وضعیت استان‌ها در روز سوم محدودیت‌های کرونایی

گروه اجتماعی الف،   3990903083

سومین روز اعمال محدودیت های کرونایی با افزایش میزان همراهی مردم با مجریان همراه شده است به گونه ای که انتظار می رود در سایه این همدلی میان دولت و ملت، سیاهی شوم ناشی از این ویروس جهانی کمرنگ تر شود.

وضعیت استان‌ها در روز سوم محدودیت‌های کرونایی
به گزارش ایرنا، سومین روز آذرماه را در حالی سپری می کنیم که با گذشت سه روز از اجرای محدودیت های جدید کرونایی مسئولان وزارت بهداشت و ستادهای استانی مبارزه با ویروس کرونا از همکاری مردم بخصوص اصناف رضایت دارند هرچند در برخی استان ها برخی افراد همچنان سعی می کنند در مواجهه با این ویروس نعل وارونه بکوبند و به دستورات بهداشتی بی تفاوت باشند.

آمار وزارت بهداشت می گوید تاکنون ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر از هموطنان طی ۹ ماه گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند اما هنوز ۲۷ استان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان استان هایی هستند که به رنگ قرمز کرونایی در آمده است و در عین حال هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

مروری بر روند اجرای محدودیت های کرونایی در استان های مختلف سیمای روشنی از شرایط کرونایی در سراسر کشور ترسیم می کند که به شرح زیر است:

مازندران

اجرای محدودیت های جدید کرونایی در مازندران که دارای سه شهرستان با وضعیت قرمز و ۱۹ شهرستان با وضعیت نارنجی است تنها در  ۲ روز گذشته سبب شده است تا طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی رعایت پروتکل های شخصی بهداشتی مانند زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را دستکم ۱۰ درصد افزایش دهد. میزان تردد های خودرویی در داخل شهرهای قرمز به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. میزان تردد شهروندان به صورت پیاده تا ۷۰ درصد کاهش نشان می دهد.

تردد بین شهری هم با کاهش بیش از ۵۰ درصدی همراه بوده است. در اجرای طرح و به منظور کاهش موثر تردد بین شهری ، استان مازندران به سه منطقه تقسیم شده و برای تردد خودرویی ضروری  کارت تردد از سوی فرمانداری توزیع شده است.

همچنین با هدف بهینه سازی تردد داخلی در شهرهای قرمز ، برچسب های ویژه برای خودروهای دارای پلاک غیربومی ولی ساکن در شهرهای قرمز صادر شده و در اختیار قرار گرفته تا کمترین تنش در اجرای طرح ایجاد شود. برای رسانه ها هم سهمیه در نظر گرفته شده و کارت ویژه تردد در دو سطح تردد بین منطقه ای و تردد آزاد به سراسر استان صادر شده است تا کار اطلاع رسانی  بدون هرگونه ممانعتی انجام شود.

آذربایجان شرقی

بنا بر اعلام مسوولان استانی، محدودیت های کرونایی در آذربایجان شرقی در دومین روز اجرای آن تا ۸۰ درصد رعایت شده و مسولان استان امیدوارند که ادامه این روند تاثیر بسیاری در کاهش آمار فوتی ها و مبتلایان داشته باشد. مشاهدات از سطح شهر تبریز نیز نشان دهنده مسوولیت پذیری شهروندان در بستن مغازه ها و خالی بودن خیابان های شهر بعد از ساعت ۲۱ است.

لرستان

بنابر اعلام سرپرست صمت لرستان ۹۵ درصد اصناف با محدودیت های جدید همراهی کرده اند، تحلیل آمار ابتلا در استان نشان می دهد میزان مبتلایان جدید که هفته گذشته روزانه به ۶۰۰ نفر هم می رسید اکنون تا ۳۰۰ نفر کاهش یافته است و حتی در آخرین اعلام علوم پزشکی به ۲۱۰ نفر رسید اما آمار مرگ و میر همچنان بالا  و روزانه ۱۰ تا ۱۵ نفر است. به نظر می رسد در حال حاضر مشکل اصلی لرستان نه بازار و اصناف، بلکه میهمانی های فامیلی و مراسم عزا وعروسی است، هرچند کمتر شده اما همچنان برگزار می شود.

سمنان

در دو روز گذشته حجم ترددها در استان سمنان کاهش یافته و اصناف نیز همراهی خوبی با طرح دارند ضمن این که محدودیت تردد در فاصله ساعت های ۲۱ تا چهار بامداد با موفقیت  انجام شده و بنا بر مشاهدات افزون بر ۹۰ درصد مردم این محدودیت را رعایت می کنند.

برخی افراد دارای مشکلات خاص و صاحبان و کارکنان برخی اصناف خدماتی در استان سمنان نیازمند برگه های تردد هستند که در این زمینه طی دو سه روز اخیر حضور  در سطح فرمانداری ها مشاهده شده است.

کرمان

اجرای محدودیت ها در تعطیلی اصناف کرمان نسبتا خوب بوده و اغلب مشاغل دارای محدودیت تعطیل هستند ولی تردد شهروندان هنوز زیاد است و در برخی مراکز مانند بازارهای میوه و تره بار  شلوغی وجود دارد.

کردستان

در دو روز گذشته و همزمان با اجرای طرح محدودیت هوشمند  تقریبا تمام واحدهای صنفی در خیابان‌های مرکزی شهر سنندج  از جمله پاسداران، فردوسی، فلسطین و امام بسته بودند اما برخی اصناف در خیابان‌های طالقانی و انقلاب نسبت به محدودیت‌ها بی‌توجه و در حال فعالیت بودند.

گزارش میدانی نشان می دهد که مردم و شهروندانی که هم اکنون در خیابان‌های شهر حضور داشتند حدود ۸۰ درصد از ماسک استفاده کردند، پلیس‌راه هم در مبادی ورودی شهرها با جدیت از ورود خودروهای با پلاک غیربومی ممانعت کرده و متخلفان را جریمه می‌کنند اما به نظر می‌رسد ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح به درستی رعایت نمی‌شود.

آذربایجان غربی

وضعیت آذربایجان غربی در خصوص رعایت محدودیت ها روز به روز بهتر می شود و طبق آمارهای ارائه شده نیز وضعیت رعایت محدودیت ها توسط اصناف در طول روز و شهروندان در خصوص خودداری از تردد در طول شب بسیار خوب بوده و این روند نیز بهتر می شود.

ولی وضعیت بانک ها به ویژه با توجه به جلوگیری از ازدحام در داخل بانک، نسبت به دیگر مناطق کشور خوب نیست و شهروندان به ویژه در ساعات اولیه صبح، ازدحام زیادی در جلوی درب بانک ها دارند که این امر، می تواند  در آینده مشکل آفرین باشد.

مشاهدات در آذربایجان غربی نشان می دهد  که مشکل برگه تردد به ویژه برای افراد خاص شامل خبرنگاران وجود داشته که هنوز برطرف نشده است.

رویکرد مسوولان در آذربایجان غربی تا کنون که سه روز از آغاز محدودیت ها می گذرد، بیشتر ارشادی بوده و تعطیلی یا پلمب خاصی به ویژه در شهر ارومیه وجود نداشته ولی مسوولان تاکید دارند که در صورت بی توجهی، شدت برخوردها افزایش خواهد یافت.

کرمانشاه

براساس مشاهدات بیش از ۹۰ درصد اصناف کرمانشاه با مسوولان استان همراهی کرده و مغازه های خود را بسته اند  مسوولان استان هم از وضعیت موجود اظهار رضایت کرده اند . ایستگاه های ایست و بازرسی نیز از ورود خودروهای با پلاک غیربومی و خروج خودروها با پلاک بومی ممانعت می کنند.

مشاهدات حاکی است در روز سوم محدودیت ها  هم مثل ۲ روز گذشته اکثر مغازه ها بسته ولی تعداد محدودی از اصناف نیز به صورت غیرمجاز به فعالیت خود ادامه می دهند.

ترافیک خیابانها هم در طول روز در سطح شهرهای استان بخصوص شهر کرمانشاه نسبت به روزهای قبل از اجرای محدودیت ها تفاوت چندانی نکرده ولی تردد خودروها و افراد از ساعت ۹ شب به بعد بشدت کاهش یافته است.

برخورد پلیس راه و راهور و بازرسین اتاق اصناف و تعزیرات با متخلفین در دو روز گذشته بیشتر توصیه، ارشاد و تذکر بوده ولی بنا است از امروز با کسانی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند برخورد شود.

خراسان رضوی

استان خراسان رضوی در اجرای محدودیت ها نسبتا موفق عمل کرده و در مجموع رضایت ۸۰ درصدی مسوولان را داشته است. 

خراسان جنوبی

ورودی و خروجی شهرها در سومین روز اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی توسط پلیس و سایر عوامل کنترل و بخصوص از ورود خودروهای با پلاک غیربومی به شهرهای استان که همگی قرمز یا نارنجی هستند، جلوگیری می شود. برخی شهروندان استان با خودروهای پلاک بومی یا پلاک غیربومی پس از توقف باید مجوز لازم برای تردد ضروری را از فرمانداری، دستگاه مربوطه یا نیروی انتظامی بگیرند و در این زمینه مشکلاتی گزارش شده که استاندار هم دستور مساعدت و همراهی با مردم را داده است تا خللی در فعالیت های غیرممنوع ایجاد نشود.

تردد شبانه در شهرهای استان به ویژه در بیرجند کاهش چشمگیر داشته است.اکثر اصناف خراسان جنوبی محدودیت ها را رعایت کردند و بنابر اعلام سازمان صمت استان از  ۷ هزار و ۴۰۸ مورد بازرسی در دومین روز در شهرهای قرمز استان فقط ۴ واحد صنفی پلمب شدند. 

اصفهان

درباره اجرای محدودیت  ها بر اساس آخرین اطلاعات و گزارش های دریافتی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد واحدهای صنفی بویژه در شهرهای بزرگ اصفهان در این زمینه همکاری دارند و نظارت های دقیقی بر روی آنها می شود. هرچند رعایت این مصوبه ها در حاشیه شهرهای بزرگ و در برخی شهرهای کوچک کمرنگ است و مواردی از تخلف مشاهده می‌شود.

در استان اصفهان در روزهای نخست بیشتر بصورت ارشادی بوده و خبرهای کمی از جریمه واحدها یا افراد متخلف منتشر شده است.  ضمنا در بحث تردد شبانه نیز نسبت به شب  گذشته کاهش تردد داشتیم.

زنجان

به گفته بازرسان سازمان صنعت و معدن بیش از ۹۰ درصد اصناف ممنوعیت های کرونایی را رعایت کرده اند. مسوولان استان در مجموع از روند کار راضی هستند. تنها در ساعاتی از روز برخی از مناطق شهر حجم تردد خودروها بالاست مشاهدات حاکی از آرامش در سطح شهر  است .چند مورد اعمال جریمه نیز در وروی شهر زنجان برای پلاکهای غیربومی که به هشدارهای پلیس بی توجهی کردند داشتیم.

یزد

کاهش تعداد افراد بستری در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان یزد از یک هزار و ۲۰۰ نفر به حدود ۹۵۰ نفر و همچنین کاهش افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه از حدود ۲۱۰ نفر به حدود ۱۹۰ نفر مبین موثر بودن محدودیت های جدید در استان یزد است.

بر اساس اعلام مسئولان بهداشت و درمان استان استفاده از ماسک در بین شهروندان یزدی از ۴۶ درصد به حدود ۷۵ درصد رسیده و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیز افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس اعلام جانشین ستاد کرونای استان میزان رعایت محدودیت ها بالا و تخلفات صورت گرفته در ارتباط با این محدودیت ها در استان اندک بوده است.

مرکزی

گزارش ها در استان مرکزی حاکی از آن است که ترددها همچنان کاهشی است و شمار تردد خودروهای شخصی به ویژه در ساعات بعدازظهر تا اوایل صبح روز بعد با کاهش بسیار همراه شده است.

البته مشاهدات خبرنگاران نشان می دهد برخی اصناف که در طبقه مشاغل تعطیل قرار گرفته اند با کرکره های نیمه پایین کار می کنند.

به گفته فرماندار اراک  اصناف این شهرستان در ۲ روز گذشته همکاری خیلی خوبی در اجرای این طرح داشتند و در مجموع بیش از ۸۵ درصد از مصوبات این طرح تاکنون محقق شده که این مهم جای تقدیر دارد.

وی بیان کرده، اصناف مرکز شهر همکاری بیشتری نسبت به مراکز حاشیه داشتند که انتظار است این همکاری در همه نقاط این شهرستان روز به روز افزایش یابد.

 هرمزگان

به دنبال اجرای طرح جدید ملی مبارزه با کرونا اصناف هرمزگان بویژه در شهر بندرعباس با تعطیلی به موقع کسب وکار به این پویش پیوستند ومورد رضایت مسوولان استان قرار گرفته است.

یکی از موارد شیوع کرونا در هرمزگان مسافرتهای غیر ضرور بویژه از استانهای اطراف به هرمزگان بوده که با کنترل ورودی ها، شمار خودروهای پلاک غیربومی به استان کاهش یافته است.

در حال حاضر ۹ ورودی استان با کمک پلیس راهور وانتظامی و همچنین جمعیت هلال احمر کنترل می شود و به پلاک های غیر بومی اجازه داده نمی شود.

قزوین

همکاری شهروندان در این استان  در تردد شبانه خوب است هر چند مردم اعتقاد دارند که باید این محدودیت ها زودتر از این ها اجرا می شد تا با خلوت شدن معابر و خیابان ها شاهد اوج گیری کرونا نبودیم.

البته معتقدند که در کنار این محدودیت ها باید فکری نیز برای حمایت از مشاغل آسیب دیده و اصناف داشت چرا که ممنوعیت و محدودیت ساعات کاری باعث کاهش درآمد آنها می شود. رویکردها در سطح استان قزوین بیشتر ارشادی است و مسوولان مجوز تردد خودرو در محدودیت‌های کرونایی برای صاحبان مشاغل و کارکنان واحدهای تولیدی و افراد واجد شرایط را صادر می کنند.اصناف قزوین هم همکاری خوبی با ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا داشته اند و بدون مشکل خاصی از محدودیت های جدید تمکین کرده اند.

همدان

براساس گزارش ها و مشاهدات میدانی خبرنگاران و همچنین اعلام متولیان امر، مسئولیت‌پذیری مردم برای اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا در استان همدان بسیار خوب است به نحوی که براساس اعلام مسئولان فرمانداری ها همکاری مناسب مردم موجب موفقیت آمیز بودن اجرای طرح در دو روز گذشته بوده است.

در زمینه ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی و همچنین تعطیلی ۲۶ رسته صنفی در سطح استان نیز روند مناسبی براساس ضوابط طرح در سطح استان برقرار شده است.

به گفته فرماندار همدان، از ابتدای آغاز طرح مدیریت هوشمند مقابله با کرونا(اول آذر)، تردد خودروهای غیربومی در سه محور ورودی مرکز استان همدان پالایش می‌شود و این طرح با ۹۵ درصد موفقیت در حال اجرا است.

گیلان

برآوردها از اعمال محدودیت های کرونایی و مشاهدات حاکی از همراهی خوب مردم در اجرای طرح است و طی دو روز گذشته این همراهی و همکاری هم در حوزه صنوف خوب بوده و اکثر واحدهای صنفی مشمول تعطیلی بویژه در دومین روز از اجرای طرح تعطیل بودند و تردد مردم هم در سطح شهر  بسیار کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای اعلامی در این دو روز  از ورود ۳۳۰۰ خودرو به استان ممانعت شده و یک هزار و ۴۲۲ بازرسی از صنوف و واحدهای صنفی انجام شده و ۱۴ واحد متخلف و بی توجه به محدودیت ها پلمب شدند  و ۴۳ مراسم عزاداری و ۱۸ مراسم عروسی هم با توصیه های انجام شده به صاحبان آن برگزار نشده است.

البرز

طبق اظهارات سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز رعایت پروتکل ها توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی از ۵۰ درصد به ۷۶ درصد افزایش یافته است و همچنین میزان پایبندی مردم به مصوبات ستاد کرونا که شامل اعمال محدودیت ها، تعطیلی اصناف،  فاصله اجتماعی و ... به خوبی پیش می‌رود.

این نکته قابل توجه است که روند آمار بستری ها و مرگ و میرها در استان البرز ثابت شده  و در چند روز اخیر  نیز گاهی کاهش داشته است.

گلستان

همراهی مردم و اصناف در رعایت محدودیت ها مطلوب بوده و مدیریت استان نیز از وضعیت موجود رضایت دارد؛ به همین دلیل توصیه شده در قبال افرادی که محدودیت ها را رعایت و همکاری نمی کنند، مطلقا برخورد سلبی صورت نگیرد و رویکردها ارشادی باشد. 

فارس

برآورد کلی از اعمال محدودیت های کرونایی در استان فارس نشان می  دهد که در اولین روز  حدود ۴۰ درصد کاهش تردد در محورهای منتهی به شیراز داشتیم. در این روز به عنوان روز نخست اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی، تلاش بر این بود که اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی با ارشاد، خودروهای غیربومی را بازگشت دهند تا وارد شهرهای قرمز و نارنجی نشوند. در روزهای دوم و سوم اجرای این طرح (دوم و سوم آذرماه) کنترل‌ها به صورت دوربینی و حضور فیزیکی ادامه دارد. 

کلیت همکاری مردم و اصناف بسیار خوب بوده است اما تعداد معدودی از متخلفان در حال دور زدن محدودیت های کرونایی هستند و مسیرهای فرعی را جایگزین مسیرهای اصلی برای تردد خود کرده اند. همچنین برخی اصناف درب واحد صنفی خود را نیمه باز گذاشتند یا از درب پشت برای ارتباط با مشتریان استفاده می کنند.

استان تهران 

مشارکت در شهر تهران درصد بسیار بالایی دارد اما تعداد بسیار اندکی از اصناف هم به چشم می‌خورد که به بهانه‌های مختلف، مغازه‌هایشان را نیمه‌باز نگاه می‌دارند یا ویترین  مغازه را دستکاری می‌کنند تا خود را در ردیف اصناف ضروری جا بزنند. ساعاتی قبل هم جمعی از مسولان متشکل از نمایندگان فرمانداری، صمت و پلیس برای بازدید دسته جمعی به مناطق مختلف شهر تهران اعزام شدند تا مغازه‌های متخلف را پلمب کنند. 

همچنین فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز بازدید از مناطق مختلف شهر و بازار تهران را طی روز جاری در دستور کار قرار داده است؛ در شهرستان‌های استان هم مشارکت نسبت به دو روز گذشته  بالاست و مسوولان محلی نیز در سومین روز از اجرای این طرح، برای سرکشی و بازدید به سطح شهرها رفته‌اند.

چهارمحال و بختیاری

مشاهدات نشان می دهد بیشتر کسبه در مکان های پرتردد شهرکرد یعنی چهارراه بازار محدودیت های اعلامی را رعایت کرده اند؛ هر چند در برخی از مناطق شهرکرد که دور از دسترس دید عموم است، مغازه های گروه شغلی ۲ و ۳ ساعاتی از روز باز است.

پلیس و گروه های بازرسی در دو روز گذشته سعی کرده اند تا بیشتر به صورت ارشادی مردم را به اجرای محدودیت ها ترغیب کنند اما امروز در صورت خودداری اصناف، با برخورد سلی پلمب می شوند.

از سوی دیگر تعزیزات حکومتی و پلیس در چهارمحال و بختیاری به شدت بر بازار نظارت دارند و تاکنون تعدادی از واحد از جمله چند دفتر خدمات کامپیوتری را نیز جریمه کردند.

میزان رعایت محدودیت ها در روز نخست ۸۵ درصد، در روز دوم نزدیک به ۹۰ درصد و در روز سوم ۹۵ درصد برآورد شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین