بازار سیاه داروهای کرونا مردم را سردرگم کرده است

گروه اجتماعی الف،   3990903052

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: داروهای متعددی در خیابان ناصرخسرو به نام داروی کرونا به قیمت دهها میلیون تومان فروخته می‌شود که معلوم نیست از کجا می‌آیند و نیز مشخص نیست داروی گیاهی تولید شده در کرمانشاه چطور بدون تایید کمیته درمان کرونا وارد بازار شده است.

بازار سیاه داروهای کرونا مردم را سردرگم کرده است

مینو محرز در گفت وگو با ایرنا گفت: هیچ داروی جدیدی برای کرونا در دنیا تولید نشده است. در مورد دارو نگرانی که وجود دارد این است که برخی افرادی که با رسانه ها مصاحبه می کنند، اسم برخی داروها را بیان و اعلام می کنند که بیماران فلان دارو را مصرف کنند، این مساله باعث شده دوباره ناصرخسرو و بازار سیاه دارو شلوغ شده و دارویی که سه تای آن مثلا سه میلیون تومان بوده اکنون به قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ناصرخسرو فروخته می شود.

وی گفت: هنوز هیج دارو و درمان اختصاصی برای کووید۱۹ وجود ندارد. حتی رمدسیویر هم به عنوان داروی اثربخش بر کووید۱۹ تایید نشده است. یکی از داروهایی که به قیمت گزاف و بی حساب و کتاب در ناصرخسرو فروخته می شود، رمدسیویر است، این دارو در ایران هم تولید می شود و در صورت نیاز بیماران در بیمارستان با امضای متخصص عفونی برای بیمار تامین می شود، پوکه های این داروی تزریقی را هم مثل پوکه داروهای مخدر می گیرند که به بازار سیاه نرود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: داروی رمدسیویری که اکنون در بازار سیاه است، اگر از تولیدات کارخانه های داخلی است باید معلوم شود که از کجا به بازار سیاه می آید و اگر هم از کشورهای دیگر است که واقعا فاجعه است و معلوم نیست از کجا می آورند. رمدسیویر ایرانی که اکنون در ایران در دو کارخانه تولید می شوند، کیفیت خوبی هم دارند طبق مقررات باید فقط در بیمارستان توزیع شوند، بنابراین باید معلوم شود، داروی رمدسیویری که اکنون در ناصرخسرو هست از کجا می آید.

وی گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید بر توزیع این دارو و داروهای دیگری که در بازار آزاد توزیع می شوند، بیشتر نظارت کند.

محرز افزود: نکته دیگر درباره داروی گیاهی که می گویند در کرمانشاه ساخته اند و گفته اند کووید۱۹ را در درمان می کند. معلوم نیست این دارو چیست و از کجا تاییدیه گرفته، در حالی که هنوز در کمیته کشوری درمان ستاد ملی کرونا اصلا مطرح نشده، چطور ممکن است، سازمان غذا و دارو به دارویی که هنوز در کمیته علمی کرونا تایید نشده، مجوز بدهد، این کارها مردم را سردرگم می کند و مردم میلیونها تومان برای دارویی پول می دهند که اصلا معلوم نیست، چیست و هنوز تایید نشده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکسری داروهای گیاهی یا با پایه گیاهی در دنیا تولید می شوند که خیلی هم خوب و اثربخش هستند اما با حساب و کتاب و تاییدیه های علمی تولید می شوند. تولید این داروها سالها طول می کشد و مدتها طول می کشد که تاییدیه بگیرند و باید مراحل کارآزمایی بالینی دقیق داشته باشند. این همه وزارت بهداشت برای درمان کرونا پروتکل نوشته اما مراکز درمانی کارهایی انجام می شود که واقعا مردم سردرگم می شوند.

محرز درباره تولید واکسن کرونا نیز گفت: تولید واکسن کووید۱۹ در آمریکا یک پیشرفت مهم است تاثیر واکسن شرکت فایزر که با همکاری شرکت آلمانی بیو ان تک ساخته می شود از این نظر مهم است که مانند واکسن ایدز که در دنیا به دنبال ساخت آن هستند، یک نوع واکسن RNA است. عمکرد موفق این واکسن می تواند امیدهایی برای تولید واکسن ایدز هم به وجود آورد. در واقع اگر این واکسن کرونا موفق عمل کند برای همه ویروس های مشابه که واکسن ندارند می توان واکسن ساخت.

وی ادامه داد: واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد و واکسن کرونا شرکت مدرنا آمریکا هم تولید شده و همه اینها وارد مرحله تایید سازمان بهداشت جهانی شده اند و اگر سازمان بهداشت جهانی تایید کند، اعلام کرده اند که از ابتدای سال جدید میلادی وارد بازار می شود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه نگران این هستیم که واکسن تولیدی کرونا زمان اثربخشی مناسبی داشته باشد و انتظار داریم واکسن کرونایی که تایید می شود حداقل به اندازه واکسن آنفلوانزا یکسال ایمنی بدهد و هر سال یکبار تکرار شود، اگر این طور باشد یک پیشرفت بزرگ و واکسن بسیار موثر است اما اگر قرار باشد هر دو یا سه ماه یکبار تکرار شود، خیلی ارزش ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین