با وزیر خارجه احتمالی بایدن آشنا شویم

گروه جهان الف،   3990903047 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نامزد احتمالی «جو بایدن» برای تصدی وزارت امور خارجه ایالات متحده به عنوان فردی که طرفدار چندجانبه‌گرایی است، نشانه ای از چرخش در سیاست خارجی این کشور در دوره جدید خواهد بود.

با وزیر خارجه احتمالی بایدن آشنا شویم

ایرنا نوشت: «آنتونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه دولت جدید ایالات متحده یاد می شود. رسانه های آمریکایی مانند نیویورک تایمز به نقل از منابع خود می گویند «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا می خواهد بلینکن ۵۸ ساله را برای این سمت معرفی کند.

خبرگزاری د.پ.آ. آلمان امروز  در گزارشی به فعالیت های این سیاستمدار پرداخت و نوشت: بلینکن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳میلادی زمانی که بایدن معاون باراک اوباما بود، مشاور امنیت ملی بایدن بود، با این حال بلینکن کار خود را در وزارت امور خارجه آمریکا در دولت بیل کلینتون آغاز کرده است.

بلینکن در زمان رئیس جمهوری باراک اوباما معاون وزیر امور خارجه نیز بود. او همچنین یکی از معتمدین بایدن است که سال های طولانی به وی در زمینه های سیاست خارجی مشاوره می دهد. او طرفدار چندجانبه گرایی است. از این رو در حالی که دونالد ترامپ با شعار «اول آمریکا» به شدت از چندجانبه گرایی انتقاد می کند، معرفی وی به عنوان جانشین «مایک پمپئو» نشان دهنده یک چرخش در سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می رود.

بلینکن در جریان مبارزات انتخاباتی بایدن علیه دونالد ترامپ نیز به او در مورد مسائل سیاست خارجی مشاوره داد. وی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده و از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ معاون وزیر خارجه جان کری بود.

«ران کلین» رئیس ستاد تعیین شده بایدن روز یکشنبه اعلام کرد که بایدن اولین اعضای کابینه خود را در روز سه شنبه معرفی خواهد کرد. وی نگفت که کدام پست های وزیری اعلام خواهد شد و چه کسی باید ادارات را تحویل بگیرد.

اولین تصمیم بایدن در مورد ترکیب تیم دولتی خود، انتصاب کلاین به عنوان رئیس ستاد کاخ سفید بود که پیش از این به عنوان رئیس ستاد در زمان تصدی معاون رئیس جمهور خدمت کرده بود. ناظران بر این باورند که بایدن بسیاری از نامزدهای احتمالی را از زمان معاون اولی اش برای رئیس جمهور سابق می شناسد و بسیاری از زنان فرصت حضور در کابینه او را پیدا می کنند.

علاوه بر پست وزیر خارجه، دو پست دیگر باید قبلاً مشخص شود. براساس این گزارش ها «جیک سالیوان» دیگر مشاور ارشد بایدن قرار است به عنوان مشاور جدید امنیت ملی و «لیندا توماس-گرینفیلد» آفریقایی-آمریکایی که به عنوان سفیر کار کرده است، به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در سازمان ملل متحد معرفی شوند.

بایدن دموکرات در حال آماده سازی تیم دولت خود است. او فردا می خواهد اولین نامزدهای خود را برای سمت وزیری در کابینه معرفی کند. می توان فرض کرد که وی ابتدا گزینه های چند وزارتخانه مهمتر را اعلام کند که شامل وزارتخانه های دارایی، خارجه، دفاع، دادگستری و امنیت ملی است.

در جریان مبارزات انتخاباتی، بایدن قول داد که دولتش شبیه جامعه آمریکا خواهد بود. بنابراین وجود تنوع در سمت های کلیدی دولت او باید شعار عملی اش باشد. بایدن در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند یاد می کند.

بایدن می خواهد سیاست خارجی کشورش را دوباره تنظیم کند. او قول داده روابط خود را با متحدان در سراسر جهان تقویت کند و ایالات متحده را به توافق نامه های بین المللی بازگرداند. به عنوان مثال، او بازگشت به توافق نامه حفاظت از آب و هوا در پاریس را اعلام کرده است. برخلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی، وی همچنین می خواهد به همکاری با سازمان جهانی بهداشت(WHO) ادامه دهد.

نامزدهای بایدن برای تصدی پست های وزارتخانه همه هنوز در سنا تأیید نشده اند، جایی که فعلا جمهوری خواهان در آنجا اکثریت دارند، اما این نسبت اکثریت ممکن است به دلیل دو کرسی بلاتکلیف تا انتخابات دور دوم ایالت جورجیا در اوایل ژانویه تغییر کند. این در حالی است که ترامپ رئیس جمهوری فعلی، تقریباً سه هفته پس از انتخابات ۳ نوامبر، از پذیرش شکست انتخاباتی خود امتناع می کند. وی تاکنون مانع انتقال رسمی دولت به تیم بایدن شده است.

این اقدام با انتقادهای زیادی در بین جمهوری خواهان روبرو شده است. در همین رابطه «لری هوگان» فرماندار جمهوری خواه ایالت مریلند، مبارزه ترامپ علیه نتایج انتخابات را به طور فزاینده ای عجیب و شرم آور توصیف کرد.

وی روز یکشنبه در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت که ایالات متحده زمانی در زمینه انتخابات آزاد در سراسر جهان پیشتاز و قابل احترام بوده، اما اکنون در حال به شبیه شدن به یک جمهوری دروغین است. هوگان که در گذشته چندین بار از ترامپ انتقاد کرده بود تاکید کرد: «وقت آن است که جلوی مزخرفات را بگیریم.»

دیدگاه کاربران

علی۱۶۹۸۸۹۴۱۱:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۳
یا اله حال شما خوبه چه خبر از گندم و جو بایدن خب بشنیم ده دقیقه با هم حرف بزنیم آشنا شدیم که چی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین