هشدار درباره تولدهای سزارینی ۹۹/۹/۹

گروه سلامت الف،   3990903076

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغی به معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، نسبت به افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین طی چند سال گذشته هشدار داد.

هشدار درباره تولدهای سزارینی ۹۹/۹/۹

به گزارش الف به نقل از وبدا، قاسم جان بابایی در این ابلاغیه افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارینی چند سال گذشته را برخلاف برنامه ها و سیاست های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین های الکتیو دانسته و تاکید کرده است: دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می شود.

وی همچنین در این ابلاغیه خواستار بررسی عملکرد بیمارستانها و پزشکان در سزارین های تقویمی ۹۹/۹/۹ شده و تصریح کرده است: با بیمارستانها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، برخورد خواهد شد.

در این ابلاغیه تصریح شده است: افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در طی چند سال گذشته برخلاف برنامه ها و سیاست های اجرایی وزارت متبوع در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین های الکتیو، در حال تبدیل شدن به رویه ای نادرست در حوزه بهداشت و درمان گردیده و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده و تبلیغات در فضاهای مجازی و سایت های اینترنتی، با تحریک و انگیزش خانواده ها، تاریخ تولد نوزادان را با هدف رسیدن به تاریخ های خاص،  دستکاری و با تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده ها و سیستم درمان باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می شود.

جان بابایی افزود: از طرفی بررسی، نظارت و کنترل هرگونه رفتار آسیب رسان به سلامت جامعه از وظایف تکلیفی وزارت متبوع می باشد و به اشکال مختلف در اسناد توسعه ای و سیاست های اجرایی کلان حوزه سلامت به آن اشاره گردیده و موضوع یاد شده به دلیل حواشی و تبعات پیرامونی آن مورد توجه مقامات عالی کشور قرار گرفته و دستور صریح "بررسی دقیق و شناسایی عوامل، جلوگیری از گسترش و ادامه و اعمال مقررات با متخلفین" به وزارت متبوع ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد گردید که متاسفانه نتایج آن حاکی از افزایش معنادار آمار سزارین های غیر ضرور توسط بعضی از پزشکان و بیمارستانها می باشد. لذا با توجه به در پیش بودن تاریخ ۹/۹/۹۹ و پیش بینی تکرار افزایش سزارین های بدون اندیکاسیون در این تاریخ علیرغم اطلاع رسانی عوارض و خطرات آن از طریق رسانه های مختلف، بررسی و شناسایی میزان همراهی و عملکرد پزشکان و بیمارستانها در کنترل این اقدام غیر موجه در دستور کار جدی وزارت متبوع قرار گرفته است.

معاون وزیر بهداشت افزود: به همین منظور جدول Excel پیوستی طراحی شده با هدف درج اطلاعات کامل درخواستی سزارین های انجام شده در تاریخ  ۹۹/۹/۹ حضورتان ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمایند این بخشنامه همراه با جدول پیوستی در اولین فرصت به کلیه بیمارستانهای تحت پوشش آن دانشگاه ابلاغ و بر درج دقیق و کامل اطلاعات درخواستی بر اساس استاندارد ابلاغی تاکید و گروه های نظارتی در تاریخ مذکور بر روند تکمیل جدول مداخله لازم را اعمال و پس از جمع بندی کل اطلاعات استان، جدول نهایی را حداکثر تا پایان آذرماه به این معاونت ارسال نمایند.

«همچنین ضرورت دارد آن معاونت عملکرد افزایش آماری سزارین های بیمارستانها و پزشکان را در تاریخ ۹۹/۹/۹ مورد بررسی دقیق قرار داده و به مسئول فنی بیمارستانهای دارای آمار نامتعارف تذکر مکتوب ابلاغ و پزشکان متخصص زنان و زایمان با آمار افزایشی را به هیات انتظامی استان معرفی و گزارش اقدامات را همراه با جدول یاد شده ارسال نمایند.»

جان بابایی ادامه داد: شایان ذکر است این معاونت اطلاعات ارسالی را با سایر داده های دریافتی از سامانه های در اختیار و اطلاعات بازدیدهای نظارتی حضوری، راستی آزمایی خواهد نمود و با بیمارستانها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، مطابق با ضوابط و مقررات عمل خواهد نمود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین