دولت چرا مالیات خانه‌های لوکس‌ را عملیاتی نمی‌کند؟

گروه اقتصادی الف،   3990903062

در لایحه بودجه سال آینده درآمد مالیاتی از محل املاک و خودروهای گران قیمت مفروض شده که همین موضوع در قانون بودجه امسال نیز مصوب شده اما بعد از ۸ ماه آیین نامه اجرایی آن در دولت تایید نشده است.

دولت چرا مالیات خانه‌های لوکس‌ را عملیاتی نمی‌کند؟

به گزارش فارس، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی کرده که املاک مسکونی و تجاری که مجموع ارزش آنها بالای ۲۰ میلیارد تومان است و نیز خودروهای سواری، وانت که ارزش آن ۲ میلیارد تومان به بالا باشد مشمول مالیات بر دارایی سالانه می‌شود.

در جزء ۱ بند ت تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است:‌ در سال ۱۴۰۰ کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی املاک مسکونی و تجاری اعم از خانه، آپارتمان و زمین، با کاربری مسکونی و تجاری) که مجموع ارزش روز آنها دویست میلیارد ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و بیشتر است و خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی، که مجموع ارزش روز آنها بیست میلیارد ۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و بیشتر باشد، مشمول مالیات بر دارایی سالانه است که به صورت پلکانی بر اساس ارزش اموال و املاک مذکور تا نیم درصد محاسبه و حداکثر تا بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت می شود.

موارد استثناء از این حکم در آیین نامه این بند مشخص می گردد. وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان امور مالیاتی مکلف است آیین نامه این بند ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.

در حالی در لایحه بودجه سال آینده درآمد مالیاتی از محل املاک و خودروهای گران قیمت مفروض شده که همین موضوع در قانون بودجه امسال نیز مصوب شد، اما بعد از ۸ ماه آیین نامه اجرایی آن در دولت تایید نشده است.

به گزارش فارس، توسعه پایه‌های مالیاتی یکی از ابزارهای ارتقا درآمدهای کشور بوده که عدالت افقی و عمودی در آن محقق می شود و حتی انگیزه دلالی و سوداگری را می‌تواند کاهش دهد. مسئله این است که بعد از گذشت ۸ ماه از سال آیین نامه اجرایی اخذ مالیات بر دارایی از املاک و خودرو در بودجه سال ۹۹ هنوز به تصویب دولت نرسیده و نقش دکوری را در بودجه بازی می‌کند. به تعبیر دیگر عملا تلاش برای گام برداشتن در جهت اصلاح ساختار مشاهده نمی‌شود و فقط در حکم بستن دهان منتقدان است.

البته هنوز مشخص نیست تعیین قیمت کف ۲۰ میلیارد تومانی برای اخذ مالیات بر دارایی املاک براساس کدام مبنا و گزارش کارشناسی تعیین شده است. در قانون بودجه ۹۹ این رقم ۱۰ میلیارد تومان بوده است. 

پیش‌تر محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی به فارس گفته بود:‌ آیین نامه بند ت تبصره 6 قانون بودجه در مورد مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس در ماه‌های قبل تدوین و به دولت ارسال شده و همچنان منتظر تصویب هستیم.

همچنین عملکرد شش ماهه درامدهای مالیاتی منتشر شده موید صفر بودن درآمد از این محل است.

* ارقام جدول به میلیارد ریال

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین