اگر به ساز و آواز سنتی علاقه مندید، در کنار آواز سنتی می‌توانید یک ساز سنتی مثل سه تار یا سنتور را یاد بگیرید. به این ترتیب علاوه بر کلاس آواز، بایستی در کلاس آموزش سنتور نیز شرکت کرده و مهارت لازم را کسب کنید.



yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین