مدیر علمی شرکت سازنده واکسن کرونا: واکسن ایرانی کرونا تابستان ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود

  3990903033 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور در مورد زمان عرضه واکسن کرونا گفت: در شرایط کنونی احتمالا پروسه تولید، تولید انبوه و ورود واکسن ایرانی بیماری کووید ۱۹ به بازار تا تابستان ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.

واکسن ایرانی کرونا تابستان ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود

ایرنا نوشت: در روزهای اخیر همزمان با اعلام موفقیت ۹۰ درصدی واکسن شرکت فایزر، بعد از ۱۰ ماه نگرانی از همه‌گیری کرونا، امیدواری متخصصان به خلاصی بشر از کرونا بیشتر شده است.

در ایران نیز تاکنون محققان ایرانی همپای سایر دانشمندان جهان موفقیتهایی برای دستیابی به واکسن کرونا کسب کرده و در تلاش هستند تا این مسیر را تا به انتها پیش ببرند.

در این خصوص دکتر کیهان آزادمنش مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور، که یکی از شرکت‌های فعال در ساخت واکسن ایرانی است، گفت: موضوع ناممکن بودن تولید واکسن کرونا در کشور که از سوی برخی افراد مطرح می شود کاملا مردود است  زیرا دانش ساخت تولید واکسن در ایران کاملا قدیمی و بومی شده است.

تولید واکسن دانشی بومی در کشور

دکتر آزادمنش گفت: برخی افراد می گویند ممکن است ما دانش وا فناوری را داشته باشیم، اما احتمالا امکانات و تجهیزات دقیق مورد نیاز برای تولید این واکسن را در اختیار نداریم، درپاسخ به این افراد باید به سابقه ۶۰ تا ۷۰ ساله تولید واکسن در کشور در انستیتو پاستور و انستیتو رازی اشاره کرد و گفت:  این دانشی دیرین در ایران است و حتی در  ساخت موارد جدیدتر و آنتی بادی‌ها و HPV را هم تولید کرده‌ایم  بنابراین تاکید می شود که از نظر دانش تولید واکسن در داخل مشکلی نداریم.

وی افزود: البته این که واکسن و دارویی تولید شود یا نه، علاوه بر دانش به عوامل دیگری هم بستگی داردکه  یک موضوع آن اقتصاد ساخت دارو و واکسن است. یکی از ایرادات ما در این زمینه  اقتصاد غیرشفاف است که باعث می‌شود بخش خصوصی نتواند برنامه‌ریزی کند چه میزان دارو را برای چه زمانی و با چه قیمتی تولید کند. در این خصوص هم مداخلات زیاد است و هم رقابت‌های خارجی و تیراژ تولیدات به ویژه در چین و هند قیمتها را پایین می‌آورد و رقابت را سخت می‌کند.

به گفته مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور، اتفاقی که در موضوع کرونا افتاده، این است که به دلیل نیاز بالای جهان، اولا در کوتاه مدت هیچ مرکز تولید واکسنی نمی‌تواند برای همه دنیا واکسن تولید کند و ثانیا به دلایل سیاسی اقتصادی، الزامی‌هم وجود ندارد که واکسن را در اختیار ما بگذارند. در نتیجه تلاشی ملی شکل گرفته تا ما حتما واکسن را تولید کنیم و من شک ندارم که به آن می رسیم و اکنون هم در مسیر آن هستیم.

وی با مقایسه اقدامات انجام شده برای مقابله با کووید ۱۹ نسبت دیگر بیماری های مسری اظهار کرد: ما برای تب کریمه کنگو در سال تنها ۹۰۰ تست داشتیم و برای آنفلونزا، ۲۳ هزار تست در سال. اما ناگهان در اسفند ۹۸ از ظرفیت ۲۰۰ تست روزانه کرونا در کل کشور، به ۱۰ هزار مورد در روز رسیدیم. در شرایط کنونی به ۴۰ هزار تست روزانه رسیده‌ایم و شاید با تست‌های سریع به ۱۰۰ هزار تست در روز هم برسیم.

سه فاز ارزیابی بالینی واکسن‌ها

مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور، مراحل  ارزیابی بالینی واکسن ها را این گونه تشریح کرد: فاز یک حداقل یک ماه طول می‌کشد و با ارزیابی های زمینه ای حداقل دو ماه می‌شود. بعد از به نتیجه رسیدن فاز یک باید به سازمان غذا و دارو گزارش داد تا مجوز ورود به مرحله دوم  داده شود و به علاوه کمیته اخلاق و دیگر ساختارهای نظارتی هم باید آن را تایید کنند. ما بتازگی فاز یک را شروع کرده‌ایم و مرحله ۲ هم که آزمایش حیوانی واکسن است که  دو تا سه ماه طول می‌کشد. منظور از فاز یک که وزیر بهداشت اشاره کردند، تولید آزمایشگاهی بود. دومی آزمایش حیوانی و سومی انسانی است. مرحله آزمایش انسانی هم  ۴ فاز دارد که آخرین آنها ارزیابی واکسن بعد از ورود به بازار است.

آزادمنش ادامه داد: آقای دکتر قانعی تخمین زده بودند احتمالا محصول خود ما تابستان آینده وارد بازار می‌شود و من هم با این تخمین موافقم. حالا ممکن است اوایل یا اواخر تابستان آینده به این دستاورد برسیم. البته تا سازمان غذا و دارو از موفقیت یک فاز مطمئن نشود، نمی‌تواند اجازه ورود به مرحله بعدی را بدهد و بررسی آنها هم زمان‌بر است. ظاهرا برخی شرکت‌ها یکی دو ماه است که فایل‌های فاز حیوانی‌ به اتمام رسانده و درخواست ورود به مرحله انسانی دارند. باتوجه به این تحولات تابستان آینده را زمان منطقی برای ورود واکسن ایرانی به بازار می‌دانم.

پیش از این نیز مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا ضمن تشریح جزییات روند صدور مجوز کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا، گفته بود واکسیناسیون کرونا در مهر ماه سال ۱۴۰۰ انجام می شود.

به گفته او، بعضی شرکت های بین المللی مانند جانسون یا آسترازینکا با همکاری شرکت های هندی ها حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کرده‌اند تا به محض دریافت مجوز، توزیع آنها در بازار را آغاز کنند. برخی شرکت های جهانی دیگر اما این کار را نکرده‌اند و نمی‌توانند بکنند. به نظر می‌رسد در خود آمریکا هم واکسناسیون کل مردم آنها  که احتمالا از دی ماه شروع می‌شود، تا تابستان سال آینده به طول خواهد انجامید.

آزادمنش در خصوص بررسی گزینه خرید واکسن از شرکتهای خارجی گفت: من هم که دارم سعی می‌کنم واکسن بسازم، یک پزشکم و اگر ببینم از جای دیگری می‌توان واکسنی را ارزانتر و بهتر، به موقع و به میزان کافی خریداری کرد، توصیه می‌کنم آن واکسن را بخریم و الزامی نیست که حتما واکسن ساخت داخل استفاده شود. بلکه باید از هر راهی که می توانیم مشکل کشور را حل کنیم.

آیا می‌توانیم واکسن کرونا تولید کنیم؟

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور در پاسخ به این سوال که  تاکنون در کشور واکسن آنفلونزا  تولید  نشده است، بنابراین آیا می‌توان واکسن کرونا را که جدید است،به مرحله تولید رساند، گفت: برای تولید واکسن آنفلونزا، فناوری مورد استفاده مبتنی بر کشت در تخم مرغ Specific Pathogen Free)  SPF) بود و فکر می‌کنم تولید این تخم مرغ در کشور بسیار محدود است و وارداتش هم خیلی مشکل بود و این موضوع در تولید واکسن آنفلونزا اخلال ایجاد کرد. اما درباره واکسن کرونا آن مشکل را نداریم. واکسنی که ما در حال تولید آن هستیم، مبتنی بر روش واکسن سرخک و مشابه آن است و  پس از تولید می توانیم سالانه ۴۰ میلیون دوز تولید کنیم.

وی تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات، من بیشترین نقطه قوتمان را در نیروی انسانی متعهد می‌بینم، یعنی کسانی که هم علم کافی دارند و نسبت به آن تعهد دارند . ممکن است ما از خودمان و برخی دیگر ناراضی باشیم. اما من بسیاری را می شناسم که خیلی پای کارند و اینها مایه امید ما هستند که در کارمان موفق خواهیم شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۸۷۹۰۰۹:۵۵:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۳
البته این واکسن برای مردم است اما مسئولان واکسن آمریکایی میزنن
ناشناس۱۶۹۸۸۱۷۱۰:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۳
واکسن انفولانزا چی شد؟ قرالر بود مهرماه توزیع بشه
ناشناس۱۶۹۸۸۴۷۱۰:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۳
مثل واکسن آنفولانزا !!!!!!!!!
ناشناس۱۶۹۸۸۵۶۱۰:۴۷:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۳
خدا رحم کنه
مانی۱۶۹۸۸۸۸۱۱:۰۵:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۳
میخوان واکسن خارجی نخرن بهانه میارن ما خودمون میسازیم ... شما واکسن آنفولانزا رو نتونستید بعد از چندین سال بسازید اونوقت میخواید واکسن کرونا رو بسازید
ناشناس۱۶۹۸۹۱۷۱۱:۲۸:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۳
اول روحانی و دولتش و تیم وزارت بهداشت شون با نظارت مردم بزنن ؛بعد مردم میزنن
ناشناس۱۶۹۹۲۰۹۱۴:۰۹:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۳
روحانی تابستون تو خونشه و دیگه دولتی نداره که بخوان واکسن بزنن اینم مثل مذاکرات شاید وعده سر خرمن باشه تا دولت نزدیک به این دولت رای بیاره
ناشناس۱۶۹۸۹۳۶۱۱:۴۰:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۳
یادمون میمونه که تابستون منتظر باشیم. انشاء الله وعده درستی داده باشی دکتر جان
ناشناس۱۶۹۹۰۱۴۱۲:۳۴:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۳
قاچ زین را بگیر اسب سواری پیشکش شما واکسن آنفلوانزا را که از هلند می خرید کپی و تولید داخلی کنید زحمت کرونا را نکشید خسته می شوید
فرزین۱۶۹۹۰۵۱۱۲:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۳
واکسن ایرانی، خودروی ملی، دانش بومی و.....این مفاهیم دقیقا یعنی چی و ارزششون چیه؟
ناشناس۱۶۹۹۰۷۸۱۳:۰۲:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۳
لطفا با توجه به این که پاستور سازنده این واکسن نیست بهتر است از نام و اعتبار این موسسه هزینه نشود
ناشناس۱۶۹۹۱۳۰۱۳:۳۴:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۳
الان چند ماه هنوز واکسن انفلانزا پخش نشده ؟؟؟
ناشناس۱۶۹۹۱۴۶۱۳:۴۱:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۳
به تایید سازمان بهداشت جهانی میرسه؟ چون ممکنه کشورهای دیگه هم بخوان
نیما۱۶۹۹۱۷۶۱۳:۵۴:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۳
تا گوساله گاو شود دل صاحبش آب شود
ناشناس۱۶۹۹۲۱۱۱۴:۱۱:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۳
عجیب اینه که واکسنی که هنوز مراحل حیوانی و انسانی را پشت سر نگذاشته و نتیجه آن را نمی دانیم که مفید است یا نه در تابستان آینده می آید!
ناشناس۱۶۹۹۲۵۶۱۴:۵۵:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۳
درباره اینکه یواشکی روی بیماران تست شده چی توضیحی دارین؟
ناشناس۱۶۹۹۲۵۷۱۴:۵۵:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۳
بیزحمت همون پوشک رو تولید کنین واکسن پیشکش.
ناشناس۱۶۹۹۲۷۲۱۵:۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۳
تا حالا كه هرچه بنده هاي خدا گفتند دقيقا سر وقت به ان عمل كردند
ناشناس۱۶۹۹۳۵۸۱۶:۱۱:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۳
واکسن ایرانی در مقابل واکسن های جهان همچون پراید در مقابل فراری نباشه؟؟!!
ناشناس۱۶۹۹۳۸۳۱۶:۳۴:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۳
خواهیم دید
ناشناس۱۶۹۹۴۰۲۱۶:۵۰:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۳
تا نابستان 1400 دیگه کسی سالم نمی مونه .
علی۱۶۹۹۴۲۵۱۷:۱۳:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۳
ساخت طب سنتی است؟!!!
علی۱۶۹۹۵۵۶۱۹:۱۶:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۳
لابدبه قیمت خداتومان
ناشناس۱۶۹۹۵۶۶۱۹:۲۳:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۳
خود دولت تابستان سال اینده را نمیبیند.چه طور از بعدش میگه. وعده ی سرخرمن که میگن همینه ها.
ناشناس۱۶۹۹۷۱۵۲۱:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۳
تا اون موقع کسی هم زنده میمونه؟ خیلی زحمت نکشید، اموات به واکسن نیاز ندارن!
ناشناس۱۶۹۹۷۷۳۲۲:۲۷:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۳
می بینیم!
ناشناس۱۶۹۹۸۶۴۰۰:۲۰:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۴
يك گروه هم براي توليد پوشك بچه تحقيق وپژوهش كنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین